En lista på hundraser - hjälp!

Asko

Trådstartare
Nu är det så att jag har i ett par dagar varit inne på skk.se och tittat på nästan alla raser som finns och det har blivit till en lista på sex hundraser som jag funderar över ... Men jag har några frågor om vissa av raserna och undrar om ni tycker att de skulle passa mig med tanke på min näst intill obefintliga hundvana.

Jag hade tänkt mig att gå ute med hunden 1-2 timmar per dag (delat på morgon och eftermiddag) och ett par mindre rastningsrundor. Jag är lat av mig och gillar att traska sådär lite långsamt, har gärna hunden på lång spårlina så den får röra på sig runt mig. Hemskt gärna skulle jag vilja kunna ha hunden lös för att dörren brukar vara öppen i sommarstugan så katterna går ut och in.
Dock har jag ingen hundvana förutom enstaka besök, jag har alltid varit förtjust i hundar och alltid haft katter (där är ett krav också, jag vill kunna ha katter också) så djurvana har jag iallafall :angel: Men på så vis skulle jag vilja ha en trygg/säker hund, alltså ingen gigant som kan dra iväg en!

Tränar gärna lydnad, ett måste faktiskt, men tänker inte tävla. Kanske agility ... men inte så troligt.

Nu till den roligare delen! - Raserna som jag tänker skulle möjligen passa mig:

- Shetland Sheepdog
Men jag läste lite runt på bukefalos och blev lite tveksam över om den är för vek som en förstahund eller om det skulle vara bra? Jag är ju inte helt klar hur jag är med hundar som förare, vek eller tuff.

- Eurasier
Det verkar finnas väldigt olika personligheter och utseenden hos olika kennlar. Men det jag undrar över är om den passar är för att den verkar ha svårt med intresset för lydnaden, iallafall läste jag om det på bukefalos någonstans, är detta en arvsfråga eller kan man hitta skillnader i olika kennlar? Gärna en lydig men ändå lugn hund som inte kräver så mycket motion.

- Japansk spets
Är lite orolig över att den ska vara för självsäker och inte lyssna på mig - kan detta hända?

- Norfolkterrier
Jag tyckte att den verkade lämplig tills jag läste någonstans där de sa att den inte var lämplig som förstahund, vad tycker ni?

- Tysk spets
En viktig fråga ... vad sjutton är skillnaden mellan Kleinspitz och Mittelspitz?? :crazy:

- Golden Retriever
Den här är dock på min lite osäkra lista ... jag tycker att den kanske förtjänar mera motion än vad jag kommer att ge den, men jag är inte helt klar över hur mycket den kräver?
Isåfall blir det definitivt den "vanliga" hunden och inte jaktvarianten, det är jag klar över iallafall. Eftersom den är matglad, kan man träna lydnad med den med hjälp av hundmat istället för godis eller leksaker?

Är det någon som ni tycker inte är lämplig som förstahund - berätta det gärna! Jag brukar vara lite osäker i början med ett nytt djur men när jag har fått lära känna djuret brukar det gå bra för mig, därför tänker jag att det är viktigt att rasen är lämplig som förstahund.

Skulle vara såå tacksam om någon ville ställa upp med åsikter om raserna som jag funderar över! :laugh: Tack!

Sv: En lista på hundraser - hjälp!

Jag kan inte så mycket om hundraser, men Tysk spets. Det är väl som namnet säger kleinspitz (liten spets) är mindre än mittelspitz (mellanspets) :)

Jag kan svara lite för jappen (japansk spets).

De är rätt självständiga samtidigt som de är väldigt flockbundna. Dvs, de är inte superlätta att få lydiga, men de lämnar inte sin flock.

En jappe är inte omöjlig att få lydig, men man får vara lite påhittig och väldigt konsekvent. De är smarta hundar som gör det som tjänar på;)

En jappe behöver en del mental stimulans, gärna i form av något nosarbete, iaf ett par gånger i veckan, samt andra tankenötter som trickträning (de väldigt lättlärda när det kommer till sånt).

Nu aktiveras min (nästan) lika mycket som min kelpie, och tävlar aktivt i både agility och lydnad. SÅ mycket aktivering behöver de inte, men nåt måste de få göra utöver promenader, annars blir de nog rätt jobbiga att leva med (skälliga och allmänt jobbiga)

Senast ändrad:

Oavsett ras så påverkar uppfödaren enormt.
Först att en seriös uppfödare väljer avelsmaterial med förstånd, inte att "min trevliga tik borde få valpar"
De som uppfödaren sen gör eller inte gör i valpen första veckor påverkar hunden för resten av livet.

Så som förstagångsägare är valet av uppfödare minst lika viktigt som själva rasen.

Ring och prata med uppfödare, märker du att uppfödaren är seriös, kan berätta om föräldrarna, varför just dem, tanken med aveln osv är det ett plus. Sen gillar jag uppfödare som "undar vem du är"
Till motsats till nån som lärt sig att valpen ska vara åtta veckor, sen är det bara att hämta. "Får du problem, ring Poolia". Då är det bara att tacka för kaffet och glömma den valpen.

Kolla hemsidor, bloggar, det går ganska snabbt att sålla agnarna från vetet.

Och jag kan svara för eurasiern och säga att det är ungefär samma sak på lydnadsfronten för majoriteten av dagens hundar. Det finns en del som startat i agility och rallylydnad, men om det är vad man vill hålla på med rekommenderar jag inte eurasiern, de har för mycket "vänta, jag ska bara..."-attityd för det ;)

Är den japanska spetsen lämplig som förstahund då eller kan det hända att den ser sig själv som ledare och inte mig? Tror du att det skulle räcka med lydnadsträning (då räknar jag med lite trick efterhand också) som mental stimulans?

Jag hade tänkt att bara hitta uppfödare genom föreningarnas hemsidor men tack för tipsen Blandrastik!

supercalifragilistic; Men det går väl bra att träna lite sånt hemifrån med lite tålamod? :D

Jag visste väl att det var någon sån skillnad i namnen för den tyska spetsen .... :grin:

Jappen kan absolut vara en lämplig förstahund (min är min första t ex).

Ledare och ledare, jappen gör det den tjänar på (som de flesta hundar, framför allt de som inte är avlade på samarbete med föraren).

Anser den sig tjäna mer på att springa och hälsa på "den där hunden där borta" så gör den det. Anser den att belöningen den (vet att den) kommer få för att komma när du ropar är mer värd, kommer den göra det. Det är ingen tuff hund som fysiskt sätter sig upp mot sin ägare, men de är jäkla smarta, och kan hitta på både det ena och det andra om man vänder ryggen till :D

Det viktiga med en jappe är inte "ledarskap", utan att få till ett bra sammarbete där hunden vill vara dig till lags för att den tjänar på det. Detta innebär inte att man skalocka och pocka och aldrig ställa krav!

Detta gäller iof mer eller mindre för alla hundar..

Men, om jag får göra en liten jämförelse:

Om min jappe bestämmer sig för att göra något han inte får (lös) och jag ryter i åt honom kommer han enbart springa längre bort, med attityden Om du ska vara otrevlig tänker jag inte vara med dig!

Om jag ryter i på kelpien i samma situation kommer han fort som attan med attityden Oj, nej du blev väl inte arg, förlåt!

Edit: Lättare lydnadsträning kan absolut räcka, men att gömma lite godis i ett rum, eller kasta ut kvällsmaten på en gräsplätt är inte så jobbigt, men väldigt tillfredställande för hunden att få använda nosen!

Haha, jaha en smart hund! :D

Tror du att en japansk spets skulle vara intresserad av att göra tricks som man gör t.ex. i rallylydnad? Och får jag fråga vad för trickträning du vanligen gör med din hund?

Jag blir så himla nyfiken, jag blir alltmer kär i rasen för varje sak jag får reda på om dem :love:

EDIT: fast det gäller väl också andra raser .... usch att det ska vara så knepigt att välja hundras! :grin:

Senast ändrad:

Nu kommer jag kanske göra dig besviken. Men jag tycker inte att någon av dessa passar som första hund förutom golden. Det är en ras som du kanske ska ge en chans.

Men annars är labrador en bra första hund.

Schäfer är bra oavsett vad om man är lugn men bestämd.
Är ganska känsliga så man får absolut inte skrika.

Får jag fråga vrför du inte tycker att raserna som TS listat upp är bra förstahundar? Och har du någon personlig erfarenhet utav de raserna, med tanke på att du dömer ut de alla på direkten?

Jag lyssnar gärna till dina skäl till varför du tror att de hundraserna inte skulle passa som förstahundar?

Men även om jag tycker att schäfern är en fin hundras så tror jag inte att den skulle passa mig då jag tror att den skulle kräva en mera handfastare förare än vad jag är.

Tack ändå!

Jag tror absolut att en jappe skulle uppskatta rallylydnad!

Just trick kör jag faktiskt inte så mycket med min, även om han kan de flesta "basic" som buga, tass, givemefive, snurra osv.

Anledningen är att han tränas och tävlas aktivt i lydnad och agility, lydnad ca 3-4 ggr/veckan (1-timmes-pass) och agility 1-2 ggr/vecka, pluss att han spårar ofta en gång i veckan, alternativt uppletande. Så så mycket trix hinns liksom inte med ;)

MEN, min jappe är lite extrem. Han kräver absolut inte så mycket aktivering, det är hans matte som vill träna så mycket. Och han hänger glatt med på allt detta, förutsatt att han är uppdragen i hög mental kondition. Drar man ner honom i aktivitet är han nöjd med promenader, lite tankenötter och lite nosaktivering några gånger i veckan, efter att ha varit pestig i ett par veckor :cool:

Men det låter ju helt perfekt! En hundras i min smak och står helt klart på min lista :love: och det hjälper att de är så vackra också :angel:

Tror du att man skulle kunna lära en japansk spets att reagera på cykelpling och motormuller direkt bakifrån och putta lätt på förarens hand?
Jag är nämligen gravt hörselskadad, irriterad på buttra cyklister och lite skrämd av bilar på landsbygden som helt plötsligt dyker upp :p

Ja, det tror jag absolut! Däremot får man nog tänka på att belöna ofta (varje gång?) de markerar, annars kanske de tröttnar. Det är inga hundar som jobbar gratis :)

Men till slut kanske de gör det spontant ute på stan eller någon annanstans då en cykel plingar eller något liknande? Alltså jag menar, jag skulle ju träna hunden för att säga till när det verkligen behövs.

Jag tänkte att du kanske ville ha lite input om Sheltie och Eurasier så kan du fundera något extra varv om de passar ;)

Jag har själv sheltie så jag är partisk ;) men självklart har sheltien både sina för och nackdelar. Som första hund är den idealisk om man får en sheltie à la standardmall; de är flockbundna, tycker om människor men inte så överdrivet att de kutar iväg och ska hälsa, har låg jaktinstinkt och lätta att avbryta om de (som min dam gärna gör) kutar efter en fågel. De är små och behändiga, lagom storlek och lätta att transportera. De är väldigt mjuka hundar och lyssnar på tillsägelser, man behöver inte fundera på alfa-rullningar med denna ras ;) Däremot är de flesta examplaren heller inte förstörda om man är själv högljudd och burdus, till och med min valp som var reserverad i början är nu van med mig som gärna tar i när vi busar och leker! Då handlar det om att taktiskt vänja in dem med positiva medel.
Något man måste tänka på är att en sheltie behöver mycket socialträning som valp, mycket av dagens rädslor bygger nog på att valpköparen inte socialtränat sin valp. Eftersom shelties är veka och reserverade till naturen så behöver de mycket socialträning för att inte bli nervösa/rädda. Men det är inte svårt; under valptiden får man ta med valpen lite överallt och åka buss, tåg, prova olika golv, träffa olika människor och olika hundar etc.
Mentalt så finns det veka och rädda individer! Men ser man till att hälsa på föräldrarna och kullsyskon så brukar man se snabbt hur de är. MH görs inte så ofta men vissa kennlar gör det. Jag har däremot aldrig upplevt att en shelties rädsor/temperament stoppar dem i vardagen eller träningen, eftersom många är ju agility champions.
Motionsmässigt kräver de inte en hel del, de är sällskapshundar MEN de är aktiva sällskapshundar. Det som du beskriver passar väldigt bra för en sheltie- de är lättlärda och gärna med på aktiviteter som lydnad, agility, viltspår etc. och en sheltie är känd för att kunna bli duktiga inom många områden. Så som en lydnadshund skulle jag absolut rekommendera sheltien!
Jag känner en uppfödare som är väldigt noga med bra mentalitet och hennes hundar är kända för att vara orädda och faktiskt väldigt sociala. PM:a om du vill ha nummer/mail adress till henne! :)

Angående Eurasier så är det mer av en sällskapshund, dock finns det avvikelser (som jag känner) som är mycket aktiva hundar. Ja de är faktiskt envisa som synden och svårmotiverade så att köpa en hund till lydnadsträning är inte att rekommendera, det finns bättre raser till det. Om inte du skaffar en vuxen omplacering som du redan vet är engagerad i träning!
Dessa hundar är förarbundna till tusen, tycker om familjen och vaktar gärna. Så överlag är de lätta att ha lösa. De är trevliga hundar inom familjen men reserverade mot främlingar så även denna ras har mycket behov av miljöträning för att inte bli aggressiv/rädd av sig! Det ligger faktiskt lite varningstecken angående detta i rasen och många uppfödare lägger inte stor vikt vid mentaliteten.
Jag känner en uppfödare som däremot gör det och är mycket noga med att avla fram sociala och trevliga eurasier, till mångas förtret ;) Så om du vill ha hemsidan så PM:a !
Som första hund är dessa hundar faktiskt ett väldigt bra alternativ. Jag fick en kompis att köpa en Eurasier och det blev ett kanon val :) Så + för första hund men - för lydnadsträningen.

Något man måste tänka på är att en sheltie behöver mycket socialträning som valp, mycket av dagens rädslor bygger nog på att valpköparen inte socialtränat sin valp.

Jag vill utveckla detta lite så att ingen tror att jag klagar på valköpare här och säger att det förstör sina hundar.

En sheltie behöver mycket socialträning och engagemang, något som de då är "födda" med eftersom de gärna är reserverade och veka. Socialtränar man inte ORDENTLIGT, till och med extra jämfört med vissa andra raser som är mera framåt, så kan man råka få en feg hund. Det är ju aveln som är orsaken till detta, men en sheltie blir, enligt min erfarenhet sällan en dålig hund om man bara tar tiden och socialtränar.

Som exempel så var min dam rädd på utställningsplatser vid 4 månaders ålder eftersom det var så många hundar som skällde, något hon inte riktigt trivdes med. Hon var fortfarande glad i människor på platsen men andra hundar ville hon inte veta av. Efter utställning nr 2 så tyckte hon istället att det var kalaskul och nu svassar hon runt som att hon äger stället. Så miljöträningen behövs helt enkelt! :)

Om du ska träna hunden till att bli tjänstehund/signalhund och sedan låta den ha det som "jobb", så behöver du nog inte vara så orolig för att du inte ger hunden tillräckligt med mental stimulans. En signalhund är i arbete hela dagarna, medan en normal tävlingshund kanske bara tränas någon timme per dag. Däremot så kanske du ska välja en ras med ett lugnt temprament om du inte vill ha en som studsar upp för minsta lilla och undrar "ska vi göra något nu? Nu då? Men NU då?".

