En pappa som inte får träffa sin son

B

Bufalo

En kompis till mig som Mår väldigt dåligt då han inte får träffa sin tre åriga son för mamman!

Mamman har helt plötsligt utan förvarning packat och stuckit med sonen när pappan var på jobbet.Sedan en tid tillbaka ville de separera men mamman har inte lyckats att hitta ett boende/lägenhet. När pappan sökte henne för en förklaring så fick han veta av mamman att hon är på kvinnojouren och han inte får träffa barnet alls och inte i framtiden heller. Pappan polisanmälde henne för egenmäktighet med barn men polisen kan inte göra någonting och tingsrätten tar upp fallet först om tre månader. Nu har det gått några veckor och pappan som tog hand om sonen till 80% inte får träffa sonen. Han känner sig kränkt och mår dåligt idag och kan inte jobba. Det enda han vill är att träffa sin son några gånger i veckan. De har gemensam vårdnad men det verkar inte känna till något. Pappan har ingen anning om hur hon kunde komma in på kvinnojouren. Alla myndigheter verkar maktlösa framför kvinnojouren. Jag har känt pappan (som är lärare) hela mitt liv och han är en jätte fin människa som älskar barn och familj och det finns inte en chans att han hotat eller tagit till våld på något sätt.

Mamman tar varken ut skillsmässa eller vill leva ihop med honom, hon vet inte själv hur hon vill ha det och det går inte att nå henne.

Finns det något sätt att kräva umgängesrätt fortare?
Varför är inte LAGEN lika för män och kvinnor?

Jag skulle vara jätte tacksam för alla tips för kompisen då han mår dåligt!

Hälsningar
Bufa.lo

Sv: En pappa som inte får träffa sin son

Jag har känt pappan (som är lärare) hela mitt liv och han är en jättefin människa som älskar barn och familj och det finns inte en chans att han hotat eller tagit till våld på något sätt.

De flesta kvinnomisshandlare är rara, trevliga karlar som ingen kunde tro det om.
Man kommer inte in på kvinnojouren utan anledning.

Precis min tanke.

Dessutom är väl kollegorna de sista en kvinnomisshandlare anförtror sig åt, speciellt en kvinnlig sådan.

Här på Bukefalos brukar det uppmuntras till att packa och fara till kvinnojouren när mannen är borta och det verkar finnas behov på att snabbt komma därifrån. Även de jättefina rara familjemänniskorna kan vara utstuderat elaka med sina familjer när ingen ser på. Eller när de av någon orsak är pressade.

Det är möjligt att lagen är rätt lika för kvinnor och män, men det tar sin lilla tid för lagen att reda ut vem som är den goda och vem som är den onda och om verkligen någon av dem inte är lämpade till att vara själv med barnet.

Beklagar din väns situation och hoppas du har rätt, att vännen är en fin man utan psykiska eller fysiska våldstendenser!! Men isåfall har nog inte vännen något att frukta, i sinom tid kommer nog sanningen fram och han får åter vara med sitt barn.

Jag har känt pappan (som är lärare) hela mitt liv och han är en jätte fin människa som älskar barn och familj och det finns inte en chans att han hotat eller tagit till våld på något sätt.

Det trodde jag om min arbetskompis också, hämtade honom en morgon och han var helt förstörd för soc hade hämtat hans barn när de var på förskolan. Han hade ensam vårdnad då mamma misshandlat barnen.
De misstänkte att han förgripit sig på sina barn, stod massor om det i tidningen. Efter 2 månader fick han träffa barnen några timmar om dagen men inte själv.

Efter 7 månader så erkänd han att han flera gånger våldtagi sin 5 åriga dotter :mad: :cry:

Han åkte med mig till jobbet, vi fikade, jag har vart hem hos honom och vi har hjälpt varandra och är verkligen bland de personer jag absolut inte kunde tro göra något så hemskt.

Shit vad hemskt. Snacka om att en intuition får sej en ordentlig smäll. Tänk att människor kan vara så tvestjärtade.

Har själv varit ihop med en något knasig kille som alla andra tyckte var jättetrevlig, snäll och social, medans han fick mej att gråta varje dag och fick mej att "göra slut" med alla mina kompisar. Som tur var kom jag ifrån honom i tid.

Om det nu är så att han är en helt vanlig kille med en sajko fru som hittar på allt det här så beklagar jag.

De flesta kvinnomisshandlare är rara, trevliga karlar som ingen kunde tro det om.
Håller med.

Mitt ex, visserligen inga barn men ändå, talar mycket varmt och gott om kvinnors rättigheter, hur mycket han hatar män som är våldsamma mot kvinnor och våldtäkter. Han har massor av tjejkompisar som han nästan är extra-pojkvän åt ibland och framställer sig själv som en obotlig romantiker, någon som inte skulle kunna göra en fluga förnär.

Och den människan har ju varit vida omskriven här på Buke. Inom hemmets fyra väggar är han nämligen raka motsatsen mot vad han utger sig för att vara.

Och det är ju inte så svårt att räkna ut vem som målades ut som "the bad guy" när förhållandet var över. Jag, alltså. T.o.m. av min egen mor. För han är ju så snäll och trevlig och oskyldig.

Jag förstår vad du menar, det är tyvärr inte alls ovanligt det som pappan råkat ut för.

Om det är så att han vill ha hjälp så PM:a mig, dra dig inte för det jag hjälper så mycket jag kan.

Det finns så mycket han verkligen kan göra, men det måste bli rätt för annars finns det tyvärr stor risk att mamman får som hon vill dvs ta bort pappan ur barnets liv.

Till er andra som börjar gaffla om att han måste vara en olämplig pappa för att mamman har kontakt med kvinnofridslinjen.

Det är lättare än ni någonsin tror för en mamma att få "hjälp" att hålla en pappa från ett barn pga av att mamman inte vill ha med pappan att göra.

Jag är MYCKET insatt.

Det är så mycket vanligare än ni tror att mammor gör så här för att få bort pappan ur barnens liv.

Förrutom att mamman helt enkelt stjäl ett barns barndom så kommer det till slut att bli så att den mamman son verkligen kommer att behöva hjälp kan få det svårt då det är så många som missbrukar alla som försöker hjälpa utsatta mammor.

Jag håller med. Och inte.
För det har ju faktiskt varit ett fall där några kvinnor på en kvinnojour dömdes i domstol pga att de hjälpt en mamma som "flytt från sin man". De hjälpte till att under flera år (har jag för mig) gömma henne från mannen/pappan. Kvinnojouren ifråga kollade aldrig upp hur det stod till med sanningshalten i kvinnans berättelse.

Jag förstår i och för sig kvinnojourens ställningstagande; de anser att de varken Kan eller Vill/Bör kolla upp hjälpsökande kvinnors berättelse. Att tvivla på kvinnor som söker skydd blir liksom fel utgångspunkt. Men samtidigt så kan konsekvensen bli som i det berömda fallet; mamman ljög och pappan och barnen fick inte träffas på lååång tid pga detta.

Det är tragiskt. Och jag har ingen lösning egentligen. Jag kan dock tycka att som kvinnojoursperson kanske det vore vettigt att kolla upp fakta i den mån man kan. Som t ex vem som har vårdnad, om där finns några domar osv. Om inte annat för att själv slippa dömas i domstol (som dessa kvinnor gjorde).

Jag tror att det bästa man kan göra är att inte döma någon av dem på förhand.
Det finns gott om ulvar i fårakläder.
Det finns också kvinnor som vill hålla fäder ifrån barnen av olika anledningar, utan att det är befogat.

Sånt här kommer alltid från tjejer som är unga & ska ta killarnas parti oavsett.
& framförallt hör jag bara sånt här från tjejkompisar till pappan elller rivaler till mamman, & de vet inte vad de talar om.
Det finns en anledning till varför folk tror gott om psykopater, för att de är manipulerade.
Min mamma har varit med i styrelsen för kvinnojouren & tro mej, man kommer absolut inte dit(får lägenhet/boende) utan en bra anledning.
Oftast är det för lite plats i jourernas lägenheter så att man får lämna kvinnor & barn till sitt öde.
Man väljer alltid in de som har det mest akut.
Mitt råd till dig är att inte lägga dig i, du vet uppenbarligen inte hela historien.

nja...

på kvinnojouren kommer kvinnan in på sin egen berättelse.

Det vanligaste är att den innehåller en sann berättelse om hot och misshandel, men det finns också undantag från detta.

i de mest extrema fallen ordnar kvinnojouren en flykt undan satanistiska pedofilringar.

glr

delvis kl

Här måste jag faktiskt säga ifrån att så himla lätt är det inte att ta ett barn från pappan!

Jag som blev utsatt för mordförsök av mitt barns pappa och han brände allt hon och jag ägde kan inte bara få göra som jag vill med min dotter och säga Nej, du får inte träffa henne igen ens om jag skulle vilja.

Jag har gått igenom rättegång på rättegång, plockat upp spillrorna av mitt liv och hennes osv och ändå, vägrar han skriva på papprena om att jag har ensam vårdnad så kan jag inte göra så himla mycket utom dra det i rätten. Och man gör inte så mot ett barn!

Och ja, min man var den underbaraste i världen, alla tyckte han var såååå lugn och stabil och världens snällaste, ingen skulle anat vad som hände hemma eg tills jag äntligen fick mod och skaffade lägenhet och DÅ small det rejält. Och ja, han trodde inte jag levde så han försökte lägga allt på mig, oturligt nog så levde jag och kunde berätta sanningen. Annars hade han gått helt fri. Och för mig var kvinnojouren ett stort stöd i början och genom rättegångarna men sen så gjorde jag inte som de ville och då fick jag inte mer hjälp. Jag vägrade nämligen att säga att han aldrig ska få ha med dottern att göra igen, jag sa att det är min dotters pappa, han har faktiskt rätt till att veta hur hon har det osv och då tyckte de att jag får stå mitt kast. Men jag kommer ex aldrig att låta honom veta var vi finns, men för det kan vi väl kommunicera (all post går ju via skatteverket). Tycker jag, för han har varit en bra pappa alla år, det är ju inte där problemet ligger.

Men, man kan inte bara ta barnet och dra för det ska mycket till för att få ex sekretessmarkering (vilket jag har numera) och ensam vårdnad om pappan vägrar samarbeta. Men jag ska ha ensam vårdnad, men jag har dock inget intresse av att han inte ska få träffa henne i framtiden, när HON vill. Det är ju hennes pappa och så länge de är övervakade så ska hon få träffa honom så mkt hon vill, OM hon vill.

Senast ändrad:

Knapplån.

Jag hörde på radio för någon månad sedan om något liknande. Pappan i fallet har visst skrivit en bok om sin historia om jag minns det helt rätt.

Enligt honom så är det just såhär kvinnor som vill ha ensam vårdnad om sitt barn rekomenderas att göra, försvinna från jordens yta under ett par månader, för när det väl går till rätten då är det mycket lättare att yrka på att barnet inte har tillräcklgt med kontakt med sin andra förälder för att kunna bo där deltid. Denna man hade tydligen även startat en organisation för pappor som råkar ut för sånt här.

Kommer inte ihåg exakt vad som sas, jag jobbade och lyssnade bara på ett halvt öra.

Sen måste jag säga att jag blir besviken av att läsa att så många tar för givet att det är pappan som är en skitstövel. Är det så man blir sedd så förstår jag varför så många pappor ger upp kampen om att få träffa sina barn. Kvinnojouren har gjort felbedömmningar förr och kommer med all säkerhet att göra det igen.

Till TS: Har inga praktiska råd att ge, men jag hoppas att det blir klarhet i situationen snart och att allt löser sig till allas bästa.

Man kan inte tro sådant om människor man verkligen tror sig känna. Det går helt enkelt inte.......

Man litar på människan och tror sig verkligen känna honom eller henne, men icke...

Vid en vårdnads tvist gällande min egen son lärde jag mig några saker den hårda vägen .socionomer och kvinnor i allmänhet utgår från kvinnans behov mkt sällan barnets behov .mamman beställde en hämtning av barnet 2,5 år 22,30 på kvällen hos socjouren dom saknade rätt att ta henne med sig och hämta barnet mot min vilja .varför skall kvinnojouren fungera bättre .kvinnojouren fungerar som en egen sluten rättsinstans vilket är mycket tveksamt i ett rättssamhälle .Pappaliv.se är ett bra ställe att skaffa kunskaper i från

Idag har pappan fått veta att hon har tagit ut skillsmässan och vidare har en vännina till kvinnan kontaktat pappan.

Vänninan har berättat att mamman vill komma tillbaka och hon forfarande tycker om pappan och att det är så jobbigt med barn på kvinnojouren.
Hon verkar återigen inte veta vad hon vill.

OBS!!!!! Ett HOTAT eller misshandlat person skulle aldrig be att få komma tillbaka till samma man oavsett om det är jobbigt att bo där med barn.

Kvinnojouren!!!!!! (Kinesiska muren)

Det är inte alltid våld eller hot som är orsak till att kvinnor hamnar på kvinnojouren, det kan handla om en mycket svår psykisk situation hemma och det räcker med det för att komma in på kvinnojouren. Det är ganska lätt att komma in på kvinnojouren idag, speciellt om det finns barn inblandat. Det bästa är att ingen myndighet kommer åt de.

Vänninan har berättat att mamman kommer att kontakta pappan under den här veckan.

Tack för alla tipsen.
Hälsningar
Bufalo

Att en hotad & misshandlad kvinna vill komma tillbaka till mannen är ett klassiskt exempel på en kuvad människa, dessa tänker inte rationellt, de vågar inte.

Enligt honom så är det just såhär kvinnor som vill ha ensam vårdnad om sitt barn rekomenderas att göra

Jag tycker oxå att det är trist att män så snabbt utmålas som elaka, medan kvinnorna ses som offer. Men samtidigt tycker jag det låter märkligt att det skulle finnas kvinnor som vill ha ensam vårdnad helt utan anledning. För det första vet man ju att det är bäst för barn att ha kontakt med båda sina föräldrar. För det andra underlättar det ju för mamman om hon har någon att dela ansvaret med.

Men visst, det finns säkert kvinnor som vill ta barnen ifrån pappan bara för att jävlas, t ex för att han vill göra slut. I sådana fall är det extra viktigt att hon inte lyckas, för om man fungerar så bör man inte uppfostra barn på egen hand, tycker jag.

Det är verkligen ingen lätt uppgift för myndigheterna att se vad som döljer sig bakom varje enskilt fall.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 915
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV