En praktikant kommer sällan ensam........

Sv: En praktikant kommer sällan ensam........

Det var så lite så :D

Förstår inte varför vissa alltid utgår ifrån att det är slavjobb det handlar om och arbets tid på 80 timmar i veckan!!

Men stå på dig och bli tuffare med dina krav på vad praktikanden får ta med sig m.m. eller vilken mat den kan kräva att du ska införskaffa.
:bow: :bow:

Mitra skrev:
Förstår inte varför vissa alltid utgår ifrån att det är slavjobb det handlar om och arbets tid på 80 timmar i veckan!!

Det kan jag förklara för dig..

För att det väldigt ofta är på det viset. Sällan så har en stallarbetare 40 h veckor.. Även om de jobbar vitt. De som jobbar vitt får också ofta betalt för 40 h veckor men får jobba en hel del mer..
Mycket sällan så har stallägare råd att betala vit lön till alla som behövs för att verksamheten ska gå runt.

Naturligtvis är det inte alltid så, men tyvärr allt för ofta.

Vill också klargöra att jag på intet sätt har trott att trådskaparen är en utav dessa svarta arbetsgivare.
När jag gick in i diskussionen så gjorde jag det med svar på en annan som hade svarat(inlägget om hästskötaren som skulle vara barnflicka i stället), sedan så fortsatte jag diskussionen rent allmänt om hur det tyvärr ser ut.

Hej, om du nu har haft prktikanter innan, hur har ni då gjort med praktik lön, vart ansöker man?

För övrigt kan man väl åka ensam.

Inte_Ung skrev:
Vad jag vet så får lärlingar i brancher av typen rörmokeri, elektriker o.s.v. slita bra för sin utbildning.
De betalar den i svett.
Inte känner jag då någon rörmokare eller elektriker som skulle ta av sin dyrbara tid (450:-/timma) för att utbilda en lärling, utan att få ett arbete av värde tillbaka.
Lärlingar har ju oftast lärlingslön. Pratade vi inte praktikanter här? Det är väl en viss skillnad på de två begreppen? *frågar eftersom jag inte riktigt vet*

Jo, de flesta praktikanter får också slita med svett, men nu talade jag om grundtanken med praktik. Och den är nog INTE att arbetsgivaren ska få ytterligare arbetskraft till en billig kostnad. Sen kan jag ändå förstå att man som hästgårdsägare vill ha någon slags utbyte i arbetskraft. Men grundtanken är nog att den "vinsten" ska komma senare; i form av kunnig arbetskraft som lärt sig både praktiskt och teoretiskt under sin utbildningstid.

Hej! Jag kan ju bara skriva vad jag själv tycker är rimlig då jag vill ner till tyskland se och då ska jag inte ta med lillbror, papegoja, pojkvänn, hund, katt eller marsvin :smirk: ) tycker dte är konstigt att folk bara kan komma på tanken.. Det jag då hade funderat på är då att jag jobbar hela veckan, och det blir väl även helger. Och då mot att jag jobbar så får jag ha en häst med och gratis boende..Och naturligtvis träning,, för hela tresan går ju ut på att jag sk alär amig så mycket så möjligt... är det orimligt?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Brandgul
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka