Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"
Jag anser som sagt att det är arrangörens ansvar att i ett fall som detta endera upplysa om tingens ordning, dvs att det behandlats en häst i boxen fram till en vecka sen och det inte är sanerat sen dess, eller att erbjuda en sanerad box.
Där vi skiljer oss, och jag tror inte vi kommer närmare.
Men med ett grundansvar även hos arrangör, kommer vi i högre grad SLIPPA sådana här fall. Dvs där det finns en tveksamhet vad som eg hänt, och vem som är skyldig.
För, enligt dopingreglerna, så OM det kan bevisas att SHs häst kunnat få i sig substansen pga boxen, så går SH fri. Det innebär att genom en slump skulle hon kunnat ha medicinerat sin häst, men klarat sig undan pga att arrangören brast. Däremot, om arrangören självmant UPPLYST om vad som skett i boxen innan etc, eller tillhandahållit en ren box, så hade hela diskussionen aldrig uppkommit.
Jag anser vi måste ha BORT att teknikaliteter och felkällor. Det ska inte finnas något att skylla på så att säga. Inga frågetecken i provtagning, provhantering eller analys, inga frågetecken i om hästen kunnat få i sig substansen från en box som inte är rengjord efter det stått behandlad häst där etc.
Det är precis lika illa om någon klarar sig undan pga teknikaliteter, som om SH faktiskt är helt oskyldig, då är det ett fruktansvärt misstag som riskerar att ödelägga hennes karriär.
Och jag anser att ALLA aktiva inom sporten har ett ansvar. Yttersta ansvaret har rytten såklart, men det ska finnas en lägstanivå som ryttaren kan förutsätta t ex vad gäller uppstallning, och där arr har ett ansvar. Tycker jag.
På samma vis som jag inte kan skylla ICA för min magsjuka när jag åt av det där köttet som luktade konstigt, men däremot ska kunna förvänta mig att köttet jag köper där inte är salmonellasmittat. Jag ska inte behöva FRÅGA ICA om just den här köttförpackningen är salmonellafri. Jag ska kunna förutsätta det. ÄR den inte det ska ansvaret ligga på ICA (som i sin tur får rikta ansvaret på lev/producent etc i sitt led).