En pappa som inte får träffa sin son

Sv: En pappa som inte får träffa sin son

Sen måste jag säga att jag blir besviken av att läsa att så många tar för givet att det är pappan som är en skitstövel.

Njaaaa... Riktigt så är det väl inte? Att man däremot i en anonym tråd på ett internetforum genast skulle ställa sig bakom den "stackars pappan" vars fru och barn flytt till kvinnojouren är väl ännu mera magstarkt? Speciellt när vädjan om stöd kommer från hans kvinnliga vän som hävdar att han är för rar för något dylikt...

De enda som VET vad som pågått bakom deras stängda dörr är paret själv, inte deras vänner som kan ha blivit itutade vad som helst.

Jag tycker oxå att det är trist att män så snabbt utmålas som elaka, medan kvinnorna ses som offer. Men samtidigt tycker jag det låter märkligt att det skulle finnas kvinnor som vill ha ensam vårdnad helt utan anledning. För det första vet man ju att det är bäst för barn att ha kontakt med båda sina föräldrar. För det andra underlättar det ju för mamman om hon har någon att dela ansvaret med.

Fast så ovanligt är det ju inte att kvinnor vill ha ensam vårdnad om barnen utan att de är några övergrepp bakom. Det kan ju röra sig om allt från hämd pga kvinnan blev lämnad till att man använder barnet som ett sätt att såra fd partnern.

Bara jag själv har två par i bekanskapskretsen som inte vill att pappan skall träffa barnen. "Han skall minsan inte tro att han får träffa lilla Lisa den otrogna jäkeln" eller "Han kan glömma att han någonsin får träffa barnen igen nu när han har lämnat mig".

Det finns lika mycket "konstiga" kvinnor som det finns konstiga män.

Tycker dock att det är lite tråkigt att så gott som alla med en gång antar att mannen är skyldig till något hemskt. Det är ju inte så att man måste visa sitt stöd för mannen men man behöver inte heller dömma honom på förhand. Som sagt det är inte bara män som är mycket duktiga på att manipulera sin omgivning.

Mvh

Tora

ehmm...JO, en misshandlad och kuvad tjej kommer tillbaka. Jag pratar av erfarenhet. Var annars ska man ta vägen?
Om ens kille varit hela ens liv och isolerat en från resten av världen, då är det ett skrämmande ställe kan jag lova. Man tar hellre tryggheten i en 'hotfull' relation än otryggheten i en värld han övertygat en om bara vill en illa.

Men nu vet jag ju inte, killen i det här fallet kanske är jättesnäll. Det hoppas jag ju. :) Men man känner inte alltid att man klarar sig utan den killen som är ens liv. Jag gör det fortfarande inte, trots att han gjorde som han gjorde mot mig och det har gått 10 månader...Jag behöver honom hela tiden ändå:crazy:

Men visst, det finns säkert kvinnor som vill ta barnen ifrån pappan bara för att jävlas, t ex för att han vill göra slut. I sådana fall är det extra viktigt att hon inte lyckas, för om man fungerar så bör man inte uppfostra barn på egen hand, tycker jag.

Anledningen till skillsmässan är enligt min kompis (pappan) att mamman hade inlett ett förhållande med en av pappans före detta vänner som är gift och har barn.

Min kompis avslöjade detta förhållande för vännens fru. Det var då allting började spåra ur ordentligt i deras liv men de har haft lite konflikter förut. (vilket par är det idag som inte har/haft det)

Min kompis säger att mamman är en bra mor för sonen men hon behöver hjälp för att klara av honom på bästa möjliga sätt.

Han tycker att om mamman inte ville leva ihop med honom längre så behövde hon bara tala om det för honom och inte inleda ett annat förhållande.

Återigen en hotad och misshanlad person går aldrig tillbaka till samma man om det inte handlar om någonting annat.

Jag själv tänker hela tiden på den lilla GULLIGA sonen som brukade tillbriga en massa tid med pappan. Hoppas att han har det bra i varje fall. Det är lätt att glömma barn i såna konflikter.

Pappan har forfarande inte fått träffa sin son.

Bufalo

Anledningen till skillsmässan är enligt min kompis (pappan) att mamman hade inlett ett förhållande med en av pappans före detta vänner som är gift och har barn.

Säger HAN ja, vad säger hon?

Återigen en hotad och misshanlad person går aldrig tillbaka till samma man om det inte handlar om någonting annat.

JO DET GÖR DE. Läs på!!

Bufalo

Återigen: JO, det är precis vad man gör, det är ju en del av hela hjärntvätten!

Då vet man inte hur det är och man vet inte dynamiken i sådana förhållanden! Du blir tömd på ditt människovärde och en helt värdelös människa. (I mitt fall och många andras med mig)
Jag kämpar fortfarande med det där, hur ska jag våga göra saker när han inte sagt att jag FÅR göra dem? Tex gå ut och fika och ha roligt? Jag bävar för dagen han kommer ut och kanske lyckas hitta mig trots skyddad identitet. Kommer jag våga säga nej? Kommer han döda mig den här gången? Kommer han döda min nya sambo först?

Mamman har redan erkänt att hon hade inlett ett förhållande och anledningen till det var enligt henne att hon inte Litade på honom.

Vad "litade" innebar har hon aldrig förklarat.

Återigen: JO, det är precis vad man gör, det är ju en del av hela hjärntvätten!

Då vet man inte hur det är och man vet inte dynamiken i sådana förhållanden! Du blir tömd på ditt människovärde och en helt värdelös människa. (I mitt fall och många andras med mig)
Jag kämpar fortfarande med det där, hur ska jag våga göra saker när han inte sagt att jag FÅR göra dem? Tex gå ut och fika och ha roligt? Jag bävar för dagen han kommer ut och kanske lyckas hitta mig trots skyddad identitet. Kommer jag våga säga nej? Kommer han döda mig den här gången? Kommer han döda min nya sambo först?

Man intalas nog också att han är den ende som vill ha en, och man inte är något värd utan honom, på egna ben. :(

Japp, ständigt och jämt. Och tyvärr har jag inte riktigt listat ut hur man kommer över det, trots att jag har en ny sambo. Jag vägrar tro på att han tycker om mig på riktigt för jag är ju ingenting.

Det är ju så, i ett decennium har jag levt med att om Robin (återigen, inte hans riktiga namn) säger att himlen är grön då ÄR det så. För allt han säger är SANT! Jag måste ha fel på ögonen som ser att himlen är blå och alla andra måste ha lika fel för allt han säger är ju rätt och sant.

Visst, jag hade kunnat gå, men vart skulle jag tagit vägen? Jag kan ju inget ensam, hur skulle det gått utan att han skötte allt osv? Vem skulle jag gå TILL? Jag visste inte ens att det fanns en kvinnojour innan jag såg i telefonkatalogen efter katastrofen som hände mig. Man blir gradvis isolerad från föräldrar, vänner, alla som kan påverka en. Till sist blir man bara arg på dem för de försöker splittra en från ens livs kärlek som inte alls vill en illa. Bara han förstår, ingen annan.

Ja, lite OT kanske, men jag blir förbaskad när nån säger att man inte går tillbaka. Men återigen, den här killen kanske är helt oskyldig och det är inte alls rikat mot honom på nåt vis.

Japp, ständigt och jämt. Och tyvärr har jag inte riktigt listat ut hur man kommer över det, trots att jag har en ny sambo. Jag vägrar tro på att han tycker om mig på riktigt för jag är ju ingenting.

Det är ju så, i ett decennium har jag levt med att om Robin (återigen, inte hans riktiga namn) säger att himlen är grön då ÄR det så. För allt han säger är SANT! Jag måste ha fel på ögonen som ser att himlen är blå och alla andra måste ha lika fel för allt han säger är ju rätt och sant.

Visst, jag hade kunnat gå, men vart skulle jag tagit vägen? Jag kan ju inget ensam, hur skulle det gått utan att han skötte allt osv? Vem skulle jag gå TILL? Jag visste inte ens att det fanns en kvinnojour innan jag såg i telefonkatalogen efter katastrofen som hände mig. Man blir gradvis isolerad från föräldrar, vänner, alla som kan påverka en. Till sist blir man bara arg på dem för de försöker splittra en från ens livs kärlek som inte alls vill en illa. Bara han förstår, ingen annan.

Ja, lite OT kanske, men jag blir förbaskad när nån säger att man inte går tillbaka. Men återigen, den här killen kanske är helt oskyldig och det är inte alls rikat mot honom på nåt vis.

Det måste ju vara den största svårigheten, att han gjort sig till en livlina och till den som VET och KAN.
På något sätt måste man förflytta den tryggheten och initiativet till sig själv, för jag tror inte att det går att bara flytta över det till en annan sambo. Och om man gör det, flyttar det till den nya sambon, så är man fortfarande väldigt liten och osäker själv.

Mamman har redan erkänt att hon hade inlett ett förhållande och anledningen till det var enligt henne att hon inte Litade på honom.

Visst kan det vara så att mannen är så missförstådd och felbehandlad som han säger, men vad som kan vara bra att ha i åtanke är nog att om det inte är så, om hans fru befinner sig på ett kvinnohus av en bra orsak, så skulle han nog inte berätta det för dig.

Jo, precis. Skillnaden är ju nu att jag VET att jag klarar mig om sambon skulle få nog och åka. För jag har klarat mig igenom detta med hjärnan i behåll, förståndet och dottern så jag förstår att jag inte behöver en kille som fixar saker till mig. :)

Men ändå så...spelar det så stor roll vad Robin säger. Han kan verkligen påverka mig och jag vet ju att han spelar på mina känslor som en fiol och jag faller ju tillbaka så lätt. Man blir nog aldrig helt fri. Men kanske en dag...:crazy:

Knapplån.

Jag hörde på radio för någon månad sedan om något liknande. Pappan i fallet har visst skrivit en bok om sin historia om jag minns det helt rätt.

Enligt honom så är det just såhär kvinnor som vill ha ensam vårdnad om sitt barn rekomenderas att göra, försvinna från jordens yta under ett par månader, för när det väl går till rätten då är det mycket lättare att yrka på att barnet inte har tillräcklgt med kontakt med sin andra förälder för att kunna bo där deltid. Denna man hade tydligen även startat en organisation för pappor som råkar ut för sånt här.

Kommer inte ihåg exakt vad som sas, jag jobbade och lyssnade bara på ett halvt öra.

Sen måste jag säga att jag blir besviken av att läsa att så många tar för givet att det är pappan som är en skitstövel. Är det så man blir sedd så förstår jag varför så många pappor ger upp kampen om att få träffa sina barn. Kvinnojouren har gjort felbedömmningar förr och kommer med all säkerhet att göra det igen.

Till TS: Har inga praktiska råd att ge, men jag hoppas att det blir klarhet i situationen snart och att allt löser sig till allas bästa.

Det stämmer att den pappan skrev en bok och jag har för mig att han först hade svårt att hitta förlag som ville ge ut den. Mamman har nämligen en helt annan version av händelserna och det var någon kändiskille som dessutom uttalade sig om att han visste hur det egentligen låg till och inte kunde fatta att pappan fick lov att ge ut en bok och smutskasta mamman på det viset!

Jo, precis. Skillnaden är ju nu att jag VET att jag klarar mig om sambon skulle få nog och åka. För jag har klarat mig igenom detta med hjärnan i behåll, förståndet och dottern så jag förstår att jag inte behöver en kille som fixar saker till mig. :)

Men ändå så...spelar det så stor roll vad Robin säger. Han kan verkligen påverka mig och jag vet ju att han spelar på mina känslor som en fiol och jag faller ju tillbaka så lätt. Man blir nog aldrig helt fri. Men kanske en dag...:crazy:

Är det inte så att med insikt är halva slaget vunnet ? :)
Det är synd att det inte går att lägga in känslorna i en burk vid behov och plocka fram dem då man kan hantera dem. :crazy:

Man blir nog aldrig helt fri. Men kanske en dag...:crazy:

Jo en dag ska du se. Då kommer du att glömma honom och inse att du är fri. :)

Känner flera personer som blivit båda fysiskt och psykiskt misshandlade av sina sambon/pojkvänner i olika grader och efter att ha bearbetat det så har de blivit starkare och insett att de kan leva utan honom och att han var bara en skitstövel. Du är ju redan på väg eftersom du nu kan se det från ett annat perspektiv och analysera det hela på ett vettigt sätt.

De enda som VET vad som pågått bakom deras stängda dörr är paret själv, inte deras vänner som kan ha blivit itutade vad som helst.

Absolut. Och just därför tänker jag inte dra några förhastade slutsatser, likväl som pappan kan ge sken av ett rosaskimrande familjeliv kan mamman måla upp ett helvete som inte finns.

hmm...känns som jag kapat tråden här lite, jag har ju faktiskt eg en egen. ;)

Men jo, ibland så kan jag se det och ibland inte. Men jag måste ju skapa ett nytt liv där det är jag och min dotter (och sambon, men det är ju jag och dottern som alltid kommer höra ihop oavsett vad som händer) :)

Vi tar det lite i taget men fortfarande får jag dåligt samvete när jag är glad och har det bra utan honom. :(

Fast jag kan hålla med andra i tråden i den "kritik" som framförts. Du har ju bara kontakt med pappan ifråga? Du pratar väl inte med/känner mamman?

För i så fall så är ju detta erkännande och allt som berättas något som han berättar för dig. Så; visst; det kan vara sunt med en nypa salt; han presenterar givetvis sin version av händelserna för dig. Och visst skulle han kunna ljuga. Det har hänt förr att folk gör det.

Eller så ljuger han inte alls! Dock kan du inte dra några långtgående slutsatser om hela sanningen när du bara får höra från den ena parten.

Det stämmer att den pappan skrev en bok och jag har för mig att han först hade svårt att hitta förlag som ville ge ut den. Mamman har nämligen en helt annan version av händelserna och det var någon kändiskille som dessutom uttalade sig om att han visste hur det egentligen låg till och inte kunde fatta att pappan fick lov att ge ut en bok och smutskasta mamman på det viset!

Som sagt, jag är inte mer insatt än det jag hörde under intervjun, och även om just detta "fall" är vinklat så gör det ju inte händelsen minde verklig, sådanna fall existerar ju uppenbarligen då det finns pappor som uppenbarligen har ett behov av hjälp för att övht få träffa sina barn.

För mig känns det fel att per automatik hejja på en häxjakt mot fäderna, då jag på nära håll sett precis hur illa mammor kan bete sig för att få ensam rätt om barnen, på rent djävulskap.

Jag umgicks ett tag med en tjej som hade stora problem med sitt ex, socialen och polis var inblandad för bla misshandel, inbrott, kränkningar osv. Vi hjälpte henne så mycket vi kunde, och snacka om att man kände sig snopen den dag hon klämde ur sig att ingenting hon sagt var sant. Hon flyttade till annan ort och det sista jag hörde från henne var hon i en separation med en ny man och fler barn och historien återupprepade sig.

Jag må vara naiv men jag väljer ett utgå ifrån att det TS skrivit i ursprungsinlägget är sant, resten har jag inte läst så det vill jag ännu inte uttala mig om.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 915
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV