En lista på hundraser - hjälp!

Sv: En lista på hundraser - hjälp!

Jag tycker tvärtom, alla raser TS räknar upp UTOM golden är lämpliga som förstahund. Schäfer och labbe är definitivt inga klockrena förstahundsval.

+1 på den! :eek:

Ser inte riktigt hur schäfer och labrador skulle vara bättre förstahundar än de TS räknade upp?
Visst om man vet att man kommer ha motivationen att aktivera de.

Men man skaffar väl hellre en hund man upptäcker det är roligt att träna med och sedan skaffar en mer krävande hund än att man skaffar en krävande hund och upptäcker att det inte var det man ville?

Ursäkta att man var borta ett tag, annat i livet passerade :grin:

Jag tycker tvärtom, alla raser TS räknar upp UTOM golden är lämpliga som förstahund. Schäfer och labbe är definitivt inga klockrena förstahundsval.

:eek: Nu blev jag faktiskt förvånad! Jag hade faktiskt funderat på sistone på att skaffa en omplacerad golden - men vill gärna höra din och annakgs åsikter om varför golden inte skulle vara lämplig som förstahund?

cillamuffins - jag funderade på den finska lapphunden ett tag men tänkte sedan att den krävde lite för mycket motion för mig..?

Tack för informationen om sheltien och eurasiern! Det var mycket informativt och intressant!

Väljer du en omplaceringshund kan du glömma rasen och studera individen istället. Där ser man vad man får oavsett vad det står i rasbeskrivningen. Rasen kan ge ett hum om vad du har att förvänta dig, men sedan är det ju individberoende hur mycket som stämmer in.

Se till att vara noga när du tar en omplacering också. Lika noga som när det gäller att välja uppfödare. Som grön hundägare är det viktigt att man inte drar på sig en problemhund, utan att man ser till att få en väl fungerande vovve. Gärna en som har en erfaren hundmänniska i bakgrunden att fråga om allt som kan dyka upp allt eftersom. Det kan vara den tidigare ägaren eller hundens uppfödare. Se till att du har möjlighet att lämna tillbaka hunden om det efter ett par - tre veckor visar sig att ni inte är kompatibla och att du har hoppat i galen tunna. Välj en hund där det inte är vansinnigt bråttom att omplacera - de ägarna har nämligen oftare en tendens att lova guld och gröna skogar trots att sanningen är en steril öken...

Håller helt med.

TS: Jag tror de flesta hundar du var intresserad av skulle passa utmärkt :) Personligen gillar jag Norfolkterriern bäst av de du räknade upp (bortsett från reterivern då) tuff, glad, social, egen :)

Men varför inte kolla närmrepå tex Papillon, Phalene, Pudel, Australisk terrier, Cavalier King Charles Spaniel, Tibetansk spaniel/terrier? Eller är de redan bortvalda? :)

Senast ändrad:

Har du tittat på cavalierer? Det är nog den rasen jag rekar till alla som förstahund... :D

Jag är lite partisk då jag är kär i goldiesar ;) De är oftast lugna i humöret, lättlärda, mångsidiga och ställer inte superhöga krav på motion.

När det gäller Shelties så är många rent skräp mentalt. Visst, de kan tränas att överkomma många av sina rädslor, men i grunden är många av dem riktiga nervvrak. Några lever hela livet med panikkänslan runt hörnet. Det finns dock undantag, och nu har jag träffat två hundar från samma uppfödare som har varit kaxiga och frimodiga redan som 8 v valpar. PM om du vill veta vart de kommer från.

Ojsan hoppsan, håller INTE alls med dig här! Undantagen är snarare de med skräpmentalitet, helt klart. Jag har sett min hund rädd en enda gång och det var när de körde med modellflygplan över våra huvuden. Det var hemskt konstigt tyckte hon och försökte i princip krypa in i mig, men efter en stund var allt okej igen.

Jag lever nära många, många shelties i och med att flera av mina vänner har, jag tävlar agility flera ggr/månad och min mamma har 2 st. Jag kan inte komma på en enda som är skräp mentalt. Det närmsta man kan komma är väl en liten arbetsnarkoman som lätt går upp i stress för att det ska hända saker.

Sen ska man såklart inte låtsas som att shelties är lika tuffa som terriers osv, men det är liksom inte poängen heller. Min bild av sheltien är att de är hundar som väljer ut "sina personer" och sedan inte är så intresserade av andra. Min tjej är extremt selektiv med vilka hon kan tänka sig att umgås med, men går ändå och viftar på svansen åt folk på promenader och går gärna fram och nosar - sen är det bra. Dock så ÄLSKAR hon mina vänner som ofta kommer på besök och blir alldeles ifrån sig av glädje när mina "sambos" kommer hem. Nästan alla andra shelties jag träffat är mycket mer sociala än henne och hälsar gärna och glatt på alla som kommer. När det gäller andra hundar leker de helst med varandra, skulle tro att det beror på att de leker väldigt mjukt (om de inte känner varandra bra) och att andra raser lätt kan uppfattas som burdusa och för på.

TS - jag tror att en sheltie skulle vara utmärkt för dig! De är lättlärda, mysiga, pigga, hänger med på allt, kan lika gärna ligga på soffan en dag om man inte har tid och de flesta har en stor "will to please". Se till att du får en från en bra, välkänd kennel bara. Jag kommer tex inte ta en hund från samma kennel som min är ifrån igen, eftersom deras hundar är vekare än vad jag vill ha. (Nu fick ju jag undantaget som bekräftar regeln dock, galen terrier-sheltie som tror att hon är tuffast i stan...)

Skriver under på allt Belethien skriver!

Ska dock tilläggas att det såklart finns rädda shelties! Inte försköna för mycket liksom ;).

Min bild av sheltien är dessutom att de, just eftersom de är förarbundna, gärna vill ha "matte i ryggen" om något är konstigt. Det gäller att man själv kan vara ett stöd till hunden och inte bli nervös/rädd själv om något konstigt händer. Dumt exempel, men säg att hunden inte gillar regn och matte med ynklig röst säger "Stackars liiten, jomen kom här nu lilla vän" så är det liksom dömt att misslyckas. Min hund har fått lära sig den hårda vägen att "sluta schjåpa dig, det är ingen fara!" och åker nu glatt både tåg, buss, bil, cykelkorg samt ligger och snarkar i sängen medan matte dricker öl och spelar musik med vänner ibland (hemsk matte ;)).

Jag är lite partisk då jag är kär i goldiesar ;) De är oftast lugna i humöret, lättlärda, mångsidiga och ställer inte superhöga krav på motion.

Jag tror att det där med hur mycket motion de kräver beror väldigt på vilke typ av golden man skaffar sig, men också vilken individ och hur mycket man själv anser är mycket motion. Så visst, de ställer kanske inte superhögra krav på motion, men de flesta golden tycker jag ändå behöver en del motion för att må bra även om dom ofta kan "nöja" sig med mindre. :) Så av dom raserna TS funderar över upplever jag väl Golden som mest "krävande" även om jag inte direkt avråder från att skaffa en golden som första hund - men jag tror att det kanske finns andra raser som passar bättre :)

Bra skrivet :laugh:

TS det underlättar ju om du ska ha en omplacering, då spelar rasen knappt någon roll om du träffar en redan färdig hund (!) oavsett ras som passar dej och dina behov och önskemål.

Annars tänker jag mer så här att man alltid ska se till sina egna målsättningar när man väljer, inte tänka så mkt på om ex Rottweiler är en lämplig förstagångshund.
Jag menar att har man planer att arbeta hund som passar en rottis och hittar en bra uppfödare och får hem en bra hund och man själv gör det man ska och inte bangar att fråga om hjälp, ja då ser jag ingen mening i att skaffa en hund man eg. inte vill ha bara för att det är ens första.

:laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 658
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar