Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"
Lia du har ju fått alt, inte att ansvaret inte ska ligga på ryttaren för det anser ingen dock.
Om du tävlar, då anser du det är okej att ta med en ävakt' som sitter och tittar på din häst varje minut, även på nätterna när du sover?
För det hjälper ju inte om stallarna är låsta eller arrangören har en vakt. För någon kan ju gå in med nyckel/smita in när vakten inte går sin runda, och ge din häst ett äpple med medicin. För med ditt resonemang är det ryttarens ansvar även om en utredning visar att jag gett din häst ett äpple fullt med NSAID, eftersom ryttaren är den enda som har ett ansvar.
Och jag antar kallt att du på samma vis anser att om du står i inackstall och någon låter din häst slicka ur bunken med preppad betfor utan att tänka sig för, så tar du glatt en dom + avständning för doping/otillåten medicinering. Samma sak om någon ger hästen något i hagen. Lite bröd med vallmöfrön/kakao/annat.
Så när det utreds och det visar sig att det var de där 'blandade bröden' som snälla Agda hällt in i hagen, så kommer du utan protester ta din avstängning för doping?
När Krafft råkar leverera foder med kakao i, så är det helt okej en bunt ryttare och kuskar åker dit? (Tänk det tycker inte ens travet)
Det är givetvis ryttaren/motsv som har huvudansvaret, men när det kan visas att någon annan endera medvetet eller på grund av slarv har orsakat det, så anser jag ryttaren ska frias. Och det är därför det måste finnas ett grundkrav på arrangörerna att inte medvetet erbjuda en box med sådan kontamineringsrisk som i det här fallet. Arr kan inte ta ansvar för vad andra pysslat med i en mobil box exvis, men de kan ta ansvar för sina egna, fasta boxar där de medicinerat sina egna hästar veckor i sträck. Det har inte skett i det här fallet, och då anser jag ryttaren ska frias. Eftersom det gör att vi riskerar att fria en skyldig, så måste man helt enkelt ta bort sådana fall, genom ett arrangörsansvar.