En mormor undrar, ang dagistider?

Dana

Trådstartare
Min dotter jobbar i vården, em å fm. Jobbar inte heltid, så barnen är på dagis ca 3 dagar i veckan.

När hon jobbar em vill personalen att hon lämnar barnen vid 14.00. Så att de får vara med på mellanmålet. Pappan hämtar 16.30. Dottern börjar jobbet 15.00.

Dottern känner att hon ska ge barnen lunch, sova middag, den lille. Väcka den lille.

Vill gärna lämna de till dagis innan lunch, ca 11.00, så den stora tösen kan få känna av att leka lite. Den lille få sova. Kanske luddigt inlägg, men har man inget att säga till om om vad som är bäst för barnen?

Vem bestämmer vilka tider? Man betalar ju ändå. Det handlar ju inte om dottern, utan vad som är bäst för barnen. Som dottern beskrev, ibland kan det bli 2 em och en fm, på veckan. De missar ju mycket, när det bara blir en "heldag" och 2 korta 2 1/2 timme/2 dagar i veckan. Den stora vill ju vara med...

Vem bestämmer egentligen? Ni förstår vad jag menar hoppas jag, annars får ni fråga, inlägget lie "luddigt".

Sv: En mormor undrar, ang dagistider?

Det verkar vara olika i olika kommuner. Vårt dagis har aldrig frågat efter våra arbetstider, de utgår att vi de flesta andra gör vårt bästa.

BUN.

Barn- och ungdomsnämnden på kommunen. Ring dit.

Hos oss får du har barnen på förskolan om du så har semester.

Se upp för regler som förskolorna själv sätter. Dock är det olika regler i olika kommunen.

Det vanligaste är väl att man har tillgång till dagis under de tider man arbetar och den tid det tar att ta sig till och från arbetet.

Vet att andra barn fått komma tidigare, just för barnens bästa!

Man måste väl ändå få ha något att säga till om, när man inte jobbar heltid? Det handlar ju inte bara om föräldrars arbetstider, utan om vad som är bäst för barnen, eller?

Kan ju inte bara handla om arbetstider? Barnens bästa går väl före?

man kunde ju hoppas det... men om alla skulle välja tider lite som de passar dem själva, med motivering att det är för barnens bästa, så skulle färre barn få plats på dagis.

Men man utgår från att folk arbetar rätt vanliga tider. Skift och nattarbete ingår inte direkt.

Är sammanlagda veckotiden inte överdrivet lång tycker jag man ska lägga barnens tider utifrån vad som blir bäst för de att vara med på verksamheten. Går de tre dagar i veckan skulle jag lägga 9.30-16.30.

Så du menar att det inte finns något att göra, bara acceptera?

man kunde ju hoppas det... men om alla skulle välja tider lite som de passar dem själva, med motivering att det är för barnens bästa, så skulle färre barn få plats på dagis.

Dessa barn tar redan upp en hel plats. Det är sällan/aldrig två barn kan dela på en plats.

Man kan inte ta betalt för 20 barn och sen bara tillåta 14 att komma för att få verksamheten att gå ihop. Det är dags för kommunerna att sparka sig själv i baken och höja barnpengen. Är bemanningen tillräcklig hade vi aldrig haft dessa diskussioner.

Det är dessutom 15 timmars fri förskola efter 3 år för alla barn.

Fast i Stockholm funkar det ju uppenbarligen? Här får alla välja tider lite som det passar dem själva, och det finns ändå dagisplats för alla som vill ha?

Dottern jobbar ju med flera "mammor" inom vården, där de dock får lämna barnen vid 11.00. Olika dagis.

Men just inte dagis... Därför undrar jag, vem är det som bestämmer? Dotterns sk kontaktperson säger att det är så här. Är det olika på olika dagis, inom kommunen? Bun, vad är det?

Samma kommun, men olika regler eller?

Ursäkta, söker på bun, men ger mig inget. Barn och ungsomsnämnden? Lusläsa, ska jag absolut göra. Även ringa

Dessa barn tar redan upp en hel plats. Det är sällan/aldrig två barn kan dela på en plats.

Man kan inte ta betalt för 20 barn och sen bara tillåta 14 att komma för att få verksamheten att gå ihop. Det är dags för kommunerna att sparka sig själv i baken och höja barnpengen. Är bemanningen tillräcklig hade vi aldrig haft dessa diskussioner.

Det är dessutom 15 timmars fri förskola efter 3 år för alla barn.

Nja. Barn som kommer klockan 15 borde väl rätt ofta kunna "dela plats" med barn vars föräldrar som jobbar kontorstider och 75 %. Till exempel.

Gissningsvis vill många kommuner slippa att vara överbemannade vissa tider. Det är ju inte givet att 20 barn i en grupp går hela dagar hela veckorna. Om det t ex finns 4 15-timmarsbarn i gruppen så är det ju 4 barn färre på all den tid som inte 15timmarsbarnen är där.

Betalningen av barnomsorgen är ju inte vad det egentligen kostar för varje timme som barnen är där. Vi har en skattesubventionerad barnomsorg. Om vi betalade hela kostnaden som föräldrar, ja då hade man kunnat ställt krav på att barnen ska få vara där precis när det passar mig som förälder (även om jag inte arbetar den tiden).

Mabuse:
Det är möjligt det fungerar i Stockholm. Det kanske finns mer skattepengar i kommunen där? Och inga köer heller alltså?

Här följer man grundregeln att barnomsorg är till för barnen när föräldrarna jobbar eller studerar. 3åringar har rätt till 15 timmar i veckan oavsett detta; av pedagogiska skäl, men dessa tider får inte föräldrarna bestämma själva. Normaltiden är 8-11 5 dagar per vecka (eller om det är 9-12), men man KAN ansöka om undantag (t ex om man har lite längre sträcka att köra för att komma till centralorten och förskolan). Att ta några dagars ledigt, åka och handla, golfa, städa hemma osv och fortfarande ha barnen i barnomsorg är inte tillåtet (men om några föräldrar gör det så håller de väl tyst om det helt enkelt). Däremot KAN man i särskilda fall få undantag beviljat om det finns särskilda omständigheter för den enskilda familjen/barnet/barnen.

Har du själv jobbat med barn som kommer klockan 15? Hur har du integrerat dessa barn i verksamheten? Vad har ni för pedagogisk verksamhet efter klockan 15? Hur har du fått dessa barn att lära känna de andra barnen?

Mabuse:
Det är möjligt det fungerar i Stockholm. Det kanske finns mer skattepengar i kommunen där? Och inga köer heller alltså?

Här följer man grundregeln att barnomsorg är till för barnen när föräldrarna jobbar eller studerar. 3åringar har rätt till 15 timmar i veckan oavsett detta; av pedagogiska skäl, men dessa tider får inte föräldrarna bestämma själva. Normaltiden är 8-11 5 dagar per vecka (eller om det är 9-12), men man KAN ansöka om undantag (t ex om man har lite längre sträcka att köra för att komma till centralorten och förskolan). Att ta några dagars ledigt, åka och handla, golfa, städa hemma osv och fortfarande ha barnen i barnomsorg är inte tillåtet (men om några föräldrar gör det så håller de väl tyst om det helt enkelt). Däremot KAN man i särskilda fall få undantag beviljat om det finns särskilda omständigheter för den enskilda familjen/barnet/barnen.

Mer skattepengar tror jag knappast, det är nog snarast en prioriteringsfråga - finns det ingen barnomsorg så flyttar ju barnfamiljerna härifrån, och det har staden inte råd med. Självklart finns det köer, men åtminstone i min stadsdel får alla plats inom ramen för tremånadersgarantin. Det finns inga barn vars föräldrar måste sluta jobba för att barnen inte fått dagisplats, fattas det platser så bygger man ut barnomsorgen, helt enkelt.

Grundregeln är självklart även här att barnomsorg är till för när föräldrarna jobbar eller studerar, men dagis lägger sig inte i vilka arbetstider man har. I många fall skulle det dessutom bli omöjligt att göra så, eftersom många har kontorsjobb med flextid eller rent av fria arbetstider. Barnomsorgen utgår från att om barnet är på dagis, tja, då behövde väl föräldrarna jobba då, helt enkelt. De flesta föräldrar slår ändå knut på sig och går omlott med jobbet för att få så korta dagisdagar som möjligt. Vår förskola har aldrig ens frågat vad min man och jag har för arbetstider, dagis är öppet mellan 7 och 17:30, såvitt jag vet, de anpassar sitt schema efter de tider vi föräldrar varje vecka anger att vårt barn behöver vara på dagis. Skulle vi behöva lämna tidigare än så skulle de förmodligen öppna tidigare, och jag har aldrig hört talas om något maxantal timmar barnet får vara på dagis. Vi berättar vilka tider vi behöver barnomsorg, och så ordnar de så att vi får det, helt enkelt. Nästan alla saxar sina arbetstider, och tar kanske dessutom hjälp av far- eller morföräldrar med hämtning, så de skulle ju behöva ha väldigt många arbetsscheman att lägga ihop för varje barn, om man bara fick ha barnomsorg när man kunde bevisa att mamma, pappa, farfar, farmor, mormor, morfar och eventuella andra som skulle kunna hämta, jobbar. Som sagt, de flesta pressar sig ändå rätt långt för att få så korta dagar som möjligt, första året anpassade vi t ex våra arbetstider så att min man jobbade 06-15 och jag 10-20, för att barnet inte skulle behöva vara på dagis mer än 9-16. Såsmåningom märkte vi att det blev bättre lämningar om vi lämnade till frukost på dagis, så numer börjar barnet 7:30, och vi har anpassat arbetstiderna till det. Ungefär så gör de flesta föräldrar här, anpassar arbetstider och dagistider till vad som funkar bäst för familjen.n

Enda restriktionen på vårt dagis tidsmässigt är väl att man inte ska lämna senare än nio på morgonen, eftersom de vill kunna göra utflykter på förmiddagen och veta att alla barnen är på plats då.

Föräldralediga och arbetslösa har rätt till trettio timmar i veckan här, tror man får bestämma själv vilka tider som funkar bäst, så länge det inte stör verksamheten. Barn till studerande har samma villkor, dvs fri tillgång till barnomsorg, som arbetande.

Har du själv jobbat med barn som kommer klockan 15? Hur har du integrerat dessa barn i verksamheten? Vad har ni för pedagogisk verksamhet efter klockan 15? Hur har du fått dessa barn att lära känna de andra barnen?

Nej, jag jobbar inte inom barnomsorg (det trodde jag du visste....)

Men i grunden är ju barnomsorg till för att barnen ska kunna vara där när föräldrarna inte kan ta hand om dem (pga jobb, studier). Om det viktigaste är pedagogiken så bör väl sådan verksamhet pågå hela dagarna när barnen är där; eller lägger pedagogerna sina kunskaper på hyllan kl 15? Dessutom kan man undra över "nattis" i så fall; ska de barn som behöver barnomsorg på natten få komma kl 11 på dagen för att det som är funktionen med deras plats är att de ska få stimulans/pedagogik/ x antal timmar att leka med andra barn?

Om man ser att barnet ifråga får problem av att gå kl 14-16.30; står och grinar efter mamma hela tiden, mår psykiskt dåligt osv. Då kanske man bör tänka om för det barnet. Men annars...*måste sluta, har grinigt barn i knäet...*

Det här känns som ett ämne som stötts och blötts förr... ;)

Stockholms kommun trycker mycket på att förskolan är en pedagogisk verksamhet, det ses alltså inte som barnpassning och ett sämre alternativ till att vara hemma hos föräldrarna utan något som barnet har nytta av.

Jag tycker att det är en mycket sympatisk inställning.

Det är olika i olika kommuner.
Men i vår kommun skulle nog KUN kultur och utbildningsnämden resonera så att, Komma 14.00 och vara med på mellanmål är billigare än att komma till lunchen och äta både lunch och mellanmål.
Sedan är just lunchen rätt personalkrävande, då ser man ju helst inte "onödiga" barn. Det räcker med att serva de barn som måste vara där.
Stunden mellan lunch och mellanmål är den stund som personal ska få möjlighet att ha lunch (oftast omöjligt) Och ett antal barn ska sovas ner (om det är blandade åldrar)
Där jag har jobbat har tiden mellan lunch och till efter sagostunden varit den stund som är "rörigast" Barn ska bajsa, (efter lunch) Någon har tappat bort tutten. Andra barn som är bara halvdag går hem, och personalen kanske också byts av.
Jag skulle tro att det är minst lika bra för barn att komma kl 14, då sätter aktiviteter igång igen. Ofta är det utelek, och ett härligt lugnare tempo.

Sedan är ju barnomsorg till för barn då föräldrar JOBBAR och tiden till och från jobbet.
Just dina barnbarn har det toppenbra som får chansen att äta lunch i lugn och ro, i ställer för i det hektiska tempo som det trots allt är på en förskola.
Se det som en förmån!
Leka och pedagogik hinner barn ändå med.

Njut av dina barnbarn!

* Jenny *

Min dotter jobbar i vården, em å fm. Jobbar inte heltid, så barnen är på dagis ca 3 dagar i veckan.

När hon jobbar em vill personalen att hon lämnar barnen vid 14.00. Så att de får vara med på mellanmålet. Pappan hämtar 16.30. Dottern börjar jobbet 15.00.

Dottern känner att hon ska ge barnen lunch, sova middag, den lille. Väcka den lille.

Vill gärna lämna de till dagis innan lunch, ca 11.00, så den stora tösen kan få känna av att leka lite. Den lille få sova. Kanske luddigt inlägg, men har man inget att säga till om om vad som är bäst för barnen?

Vem bestämmer vilka tider? Man betalar ju ändå. Det handlar ju inte om dottern, utan vad som är bäst för barnen. Som dottern beskrev, ibland kan det bli 2 em och en fm, på veckan. De missar ju mycket, när det bara blir en "heldag" och 2 korta 2 1/2 timme/2 dagar i veckan. Den stora vill ju vara med...

Vem bestämmer egentligen? Ni förstår vad jag menar hoppas jag, annars får ni fråga, inlägget lie "luddigt".

Jag kan bara tala om hur jag gör. Jag börjar mellan 13-14.30 på em och lämnar alltid 11.oo de dagarna. Just för att de ska hinna öta och sedan sova. Min älsta är 3½ och är berättigad 15h/veckan och för att få ihop timmarna så får han gå en extra dag 2 veckor varje månad. Jag jobbar max 1.3 vardagar/veckan. Lille killen är 1½ och han får gå samma tider som storebror då de inte tycker det funkar bra med barn som går under 15h/veckan.

Detta har vi kommit överrens om med personal,och rektor och det är personalen som föreslog detta!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V