En islänning sparkas inte?

Sv: En islänning sparkas inte?

Fast jag kan tycka att det är stor skillnad på att bli bortjagad för att man inte lyssnar på signalerna och att bli jagad och sparkad på. Tycker inte du det?

Min erfarenhet av de hästar du pratar om är problem från ägaren/hanteraren, ofta är det människor som inte själva kan sätta tydliga gränser vilket som oftast speglas i hästen tyvärr. Och detta kan komma sig i uttryck både mot hästar men även människan ibland.

Men dom går ju inte i så stora hagar alla där, dom förklarade när jag var där att hästarna är mycket mera begränsade nu än vad dom var förut. Dom flesta hästar jag såg gick i "vanliga" hagar, inte särskilt stora ytor eller där dom söker vatten och mat själva.

Men det finns såklart dom med större ytor med, men dom flesta hästar jag såg var i vanliga hagar.

Hästar som rids sätter man antingen på stall och liten hage, eller liten större hage och delvis på stall. För de hästar som är i vila dvs inte rids, ställs i enorma hagar och får vara häst. Det här pågår året runt, sommartid minskas ofta ytan till ett par ha när hästarna är ute dygnet runt för att man enklare ska kunna driva in de hästar man vill använda sig av.

KL

Jag måste säga att det är märkliga islandshästar folk stött på, jag har då mest sett hästar som är harmoniska. Visst ett och annat tjuvnyp och lite smågruff men i stor har jag sett lugna och harmoniska flockar. Jag undrar om inte en del beror på att Islandshästar oftare än andra går i stora flockar och då blir det per automatik lite mer liv, rörelse och framförallt lek och att folk helt enkelt inte är vana vid det. Det är klart att det händer mer med 10-20 hästar än med 2.

Jag har tidigare läst och hört att islänningar inte sparkas

Islänningar är hästar, hästar kan sparkas. Däremot tycker jag inte att det hör hemma i en harmonisk flock, men det är en annan sak.

Senast ändrad:

Hur ska en flock fungera då?

Jag tycker verkligen inte att det är sunt att hästar i samma flock regelbundet pucklar på varandra. Att flytta runt varandra lite vid fodring är en sak, att det faktiskt blir mer än vinklade öron och viftande svansar är något annat. Då bör hästarna antingen separeras eller så får man se över fodermängd och storlek på hagen.

Jag tycker verkligen inte att det är sunt att hästar i samma flock regelbundet pucklar på varandra. Att flytta runt varandra lite vid fodring är en sak, att det faktiskt blir mer än vinklade öron och viftande svansar är något annat. Då bör hästarna antingen separeras eller så får man se över fodermängd och storlek på hagen.

Precis min åsikt.

KL

Jag måste säga att det är märkliga islandshästar folk stött på, jag har då mest sett hästar som är harmoniska. Visst ett och annat tjuvnyp och lite smågruff men i stor har jag sett lugna och harmoniska flockar. Jag undrar om inte en del beror på att Islandshästar oftare än andra går i stora flockar och då blir det per automatik lite mer liv, rörelse och framförallt lek och att folk helt enkelt inte är vana vid det. Det är klart att det händer mer med 10-20 hästar än med 2.

Fast jag jämför iallafall med flockar i samma storlek. Det går ju inte att jämföra en flock på två hästar med en på tjugo.

Min erfarenhet av de hästar du pratar om är problem från ägaren/hanteraren, ofta är det människor som inte själva kan sätta tydliga gränser vilket som oftast speglas i hästen tyvärr. Och detta kan komma sig i uttryck både mot hästar men även människan ibland.

Så kan det säkert vara och det är säkerligen orsaken där hästarna inte har någon som helst respekt för människan.

Det är lustigt dock, för jag har aldrig någonsin varit med om att det är så mycket problem i flockar som med hästar som med de vars ägare ska dutta med dem i ihopsläpp osv. Jag tycker det är självklart att hästarna inte ska skadas i onödan såklart, men har heller aldrig varit med om en sparkskada och heller aldrig hört tala som att det har "slutat i blodbad", då har jag ändå jobbat med hästar och haft många som gått i olika konstellationer, i varierande storlekar på flockar med många hästar som kommer och går = som upplagt för problem. Men däremot träffat många som är väldigt rädda för att deras hästar ska skadas så till den milda grad att det i sin tur skapar problem.

Jag "duttar" inte det minsta med mitt islandssto. Hon har gått i flera olika flockar och konstellationer, och efter hand har jag insett att hon har lätt för att hamna i bråk, samt att hon inte ger sig om det blir slagsmål. Hon har blivit ordentligt skadad två gånger varav ena med artärblödningar. Efter det är jag extra noggrann med vilka hon får/kan gå med för att varken hon eller någon annan ska komma till skada. Hade jag inte varit där vid den senaste sparken hade hon kunnat avlida av blödningen. Och ja, det är ett extremfall, men jag kallar det ansvar och inte "duttande" att förebygga liknande händelser.

Innan mitt sto kom till skada, vilket skett ett antal gånger, var jag inte ett dugg rädd att hon skulle skadas. Jag hade inte kunnat föreställa mig att hästarna skulle slåss på det viset. Hon är 100% lätthanterlig från både mark och rygg så det är inte ett "hanteringsproblem".

KL

Delvis knapp.

Ofta så fostras de ju i flock från bebistiden så det känns för mig självklart att de lär sig reglerna :) Jag har en sk trädgårduppfödning som dessutom hade en importstörd morsa och sen fick min snutta stå själv i flera år 2-3 år mellan att hon var ca 2 och fem år innan hon "räddades". En del fanns det naturligt, moderinstinskt men en del i flock stressade henne. Nu är hon dock en bra flockis.

Jag är lite förvånad över att du verkar ha sett många flockar med 15-20 hästar som INTE varit islandshästar... Jag tycker det är ytterst ovanligt att man ser mer än 4-5 hästar av andra raser i samma hage, förutom på jättestora sommarbeten.

Det finns ju också de gamla och trista resterna efter de hingsthetsningar som var populära på Island förr i tiden.
Då hingstar skulle slåss och så slog man vad om vem som skulle vinna.
Det har rensats och rensats för att få bort den aggressivitet som man då avlade på.
Men då och då så föds det en och annan häst som är ilsknare än andra.
Dessa borde ätas upp eller åtminstone inte avlas på.

Jag tycker det är ytterst ovanligt att man ser mer än 4-5 hästar av andra raser i samma hage, förutom på jättestora sommarbeten.

Min gamla ridskola, alla hästar i en jättehage.
Då så var hästarna rastade och trevliga på lektionerna.

Och så alla uppfödare särskilt av travhästar.
Jätteflockar på stora områden.
Har ni inte åkt förbi Erikssund t.ex.?

Jag är lite förvånad över att du verkar ha sett många flockar med 15-20 hästar som INTE varit islandshästar... Jag tycker det är ytterst ovanligt att man ser mer än 4-5 hästar av andra raser i samma hage, förutom på jättestora sommarbeten.

Varför är det förvånande? Jag har jobbat med hästar några år och bara på den ridskolan jag jobbade på hade vi 42 hästar. Vi hade inte hästarna gående två och två utan där var det stora flockar. Jag har också jobbat ett kort tag på ett stuteri och också där gick alla ston, ett tjugotal, ihop.
Jag alltid varit fascinerad av hur hästar faktiskt beter sig mot varandra så jag har åkt runt och suttit och studerat hästflockar. Det har jag gjort sedan jag var liten och särskilt intressant var ju alltid just ihopsläppen. För mig är det inte alls ovanligt med flockar på 15-20 hästar. Det är egentligen bara där som enskilda personer har sina hästar hemma som det är så små flockar som 2-5 hästar. Kanske beror det på var man bor?

Senast ändrad:

Jag har sett åtskilliga ihopsläpp vid det här laget, men aldrig upplevt det du beskriver faktiskt. Enstaka individer har betett sig illa, men har oftast blivit bättre efter en tid i sin flock.

I stockholmstrakten går väldigt många hästar 1-2 i hagaran, men visst finns det annat är islandshästar som går i flock men inte så ofta. Jag kan tänka mig att just på ridskolor och stuterier är det annorlunda mot inackorderingsstall. Små privatstall har givetvis små flockar, det ligger i sakens natur.

Jag har sett åtskilliga ihopsläpp vid det här laget, men aldrig upplevt det du beskriver faktiskt. Enstaka individer har betett sig illa, men har oftast blivit bättre efter en tid i sin flock.

Ja vanligtvis så är det ju så men det här var verkligen inte ett normalt fall.

Varför är det förvånande? Jag har jobbat med hästar några år och bara på den ridskolan jag jobbade på hade vi 42 hästar. Vi hade inte hästarna gående två och två utan där var det stora flockar. Jag har också jobbat ett kort tag på ett stuteri och också där gick alla ston, ett tjugotal, ihop.

Jag tycker att det är förvånande för att vare sig ridskolorna eller stuterierna här omkring har några stora flockar, utan hästarna är uppdelade i massor av mindre hagar. Väldigt ofta verkar de t o m gå en och en... Men det kan förståss vara annorlunda i andra delar av landet.

Jag tycker att det är förvånande för att vare sig ridskolorna eller stuterierna här omkring har några stora flockar, utan hästarna är uppdelade i massor av mindre hagar. Väldigt ofta verkar de t o m gå en och en... Men det kan förståss vara annorlunda i andra delar av landet.

För mig är det tack och lov sådant jag har läst om och sett någon enstaka gång när jag varit ute och åkt och då har jag alltid beklagat att hästarna tvingas leva så. För mig är det naturliga att har man många hästar så går de ihop i stora flockar i stora hagar.
Att ställa hästar i små rutor ensamma eller två och två när man har många hästar är något man gör när hästen är sjuk eller skadad i min värld.
Bara tanken att ridskolehästarna skulle stå två och två i små hagar är absurd för mig. För ridskolehästar är det jätteviktigt att ha rangordningen klar och att de fått röra sig över stora ytor varje dag så att de klarar av att bete sig på lektionerna även om de skulle komma lite nära varandra. Det är lika viktigt som att instruktören vet vilken rangordning hästarna har så att de inte sätter en ranglåg mellan två ranghöga hästar varken på lektion (när hästarna ska gå på led) eller i stallet.
Jag vet bara hur stökigt det var när vi byggde om stallet och under några dagar inte kunde släppa ut hästarna som vanligt utan vi fick ta smågrupper och låta dem springa av sig det värsta i ridhuset. Så skulle jag verkligen inte vilja ha det jämt för fy vilken ökad skaderisk det var på lektionerna sedan.

Lika viktigt är det ju på ett stuteri men då för att föl och unghästar behöver röra på sig för att få en stark och hållbar kropp. Alla undersökningar jag har läst visar ju att det är jätteviktigt att unghästar får röra sig ordentligt och belasta sin kropp naturligt för annars drar de lättare på sig skador när de väl börjar användas. Därför är det för mig verkligen förvånande att någon kan tänka sig att föda upp hästar om man inte kan ha dem på stora ytor och då helst också med många hästar och gärna i olika åldrar så att de lär sig hästspråket bra. (Unghästarna alltså, inte helt nyfödda föl. De ska gå med sin mamma och efter ett tag med andra ston med föl men ändå på tillräckligt stora ytor.)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 109
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar