Sv: En lista på hundraser - hjälp!
När det gäller Shelties så är många rent skräp mentalt. Visst, de kan tränas att överkomma många av sina rädslor, men i grunden är många av dem riktiga nervvrak. Några lever hela livet med panikkänslan runt hörnet. Det finns dock undantag, och nu har jag träffat två hundar från samma uppfödare som har varit kaxiga och frimodiga redan som 8 v valpar. PM om du vill veta vart de kommer från.
Ojsan hoppsan, håller INTE alls med dig här! Undantagen är snarare de med skräpmentalitet, helt klart. Jag har sett min hund
rädd en enda gång och det var när de körde med modellflygplan över våra huvuden. Det var hemskt konstigt tyckte hon och försökte i princip krypa in i mig, men efter en stund var allt okej igen.
Jag lever nära många, många shelties i och med att flera av mina vänner har, jag tävlar agility flera ggr/månad och min mamma har 2 st. Jag kan inte komma på en enda som är skräp mentalt. Det närmsta man kan komma är väl en liten arbetsnarkoman som lätt går upp i stress för att det ska hända saker.
Sen ska man såklart inte låtsas som att shelties är lika tuffa som terriers osv, men det är liksom inte poängen heller. Min bild av sheltien är att de är hundar som väljer ut "sina personer" och sedan inte är så intresserade av andra. Min tjej är extremt selektiv med vilka hon kan tänka sig att umgås med, men går ändå och viftar på svansen åt folk på promenader och går gärna fram och nosar - sen är det bra. Dock så ÄLSKAR hon mina vänner som ofta kommer på besök och blir alldeles ifrån sig av glädje när mina "sambos" kommer hem. Nästan alla andra shelties jag träffat är mycket mer sociala än henne och hälsar gärna och glatt på alla som kommer. När det gäller andra hundar leker de helst med varandra, skulle tro att det beror på att de leker väldigt mjukt (om de inte känner varandra bra) och att andra raser lätt kan uppfattas som burdusa och för på.
TS - jag tror att en sheltie skulle vara utmärkt för dig! De är lättlärda, mysiga, pigga, hänger med på allt, kan lika gärna ligga på soffan en dag om man inte har tid och de flesta har en stor "will to please". Se till att du får en från en bra, välkänd kennel bara. Jag kommer tex inte ta en hund från samma kennel som min är ifrån igen, eftersom deras hundar är vekare än vad jag vill ha. (Nu fick ju jag undantaget som bekräftar regeln dock, galen terrier-sheltie som tror att hon är tuffast i stan...)
Skriver under på allt Belethien skriver!