När det gäller Shelties så är många rent skräp mentalt. Visst, de kan tränas att överkomma många av sina rädslor, men i grunden är många av dem riktiga nervvrak. Några lever hela livet med panikkänslan runt hörnet. Det finns dock undantag, och nu har jag träffat två hundar från samma uppfödare som har varit kaxiga och frimodiga redan som 8 v valpar. PM om du vill veta vart de kommer från.

En annan ras du kan lägga till listan är Finsk Lapphund. De är egentligen på tok för skälliga för min smak, men med rätt träning från början kan de lära sig att vara (någotsånär) tysta och trevliga familjehundar. Samtliga jag har träffat har varit mycket lugna, men lättmotiverade till arbete.

När det gäller Shelties så är många rent skräp mentalt. Visst, de kan tränas att överkomma många av sina rädslor, men i grunden är många av dem riktiga nervvrak. Några lever hela livet med panikkänslan runt hörnet. Det finns dock undantag, och nu har jag träffat två hundar från samma uppfödare som har varit kaxiga och frimodiga redan som 8 v valpar. PM om du vill veta vart de kommer från.

Jag har träffat många och jag kan inte hålla med dig. Det är absolut inte "undantagen" som skall räknas till de frimodiga och kaxiga i rasen och det du anger är ju en väldigt subjektiv bedömning! Jag idealiserar absolut inte sheltiens mentalitet och tycker att de kan bli mycket bättre gällande mod och kaxighet. Det är något som en seriös uppfödare ska aktivt arbeta mot. 1/5 hundar enligt en enkätundersökning visade sig ha lättare rädslor och det finns även en risk att rasstandardens "reserverad" blir istället rädd. Så det finns absolut mycket att jobba för gällande mentalitet. Men majoriteten av de shelties jag har sett fungerar helt ok i de flesta miljöer och det stämmer överrens med enkätundersökningen också, gjort 2009, som berättar att många är otroligt nöjda med deras hundar och fungerar mycket bra. Men jag kan förstå att om man är brukshundsfantast så är dessa hundar i jämförelse "skräp", men sheltien ska heller inte vara en malle/schäfer i psyket eller ens i närheten.

Jag upplever inte att en normal sheltie är annat än "vek" s a s. Att den kanske inte tycker om att andra hundar är burdusa och därför går undan (inte springer eller dör av skräck utan bara kliver undan och viftar på svansen) som exempel. Min hund är allt annat än kaxig och frimodig i alla lägen men hon är heller inte rädd för saker i tid och otid, utan orsak eller "bara för att". Och heller absolut inte på högvarv och spänd/nipprig konstant. Hon är för mig en typisk sheltie och egentligen hade jag önskat mer gällande attityden, jag vill ha en mer framåt och kaxig hund- men inget av det hon är idag varken stoppar henne i någon tävlingsgren eller ens i det vardagliga livet. Och vi är ute och åker bil/tåg/buss och rör oss bland mycket folk och okända hundar, på utställningar, stall, tävlingar etc. Istället är det en väldigt okomplicerad hund som är lätt att ha och göra med och idealisk som första hund.

Nu kommer jag kanske göra dig besviken. Men jag tycker inte att någon av dessa passar som första hund förutom golden. Det är en ras som du kanske ska ge en chans.

Men annars är labrador en bra första hund.

Schäfer är bra oavsett vad om man är lugn men bestämd.
Är ganska känsliga så man får absolut inte skrika.

Jag tycker tvärtom, alla raser TS räknar upp UTOM golden är lämpliga som förstahund. Schäfer och labbe är definitivt inga klockrena förstahundsval.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 659
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?