En praktikant kommer sällan ensam........

G

Gizza

Vi bedriver en liten verksamhet och har genom åren haft många trevliga bra praktikanter. Nu börjar jag tyvärr tvivla på om vi skall ta emot fler. Anledningen är att många ställer så otroligt mycket krav på medföljare.......Häst vill väldigt många ha med sig. Minst en, men ibland har KRAVET varit att få ta med sig två eller tre, självklart utan att betala något, och självklart räknar man med att sköta och rida sin/ sina hästar på arbetstid. ( På kvällen är man ju trött, och på vintern är det mörkt!) Sen är det ju också hunden/ hundarna som måste med , för att inte tala om katten, papegojan o marsvinen. En tjej ville ha med sig sin lillebror, och pojkvännen kan ju också flytta in när det ändå finns ett hus. När pojkvännen ändå är där, så är han ju hungrig också, mat ingår ju.........
Självklart går vi inte med på allt detta, visst vill man vara snäll, men det finns gränser! Praktik är enligt min mening en "arbetsutbildning" som man skall göra en kortare tid, t.ex. 3 - 6 månader. då måste man väl för tusan kunna låta bli att KRÄVA att alla dessa djur och annat skall följa med. Hur gör ni andra? Vad är rimligt? Vad tycker ni som skall ut och praktisera?

Sv: En praktikant kommer sällan ensam........

Jag tycker man tydligt ska göra upp ang. häst att te.x en häst (stallplats, foder, strö ) ingår och den ska ej skötas på arbetstid.
Praktikanten får boende och mat.
Inga andra djur.
Då vet alla vad som gäller och förhoppningsvis hör inte de som vill ha med sig en smärre djurpark med sig av sig.

Om praktikanten får lön (i form av pengar) så tycker jag att man kan dra av lite och säga te.x att " du får gärna ta hit din pojkvän men som du säkert förstår så kostar även hans mat så därför anser jag att jag kan dra av lite på din lön.
Samma sak om den egna hästen rids på arbetstid fastän ni kommit överens om att det ska skötas kvällstid, så får praktikanten bara betalt för antalet arbetade timmar dvs du kan räkna bort 1-2 timmar om sådant förekommer.

Kanske låter jättehårt men de kommer väl inte till dig på ridläger eller semester? Så kan man ju inte hålla på även om man jobbar som anställd på en gård.
Gör klara regler om vad som gäller.

Har ingen erfarenhet av detta, så det är bara mina funderingar......

Eftersom praktikanter är gratis arbetskraft så får man bita i det sura äpplet. Man utgår ifrån att dom kan göra det man vill ha gjort inte att man skall vara med och lära dom som ju egentligen är att praktisera. Då får man kanske vara lite generös på vilkoren. Om praktikanten skulle hävda sin rätt, dvs att ha handledning för allt han/hon gör då faller ofta arbetet eftersom man helt enkelt förväntar sig full arbetsinsats till lite eller ingen kostnad.

Jag tycker det beror på.
Om det är en ren praktik å det ingår kost+ logi så kan man inte kräva sånt enligt mig.Praktik är ju praktik.
MEN ibland kanske det går att hyra en stuga på samma gård man jobbar på, då tycker jag såklart att man får betala hyra, pojkvänner ska inte bo där gratis.Hästarna får man oxå betala för själv.Eller så kan det dras av lönen alternativt att man arbetar av det hela.Nu tror jag det är svårt att dra av på en praktiklön så pass mkt att det täcker för 2 hästar + boende.
Vet inte om det är ni som betalar lön men där jag bor får man ju ha praktik å kommunen betalar, alltså ungdomsgarantin osv.Om man tjänat ihop alfa kassa, tex så tjäna man mer på praktiken än en som inte har rätt till alfa kassa tex, i de fallen har nog praktikanten råd att betala för boende samt hästar med sin lön.

oj......glömde lite att det handlade om praktikanter som man har alldeles gratis.
Då är det kanske lite annorlunda.
Jag tänkte utifrån att det var en som skulle komma och jobba men få mat och husrum m.m att man då kunde dra av lite på lönen.

Jag vet inte hur det är på andra ställen, men inte är det "gratis" arbetskraft det handlar om, utan om praktikanter som får en hel del handledning OCH naturligtsvis också arbetar. Jag tycker inte heller att det är "gratis" när de har boende, el, sophämtning, tillgång till telefon, internet, tv, tvättmaskin, tvättmedel, allt städmaterialosv. osv. Dessutom är det väl ganska lyxigt att bara skriva upp på en lista vilken mat man vill ha hemköpt, och vips, så kommer det! Ofta dessutom som sagt häst med som skall ha box, mat hagar osv. När praktikanten är ledig förväntas ju hästen bli omskött.......av mig. Dessutom kan de praktikanter som har körkort låna bilen ibland. De som inte har körkort skjutsar vi naturligtsvis till buss, tåg, eller vad det nu är. Allt detta borde vara värt något, och är det inte det, utan man måste ha en massa andra krav, då ger jag upp! Men när det funkar och får ett ömsesidigt utbyte, = praktikanten får erfarenhet och en massa ny kunskap, jag får trevligt sällskap och hjälp, då är det toppen!

Själv tycker jag att det går bra att ta med häst om det finns plats. Och bor man i egen stuga så kan hunden följa med. MEN pojkvänn som vill bo där får INTE äta av maten utan måste handla egen.

Pojkvännen får betala allt den förbrukar till mig alternativ köpa själv.

Rida får de göra på arbetstid när de är klar med övriga sysslor. Det får inte ta tid från det de ska göra. När de är lediga ska de själv ta hand om SIN häst. Det är inte mitt jobb. Bil kan endast lånas i nödfall. Bensinen är inte billig. (Hästen står ju där gratis)

Vill de ha något speciellt som kostar extra så får de köpa det själv.

Om man har liknande regler så hade jag inte tvekat att söka praktik på det stället.

Det enklaste är väl här, som i alla andra situationer, att göra upp innan vad som gäller?

MIN uppfattning om vad som kan vara rimligt är väl kost o logi och EN häst ( hästen är ju något som ofta praktikanten behöver för att vidareutveckla sin ridning). Hund/katt om det inte stör i övrigt och självklart ska inte praktikvärden bekosta hund/kattmat etc.

Vad det gäller pojkvän får man väl se hur mkt han är där. Bor han 20 mil bort och kommer och hälsar på en helg i månaden hade JAG nog bjudit honom på mat, men det är ju inget som säger att man är SKYLDIG att göra det. Flyttar han mer eller mindre in eller kommer ofta får han såklart betala hyra och för det han äter/förbrukar.

Tror dock att väldigt mycket av problemen elimineras genom en rak kommunikation och överenskommelser som görs redan innan praktiken påbörjas.

Skulle man inte kunna göra så, att bor praktikanten i egen stuga så får den en summa matpengar, vad nu är rimligt tex efter socialbidragsnormen för mat + fickpengar, som skall betala telefon,internet ect.
1 häst är rimligt och ev husdjur beror ju på boendesituation hur det fungerar - är det egen stuga så borde det ju vara tillåtet,om de inte "stör". (men deras kostnader betalas dck av praktikanten) pojkvänssituationen beror ju lite på, du ska ABSOLUT inte stå för hans mat, sen kan man ju diskutera hur ofta han ska bo över utan att btala hyra - det hänger ju bland annat på om praktikanten kan åka till honom åxså.

Tydlighet är bra. Gärna skriftligt avtal så slipper det bli missförstånd. En häst ingår, för alla hästar utöver en stallhyra med... kr/månad. Mockning och skötsel av praktikantens hästar utförs av praktikanten 7 dgr i veckan. Andra husdjur och inneboende ej tillåtna (om du nu inte vill tillåta dem). Många vill ha praktikplats så nog borde du kunna få en bra praktikant på dina villkor. Det är dock nästan omöjligt att ändra villkoren efter hand så gör klart från början hur du vill ha det.

mvh
Lejonelle

Jag ska snart ut är tanken och jag tycker det du beskriver låter helt absurt. själv har jag nåra enkla krav;
I boendet bor jag, kommer te.x mamma eller en vän och hälsar på för en helg så tycker jag det är rimligt att dem får bo över utan att betala hyra, bostaden igår väl som ersättning och då har väl jag rätt att disponera den för besökande också. däremot är det korrekt att bara jag ska bo där på heltid.
Som hundägare kan man inte lämna sin hund hur som helst. alltså har jag inte sökt något utan att berätta att jag har hund. han måste med, så enkelt är det. Självklart betalar jag all mat för honom.
Jag tar inte med mig någon häst, hade jag gjort det tycker jag att det är rimligt att kunna rida denna under arbetstid, oftast är ju dagarna på gård riktigt långa, är däremot arbetstiderna 8H per dag så rider jag naturligtvis efter arbetsdagens slut. eller omfördelar mina timmar.
Matfrågan tycker jag är svår. är det inte bättre att låta praktikanten få ta hand om sina egna matinköp? ge matersättning så får man själv handla sin mat, och vill man ha gäster får an spara pengar och äta billigare mat i veckorna så att besökande kan äta maten.

Som du kanske förstår är jag väldigt för att få sköta mitt eget hushåll, jag får hellre ut mat i pengar och står för mitt eget hushåll, jag vill inte vara beroende utav att någon ska fixa min mat, dessutom är jag extremt allergisk mot mycket och det är därför svårt att någon annan skulle fixa med min mat.

lycka till med att hitta nya praktikanter, och hoppas du träffar på seriösare människor i framtiden. Själv fortsätter jag att leta efter praktik.. :smirk:

Jo, visst är det bra att göra upp innan..........om det hjälper. den senaste praktikanten kom från ett av våra grannländer som tydligen har mycket generösa regler. Hon var 25 år och hade full A-kassa från hemlandet eftersom detta räknades som utbildning.( Vi har bla. kursverksamhet inom ett specialområde) Häst ville hon ha med, eftersom det var en unghingst sade vi OK först efter viss tvekan. (Det blir ju alltid lite extra bökigt med en hingst) Hon sade själv att bara stallplatsen var värd ca 2500 kr/ mån. för henne. Efter två veckor ville hon få hit hunden också. Eftersom den redan hade varit här på besök och det resulterade i fullt slagsmål med våra hundar sade jag nej. Knappt en vecka senare packade hon sina grejer och drog, med motivationen att hon saknade hunden sååååå mycket. Jag blir alldeles matt.

Har också fått en mindre bra praktikant en gång. Hon visste att jag behövde mkt hjälp med unghästar (under handledning) och sa att det inte var nåt problem, när hon kom visade det sig att hon hade mkt begränsade ridkunskaper, hade aldrig smörjt en sadel, ville inte mocka och tittade på mitt barn som en rymdvarelse, så jag hade liksom absolut INGEN användnig av henne. Nu har jag däremot en himla duktig tjej.

Mist skrev:
och tittade på mitt barn som en rymdvarelse, så jag hade liksom absolut INGEN användnig av henne. Nu har jag däremot en himla duktig tjej.

Men ska man som praktikanordare HA ANVÄNDNING av en praktikant?
Den som är på praktik ska ju lära sig de uppgifterna som utförs på praktikplatsen. Det innefattar nog inte passning av barn! Ej heller så innebär det att praktikanten gör det arbete som en anställd ska sköta. Praktikanten ska alltså "gå utöver" befintlig personal och hjälpa till med det som görs för stunden.

Allt för ofta så är det tyvärr så att praktikanter får göra "skitjobbet" som praktikanordnaren inte själv har tid med. Såsom mocka och smörja grejer. Därmed inte sagt att en praktikant inte ska göra det också, men det ska inte enbart läggas det ansvaret på en praktikant.

Tyvärr så är det så inom ridsporten att en praktikant anses som extra gratis arbetskraft! Det tycker jag är fel!

Sen så vet jag att det är tufft att vara i hästbranschen, är där själv och det är ingen vinstbringande verksamhet allt som oftast. Men vill man som arbetsgivare inte anställa folk att utföra det som man måste få gjort, då får man vacket göra det själv eller kanske fundera på att lägga ner sin verksamhet!

Visst finns det utmärkta praktikantställen, det gör det absolut! Men allt för många är rena slavdrivare som utnyttjar arbetslösa och arbetstänandes intresse för hästar!

Bra inlägg!

En obetald praktikant skall i första hand utföra sin praktik med tillräcklig handledning. Dvs ej utföra skitjobb för att ro verksamheten på gården i land!

För att verksamhet med hästar skall kunna uppvärderas KRÄVS att vi alla är noga med att driva våra verksamheter mot LÖNSAMHET. Om inte resultatet av skitjobbet är tillräckligt lönsamt för att lönebetalas och ni inte vill göra det själva, lägg ned verksamheten!

Kanske kan ni komma överens med era praktikanter om en viss anställningstid efter praktiktiden om allt faller väl ut?

Att som vissa verksamheter avverka praktikanter på löpande band för att klara verksamheten är verkligen mycket tveksamt, antingen för samhällets (läste om a-kassa) eller för den enskilde praktikantens ekonomi!

sjoberga skrev:
Bra inlägg!

En obetald praktikant skall i första hand utföra sin praktik med tillräcklig handledning. Dvs ej utföra skitjobb för att ro verksamheten på gården i land!

För att verksamhet med hästar skall kunna uppvärderas KRÄVS att vi alla är noga med att driva våra verksamheter mot LÖNSAMHET. Om inte resultatet av skitjobbet är tillräckligt lönsamt för att lönebetalas och ni inte vill göra det själva, lägg ned verksamheten!

Kanske kan ni komma överens med era praktikanter om en viss anställningstid efter praktiktiden om allt faller väl ut?

Att som vissa verksamheter avverka praktikanter på löpande band för att klara verksamheten är verkligen mycket tveksamt, antingen för samhällets (läste om a-kassa) eller för den enskilde praktikantens ekonomi!

:bow:
Håller med i allt du skriver!

Hoppas på att det någon gång blir en bättring på detta stora problem. För ett problem är ju just vad det är.

Många hästintresserade jobbar häcken av sig på sina praktikplatser i 6 månader, ofta med ett löfte om en anställning efter tidens slut.. Men oftast så rinner de löftena ut i sanden och kvar står den utbrända praktikanten med värkande rygg och kölapp på arbetsförmedlingen åter igen. Mycket ofta så blir dessa människor sjukskrivna efter utförd praktik..

Nu är det ju inte bara inom hästbranschen det är såhär, förekommer överallt där det finns möjlighet till praktik.

Det är verkligen sorgligt att så många inom hästnäringen utnyttjar systemet och allra värst, de som har praktik.

Vi alla måste hjälpas åt att göra det bättre, dom som måste börja är vi som är verksamma inom hästbranschen. Vi måste bättra på vårt rykte och få upp statusen på vårt arbete.

Tycker även att arbetsförmedlingen borde ta tag i saken. Men ofta är dom så ivriga att få folk ur arbetslöshetsstatistiken att de glömmer den enskilde människans möjligheter till att få ett arbete.

Må så vara, att det finns olika problematik ang. hur praktikplatserna är, men min fråga var ändå hur andra gör med PRAKTIKANTERNAS ofta jobbiga krav på medföljande djur och människor.
Sedan är det en annan sak, att åtminstone vi på den här gården lägger ner mycket tid o kraft på utbildning och handledning, och ja, då vill jag ha ut något istället. Det är inte välgörenhet vi håller på med! Skall jag ha en praktikant som enbart går brevid och får utbildning och inte gör något arbete alls, då är jag lärare och vill ha betalt för det! Vad jag är förvånad över är att ett mail kan vara som följer:
Hej jag heter xxxxxxx och vill gärna komma och prakltisera hos er, för jag skall försöka komma in på XXXXX till hösten. Jag har två egna hästar o en hund som jag måste ha med mig. Det stod att det fanns ett hus att bo i. Kan min kille bo där också? annars kan jag inte komma.
m.v.h. xxxxxxx
Inte ett ljud om vem de är , vad de kan , var de bor nu, ingenting relevant utom de "krav" som ställs. Inte ens ett tel. nr där man kan nå dem för det mesta.

Gizza Hej jag heter xxxxxxx och vill gärna komma och prakltisera hos er skrev:
Folk är inte kloka, man skäms ju nästan åt deras vägnar :crazy: skulle jag ansöka om praktik så skulle jag skriva ett brev osm påminer om en riktig jobbansökan.

Gizza skrev:
Må så vara, att det finns olika problematik ang. hur praktikplatserna är, men min fråga var ändå hur andra gör med PRAKTIKANTERNAS ofta jobbiga krav på medföljande djur och människor.
Sedan är det en annan sak, att åtminstone vi på den här gården lägger ner mycket tid o kraft på utbildning och handledning, och ja, då vill jag ha ut något istället. Det är inte välgörenhet vi håller på med! Skall jag ha en praktikant som enbart går brevid och får utbildning och inte gör något arbete alls, då är jag lärare och vill ha betalt för det! Vad jag är förvånad över är att ett mail kan vara som följer:
Hej jag heter xxxxxxx och vill gärna komma och prakltisera hos er, för jag skall försöka komma in på XXXXX till hösten. Jag har två egna hästar o en hund som jag måste ha med mig. Det stod att det fanns ett hus att bo i. Kan min kille bo där också? annars kan jag inte komma.
m.v.h. xxxxxxx
Inte ett ljud om vem de är , vad de kan , var de bor nu, ingenting relevant utom de "krav" som ställs. Inte ens ett tel. nr där man kan nå dem för det mesta.

För att svarar på din första fråga så har jag i min verksamhet haft ett par olika praktikanter under åren.

Jag har haft praktikanter som bott i den relativt närbelägna stan så de har kunnat bott hemma hos sig själva medans de har vart här. Ang hund så har jag aldrig haft problem med att de haft den med sig. Självklart är hundar välkomna i mitt stall, mina hundar är det så även annan personals och ev praktikanter. Sålänge som hudnen fungerar i miljön och trivs så ser jag inget hinder med det.

Självklart så lägger förhoppningsvis alla som tar på sig praktikanter tid och energi på att handleda dessa på bästa möjliga sätt. Jag har aldrig sett det som att jag gör någon form av välgörenhet. Förstår inte riktigt hur du resonerar där.?
Om du tycker att det är så mycket jobb och besvär med att ha praktikanter så tycker jag faktiskt att du inte ska ta emot några.

Du vill ha något för det säger du, för du vill inte vara "obetald lärare". Då verkar det bästa vara att du sköter ditt företag helt solo eller med en anställd som du får betala avtalsenlig lön.

Jag har inte någonstans skrivit att en praktikant endast ska gå och glo utan självfallet så ska praktikanten vara med sin handledare och göra de saker som denne gör. Dvs ALLA saker. Inte tex mocka stallet medans handledaren rider eller gör annat.

För övrigt så har jag aldrig fått sådana mail som du beskriver, mina praktikanter har frågat mig personligen eller via bekanta.

Öööööh......jag skrev ursprungligen att det genom åren oftast har fungerat mycket bra och att vi har haft många bra praktikanter. Tillägas kan kanske att de även har trivts hos oss och ofta kommer tillbaka och hälsar på. Det är nu på senare tid jag har börjat få sådana här "kravfyllda" mail, och jag undrade hur andra hanterar det. Sen kan ju debatten spåra ur hur som helst, och man kan tolka text hur som helst, det inser jag nu. :confused:
Men visst kan jag sköta min verksamhet själv, det gör jag faktiskt för det mesta. Men det är väl ändå himla bra om man kan få ett ömsesidigt utbyte, som jag skrev om förut?
F.ö är det ofta jag som mockar medan praktikanterna rider.........är det ok.eller?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Brandgul
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka