Tycker det här resonemanget är lite fånigt.
På vilket sätt skulle det störa någon om Lias hund hoppade iväg två meter, för att sedan direkt återkomma, om någon kastade en smällare på den?
Visst, om hon gick bredvid en bred väg och det kom en bil körandes precis då och hunden hoppade ut på vägen och bilen krockade och det kom en annan bil och en tredje bil och det blev en seriekrock och i den ena bilden satt Bin Laden och Hussein som brutit sig ut ur fängelset, fúllsmockade med kärnvapen och vips så sprängdes hela lilla Sverige i luften och allt på grund av Lias otroligt olydiga hund...
Man kan dra den här tankelinjen hur långt som helst, men lite logik är kanske önskvärd?
Jag antar att Lias hund, liksom mina:
# Inte går fram till främmande människor utan lov.
# Inte går fram till främmande hundar utan lov.
# Kommer vid inkallning.
# Inte jagar Smått eller stort vilt.
# Inte bryr sig om springande människor.
# Kan gå lös förbi katter / rådjur / fåglar.
# Är skott- och smällsäker.
# Är fast i psyket.
# Är miljö- och händelsetränad, och van vid oväntade händelser.
# Är vänlig och lugn mot människor.
Med mera, med mera...
Som synes, det ligger rätt mycket träning bakom en lydig hund, och jag anser väl att en hund som uppfyller dessa kriterier kan vara lös vid de flesta tillfällen.
Det är det dock inte många hundar som gör!
De flesta anser att deras hundar är lydiga för att de inte springer iväg i den dagliga samvaron, men hundarna har heller inte utsatts för extrema situationer och föraren kan därmed inte förutse hur hunden gör i en sådan.
Om jag kan ha min jakthund till att sitta eller ligga plats, eller varför inte gå förbi lös, en meter ifrån en katt / rådjur / älg, utan att ens höja rösten, varför skulle hon helt plötsligt springa efter ett sådant? ( nej, de jagar inte springade vilt heller )
Angående att aldrig ha hunden lös i tättbebyggt område? Vad är tättbebyggt område?
Jag bor i ett villasamhälle, och anser att det är tättbebyggt område. Åker naturligtvis inte in till stan och rastar min hund, men åker heller inte ut tre mil i skogen på morgonen när jag skall iväg och jobba, för att en eventuellt hundrädd person kanske skulle få för sig att gå en promenad klockan halv sju på morgonen.
Då är jag kanske en dålig hundägare som inte ger mina hundar den tid de behöver?
Och till alla dem ( om det nu finns några sådana här på listan, vet att det finns många i verkliga livet ) som är så glada för att åka ut till skogen och släppa sin hund, eftersom den inte skall vara lös i samhället, eftersom de inte har "100% koll" på den:
Hur tror ni att ni skall kunna hindra er hund från att jaga vilt om ni inte kan hindra den från att springa fram till en främmande, gående människa?
Då kanske Bin Laden och Hussein kör på ett rådjur istället?...
/
Susanne