Re: Ett svar till lite olika folk
Känner mig då tvungen att svara, eftersom min hund blir ett exempel.
För det första: var det min hund du såg ( och inte min mors, även den en tollare, som jag dock inte dristar mig till att säga lyder mig till 100 % )
Anser fortfarande att jag har lydnad på mina hundar, efter Lias mycket bra definition av vad lydnad är.
För ett år sedan var vår yngsta hund ca 18 månader - hade precis börjat tävla - och kunde göra utfall ( ljudliga, men utan att bita ) mot andra hundar då hon befann sig i koppel och kände sig trängd.
Något som vi i dagsläget tränat bort - så, ja, jag anser fortfarande att jag har lydnad på henne.
Bland de fall jag räknade upp stod heller inte kopplad hund som är uppstressad inför tävling, blir trängd av annan hund och inte kommer undan, eller hur?
Tycker visst att det är tarvligt av dig att ta upp något, som hände för ett år sedan, där du inte vet bakgrundshistorien, och antagligen inte kan säga vilken av hundarna som gjorde det - det är inte så många som ser skillnad på dem.
I vilket fall är det irrelevant, då jag baserar mina hundars lydnad på hurdana de är i dagsläget. Om de inte jagade rådjur / folk för ett år sedan spelar ingen roll. Jagar de rådjur / folk idag?
Där kommer vi till ännu ett problem i lydnadsdebatten - folk baserar sina slutsatser på gamla resultat, när det är det dagsaktuella läget som gäller.
Sen måste jag ju säga som Lia; har väl aldrig skrivit att jag har 100 % koll på mina hundar ( i så fall tar jag tillbaks det ), men 100 % lydnad - ja. Förutom på den yngsta, ( för ung än för att vara så pass miljötränad ) och hon är ofta kopplad.
/
Susanne