En ny tråd om piercing!!!!

Sv: En ny tråd om piercing!!!!

Då har han rätten att förbjuda mig det för att han försörjer mig?

JA om pengarna behövs till något bättre.
Elräkningen, uppvärmningen och maten måste ju gå först.
Och sedan så bör ju ni båda ha egna pengar i det läget.

Om inte han som försörjer er kan unna sig ett endaste litet dugg för att det skall gå runt.
Så bör ju du bidraga med de pengar som du kan.

Vem behöver en piercing?

Har för dig.... att vissa... :smirk: :confused:
Återigen: det säger i så fall mer om dem som associerar än om mig som har en sån.

Jo men det kan ju spela roll om man söker ett jobb där man inte bör stöta sig med folk.
Då så kan det vara dåligt med sådana mänster synliga på kroppen.
I svanken där kan man väl ha kläder i de fallen.
Så då gör det ju ingenting.

JA om pengarna behövs till något bättre.
Elräkningen, uppvärmningen och maten måste ju gå först.
Och sedan så bör ju ni båda ha egna pengar i det läget.

jamen: om dessa redan är betalda! Och han säger: ta de där pengarna du fick av din mamma till att unna dig vad du vill. (oj, vad trött jag blir på att jag måste vara så jäkla superexakt ....:crazy: )
Och han bara helt enkelt tycker att piercingar är fult eller att infektionsrisken är för stor. Ska han DÅ ha rätten att (liksom en förälder tydligen har) förbjuda mig att göra den? För att jag är ekonomiskt beroende av honom (liksom en 18-åring som bor hemma).

Det exemplet jag vill komma fram till är: när en 18-åring FÅR fickpengar (behålla egna intjänade eller fått i present osv osv) som föräldrarna är överens om är dens egna. Har föräldrarna ÄNDÅ rätten att förbjuda en piercing pga infektionsrisken?

Och liknelsen: i så fall har alltså en vuxen sambo rätten att förbjuda mig att göra en pga infektionsrisken? Vem som helst som den andra är beroende av ekonomiskt kan förbjuda vad den vill? Det den anser farligt/olämpligt. "Fickpengarna" kommer alltså med förbehållsregler om vad man inte får göra för dem?

Och som jag sagt: det kan ju röra sig om 1000-tals andra saker också i vissa familjer. Som sex, onani, val av vänner mm.

Jag tycker det är att inkräkta på personens privata val. Att styra och bestämma över en myndig människas minsta val för att denna är beroende av mig. Det skulle alltså vara RÄTT?

(plötsligt börjar jag tänka på de "importerade" kvinnor från andra kulturer som har svenska män som bestämmer över deras minsta steg i livet här i Sverige... )

Jo men det kan ju spela roll om man söker ett jobb där man inte bör stöta sig med folk.
Då så kan det vara dåligt med sådana mänster synliga på kroppen.
I svanken där kan man väl ha kläder i de fallen.
Så då gör det ju ingenting.

Jo, och det är ju de flesta medvetna om att det kan verka stötande på en del folk. Det är ett val man gör. Och DEN saken tycker jag ABSOLUT att en person (ung vuxen) bör upplysas om. Risken att andra inte ser mig som person utan som "den tatuerade/piercade" och att risken finns att andra dömer mig som annorlunda än vad jag är. Men för mig säger det fortfarande mer om dem som dömer än om mig som valt att tatuera mig. Fast det är ju en reell värld som KAN påverka mig.

Många väljer ändå att göra sånt. För att de tycker inte att andras förutfattade meningar ska styra deras val i livet. Eller för att provocera. Jag kan till och med se det i viss mån som ett "socialt experiment". Det skulle vara spännande att sätta en falsk piercing i ögonbrynet och sen gå in i de sammanhang jag brukar röra mig. De som redan känner mig skulle troligen knappast reagera mycket. De vet redan vilken kompetens jag besitter. Men i ett nytt sammanhang kanhända jag skulle märka en annan stämning.
Det svåra är att veta vilka sammahang/individer som blir illa berörda... det är inte alltid de man tror. Åldersmässigt tex. Jag har mött många damer 60+ som säger att de själva skulle göra en navelpiercing om de vore yngre. Att de tycker det är ballt. Och jag har träffat jämnåriga som tycker den är "superäcklig".

Så om ditt barn, 18 år gammal, skulle komma med en nygjord piercing för runt en femhundring skulle du sälja någon av hennes hästar, som torde vara värda mer än så?
Nej jag skulle ha sålt min häst.
Hon behöver inte låna den då utan kan rida sitt gamla ök tills att unghinsten är inriden.
Eller så skulle jag ha sålt en sadel.
Eller mest troligt så skulle jag ha låtit bli att köpa en ny sadel som hon vill ha.

Jag tycker att det låter klart underligt. Jag är glad att jag inte har dig som förälder, du lär vara glad att du inte har mig som barn. Jag hade nämligen inte accepterat dina orimliga krav.
Det följer ganska så mycket förmånder med att acceptera dessa krav.
Hur många hästar har du?
Hur många sadlar?
Mopeder?
Hur mycket hjälp fick du med olika saker?
Hur mycket skjuts?
Och hur många fioler?
Och fick du ett "eget hus"?

Jag utgår från att den allmänna ekonomin har utrymme för en engångsavgift på 500 kronor. Det är trots allt inte särskilt mycket pengar.
Jo men det finns alltid något som behövs mera än en piercing.

Samma fördelar som att ta hål i öronen (också en piercing). Eller fördelarna med att färga håret.
Man GILLAR det helt enkelt.

Visst.
Men det går ju aldrig att hävda att det är nyttigt eller bidrar till försörjningen.
Det kan ju aldrig bli något som man behöver, på riktigt liksom.

Eller som jag ibland säger "går det att äta?".

Visst.
Men det går ju aldrig att hävda att det är nyttigt eller bidrar till försörjningen.
Det kan ju aldrig bli något som man behöver, på riktigt liksom.

Nej. Vem har hävdat det?
Vem behöver för övrigt halsband, flera par byxor, hästar, gymkort eller mopeder i flertal? Eller fioler för all del?

Förutom hästarna går inget av det att äta.

Så allting handlar om vad du känner för. Att ditt barn är myndigt spelar alltså ingen som helst roll?
Det handlar om vad som spelar roll för framtiden.
Inte om vad jag känner för.
Dottern skall försöka sig på en karriär som musiker.
Hon skall utbilda sig till violinist.
Något som hon förhoppningsvis kan försörja sig på i framtiden.
Det är något som HON känner för.

Jag kan inte tänka mig att man kan försörja sig på att visa upp sina piercingar.

Varför ska det ena utesluta det andra? Man måste inte välja mellan roligheterna i alla hushåll.
Därför att vissa roligheter har med en framtida karriär att göra.
Hon vill spela fiol proffessionellt.
Skall du visa piercingar proffessionellt?

Det där var alla mina piercingar. Bara två av dem gjordes när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Det sänker kostnaden till 1100 kronor.
Vissa gör piercingar och andra satsar på en framtida karriär.
Det kanske är här som olikheterna finns?

Just tribaler kan nog anses som ett tråkigt motiv. Men själva tatueringskosten lär aldrig bli "ute".

Djurmotiven och naturmotiven är ju alltid fina.
Men i vissa religioner så skall dessa inte heller avbildas.
Så för visas arbeten är det ändå olämpligt.

Dessutom så blir de så fula när de blir gamla.
Grå och utflutna.

Varför rider hon i så fall om roligheterna bara ska ha med karriär att göra och karriären är violinist?

Och varför skulle en piercad violinist (eller ridande) vara sämre för att den lägger några kronor på något den gillar UTÖVER fioler?

Grå och utflutna.

Utflutna beror nog lite på var de sitter på kroppen; hur huden töjer sig eller inte på just det stället. Gråheten (fast jag tycker mer det brukar se grönt ut) går att bättre på om man vill genom att fylla i tatueringen. Färger bleknar mer och snabbare än svart.

Ska han DÅ ha rätten att (liksom en förälder tydligen har) förbjuda mig att göra den? För att jag är ekonomiskt beroende av honom (liksom en 18-åring som bor hemma).
Visst har han det.
Han kan säga "Om du piercar dig så lämnar jag dig."
Det är hans rätt till val.
Om han inte vill ha en piercad sambo så slipper han ju det.
Det är ju bara för honom att gå......

Det exemplet jag vill komma fram till är: när en 18-åring FÅR fickpengar (behålla egna intjänade eller fått i present osv osv) som föräldrarna är överens om är dens egna. Har föräldrarna ÄNDÅ rätten att förbjuda en piercing pga infektionsrisken?
Jodå.
De kan kräva att i detta hem så är man inte piercad.
Vill man vara piercad så får man väl flytta då.

(plötsligt börjar jag tänka på de "importerade" kvinnor från andra kulturer som har svenska män som bestämmer över deras minsta steg i livet här i Sverige... )
Jo det är ju så.
Man har alltid rätt att "göra slut".

Förutom hästarna går inget av det att äta.

Så bildlikt var det inte.
Utan var går det att hitta en försörjning?
Och hur kommer man dit?

Det är saker som man behöver - på riktigt!

Min dotter behöver fioler.
Faktiskt.
På riktigt.

Senast ändrad:

Jo, och det är ju de flesta medvetna om att det kan verka stötande på en del folk. Det är ett val man gör. Och DEN saken tycker jag ABSOLUT att en person (ung vuxen) bör upplysas om. Risken att andra inte ser mig som person utan som "den tatuerade/piercade" och att risken finns att andra dömer mig som annorlunda än vad jag är.

Precis så.
Det kan ge problem som man sedan i framtiden egentligen inte ville ha.

Nej jag skulle ha sålt min häst.
Hon behöver inte låna den då utan kan rida sitt gamla ök tills att unghinsten är inriden.
Eller så skulle jag ha sålt en sadel.
Eller mest troligt så skulle jag ha låtit bli att köpa en ny sadel som hon vill ha.

Och vad skulle du vinna på det?

Det följer ganska så mycket förmånder med att acceptera dessa krav.
Hur många hästar har du?
Hur många sadlar?
Mopeder?
Hur mycket hjälp fick du med olika saker?
Hur mycket skjuts?
Och hur många fioler?
Och fick du ett "eget hus"?

Jag har tre hästar (ett halvblod och två connemaror), fem sadlar (3*nya M&N, en Zaldi och en gammal sadel som jag hade som liten), noll mopeder (har inget behov av någon sådan, jag går och cyklar),
hmm hjälp, beror på vad du menar med hjälp, skjuts till tävlingar och dylikt annars har jag gått och cyklat, jag har fått ben av en anledning, jag fick en fiol som liten, sen fick jag en klarinett, när jag ville spela piano fick jag inget eftersom det redan finns ett i huset, eget hus fick jag inte men en egen våning.
Vad nu det har med saken att göra.

Jo men det finns alltid något som behövs mera än en piercing.

Det finns saker som behövs mer än hästar och fioler också. Det ena behöver inte utesluta det andra, återigen.

Kliver in från trådens första sidor för att återigen ge en :bow: till bukes läkare som gång på gång orkar stöta pannorna blodiga. Hoppas att någon tar till sig den kunskap som ni faktiskt har om hälsorisker.

Inte om vad jag känner för.
Dottern skall försöka sig på en karriär som musiker.
Hon skall utbilda sig till violinist.
Något som hon förhoppningsvis kan försörja sig på i framtiden.
Det är något som HON känner för.

Jag kan inte tänka mig att man kan försörja sig på att visa upp sina piercingar.

Varför skulle piercingar förstöra för detta då? Det ena måste inte utesluta det andra.
Hon rider ju tydligen även om hon inte ska försörja sig på det i framtiden. Hon kanske till och med går på bio eller dylikt någon gång?

Därför att vissa roligheter har med en framtida karriär att göra.
Hon vill spela fiol proffessionellt.
Skall du visa piercingar proffessionellt?

Man kan spela fiol även med piercingar.

Vissa gör piercingar och andra satsar på en framtida karriär.
Det kanske är här som olikheterna finns?

Det börjar kännas tjatigt men du förstår tydligen inte. Det ena utesluter inte det andra.

Djurmotiven och naturmotiven är ju alltid fina.
Men i vissa religioner så skall dessa inte heller avbildas.
Så för visas arbeten är det ändå olämpligt.

Grå och utflutna.

Vissa religioner anser att man inte ska äta fläskkött. Andra seder handlar om att kvinnor ska dölja sitt ansikte och hår. Låter du bli att äta fläskkött? Döljer du ditt ansikte och hår? Det borde du göra, annars kan du ju stöta dig med andra.

Inte nödvändigtvis, fyller man i gadden håller den betydligt längre.

Varför rider hon i så fall?
Av 2 anledningar.
1. Hon behövde den motion och koordinationsträning som ridning är.
(Och hästar har vi då så det blev ett naturligt val)
2. Hästarna ingår i verksamhet och behöver ridas.
De skall säljas sedan.

Mat och bostad nu liksom.

Och varför skulle en piercad violinist (eller ridande) vara sämre för att den lägger några kronor på något den gillar UTÖVER fioler?

Det är den inte.
Men man måste alltid välja.
Och som jag ser det så finns det alltid något bättre att lägga pengar på än på en piercing.

Dottern lägger dem hellre på en dyr och bra ridinstruktör t.ex.
Eller ytterligare ett musikläger.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 887
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod