en fobi är inget man kan kontrollera själv. fobin är inte heller förnuftig).
Nej, just det. Men eftersom jag är förnuftig, skrev jag som jag gjorde.
Jag är medveten om att man inte kan kontrollera fobin, när den är akut, så att säga. Men säg mig vad som hindrar, att man "tar tag" i den på ett eller annat sätt i mellanperioderna?
Du skriver ovan: "oj vad det är uppenbart att du inte lider av en fobi. jag gör det, men jag har sökt hjälp (ska ha några timmars kognitiv beteendeterapi i april). men det har tagit ÅR för mig att ta mod till mig, och egentligen är det för att jag får problem med att sköta mitt jobb på ett säkert sätt som jag har sökt hjälp."
Slutsatsen jag drar, är att du haft din fobi under lång tid, men först när du "tvingas" till det, tar du tag i ditt problem och försöker lösa det. Du kunde ju lika gärna gjort det för länge sedan, om du velat/haft motivation till det, eller hur? Det är det jag menar med min uppfattning, som du citerar och kritiserar.
Observera att jag inte kritiserar här, utan försöker föra ett logiskt, seriöst resonemang.
"Garanterat lydiga hundar", som blir olydiga, är inte lydiga! Lydiga hundar blir inte olydiga av provokationer eller löp. Inte heller av rädda människor som springer etc.
Att försvara sig själv eller matte/husse vid attack, är inte att vara olydig.
Olydiga hundar, enligt dina beskrivningar, skall hållas i koppel. Det är enda sättet för ägarna att kontrollera dom, eftersom dom inte velat/förstått att uppfostra sina hundar.
om jag inte har helt fel för mig är det svårt att få tag på lägenheter utomlands om man är hundägare. och munkorgstvång är väl inte heller helt ovanligt?
Om vi bortser från undantagsfall, så tror jag du har fel. Jag har åtminstone inte sett sådana villkor någonstans. Tvärtom är hundhållningen slappare i många andra länder, sydeuropa t ex.
LIA