"En katastrof för Sara Henrietta"

(Sporthästen)
Sara Henrietta B Källström har tagit sin avstängning för otillåten medicinering hårt. ”Det är en katastrof”, säger hennes pappa Aarno. ”Man håller på att pulverisera en 19-åring på oklara grunder.”

Läs mer...

Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Det är DÅ jag menar att arrangörernas ansvar kommer in. Men då har man ju eliminerat det uppenbara.

Du får din box. Den är plomberad (heter det så??) så man vet att ingen har varit där inne sedan de gjorde rent. I boxen står en spånbal så man får strö själv. Tror även att den ska vara desinficerad, men är inte säker. Inga krubbor eller vattenspann. Medicinering förbjuden i boxen och hö måste ges ur hönät ej på golvet.

Övrigt strö då? Eller sover inte travhästarna över oftast?

Det går ju åt betydligt mer än en bal spån t ex för att ströa upp den box så hästen kan ligga där och sova?

I övrigt lät det väldigt bra. Vad kostar uppstallning på travet så? (Dvs klarar de det ändå, eller är det markant högre än vad ryttarna betalar för meetinguppstallning)

oftast är det ju travhästar bara där över dagen. Men på några ställen har det funnits möjlighet att köpa oöppnade spånbalar alt. kan man ju ta med sig strö själv om man vill.

Ang. kostnad vet jag faktiskt inte. Travet har ju mycket lägre avgifter p.g.a. att det till stor del finansieras av spel...
Så det är väl det som skulle bli det negativa, att det skulle bli dyrare. Å andra sidan kanske det kan vara värt att betala lite extra för att veta att boxen är helt ren?

Ja, eller ta med eget strö om man tycker arr strö är dyrt. Dyrt blir dte ju ändå om man inte ska ta med sig ströet hem igen, men som du säger är man ju då säker-säker. Efterdyningarna av en dopingdom kostar ju extremt mkt mer.. Så var mest nyfiken på hur travet hade, att det är vad som ingår, mer får du ta med själv, eller om det just gick köpa till. Eller om det helt enkelt inte behövdes för de bara stod där över dagen.

Lite spinoff, men jag undrar hur många som tänker på det här med klinikboxar? Jag tror aldrig jag sett någon ens höja ett ögonbryn inför att ställa in en häst i en klinikbox. Inget binda upp eller så. Samtidigt kan det diskuteras med veterinären om att starta om 2 v (om det är ett åb för att kolla bara t ex, hästen är igångsatt och fräsch).

Nu medicineras det ju sällan/aldrig i dagboxar på klinik, men om man är himla noga annars, så borde man ju sky klinikboxar, för där är det ju extremt stor risk det stått hästar under behandling, dvs som via urin och träck har läkemedelsrester?

På min klinik är det extremt säkerhetsmedvetande, många tävlingshästar inom alla dicipliner. Det är sällan man ser någon ha en lös häst i boxen, då är det oftast någon med en ponny eller islandshäst (faktiskt)

Trevligt. Jag har ju varit på 'min vanliga' klinik (privat), och på Ultuna. Och som sagt ingen gång jag kan påminna mig sett något 'inte släppa in'. Däremot så när jag tänker efter så när större, välkända ryttare varit där så har hästarna stått kvar i lastbilen tills det varit deras tur. Men då talar vi ryttare ur eliten.

Men, kanske har de flesta sas 'ändå' haft karens så inte sån fara med kontaminering, och därför jag inte sett att det avhållits från 'fritt i box'. Men som sagt i flera fall har det diskuterats planerad, kommande start med veterinären, och ändå hafts löst i box. Jag kan dock erkänna att jag där och då aldrig tänkt 'och så har du den i boxen?', utan jag har bara överhört en diskussion helt enkelt. Men när det kommer upp sådana här trådar tänker jag på det.

(Är ju så länge sen jag hade tävlingsklar häst så jag tänker inte alls på det, däremot nu med L tänker jag mkt på hur irriterande det är när det är hö och annat ätbart kvar i boxarna (iom att han inte bör/får äta sånt), och det har varenda gång sen i somras jag varit på klinik (vilket ju tyvärr är ett antal gånger) både på vanliga och på Ultuna varit svårt hitta en box utan ätbara rester i. (Ströet bryr jag mig ju inte om det är rent eller ej).

Däremot vet jag att min vanliga klinik iaf är väldigt noga med boxarna för inneliggande patienter, och att dagboxar städas ur och rengörs ofta (inte vattenkoppar..), men det hjälper ju inte antar jag om den är skurad 'igårkväll', om det stod en behandlad häst där på fm och du är där på em?

Lite spinoff, men jag undrar hur många som tänker på det här med klinikboxar? Jag tror aldrig jag sett någon ens höja ett ögonbryn inför att ställa in en häst i en klinikbox. Inget binda upp eller så. Samtidigt kan det diskuteras med veterinären om att starta om 2 v (om det är ett åb för att kolla bara t ex, hästen är igångsatt och fräsch).

Nu medicineras det ju sällan/aldrig i dagboxar på klinik, men om man är himla noga annars, så borde man ju sky klinikboxar, för där är det ju extremt stor risk det stått hästar under behandling, dvs som via urin och träck har läkemedelsrester?

Klinikboxar ska ju vara sanerade upp till öronen. På Ult*nas "övernattningsboxar" mockar vi ut allting efter varje häst, sprutar med varmvatten, såpar (alla galler och hörn tvättas extra noga), dränker boxen i ytdesinfektion och även ibland desidos (oftast när hela stallar blir tomma). Det finns ju inga krubbor, alla grimskaft slängs, bremsar och vattenhinkar åker till tvätten och saneras. Metoden är ingen skillnad från isoleringsboxarna egentligen förutom att vi har rymddräkerna på oss då och allting är lika farligt som mjältbrand att ta i.
Vi förbereder alltid ankomsten av hästarna, strör ut massor med strö och fixar hinkar, grimskaft, brems och munkorg innan hästen ens kommer fram till kliniken. Så där får man alltid rena, strödda boxar som är klara för användning.

Dagstallet som jag förstått det ska också skrubbas och urmockas av hästägarna efter användning. Medicinering i dagboxarna sker nog i en specifik avdelning som jag förstått det och de boxarna är sanerade.

Jag förstår fullkomligt varför nämnd ryttare antog att boxen var ren. Det är fullkomligt puckat av arrangörerna att inte sanera boxen innan hästen uppstallades (för de visste ju att boxen skulle användas!!), tänk om det hade rört sig om något smittsamt och potentiellt farligt istället. Då hade de tagit kål på en dyr dressyrhäst och hade antagligen lett till en stämning, men då hade ju ingen klagat utan tyckt att S-H hade haft all rätt i fallet :grin:

Dagstallet som jag förstått det ska också skrubbas och urmockas av hästägarna efter användning. Medicinering i dagboxarna sker nog i en specifik avdelning som jag förstått det och de boxarna är sanerade.

Stationärvårdsboxar är även på 'min' klinik extremt välskötta. Men var dagboxar jag menade.

För även om kliniken skurar dem varje kväll efter stängning säg, så på eftermiddagen kan det stått X medicinerade hästar (inte som medicinerats där, men som står på en kontinuerlig medicinering, t ex fenylbutazon, och fått det hemma i en vecka t ex) där, som innebär en potentiell kontaminationsrisk via urin/avföring. Eller för den delen snorat lite på en vägg etc. Ofta ligger det rester av hö etc som djurägare matat sin häst med i boxen (vissa är inte riktigt läskunniga kanske..).

En sån box borde man ju med tävlingshäst och rätt för oavsiktlig dopingkontaminering sky som pesten. Men sällan man ser några 'dubier' för det från hästägarna.

Fast det är ju grejjen. Hästar som medicineras har ett eget stall där boxarna är sanerade efter användning. Annars är det hästar som ska typ hältutredas och liknande som står i dagstallet som jag uppfattat det, dvs hästar som inte går på meds. Men jag kan ha fel.

*kl*

Hästen behöver väl knappast ha käkat upp halva torvboxen, det räcker väl med att den slickat lite på gamla foderrester på väggarna i boxen för att få i sig en dos av både ditt o datt...

Fast nu tänker du lite enkelspårigt, eller så missförstår du mig.

Inga hästar medicineras i dagboxarna nej, dvs ingen häst ges medicin just i boxen.

Men, betänk följande 'patienter':

Fångponnyn som står på NSAID sen 2 veckor och kommer in för röntgen och utvärdering
Den stressade hästen som fått lugnande oralt inför transporten
Hästen med en sårskada som står på penicillinbehandling och kommer in för bedömning, rtg eller operation t ex
Eksemhästen som smörjs med kortisonsalva och är inne för att hältutredas

osv osv

Det kommer ju in en massa patienter som medicineras hemma, endera för det de söker för eller något separat. Dessa hästar utsöndrar läkemedelsrester via urin och avföring. Mockningen av dagboxarna är ofta sisådär (djurägarna slarvar ibland, ibland så får de inte möjlighet att mocka innan de sas slussa vidare med hästen). Har de medicinerats oralt nära inpå undersökningen eller smorts in med salva etc kan de gnussa av läkemedelsresten på golv/väggar/galler/etc.

En del hästar matas dessutom av ngn outgrundlig anledning i boxen, dels med hö/silage, men sett folk stå och ge äpplen och kraftfoder med. Om djurägaren tagit några smärtstillande tabletter själv strax innan de tog i äpplet och hästen tappar en bit på golvet, som nästa häst såklart hittar.

Tom sett folk ge betfor i dagboxar, no need to say hästen slabbade en del.

Hur skurad boxen än var 08.00, så kl 15.00 är risken den är så långt från ren man kan komma. Och om man är rädd för kontaminering och att åka dit för doping och har goda rutiner för att förebygga det känns det lite knasigt att mer eller mindre glatt ställa hästen i en dito box, och se den börja genomsöka spånet för att se om ngt finns att äta där (vilket det 9 ggr av 10 gör på eftermiddagen iaf)

Hur är det med torvätning på hästar PL? Kan det även på de vara förstoppande?(osäkert)?...som på suggor?

(Vad är det isf i Glaubersalt som motverkar detta?)

Senast ändrad:

*kl*

Hästen behöver väl knappast ha käkat upp halva torvboxen, det räcker väl med att den slickat lite på gamla foderrester på väggarna i boxen för att få i sig en dos av både ditt o datt...

Det stämmer väl. Det som är konstigt här är att det bara finns spår efter ett av de två medel som använts och slabbats runt med i boxen. Så som jag ser det så är finadyne mer aptitligt och lättare att få i dom än butta så det borde i s f vara mer slabb av butta och det medlet fanns det inga spår efter. Så visst är det ett knepigt fall.

Du får din box. Den är plomberad (heter det så??) så man vet att ingen har varit där inne sedan de gjorde rent. I boxen står en spånbal så man får strö själv. Tror även att den ska vara desinficerad, men är inte säker. Inga krubbor eller vattenspann. Medicinering förbjuden i boxen och hö måste ges ur hönät ej på golvet.

*kl*
Det kanske är dags för ridsporten att ta efter detta? :idea:Jag menar häst som häst och doping som doping och risken för ofrivillig doping minskar ju ganska drastiskt om boxen är helt tom när man kommer.

Ja det heter plomberad och jag tror många sprutar med virkon eller motsvarande innan tävlingshästarna anländer. Detta borde nog tas efter inom ridsporten i alla fall på större tävlingar

Det stämmer väl. Det som är konstigt här är att det bara finns spår efter ett av de två medel som använts och slabbats runt med i boxen. Så som jag ser det så är finadyne mer aptitligt och lättare att få i dom än butta så det borde i s f vara mer slabb av butta och det medlet fanns det inga spår efter. Så visst är det ett knepigt fall.

Samtidigt var det finadyne den fick 'sist', dvs närmast innan den lämnade boxen, vilket kanske kan förklara det? Alltså om det nu funnits så mkt slabb att det varit möjligt få i sig de halterna SHs häst hade.

Fast, det behöver ju knappast vara mediciner i fodret för att en häst ska slabba runt mer eller mindre.

Eftersom butta kan vara svårare att få i hästen, kanske de använt givare till det?

Det sägs det använts givare till all medicinering, och att hästen bara fått hö i övrigt att äta. Vilket inte riktigt stämmer med vad som långt innan den här dopingskandalen skrivits på nätet, men ev foder- och fruktrester borde ha synts i boxen.

*kl*
Till er som spekulerar i hur boxar ser ut: På de flesta tävlingsplatser med permanenta boxar (det finns en hel del sådana) så brukar det vara rengjort men (oftast) torv kvar. Det handlar om nationell status på tävling.

Jag kan inte för mitt liv förstå att man som tävlingsryttare kan acceptera detta förfarande!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 385
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 201
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sara Henrietta Bergström Källström är tillbaka på tävlingsbanorna. Med nytt efternamn och ny häst. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 245
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II