En pappa som inte får träffa sin son

Sv: En pappa som inte får träffa sin son

Tycker dock att det är lite tråkigt att så gott som alla med en gång antar att mannen är skyldig till något hemskt. Det är ju inte så att man måste visa sitt stöd för mannen men man behöver inte heller dömma honom på förhand. Som sagt det är inte bara män som är mycket duktiga på att manipulera sin omgivning.

Tack, du satte ord på det jag tänker.

Som sagt, jag är inte mer insatt än det jag hörde under intervjun, och även om just detta "fall" är vinklat så gör det ju inte händelsen minde verklig, sådanna fall existerar ju uppenbarligen då det finns pappor som uppenbarligen har ett behov av hjälp för att övht få träffa sina barn.

För mig känns det fel att per automatik hejja på en häxjakt mot fäderna, då jag på nära håll sett precis hur illa mammor kan bete sig för att få ensam rätt om barnen, på rent djävulskap.

Jag umgicks ett tag med en tjej som hade stora problem med sitt ex, socialen och polis var inblandad för bla misshandel, inbrott, kränkningar osv. Vi hjälpte henne så mycket vi kunde, och snacka om att man kände sig snopen den dag hon klämde ur sig att ingenting hon sagt var sant. Hon flyttade till annan ort och det sista jag hörde från henne var hon i en separation med en ny man och fler barn och historien återupprepade sig.

Jag må vara naiv men jag väljer ett utgå ifrån att det TS skrivit i ursprungsinlägget är sant, resten har jag inte läst så det vill jag ännu inte uttala mig om.

Jag är också emot häxjakter, vilket håll de än driver på. Jag är själv tillsammans med en man som användes som avelsobjekt av en tjej som kände av den biologiska klockan, men som inte ville ha någon relation. Hon ville t.o.m. att han skulle avskriva sig allt ansvar, men det vägrade han och sedan dess har det varit ett steg fram och två steg bak för att få en någorlunda vettig relation med den sonen. Så jag vet precis hur det kan vara. :grin:

enligt min kompis (pappan)

. . .

Min kompis säger

. . .

Han tycker att

Det är det ovanstående som gör ämnet totalt omöjligt att spekulera i. Vad ska vi säga? Vi hör vad du säger att din kompis säger om vad som har hänt. Det är andrahandsinformation från ena sidan i konflikten.

Tillägg: Jag säger inte att du ska svänga som en vindflöjel och plötsligt välja din kompis (snart ex-)frus sida. Däremot undrar jag varför angelwings historia inte gör dig ens lite ifrågasättande i fråga om sanningshalten i hans berättelse.

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar, det är tyvärr inte alls ovanligt det som pappan råkat ut för.

Om det är så att han vill ha hjälp så PM:a mig, dra dig inte för det jag hjälper så mycket jag kan.

Det finns så mycket han verkligen kan göra, men det måste bli rätt för annars finns det tyvärr stor risk att mamman får som hon vill dvs ta bort pappan ur barnets liv.

Till er andra som börjar gaffla om att han måste vara en olämplig pappa för att mamman har kontakt med kvinnofridslinjen.

Det är lättare än ni någonsin tror för en mamma att få "hjälp" att hålla en pappa från ett barn pga av att mamman inte vill ha med pappan att göra.

Jag är MYCKET insatt.

Det är så mycket vanligare än ni tror att mammor gör så här för att få bort pappan ur barnens liv.

Förrutom att mamman helt enkelt stjäl ett barns barndom så kommer det till slut att bli så att den mamman son verkligen kommer att behöva hjälp kan få det svårt då det är så många som missbrukar alla som försöker hjälpa utsatta mammor.

Ja jag måste också instämma i vad du skriver, vi har en manlig bekant som råkade ut för samma sak och blev dessutom anklagad för att ha misshandlat barnet. I slutändan visade det sig att det var tvärtom, mamman som hade misshandlat pojken och hon miste då vårdnaden som övergick till pappan. Allt som allt tog det två år av hans liv, och jag kan säga att det var två år av ett helvete.

Jag tro man måste se saken från två sidor, inte generellt anta att mannen är den stora busen för jämnan. Antagligen är det lätt för omgivningen att identifiera sig med kvinnan, speciellt om man själv är kvinna och man vet att mannen är den som är fysiskt starkare.
Många gånger tror jag faktiskt att det gamla ordspråket tillämpas oftare än vad vi kanske tror, kvinnans list övergår mannens förstånd.

Knapplån.

Jag hörde på radio för någon månad sedan om något liknande. Pappan i fallet har visst skrivit en bok om sin historia om jag minns det helt rätt.

Enligt honom så är det just såhär kvinnor som vill ha ensam vårdnad om sitt barn rekomenderas att göra, försvinna från jordens yta under ett par månader, för när det väl går till rätten då är det mycket lättare att yrka på att barnet inte har tillräcklgt med kontakt med sin andra förälder för att kunna bo där deltid. Denna man hade tydligen även startat en organisation för pappor som råkar ut för sånt här.

Ja, det finns också ett antal barnpsykologer som gärna skriver ut intyg på att barn/en har utsatts för sexuella övergrepp oavsett detta är sant eller inte. Finns ett par som blivit avstängda för det, och några som fortfarande är yrkesverksamma.

Man måste komma ihåg att det finns så mycket familjetragedier, men dessa mycket kufiska sätt skapar ju inte en bättre situation. Det kan i slutändan drabba människor som inte har med detta att göra, och mycket hårt.

Fast så ovanligt är det ju inte att kvinnor vill ha ensam vårdnad om barnen utan att de är några övergrepp bakom. Det kan ju röra sig om allt från hämd pga kvinnan blev lämnad till att man använder barnet som ett sätt att såra fd partnern.

Bara jag själv har två par i bekanskapskretsen som inte vill att pappan skall träffa barnen. "Han skall minsan inte tro att han får träffa lilla Lisa den otrogna jäkeln" eller "Han kan glömma att han någonsin får träffa barnen igen nu när han har lämnat mig".

Det finns lika mycket "konstiga" kvinnor som det finns konstiga män

Mvh

Tora

Tack för de orden, för precis så är det. Man kan inte generellt säga att mannen är den stora busen, dessvärre förekommer det även tvärtom. Ofta verkar det vara mycket hämnd från kvinnans sida, speciellt när förhållandet spricker pga t ex otrohet. Man känner sig sviken, och vill hämnas genom att såra den andra så det ska kännas.

Återigen en hotad och misshanlad person går aldrig tillbaka till samma man om det inte handlar om någonting annat.

Bufalo

Här måste jag ge dig fel, det är ett av de tecken man kan känna igen en misshandlad kvinna på oavsett de sker fysiskt eller verbalt. Oftat påbörjas denna misshandel med verbal förnedring, vilket gör att kvinna sakta men säkert bryts ned mentalt och då är det läge för den fysiska misshandeln. I det läget riskerar inte mannen/förövaren att bli avslöjad, det som avslöjar misshandeln är när kvinnan gång på gång kommer med olika skador på kroppen. Hon har bra bortförklaringar till varför de finns där. Kvinnan brukar ofta göra små försök att lämna mannen, men klarar inte det mentalt då den vad kvinnan upplever som trygghet finns kvar i hemmet. Hon återvänder därför dit, vilket ofta resulterar i en accelererande misshandel. Det är inte ovanligt att det är då kvinna blir i bästa fall bara allvarligt skadad, i sämsta fall ihjälslagen.

Här måste jag ge dig fel, det är ett av de tecken man kan känna igen en misshandlad kvinna på oavsett de sker fysiskt eller verbalt. Oftat påbörjas denna misshandel med verbal förnedring, vilket gör att kvinna sakta men säkert bryts ned mentalt och då är det läge för den fysiska misshandeln. I det läget riskerar inte mannen/förövaren att bli avslöjad, det som avslöjar misshandeln är när kvinnan gång på gång kommer med olika skador på kroppen. Hon har bra bortförklaringar till varför de finns där. Kvinnan brukar ofta göra små försök att lämna mannen, men klarar inte det mentalt då den vad kvinnan upplever som trygghet finns kvar i hemmet. Hon återvänder därför dit, vilket ofta resulterar i en accelererande misshandel. Det är inte ovanligt att det är då kvinna blir i bästa fall bara allvarligt skadad, i sämsta fall ihjälslagen.

:bow: *levande exempel*
Däremot vet jag även om tjejer som kan bete sig som svin, där barnen är deras enda slagträ mot mannen när kärleken ebbat ut. Det är lika vidrigt det. Det är ju även de tjejerna som gör skit för oss andra som faktiskt varit i ett sådant förhållande. Nu kan ju jag backa upp hela min story, men jag har varit med om flera gånger när första frågan efter att man berättat att man blivit misshandlad och nästan ihjälslagen: Jaha, och vad hade DU gjort då? Då går jag därifrån numera.

Din bild av det här är:
Jättesnäll kille blir dumpad av sin fru helt utan anledning. Hon vill dessutom ta ifrån pappan möjligheten att behålla kontakten med deras gemensamma barn.

Funderar du inte alls på vilka anledningarna kan vara till att hon gör så här? Varför gifte hon sig med honom, t ex? Varför slutade hon älska honom?

Pappan är kanske en jättebra pappa, som han själv säger. Men han har ju misslyckats som make, eller hur?

Jag har som princip att aldrig inleda ett förhållande med någon som inte kan se sin egen del i att det förra förhållandet gick åt skogen. En kille som så uppenbart framställer sig själv som offer (som den här killen du berättar om) har inte lärt sig någonting av sitt senaste förhållande. Det kommer gå lika illa i nästa förhållande han har.

Testa honom, vet jag!:idea:;);) Om något år kommer du veta varför hans nuvarande fru stack, och varför hon bråkar om barnet.

Tack för de orden, för precis så är det. Man kan inte generellt säga att mannen är den stora busen, dessvärre förekommer det även tvärtom. Ofta verkar det vara mycket hämnd från kvinnans sida, speciellt när förhållandet spricker pga t ex otrohet. Man känner sig sviken, och vill hämnas genom att såra den andra så det ska kännas.

Har ett exempel från min närhet. Mamman tog barnen och stack. Lämnade pappan för en ny man. Det blev jobbigt för pappan och barnen. De fick inte träffas osv.

Mamman hade tröttnat på allt och den nye var så cool. Hon ansåg sej ha mer rätt till barnen då hon burit och fött dem. :mad:
Den inställningen lever fortfarande kvar.
Måste inte vara något fel på pappan...
och även om ett förhållande spricker så är man två..

Visst är det märkligt det där, att vissa kvinnor tycker att Mannen är helt ok att få barn tillsammans med (duglig avelshane?), men vid en ev separation är han inte vatten värd och behövs enligt dem inte längre i barnens liv. :grin:

Pappan är kanske en jättebra pappa, som han själv säger. Men han har ju misslyckats som make, eller hur?

Det här är skrämmande läsning, riktigt skrämmande.
Vad är det som säger att det inte är kvinnan själv som är ett misslyckande? Nej så är det inte, det krävs två för ett förhållande alltså är ansvaret bägge parter och det är alltså inte ett ensamansvar.

Det som är mest skrämmande, är att vid en normal separation frånta barnen deras möjlighet att få träffa både sin mamma och sin pappa. Att inte bereda barnet den möjligheten kan skapa skuldkänslor hos barn, de tror ofta att orsaken till att mamman eller pappan inte träffar dem beror på att de gjort/sagt något fel. När det i själva verket hänger på den ena parten, vad för slags föräldrar är det?

OBS nu att detta gäller en normal separation, och inte i ett förhållande där det ingår misshandel, alkoholism, pedofili etc.

*kl*

I just det här fallet tycker jag det är för lite information för att jag ska kunna ta ställning. Dessutom är det andrahandsinformation. Men jag har definitivt varit med om, sett och hört tillräckligt mycket för att inte tro på snacket om "ingen rök utan eld". Jag har från en f.d. kvinnlig bekant fått höra att hon till och med hotat sitt ex med att (falskeligen) anmäla honom för övergrepp om han inte gick med på enskild vårdnad. Ja, jag blev heligt förbannad och sa upp bekantskapen. Jag har också haft kontakt med kvinnor som gått igenom ett fruktansvärt helvete med sina ex. Där var det både rök och eld.

Det finns familjerättssekreterare som anser att barnen alltid har det bäst hos mamma, oavsett omständigheterna i övrigt. Jag har träffat sådana! Därför har jag inte svårt att förestäla mig att det även finns personer på kvinnojourerna som resonerar likadant. Å andra sidan har jag träffat personer som arbetar på kvinnorjourer eller inom familjerätten som alltid ser till barnets bästa.

Vad är det som säger att det inte är kvinnan själv som är ett misslyckande? Nej så är det inte, det krävs två för ett förhållande alltså är ansvaret bägge parter och det är alltså inte ett ensamansvar.
Tyvärr är kommentarer likt den du reagerade på inte särskilt ovanliga. Om frun knullar runt medan mannen är bortrest beror det i själva verket på att han inte lyssnat på henne. Men om han gör likadant ligger hela ansvaret på honom och frun är bara ett oskyldigt offer.

Min åsikt är att ska man kunna ta ansvar för sin roll i ett förhållande måste man först vara förmögen att ta ansvar för sina egna handlingar. Så jag håller fullt med dig - ansvaret ligger på båda.

Det som är mest skrämmande, är att vid en normal separation frånta barnen deras möjlighet att få träffa både sin mamma och sin pappa. Att inte bereda barnet den möjligheten kan skapa skuldkänslor hos barn, de tror ofta att orsaken till att mamman eller pappan inte träffar dem beror på att de gjort/sagt något fel. När det i själva verket hänger på den ena parten, vad för slags föräldrar är det?

OBS nu att detta gäller en normal separation, och inte i ett förhållande där det ingår misshandel, alkoholism, pedofili etc.

Precis vad jag skulle skrivit.

HUR kan man bara utan någon som helst reflektion anta så snabbt att det är mannen som misslyckats helt alena.

*KL*

Jobbar med kvinnor som ofta är våldsutsatta. De männen jag mött som är förövare har varit både trevliga, charmiga och verbala. Dock är de inte lika gulliga bakom stängda dörrar.

Visst finns det kvinnor som vill jävlas och hämnas. Glöm dock inte att det finns en hel del män som misshandlar. Ofta anmäls dessa män inte ens.

Dock borde fadern få träffa barnet även om han misshandlat mamman ifall han är en kompetent far. Dessa möten kan ske genom att en kontaktperson lämnar barnen hos fadern.

Ingen här vet hela historien så att spekulera känns onödigt.

HUR kan man bara utan någon som helst reflektion anta så snabbt att det är mannen som misslyckats helt alena.

"helt alena" har du och Boj lagt till själva, i era tankar.

Visst kan man ha gjort allt rätt i ett förhållande och ändå bli dumpad som en blixt från klar himmel (även om det nog är ganska ovanligt), men då har man ändå gjort i alla fall ett stort fel, som man bör lasta sig själv för - och ingen annan: Man såg inte vad det var för en person man lovade "nöd och lust" till.

Det här handlar inte om kön. Det finns antagligen lika många män som kvinnor som väljer att se sig helt och hållet som offer, och inte lär sig någonting inför nästa relation.

"Felet" att skönmåla den man blir förälskad i är inget ont/dåligt som man ska skämmas för. Men om man inte tar på sig ansvaret för det kommer man troligen göra samma sak igen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 915
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV