En praktikant kommer sällan ensam........

Sv: En praktikant kommer sällan ensam........

Ska hästen medtagas tycker jag att det ska göras upp på direkten.
Men har man plats tycker jag att praktikanten kan få ta med sig hästen mot att denne också betalar för att ha sin häst uppstallad där. Likaså ska denne självklart betala för hästens foder och allt annat vad det nu kostar med en egen häst. Men visst har man en box som inte utnyttjas, det inte är någon direkt kö på boxen osv. så kanske man kan ge praktikanten reducerat pris för att hon ändå är och hjälper till i stallet.

Jag tycker att man kan kan ta och mocka åt sin egna häst när man ändå håller på att mocka åt övriga hästar. Det går ju fort och mer än en kvart borde det ju i alla fall inte ta. Men rida, eller motionera sin egen häst på annat sätt får man göra om man är klar med övriga uppgifter om det då är på arbetstid eller efter tycker jag kan kvitta om det nu ändå inte är något speciellt som ska göras.

Djur tycker jag kan medtagas i viss mån om det är så. Man kanske inte bara kan lämna hunden hemma hur som helst. Men har man en katt så är det ju inte särsklit smart att ha den lös och springandes på gården, i en ny miljö hur som helst. Men vissa djur som sitter i bur, sällskapsdjur som marsvin, kaniner fåglar osv. kan man väll få ta med till viss mån kan jag tycka. Men då ska det vara självklart att man också tar sitt ansvar och sköter djuret till 100% och dessutom så tycker jag inte att man ska ta med sig en hel djurpark till praktikplatsen. Men har man EN hund eller EN kanin eller möjligen två så kan det väll kanske vara okej. Men allt sådant tycker jag ska göras upp innan!

Sedan tycker jag boende ska ingå då samt kost och lite fickpengar så att man "klarar sig" alt. att får fasta fickpengar så att man kan köpa sin egen mat själv.

Finns det plats för pojkvännen så är det väll om han följer med om det är så, men givetvis får han då också betala för mat och husrum.

Men jag tycker allt ska göras upp ordentligt innan. Egen häst, djur, pojkvänner osv.
Även arbetstider - för bådas skull!

Jobbar lite extra i ett stall då och då om de är på tävlingar el. dyl. Som längst var jag där 10 eller om det var 11 dagar. Jag fick 120:-/dagen för att mocka åt hästarna i stallet vilket har varit olika. Men stallet rymmer totalt 12 boxar så man får vara beredd på att det kan vara så många hästar, men i vissa fall har det bara varit 5 stycken. Så det har varit väldigt stor variation. Som sagt, jag skulle mocka åt hästarna minst en gång om dagen men oftast mockade jag två; en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen-kvällen eftersom vissa hästar när stallet var fullt tvingades stå inne helt och hållet då det bara finns 6 st rasthagar åt dessa hästar. Var vädret ok skulle hästarna stå ute, men var det typ snöstorm fick samtliga vara inne. Nåväl, jag fodrade även frukost runt ca kl. 7-8.00, lunch/middag vid runt ca kl. 13.00 och kväll fodrade jag oftast runt kl. 20-21.00. Ibland longerade jag även vissa hästar och i viss mån fick jag serva med hästar till Ryttaren. Alltså rykta, sadla, tränsa, gå fram hästen och sedan ta över hästen och fixa ordning den efter ridningen.

Min egna häst betalade jag stallplats åt, eget foder osv. Jag har även så nära dit så jag valde att bo hemma. Egen mat fixade jag också själv. Men jag kunde lägga upp när på dagen jag valde att sköta min häst (såvida inte jag skulle göra i ordning någon häst eller det var något speciellt). Men generellt sett så tog det mig ca 6 timmar om dagen
att sköta alla dessa hästar om stallet var fullt. Och då blir timlönen alltså 20:-.

Inte alls mycket pengar men jag valde ju helt frivilligt att vara där och ställer även upp ibland om det krisar sig och hjälper till och ta stallet. Men jag förstår också att det är svårt att få det och gå ihop och ett stall fullt med hästar, både egna och hästar som är därför att ridas till, tävlas osv. För det kostar oerhört mycket pengar att lägga ut på tävlingsavgifter, hästarnas foder samt stallhyra osv.

Så jag gjorde mest det för att vara snäll för jag fick inte ut något av det. Lärde mig ju ingenting och utvecklade inte min egen ridning någonting då jag var där för jag red ju min häst på egen hand och så tjänade jag ju i princip 'ingenting' heller.

Gizza skrev:
Öööööh......jag skrev ursprungligen att det genom åren oftast har fungerat mycket bra och att vi har haft många bra praktikanter. Tillägas kan kanske att de även har trivts hos oss och ofta kommer tillbaka och hälsar på. Det är nu på senare tid jag har börjat få sådana här "kravfyllda" mail, och jag undrade hur andra hanterar det. Sen kan ju debatten spåra ur hur som helst, och man kan tolka text hur som helst, det inser jag nu. :confused:
Men visst kan jag sköta min verksamhet själv, det gör jag faktiskt för det mesta. Men det är väl ändå himla bra om man kan få ett ömsesidigt utbyte, som jag skrev om förut?
F.ö är det ofta jag som mockar medan praktikanterna rider.........är det ok.eller?

Mitt första inlägg i denna tråd var riktat till signaturen Mist..
Således så svarade jag utifrån vad jag hade för åsikt ang dennes inlägg.

Du svarar sedan på mitt inlägg som jag skrev som svar på Mists, varpå jag naturligtvis svarar dig.. Oklart?

Huruvida du lägger upp ditt arbete med gård, hästar och praktikanter är helt och hållet upp till dig själv.

Dock så förstår jag fortfarande inte hur du resonerar när du säger att det är ingen välgörenhet du driver.. Du vill ha betalt för att dela med dig av din kunskap. Då är det inte en praktikplats du ska ha, utan då bör du söka som lärare. Där får du betalt för att lära ut.

Självklart så fattar jag att du inte sysslar med enbart välgörenhet. Dock så behöver det ju inte utesluta att man kan ta in en praktikant för att ge den en lärorik tid. Praktikanten ska inte stå i skuld till praktikanordnaren för att den får göra sin praktik där. Dvs, den ska inte behöva göra allt skitgöra ensam och ska inte ha ansvaret alls. Sen så ska en praktikant hjälpa till med alla förekommande sysslor på platsen, UTÖVER befintlig personal.

Har tröttnat på praktikanter och tar ej emot fler nu.

Om jag skulle åka på praktik skulle jag behöva ha med mig hästen eftersom jag inte har någon annan som kan ta hand om den. Är jag intressant som praktikant så får hästen åka med, går inte det så får jag jaga plats någon annan stans, svårare än så är det ju inte, eller hur?

Till alla:
Jag funderar över vad som skall vara orsaken till att någon skall vilja ha en praktikant?

De får ju inte hjälpa till så att de ger avlastning.
De måste få gratis hästplats, bostad och mat.
Och så skall de ha undervisning så att de tar tid från verksamheten.

Så jag säger som Amy Diamond "What's in it for me?".
Vad får praktikplatsen ut av att ha en praktikant?

Louelle skrev:
Men ska man som praktikanordare HA ANVÄNDNING av en praktikant?
Ja jag tycker att man ska kunna ha användning av en praktikant. Den här tjejen varken kunde eller ville ta del av stallsysslorna så jag erbjöd henne att "byta jobb" och vara barnflicka i stället och det tyckte hon var OK men verkade inte förstå att hon var tvungen att ta i barnet. De praktikater jag har haft tidagare har alla kunnat och velat ta del i stallarbetet med mig och jag gav bara ett exempel på att det ibland dyker upp praktikanter som inte verkar ha någon vilja av att ta del i arbetet på gården och då kan inte jag förstå varför jag ska hålla den personen men mat och husrum och betala lön. Jag tar mig mycket tid att undervisa mina praktikanter och hinner därför med mindre själv och förväntar mig att de ska hjälpa till i stallarbetet.

Mist skrev:
Ja jag tycker att man ska kunna ha användning av en praktikant. Den här tjejen varken kunde eller ville ta del av stallsysslorna så jag erbjöd henne att "byta jobb" och vara barnflicka i stället och det tyckte hon var OK men verkade inte förstå att hon var tvungen att ta i barnet. De praktikater jag har haft tidagare har alla kunnat och velat ta del i stallarbetet med mig och jag gav bara ett exempel på att det ibland dyker upp praktikanter som inte verkar ha någon vilja av att ta del i arbetet på gården och då kan inte jag förstå varför jag ska hålla den personen men mat och husrum och betala lön. Jag tar mig mycket tid att undervisa mina praktikanter och hinner därför med mindre själv och förväntar mig att de ska hjälpa till i stallarbetet.

Fast om du bett denne att byta "jobb" till barnflicka, då är det ju inte längre en praktikant i stallet utan just en barnflicka. Självklart ska den då arbeta med att passa barnet. Med lön! För jag tror inte att arbetsförmedlingen godkänner en praktik som privat barnflicka.

Nu vet jag ju inte hur era regler på (var det Island?) är men i Sverige så kan jag knappast tro att barnflicka är en godkänd praktik.

För övrigt så undar jag över detta med att betala lön till en praktikant. Jag har inte betalat någon lön för de praktikanter jag har haft. De har haft sina pengar från Försäkringskassan. Nu var det ju ett tag sedan som jag hade någon praktikant så regler kan ju ha ändrats men enligt vad jag har hört av kollegor så betalar de inte heller för just praktikanterna. Att de i vissa fall tillhandahåller boende och mat det vet jag , men inte just lön.

När man betalar ut lön så är det ju en anställd som man har, då ska ju lönen vara avtalsenlig(ca 14.000 kr före skatt för en heltids hästskötare i ingångslön) och inte 2-3000 kr i fickpengar som det i många fall är. Vissa ställen har ju även stallplats och mat/boende som ingår i lönen och nästan alltid när det är dessa arrangemang så är det svarta pengar det är frångan om.

Då är det väl inte egentligen just en praktik man tillhandahåller, utan en svart anställning och det kanske är just det som gör att vi i denna tråd ser olika på hur en praktikants arbetsdag ska vara.

När jag skriver praktikant så menar jag just det och inte en "svart anställd". Hur menar ni andra?

Louelle skrev:
När man betalar ut lön så är det ju en anställd som man har, då ska ju lönen vara avtalsenlig(ca 14.000 kr före skatt för en heltids hästskötare i ingångslön) och inte 2-3000 kr i fickpengar som det i många fall är. Vissa ställen har ju även stallplats och mat/boende som ingår i lönen och nästan alltid när det är dessa arrangemang så är det svarta pengar det är frångan om.

Då är det väl inte egentligen just en praktik man tillhandahåller, utan en svart anställning och det kanske är just det som gör att vi i denna tråd ser olika på hur en praktikants arbetsdag ska vara.

När jag skriver praktikant så menar jag just det och inte en "svart anställd". Hur menar ni andra?

Jag är varken praktikant eller arbetsgivare, men jag är förvånad över att det ALDRIG verkar bli någon upprensning i denna djungel när det gäller jobb med ridhästar...Det som kallas praktikplatser i annonser tror jag många ggr inte handlar om något annat än svartjobb.

Det är väl snart bara inom travet och på seriösa ridskolor som det går att få vita hästjobb med avtalsenlig lön :crazy:

break_a_leg skrev:
Det som kallas praktikplatser i annonser tror jag många ggr inte handlar om något annat än svartjobb.

Det var just det jag tänkte på. Att definitionen av vad som är praktikt kanske är olika.

För mig är ju en praktikant just vad det låter som, en människa som av olika anledningar behöver en praktik, tex inför hipp eller kanske en som vart långtidsarbetslös och behöver "hitta sig en väg in till ett arbete".

En praktikant i min värld går utöver befintlig personal, den hjälper till med alla på platsen förekommande sysslor, tillsammans med den personal som finns. Dvs en praktikant ska inte ta någons arbete och dennes frånvaro på arbetsplatsen ska inte märkas(därmed inte sagt att praktikanten ska komma och gå som den vill, men det ska finnas tillräckligt med personal för att stället inte ska stå och falla med en praktikant)

Jag vet att det är tufft att vara i hästbranschen, det finns inte stora pengar att tjäna, inte ens små pengar egentligen, utan man får vara glad om det går runt och man kan ägna sig åt det man tycker är roligast, nämligen hästarna och allt vad det innebär.

Men man ska inte driva sin verksamhet med hjälp av praktikanter. Självklart så ska en praktikant hjälpa till med det man gör, men den ska inte(som i många stall) sköta markservicen helt själv medans stallägaren rider och håller träningar.

Tyvärr så är det allt för ofta så det funkar.
Detta med svart arbetskraft och utnyttjande av intresset hos de (oftast tjejer) är ett verkligt stort problem.

Ofta får de ett tomt löfte om anställning när de börjar att svartjobba/praktisera. Stallägaren halvlovar att om det fungerar bra så finns ett riktigt jobb för denne att få och det gör ju att praktikanten jobbar på det bästa den kan, sköter all markservice själv trots att ryggen värker och att dagarna blir långa. När sedan de 6 månaderna som det oftast är har gått så finns det plötsligt inget jobb att få. Av den ena eller andra anledningen så passar inte praktikanten in/sköter inte det den ska eller det är för dyrt att anställa.

Då får praktikanten vackert gå hem med sin halvtrasiga rygg, gå tillbaka till arbetsförmedlingen och få en ny tid till sin handläggare eller kanske till och med bli sjukskriven.

Jag tycker inte att det är rätt att vi som betalar skatt ska bjuda hästbranchen på gratis arbetskraft! För det är ju så det är. De stall som inte klarar sig utan gratisarbetande praktikanter bör stänga sin verksamhet om den inte går runt!

Mina praktikanter har hela tiden fått veta att tiden hos mig är just en praktik, att jag inte har råd att ha mer än en anställd och mig själv(och min familj). Dom får sin praktik inför tex hippen och det fungerar. Skulle det vara så att den jag har anställd ska sluta av en eller annan anledning så söker jag ny människa att anställa i första hand bland de som har gjort sin praktik här och har passat in i vår verksamhet.

Mina praktikanter få ridutbildning, de får hjälpa till att rida in/utbilda unghästar under handledning. Men dom får även mocka/rykta/fläta/bada hästar och göra allt jobba som vi andra gör här på gården. Självklart så får dom även följa med på tävling om de vill(detta är ju oftast helger och då ges annan dag i veckan ledigt) och i vissa fall där det har fungerat bra så har några även fått tävla unghästklasser.

Men vi är inte så pass beroende av praktikanterna att vissa saker förblir ogjorda om de skulle vara sjuka.

Jag har själv varit praktikant i ett stall när jag var ung och dum, jag fick göra allt där. ensam. Det var sällan jag såg till någon av de som arbetade där, de var med på någon ridtur ibland bara... Jag mockade själv 20 boxar/spiltor, red 5-6 hästar och tränade yterligare 2-3 hästar från marken per dag, fodring, insläpp, utsläpp etc gjorde jag oftast helt själv. Ingen lön, bara ett liten lägenhet att bo i, maten fick jag betala själv. Bara när det var långturer med gäster så var någon som var anställd med. Jag stod ut med att göra allt detta för att de jag arbetade för hade sagt att om jag skötte mig bra så var chansen stor att jag kunde få ett riktigt jobb där, jag var där i tre månader och när jag skulle sluta så sa de bara "Jaha, tack för den här tiden då..."

Detta stället "driver" sin verksamhet på praktikanter vet jag nu i efterhand...

Oftast är det så att praktikanter utnyttjas som gratis arbetskraft och det är riktigt dåligt! Jag önskar att fler unga tjejer visste att de bara blir utnyttjade!

"Alla" pratar om riktig lön men ni vet väll om att alla förmåner ska man skatta för??

Bostad är värd ca 3000:- /mån
Mat 2000:- /mån
Bil 500:- /mån
Hästen kostar ca 2000 - 2500:-/ mån beroende på var det är
Tidning, internet, toapapper m.m 1000:- /mån
Fickpengar 2000:- / mån

Vilket jag får till 11000:- /månaden som praktikanden "kostar"

Varför är inte bostad mat och stallplats + mat till hästen tillgång till bil. Internet m.m inget värt????

Det ÄR dyrt att ha praktikanter. Och ska de sen inte arbeta för pengarna så säger jag bara VAD VINNER JAG PÅ ATT HA PRAKTIKANTER???

Inte_Ung skrev:
Vad får praktikplatsen ut av att ha en praktikant?
Är inte grundtanken med praktik (oavsett yrkesområde) att branschen som helhet på så sätt får tillgång till även praktiskt utbildad arbetskraft med högre kompetens när de väl avslutat sin utbildning??

Men; i hästbranschen kanske detta inte gäller, det är väl inte direkt stora brister på folk som kan tänka sig jobba där.... Om det däremot vore en bristvara så skulle säkerligen de flesta hästgårdar tycka det räcker gott med att vara med i "produktionsprocessen" av framtida medarbetare.

Mitra skrev:
"Alla" pratar om riktig lön men ni vet väll om att alla förmåner ska man skatta för??

Bostad är värd ca 3000:- /mån
Mat 2000:- /mån
Bil 500:- /mån
Hästen kostar ca 2000 - 2500:-/ mån beroende på var det är
Tidning, internet, toapapper m.m 1000:- /mån
Fickpengar 2000:- / mån

Vilket jag får till 11000:- /månaden som praktikanden "kostar"

Varför är inte bostad mat och stallplats + mat till hästen tillgång till bil. Internet m.m inget värt????

Det ÄR dyrt att ha praktikanter. Och ska de sen inte arbeta för pengarna så säger jag bara VAD VINNER JAG PÅ ATT HA PRAKTIKANTER???

Dessa saker du spaltar upp är ju det som vanligtvis ingår för en svartanställd som bor på gården och förmodligen jobbar mer än 40 h /vecka.

En praktikant ska inte ha dessa kan man kalla det förmåner.. utan ska göra sin praktik med "lön" via arbetsförmedlingen eller f-kassan.

I många fall så är det ju den svarta arbetsgivaren som vill undvika att
betala arbetsgivaravgifter. Därför ingår dessa saker. Kost, logi och fickpengar..

Jag tycker inte att ca 11 000 kr är så himla bra för en arbetsvecka på 60-80 timmar.. Tycker du det?

Om arbetsgivare inom hästbranchen skulle börja att anställa folk på normala villkor så skulle allt bli mycket enklare för alla. Svartarbetarna skulle få ett riktigt jobb med riktig lön med vilken de kan betala sitt eget boende och mat mm. Samt de får pensionspoäng, de får rätten att vara sjukskriven när de har blivit sjuka osv.

Då skulle dessutom en praktikant kunna vara en praktikant och gå bredvid den anställde!

Som svartanställd så har du i stort inget skyddsnät alls om något händer, sen får de som betalar ut svarta fickpengar och står för boendet skrika hur högt de vill att dom minsann betalar bra pengar åt dessa krakar som bränner ut sig i förtid. Hur mycket man än påstår att det är bra "lön" så kan ni aldrig komma ifrån att ni faktist utnyttjar människor i eget vinstsyfte!

Fy skäms tycker jag!

Vad jag vet så får lärlingar i brancher av typen rörmokeri, elektriker o.s.v. slita bra för sin utbildning.
De betalar den i svett.
Inte känner jag då någon rörmokare eller elektriker som skulle ta av sin dyrbara tid (450:-/timma) för att utbilda en lärling, utan att få ett arbete av värde tillbaka.

OBS du glömmer att 11000:- är EFTER skatt.

Vilket blir med 30 % skatt en lön på ca 15700-15750:-/mån

Det tycker jag inte är så lite och det handlar om 40 timmars arbetsvecka och inte 60-80 timmar i veckan.

Du glömmer dessutom att det handlar om den praktikant som inte får göra alla arbetsuppgifter utan ska ha en handledare.

För om du inte är fri på helgen så är du fri en annan veckodag.

Och var har du fått för dig att dessa pengar inte är pensionsgrundande????

ALLA förmåner måste du som ARBETSGIVARE skatta för. Och därför räknas de in i din lön. Det finns färdiga schablon avdrag för mat, bostad m.m.

Och är du sjuk är det bara att anmäla det till försäkringskassan precis som vanligt.

Det skulle kanske vara all ide att du gick in på skatteverkets sida och läste på om skatteregler och avdrag innan du hetsar upp dig ;)

Nog vet jag att om det är rätt och riktigt för en anställd så betalas det skatt mm. Har själv anställd så jag vet precis vad jag betalar in.

Det jag pratar om är SVART arbetskraft!
För faktum är att oftast så är det ju svart arbetskraft det är frågan om när det i annonsen står.. kost, logi samt fickpengar/liten lön.

När det är frågan om svart arbetskraft så betalas det ju inte in skatt alls. Denna kost/logi samt fickpengar är väl inte alls pensionsgrundande.. i alla fall inte hos den skattemyndighet jag känner till. Inte heller kan en svartanställd ringa F-kassan för att sjukanmäla sig.

Jag tycker i alla fall att praktikant är praktikant och en anställd ska ha riktigt lön! Får den anställde riktig lön kan den själv betala sitt boende osv.

Tror inte vi pratar om samma saker här. :confused:
För övrigt så fungerar min anställdes lön alldeles utmärkt!
Jag betalar ut vanlig avtalsenlig lön med allt vad det innebär. Har som jag tidigare skrev inga löneförmåner.

Så jag vet det jag behöver veta om skatterna.

Tja jag utgår från att praktikplatsen är godkänd eftersom de får betalt från försäkringskassan.

För min del är det alltid bäst att inte ha någon som bor på¨gården eller har sin häst här eller utnyttjar något annat som finns.

MEN hon som startade tråden hade folk boende hos sig som krävde speciell mat. Krävde att hästen skulle följa med m.m.

Det är dessa jag pratar om, att även det här är värt pengar. Och OM jag betalar lön så drar jag av dessa kostnader innan praktikanten får sin lön.

Jag vet om att det förekommer riktiga slavjobb inom hästyrket. Men jag tycker inte det verkar som om hon som startade tråden är en av dem.

OCH skulle jag har en riktig anställd så skulle jag ställa större krav på den människan. JAG skulle inte behöva vara med hela tiden utan den skulle vara självgående. Se vad som behövdes göras och göra detta utan att jag skulle behöva göra en detaljerad lista.

Har haft en praktikant som inte gjorde ett dugg om du inte sa till att speciellt det skulle göras. Ex gick förbi vattnet som jag hade glömt stänga av och såg att det svämmade över. stängde INTE av vattnet eftersom jag inte hade sagt att det skulle göras :eek:

Allt är vad för person du får in i stallet. Vissa är jätteduktiga och du kan lita på dem till 100%. Vissa tycks aldrig läras sig.

Jag är kanske godtrogen som utgår ifrån att de flesta jobb är vitt och inte svart jobb. Speciellt på praktikplatser eftersom du tar dessa för att kunna komma in på vissa utbildningar eller för att få erfarenhet av vad det innebär att sköta om avels eller tävlingshästar. beroende på vilken inriktning du väljer att syssla med.

Tack, MITRA, tack även tiil Inte_Ung. Den här tråden urartade snabbare än jag anade.
För att förtydliga:
Det gäller en godkänd, praktikplats, MED mycket handledning och max 40 h arbetsvecka. Praktikanterna får sin kontantersättning från olika ställen. (f-kassa, a-kassa, kommun ellre annat.)För att praktik skall vara möjlig på denna ej så centralt belägna gård, erbjuder vi ofta boende och mat som "bonus". Och, ja, då förväntar jag mig också att ha en viss nytta den personen, i utbyte mot kunskaper, min tid, mat o boende. Frågan var ju egentligen om det är vettigt att dessa praktikanter kräver att få ha med sig så mycket djur och andra extra medföljare. Dock har jag förstått att det inte var så kul att resonera kring det, utan det började handla om svartjobb och 80 h veckor istället.
Arbetsveckor på 80 h eller mer, det är sånt man har när man blir egen hästföretagare. Som praktikant har man rätt till 40h vecka och det har de också. Sen om någon ber om att få rida ut en sväng på sin lediga dag, det är något helt annat. Nu går jag ut och påbörjar mitt kvällsskift! (Och ja, jag har valt det själv......)

break_a_leg skrev:
Jag är varken praktikant eller arbetsgivare, men jag är förvånad över att det ALDRIG verkar bli någon upprensning i denna djungel när det gäller jobb med ridhästar...Det som kallas praktikplatser i annonser tror jag många ggr inte handlar om något annat än svartjobb.

det går atDet är väl snart bara inom travet och på seriösa ridskolor som t få vita hästjobb med avtalsenlig lön :crazy:
Hur är det innom galoppen? Någon som vet? Bara nyfiken

Jag vet att inom galoppen så förekommer det en hel del svart jobb. Jag känner en tjej som jobbar extra hos olika tränare med att mocka ta in och ut från hagar m.m. hon brukar få välja om hon vill ha det svart eller vitt. Ska hon bara vara där en dag eller två så är det svart en vecka eller mer så är det vitt.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Brandgul
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka