En ny hund till oss?

Bison

Trådstartare
Hur hemskt än allt är med vår stora hund så känner vi att vi vill ha en ny hund. Både för vår skull o för Ruben, han kommer må fruktansvärt dåligt när Figge försvinner.

Någon mer stor hund vill vi inte ha, inget som påminner om Figge o med mycket sjukdomar i rasen.

Vi vill ha en kompis att ha roligt med, som hänger med på långa promenader i skogen, vardagslydnad, trickträning o kanske lite agility.
Jag har häst i brukar ha med mig hundarna i stallet, på träningar o tävlingar.
Så inte för stor, frisk, lättlärd, ingen eller lite jakt, glad o lättlärd. Ja en go familjehund.

Vi har funderat på welsh corgi cardigan. Vad tror ni?
Fler förslag?

Sv: En ny hund till oss?

Jag älskar corgis, så en sådan låter spontant som ett bra val :love:. Har ett par riktigt häftiga och trevliga i min närhet!

Vad säger du om pälsvård? Hade det varit OK med lite pälsvård så hade jag absolut rekommenderat dvärgschnauzer :laugh:!

Corgi tycker jag också låter som ett bra val, men de kan vara ganska vaktiga och skälliga, värt att tänka på.

Är ni ute efter en vuxen/halvvuxen hund så har ni ju fördelen av att kunna välja efter individ istället för ras och kan på så sätt rikta in er mer på det.

(Jag hade tänkt precis likadant ang att skaffa ny hund)

Jag älskar corgis, så en sådan låter spontant som ett bra val :love:. Har ett par riktigt häftiga och trevliga i min närhet!

Vad säger du om pälsvård? Hade det varit OK med lite pälsvård så hade jag absolut rekommenderat dvärgschnauzer :laugh:!

Och jag lägger till Schnauzer :D

Corgi låter härligt, men jag skulle tänka både en och två gånger om jag verkligen vill ha en hund som är byggd på det sättet.
Skelett- och ledproblem är inte ovanligt på hundar med alldeles för lång rygg och korta, deformerade ben. HD, ED, tillväxtproblem i radius/ulna, diskbråck...
Tråkigt egentligen, för de verkar vara trevliga hundar! Det gäller att vara noga när man väljer hund om man nu vill ja en :)

Mellanpudel låter som om det kan vara ett alternativ, sportklippt variant tar inte mycket tid i pälsvård och fäller inte heller.

Jag har tittat lite på Västgötaspets till samma användningsområde. Det är en frisk och sund ras som ofta blir gamla. De verkar föriga och lättlärda också, här nere finns en som tävlar elitlydnad. Men inte särskilt krävande alls.

Lancashire heeler kanske är ett annat alternativ. Som jag förstår det så är dom sundare än corgin men jag vet inte om dom är fämst är vallare eller sällskapsavlade idag, annars kanske staffe skulle passa, dom är visserligen ganska pigga, glada och "på".

Okej, jag har fått motsatt uppfattning. Att det är en frisk långlivad ras utan rasrelaterade sjukdomar, att diskbråck mm är väldigt ovanligt. Men jag ska kolla upp det lite mer.

Ska titta på dvärg o schnauzer. Lämnar in Ruben på trim var tredje månad så det är helt okej med den typen av pälsvård.

Ingen pudel.
Västgötaspetsen har väl mer bevarat vallanlag än corgin?

Det äe främst en vuxen hund vi vill ha. En okomplicerad individ som inte är lika skarp o tuff som Ruben, då blir det bråk o Ruben har inga gränser o ger aldrig upp.

Vet inte om det är skillnad på vallananlagen precis, känner ingen västgöte som vallar men däremot en corgi. Mitt intryck är att corgin är mer "på" än västgöten, och kanske mera egensinnig. Men jag har inte träffat så värst många exemplar av någon an raserna.

Jag säger som vanligt staffordshire bullterrier.
Otroligt människokära, framför allt barnkära. Urusla vakthundar. :rofl: Min trodde jag över huvud taget inte kunde skälla. Men spökena på MH't så skällde hon till min stora förvåning.
Min hänger med på långa promenader, springer bredvid cykel, inlines. Vi tävlar agility, spårar osv.
Samtidigt kan hon utan problem ta två lugna veckor på sofflocket om man inte orkar göra något.
Staffen som ras är glad, framåt, orädd.

Sen finns det såklart rasbundna sjukdomar som i alla raser, men utan att säga för mycket så finns det uppfödare som lyckas bättre än andra med att föda upp friska hundar.

Jag ska titta lite mer på dem. Jag tänker spets = dunderskällig. De corgis jag känner är inget skälliga alls mer än att de säger till när det kommer ngn.

Ingen staffe, tycker de är otäcka. Kamphunds raser är inte välkomna i stallet.
Jag tror de kräver för mycket o jag skulle vara konstant rädd att de ska bita ihjäl Ruben.
Säkert fånigt men jag har jättedålig efrarenhet av dem.

Om ni kan tänka er lite pyssel med pälsen kanske en Löwchen (nedklippt) skulle kunna vara ett alternativ? Den uppfattningen jag har är att det är just glada familjehundar som är rätt lagom på alla sätt :)

Och jag beklagar att ni behöver titta efter ny hund och ni ska ha all cred för att ni tänker på Ruben och framåt trots att det är tufft..

Och jag slår ett slag för dansk-svensk gårdshund. :) Den faller väl möjligen på det där med jaktintresse, annars passar den in på alla dina önskemål. Det är dock väldigt individuellt det där med jakten. Många är jakttokiga, men det finns också de som är helt ointresserade.

Vi umgås med en Cardigan. Mycket rolig hund men lite skällig och vaktig. Hon hänger med på allt och har oändlig ork men kan ändå slappa. 2,5 år och hittills kärnfrisk.

Ska titta på löwchen :-)

Ingen dsg, gillar inte den typen av hund.

Fick en tanke idag, eftersom jag inbillar mig att trubbnosar tilltalar er, Petit brabancon kanske?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 294
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 321
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka