"En katastrof för Sara Henrietta"

(Sporthästen)
Sara Henrietta B Källström har tagit sin avstängning för otillåten medicinering hårt. ”Det är en katastrof”, säger hennes pappa Aarno. ”Man håller på att pulverisera en 19-åring på oklara grunder.”

Läs mer...

Sv: "En katastrof för Sara Henrietta"

Tragiskt om det är som ryttaren och pappan säger! Vilket det ju mycket väl kan vara när det gäller väldigt små mängder, som jag fattade att provet visade?

Angående att få en redan uppströdd box så har alla tävlingsuppstallningar med permanent uppstallning jag varit på varit uppströdda! Och jag kan tänka mig vad den arrangerande klubben hade ansett om man krävt att få en helt oströdd box/spilta och sedan få strö upp den själv! Snacka om ett gigantiskt merarbete för personalen att mocka ur tex ett helt ridskolestall till golvet! :crazy:
Man kan ju se till kostnaden också, vad skulle en uppstallning kosta om arrangörerna förutom all tid det tar att arrangera själva tävlingen dessutom skulle tömma alla boxar på strö? Ska man kasta allt strö? Det är ju inte något som är så där jätteekonomiskt! Eller ska all uppstallning vara i tillfälliga stallar? Då måste ju sådana hyras in och monteras. Finns plats för det? Osv, osv.

Och ja, hästar kan äta torv! Min förra häst kunde korta stunder ställa sig och äta stora tuggor torv, han kunde tom ta det före höet! Och han var inte ensam i stallet att göra det!
Och min nuvarande häst ska slabba och slicka överallt i en box om hon får chansen! Och hon kladdar dessutom kopiöst med sitt eget foder, så om hon behandlats så är det säkerligen enorma mängder medicinrester i hennes box!

Fast det är ju inte så dyrt och krångligt om man bara byter ströt i den box där man har behandlat hästar... eller ser till att man har ett eget tävlingstall vilket man bör ha för att minska risken för smittspridning - om jag drev ridskola så skuller jag aldrig i h***e*e låna ut ridskolans stalldelar till tävling då tex kvarka på en ridskola kan kosta miljonbelopp i uteblivna intäkter m.m.

Eftersom det i de flesta fall är boxar som endast används under tävling borde man kunna förutsätta att boxarna är "rena". Jag har inte tänkt så långt att det skulle sitta medicinrester kvar i boxar jag haft i alla fall.

Men vad är lösningen då?

I min värld är det helt otänkbart att fortsätta tävlingsarrangemangen om inte förhållandena (t ex uppstallning) kan lösas på ett sätt att man minimerar riskerna (i det här fallet för doping). Jag tycker det är helt självklart - för en ren sport! - att man måste införa de säkerhetsarrangemang som finns inom trav- och galoppsport. Det är ju solklart efter den här incidenten om inte annat.

Ja, det kommer att kosta. Det ska ju betalas av de som nyttjar arrangemanget, de tävlande. Att tävla är ingen mänsklig rättighet, vill man ge sig in i lekten får man också betala vad det kostar. I det här fallet kostar det att arrangera säkra tävlingar. Om det inte kan arrangeras säkra tävlingar - ska man verkligen fortsätta hålla tävlingar under osäkra premisser? Självklart inte. Då får man rätta mun efter matsäck och ordna mindre tävlingar, utan uppstallning.

*kl*
Inte för att det hör till SHBK, men vad kostar en stallplats på travet? Grejen med travet är väl att ATG/STC sponsrar till viss del. Ridsportanläggningar måste ju fixa sin egen ekonomi.

Ja, och ska ridsporten någonsin komma ur amatörstämpeln kan man inte leva kvar i förutsättningar från 50-talet, utan hitta nya vägar och nya koncept för att kunna hålla sporten ren och på en hög nivå.

*Kl*

Det talas fram och tillbaka om möjliga och tänkbara sätt hästen skulle ha blivit "smittad". Vad spelar det egentligen för roll?
Ska vi ha eller ska vi inte ha några gränser eller regler mot dopning och otillåten medicinering??

Om vi ska ha det, ska man t ex kunna dopa sin häst, strö ut lite medel i boxen och så skylla på att någon tidigare häst fått medlet?

Ni som verkar försvara SH, hur tycker ni eventuella regler ska vara och gränsdragningen ska gå till? Krav eller kravlöst?

LIA

*Kl*

Det talas fram och tillbaka om möjliga och tänkbara sätt hästen skulle ha blivit "smittad". Vad spelar det egentligen för roll?
Ska vi ha eller ska vi inte ha några gränser eller regler mot dopning och otillåten medicinering??

Om vi ska ha det, ska man t ex kunna dopa sin häst, strö ut lite medel i boxen och så skylla på att någon tidigare häst fått medlet?

Ni som verkar försvara SH, hur tycker ni eventuella regler ska vara och gränsdragningen ska gå till? Krav eller kravlöst?

LIA

SJälvklart krav. Men det här fallet så har arrangören medvetet tilldelat en box, där arrangören VET att det i flera veckor, och senast ca en vecka innan tävlingarna, stått en häst som behandlats oralt med NSAID. Arrangören har trots detta tilldelat boxen till tävlingsekipage, och UTAN att sanera boxen. Boxens bädd/strö har inte tagits ur, boxen har inte skurats, inte ens krubba och vattenkopp har sanerats utan enbart 'torkats ur med trasa'

Det är lååångt från det du skriver om 'strö lite medel'. Här visste arrangören redan innan att DE haft en häst DE medicinerat i boxen. Och tilldelar den ändå, och utan sanering som sagt.

Menar du att hästägaren/ryttaren därmed fritas från ansvar? Var drar man i så fall gränsen??
Arrangörerna har ställt en box till förfogande. Vem kan veta vad som hänt i den boxen innan tävlingshästen kom dit? DET är frågan varje tävlande måste ställa sig och det har man varit medveten om länge. Det måste vara tävlandes ansvar att kolla upp så boxen är ren.

I annan idrott är det den aktives sak att veta vad man gör, vad man äter och dricker osv. Det går inte att skylla på andra, med mindre man kan bevisa sig utsatt för sabotage.

Jag tror inte du anser att man gladeligen kan utfodra hästen med vad som finns på tävlingsarenan t ex? Plocka lite här och där bland vad man blir erbjuden från olika håll, t ex naturprodukter? Det är ju hela tiden någon annan som ansvarar för innehållet.

Med att "strö lite medel" visade jag på ett sätt att medvetet kunna fuska med dopning utan att riskera att straffas om man blir ertappad. Om man alltså ska följa ursäktandet här.

En fråga, eftersom jag inte är insatt i det: Vilka mängder måste hästen ha slickat i sig för att visa dom nivåer man hittat?

LIA

Då är frågan, kan så mycket finnas kvar i boxen? Den hästen som medicinerades var väl utflyttad en vecka innan tävlingen?

Det måste vara tävlandes ansvar att kolla upp så boxen är ren.

Om man betaler för att hyra en ren box så ska den vara ren. När man kommer till en tävlingsplats med sina hästar har man inte en chans att sanera boxar. Hur tycker du man ska klara det rent praktiskt? Stallet och boxarna ska vara rena innan det ställs in hästar där och det ska naturligtvis arrangören ordna.

Tyvärr har inte alla arrangörer förstått allvaret med det här, man det kan kanske bli en ändring efter detta.

I annan idrott är det den aktives sak att veta vad man gör, vad man äter och dricker osv.

Lite svårare med hästar. Det är sällan Stefan Holm och co slickar på väggarna på hotellrummen. :angel: Men visst är det ryttaren som är ansvarig och ska klara av att hålla hästarna "rena".

Men vad händer om någon preparerar t.ex. ett bröd och kastar in i mina hagar då jag inte är hemma? Testar de hästarna så åker jag dit. Det enda sättet att undvika sådant är ju att låsa in sina hästar och det är en utveckling jag absolut inte vill se.

Det finns massor av fällor i det här. Och det är bra mycket svårare med hästar än med andra idrottare.

*knapplån*

Vilken normalintelligent travtränare hade ställt in sin tävlingshäst i en box som man med blotta ögat kan konstatera inte är sanerad? (SH´s box var ju uppströdd)

Och så är vi tillbaka vid resonemanget; ska ridsporten ursäktas för sin dåliga sportsmoral genom att utövarna inte kan förväntas säga ifrån, ta eget ansvar eller reagera över riskerna de medvetet gör bedömningen att ta?

De som idag skrattar åt ridsporten där utövarna fortfarande inte har växt ifrån sina My Little Pony-komplex och använder hästarna som utklädningsdockor för täcken, bling och dyra grejor - har de rätt när man helt utan att ifrågasätta tycker sig ha uppfyllt sitt ansvar när man aldrig ens reflekterar över risken i en uppströdd box? Kom inte och inbilla mig att man inte ser att det sitter foderrester etc kvar i boxen.

Som jag sa - tävlingsboxar används ofta bara till tävling och jag tror många med mig är så dumma att vi faktiskt inte reflekterar över att de skulle finnas medicinrester i boxen då.

"Oftast" är inte alltid, och ett regelverk måste vara applicerbart på alla upptänkliga omständigheter. Att boxen är urmockad måste ju anses vara en bassanering i alla fall.

Om man betaler för att hyra en ren box så ska den vara ren. När man kommer till en tävlingsplats med sina hästar har man inte en chans att sanera boxar. Hur tycker du man ska klara det rent praktiskt? Stallet och boxarna ska vara rena innan det ställs in hästar där och det ska naturligtvis arrangören ordna.
Försvarar inte arrangörens underlåtenhet, men det fritar inte ryttaren från eget ansvar.
Att man inte skulle ha chans att rengöra boxen själv, är nonsens. Har själv sett till att få det gjort vid ett par tillfällen. Antingen sätter arrangören personal i arbete med en jäkla fart, eller så gör man jobbet själv och kräver ersättning.

Men vad händer om någon preparerar t.ex. ett bröd och kastar in i mina hagar då jag inte är hemma? Testar de hästarna så åker jag dit. Det enda sättet att undvika sådant är ju att låsa in sina hästar och det är en utveckling jag absolut inte vill se.

Det finns massor av fällor i det här. Och det är bra mycket svårare med hästar än med andra idrottare.
Det är odiskutabelt ett problem med risken för sabotage och man får göra vad man kan för att skydda sig och hästen. Det finns trots allt en del möjligheter.

Om man inte ska kräva rena hästar, ska vi släppa all dopning och medicinering fri?
Om man ska kräva rena hästar, hur dra gränser om man ska tillåta "lite" eller "hoppsan, ett misstag"?
Som jag ser det, finns i praktiken inga andra alternativ än att diskvalificera alla hästar (och därmed ansvarig människa) som är dopade eller otillåtet medicinerade. Även om det kan drabba fel vid något tillfälle. Men kom gärna med andra alternativ!

LIA

Eller bakterier, virus, ohyra etc?

Man tar en risk varje gång man tar sin häst till plats där andra hästar funnits, så har det alltid varit. Detta med dopning är en relativt ny företeelse och alla har kanske inte insett riskerna.

Ju mindre krav man själv ställer, och ju mer slarv man accepterar runt hästen, ju större risker att något oönskat händer. Man väljer själv!

LIA

Sant. Men sen kan man ju fråga sig hur farligt det är, i det här fallet blev hon ju fälld eftersom det inte är troligt att hästen faktiskt blivit kontaminerad via boxen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 385
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 201
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sara Henrietta Bergström Källström är tillbaka på tävlingsbanorna. Med nytt efternamn och ny häst. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 245
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm