Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"
Men hur kan man utesluta det om det är fullt rimligt? man lägger bara vikt vid det som är orimligt men inte det som är rimligt? Och hur ska SH kunna bevisa att hästen fått i sig det via slabb? Ska hon ta prover på inredningen? Det verkar inte gå till som i en vanlig domstol precis.
Ja du, det där undrar jag med. Generellt så har ju ryttaren bevisbördan. Annars kan man ju alltid klara sig genom att föra fram något teoretiskt som kan hänt. Att konkurrenten gett hästen ett preppat äpple mitt i natten när vakten gick på toaletten t ex. Vilket inte är så troligt kanske, men INTE orimligt.
Så S-H har bevisbördan, dvs måste bevisa att Garvia fått i sig det via slabb på väggar etc t ex. Vilket ju precis som du säger är omöjligt.
Och SÅ långt är jag helt med. Det som gör det här fallet intressant tycker jag är att man VET att det stått en behandlad häst i boxen innan, och man VET att boxen inte skurats efter det.
Om SH sagt att 'det måste stått en häst som behandlats och geggat i boxen innan', men det såvitt arr vet inte har gjort det. Då anser jag det är helt korrekt lägga all bevisbörda på SH och kräva att hon bevisar att så skett. Vilket hon då såklart inte kan, och döms.
Men nu visste arrangören, och där är hela skillnaden tycker jag hur mkt hänsyn man i det här fallet ska ta till 'teoretiskt rimligt' - och att SH inte ska ha bevisbördan mer än kunna peka just på rimligt samband.
Varför skriver dom att hästen ej har slabbat mkt, när den blivit sprutad i munnen?[
De flesta hästar sölar en hel del och försöker spotta ut när man ger i spruta i munnen. Dreglar, sölar osv. Olika mycket på olika hästar, och beroende på vad man blandar medicinen med. Noteringen är lite förbryllande för mig med. Har hästen TIDIGARE slabbat mycket och man därför noterat att den INTE gjort det den dagen? Annars borde det stå på varje dag 'gick bra, inte mycket slabb'?
Sen som jag skrivit tidigare så om man läser på annat ställe på nätet vad som är skrivet om fångponnyns medicinering INNAN den här soppan, så överensstämmer inte det med ridskolans uttalande till disciplinnämnden att hästen bara fått hö att äta i boxen, och medicinerats med spruta i munnen hela tiden. Vilket JAG anser är ännu en anledning som stöder att det kan ha gått till så att hästen slabbat foder på en vägg, och Garcia sen lockats av det och slickat i sig det från väggen.
Även om en (hungrig) fångponny är den bästa 'dammsugare' man kan ha, så mina slickar faktiskt inte exvis småsöl på en vägg. De slickar rent krubban och kanten, och det som hamnar på boxkanten (jag har inget galler) osv. Men de slickar inte på väggen. Utan väggslabb av t ex betforvatten eller lucernvatten får JAG skura bort. Nu syns det bra på mina väggar då de är (eller iaf var..) vita, men i en 'brun plyfabox' skulle det inte synas heller.