En islänning sparkas inte?

Sv: En islänning sparkas inte?

Har inte alls samma erfarenhet att de sparkar mer än andra raser. De med att stona står med bakarna tryckta mot varande och skriker har jag dock inte sett så mkt av innan med travarna. Men sällan de slår utan låter mest

Kan bara komma ihåg en sparkskada sen jag gick över till islandshästarna men de tog illa tyvärr.

Har själv blivit sparkad av 2 islänningar men 2 gånger på 7,5år är ju inte mkt.

Håller verkligen med om att svenskar generellt är dåliga på att sålla bort hästar som inte håller måtten. För mig är de självklart att inte ska avlas på hästar utan bra lynne eller med kroppsliga fel, svagheter eller sjukdomar som är risk för att de nedärvs. De gäller alla raser och blir vansinnig när man hör veterinärer som så fort man har ett sto som inte går att rida eller köra på så säger de typ -då kan du avla på henne istället

Har själv en sån häst att hade hon vart född på island och stått där så hade hon säkert legat på tallriken. Hon kommer inte få några föl i min ägo även fast jag nu aldrig släpper henne och fått en vän för livet

De står ju inte rumpa mot rumpa och skriker hela dagarna;). 5 minuter senare står de och kliar varandra eller äter ur samma hög. För tillfället är det mycket lungt i alla mina hagar men då och då är det några som blir lite osamms och det känns som rätt normalt.

Stor och väl kuperad hage och normalt lekte alla hästar med varandra under dagarna.

Tror att just denna individ gärna ville vara flockledaren, men att han snarare hade blivit en dålig chef om han hade lyckats klättra och att han blev lugnare av att han fick en medryttare berodde nog mer på att han fick jobba mer än att han ville umgås med människor.

Stor och väl kuperad hage och normalt lekte alla hästar med varandra under dagarna.

Tror att just denna individ gärna ville vara flockledaren, men att han snarare hade blivit en dålig chef om han hade lyckats klättra och att han blev lugnare av att han fick en medryttare berodde nog mer på att han fick jobba mer än att han ville umgås med människor.

Ja så kan det ju vara.

De står ju inte rumpa mot rumpa och skriker hela dagarna;). 5 minuter senare står de och kliar varandra eller äter ur samma hög. För tillfället är det mycket lungt i alla mina hagar men då och då är det några som blir lite osamms och det känns som rätt normalt.

Okej. Ja vi har väl olika referenser för vad som är normalt. För mig är det inte normalt att några hästar står och skriker rumpa mot rumpa även om de är vänner fem minuter senare.

Har inte alls samma erfarenhet att de sparkar mer än andra raser. De med att stona står med bakarna tryckta mot varande och skriker har jag dock inte sett så mkt av innan med travarna. Men sällan de slår utan låter mest

Kan bara komma ihåg en sparkskada sen jag gick över till islandshästarna men de tog illa tyvärr.

Har själv blivit sparkad av 2 islänningar men 2 gånger på 7,5år är ju inte mkt.

Håller verkligen med om att svenskar generellt är dåliga på att sålla bort hästar som inte håller måtten. För mig är de självklart att inte ska avlas på hästar utan bra lynne eller med kroppsliga fel, svagheter eller sjukdomar som är risk för att de nedärvs. De gäller alla raser och blir vansinnig när man hör veterinärer som så fort man har ett sto som inte går att rida eller köra på så säger de typ -då kan du avla på henne istället

Har själv en sån häst att hade hon vart född på island och stått där så hade hon säkert legat på tallriken. Hon kommer inte få några föl i min ägo även fast jag nu aldrig släpper henne och fått en vän för livet

Fast om du läser så har jag aldrig påstått att de sparkar mer än andra raser. Det jag ifrågasätter är varför islandshästar i Sverige sparas och avlas på som inte har de egenskaperna som islandshästarna på Island har som t.ex att kunna fösas ihop 50 hästar som är okända för varandra i en fålla och de sparkar inte. Det kan man inte göra med islandshästen i Sverige för då står de rumpa mot rumpa och skriker och slår. (Lite överdrivet men du kanske förstår vad jag vill få fram?)

Men där har vi nog en trolig orsak till att hästarna i Sverige har ett annat flockbeteende än på Island, det kanske finns fler som du här i Sverige som snabbt är där och flyttar på hästar som enligt er inte fungerar i hop och det naturliga beteendet rubbas.
På Island bryr sig hästägarna inte så mkt om hur hästarna beter sig mot varandra och hästarna löser det själva och visst bråkar hästar även på Island!

För mig är det inget konstigt med det. Våra ston som gått med varandra i många år, kan även de ställa sig rumpa mot rumpa ibland och sto-tjuta. Väldigt odramatiskt och precis som Mist skriver, fem minuter senare är det som om inget hänt. Inget som jag tycker är det minsta märkligt. Olika referensramar helt enkelt.
Har haft många hästar (runt 30 på gården som mest) i olika konstellationer under de dryga 20 år vi haft hästar på gården. Aldrig haft en enda sparkskada på någon av våra hästar.

Men där har vi nog en trolig orsak till att hästarna i Sverige har ett annat flockbeteende än på Island, det kanske finns fler som du här i Sverige som snabbt är där och flyttar på hästar som enligt er inte fungerar i hop och det naturliga beteendet rubbas.
På Island bryr sig hästägarna inte så mkt om hur hästarna beter sig mot varandra och hästarna löser det själva och visst bråkar hästar även på Island!

Håller helt med!

Men alltså, krångel och tjafs? För hästarna är det ett helt naturligt sätt att fastställa rangordningen. Krångel och tjafs är det bara ur mänsklig synvinkel. Man kan inte begära att djur i alla lägen ska undertrycka sina instinkter bara för att det passar oss bättre.

Det är vår uppgift som hästägare att sätta samman så bra flockar som möjligt för att minska skaderisken.

Ja det är naturligt att fastställa rangordningen men det görs genom att ett öra vrids. Inte genom att slåss. Slåss gör hingstarna när de försöker ta en flock ston ifrån en annan hingst men inom flocken ska hästar inte slåss alls där ska det räcka med en öronvridning. Hästarna vet mycket väl vilken rang de har. Den ärver de ifrån sin mamma. Den behövs inte ifrågasättas. Det handlar inte om att hästarna ska undertrycka sina instinkter utan snarare att vi genom vår hästhållning får fram yttringar som inte är normala. Det är inte normalt att det tjafsas och slåss hela dagen i en flock. Den energin måste sparas för att undkomma vilda djur och för att överleva även när tillgången på mat tryter. En hingst som försöker ta en flock ston ifrån en annan hingst gör detta några gånger i sitt liv. Det är inget han gör flera gånger varje dag.

I de fall "andra raser" tillåts gå i flock så tycker jag att man hör om betydligt fler allvarliga sparkskador än bland islandshästar, faktiskt.

Fast ännu en gång, jag har aldrig ifrågasatt om islandshästar sparkar mer än andra raser. Jag ifrågasätter varför man i Sverige avlar på icke önskvärt beteende.

Nja, de jag tänker på tycker liksom du att det är helt normalt att hästarna slåss så så enkelt är det inte att du kan skylla på att hästarna flyttas. För mig så är det så att mina hästar betyder så mycket för mig att jag skulle inte ha dem ihop med hästar som ständigt bråkar. Det finns ingen anledning i hela världen till att jag skulle utsätta någon häst för det alls. Då är det bättre att de får gå med hästar de trivs med och där slagsmål inte finns. I det vilda håller inte hästarna på och slåss för en sådan häst hade blivit utstött ur flocken. Det tar energi att slåss och den energin behövs till att kunna springa ifrån rovdjur och för att överleva när tillgången på mat är skral. Den kan inte hålla på och slösas på en slagskämpe.

Ja det är naturligt att fastställa rangordningen men det görs genom att ett öra vrids. Inte genom att slåss. Slåss gör hingstarna när de försöker ta en flock ston ifrån en annan hingst men inom flocken ska hästar inte slåss alls där ska det räcka med en öronvridning.

Det är när rangen redan är etablerad eller någon är klart över i rang som det räcker med en öronviftning. Smågnabb blir det alltid även om det är lite i en väl sammansvettsad flock och inget att hänga upp sig på, det blir det på island också för den delen. Förresten varför ska vi förvänta oss att hästarna aldrig någonsin bråkar när vi människor inte alltid kan komma överens?

Islandhästar är hästar och de behöver också ge uttryck för känslor ibland, när de ställer sig bak mot bak och skriker är dét knappast att betäcknas som sparkande även om det ibland blir en och annan spark, det är så det sociala funkar, åtminstone i en. Vill du ha en garanterat osparkande häst får du nog skaffa dig en gunghäst.

Det är när rangen redan är etablerad eller någon är klart över i rang som det räcker med en öronviftning. Smågnabb blir det alltid även om det är lite i en väl sammansvettsad flock och inget att hänga upp sig på, det blir det på island också för den delen. Förresten varför ska vi förvänta oss att hästarna aldrig någonsin bråkar när vi människor inte alltid kan komma överens?

Islandhästar är hästar och de behöver också ge uttryck för känslor ibland, när de ställer sig bak mot bak och skriker är dét knappast att betäcknas som sparkande även om det ibland blir en och annan spark, det är så det sociala funkar, åtminstone i en. Vill du ha en garanterat osparkande häst får du nog skaffa dig en gunghäst.

Fast i de här fallen jag relaterar till så är det flockar som har gått ihop i många många år. Borde inte rangordningen vara fastställd där? I alla flockar med hästar som jag har jobbat med så har det aldrig förekommit en massa tjafs i etablerade flockar utan det har varit lite grann när nya hästar har släppts ihop men aldrig så att någon häst springer efter de andra och ställer sig och slår vilket de här islandshästuppfödarna tyckte var helt normalt att hästarna gjorde.
Hästar är inte människor. Människor har ett behov av att bråka, kriga och slåss för vi vill alltid ha mer än vad vi har men iallafall jag hade aldrig accepterat att leva så i min egen familj. Där vill jag ha harmoni.
Hästar däremot är fredliga djur och de behöver spara sin energi till rovdjursangrepp och till tillfällen då mat tillgången är dålig. Därför ser man ofta flockar i den stora flocken med hästar. De utgör mindre grupper som kommer bättre överens än vad de kanske gör med alla i hela flocken. Därför är det ju så oerhört viktigt att vi människor lyssnar på hästarna när vi stänger in dem på begränsade ytor och inte har hästar ihop som inte tycker om varandra.
Det här att de ställer sig och bara skriker är inget jag har skrivit om utan jag har skrivit skriker och slår. Det är iallafall för mig en enormt stor skillnad.

Nejdå jag behöver inte alls skaffa mig en gunghäst. (Mår du bra av att vräka ur dig dumheter?) Det finns många hästar som aldrig skulle komma på tanken att sparka. Jag har två och är mycket nöjd med dem som går här ute.

Du refererar alltså till några få oharmoniska flockar? De finns ju bland alla raser?
Det räcker med en icke välfungerande flockmedlem för att det ska bli oroligt i en flock. Sen är det inte säkert att du och jag har samma sy på vad som är en orolig flock och vad som är en harmonisk flock tex och då är det svårt att veta vad vi diskuterar.

Våra unghingstflockar vi har haft genom tiderna tex, där slåss det en hel del, de brottas, jagar varandra och biter varandra, för att i nästa stund ligga ihop och sova i en klunga. I mina ögon är det lek, i dina kanske det skulle vara ett exempel på en orolig flock.
Hästar i fritt tillstånd måste spara energi för att överleva och rör sig över stora ytor. Tamhästar däremot går på begränsade ytor med ofta alldeles för mycket mat/energi. Vart ska den energin ta vägen?

För mig är det viktigt att mina hästar går på stora ytor och har en bra flock att vara med, det är omtanke om hästarna för mig. Om det är stökigt i flocken räknar jag kallt med att hästarna har bättre koll på varför det sker och hur det ska åtgärdas, än vad jag har. Ofta ser det betydligt värre ut än vad det är.

Men som sagt, enstaka individer som inte lärt sig hur man ska bete sig i en flock/"bråkmakare" finns inom alla raser och det tycker jag är en annan diskussion?

Okej. Ja vi har väl olika referenser för vad som är normalt. För mig är det inte normalt att några hästar står och skriker rumpa mot rumpa även om de är vänner fem minuter senare.

För HÄSTARNA är det normalt. Du påstår en massa om hur flockar 'ska' funka men det verkar stämma dåligt.

Jag har också erfarenhet av väldigt bråkiga islandshästar i flockar, hade en foderhäst en gång som jag hade på ett stort bete i en stor flock, var runt 50 hästar i flocken, många olika raser. Tror det var runt 3 4 islänningar och dom slogs nog hela sommaren mer eller mindre. Sa till en gång och då sa dom som hade dom att jaja, dom slåss hela tiden sa dom. Men dom höll bara på med varandra, dom andra hästarna var aldrig inblandade i deras bråk. Dom kom även från samma stall, så dom hade väl sin lilla egna flock för dom tydde sig inte riktigt till dom andra. Nu var det visserligen många småflockar i den hagen men det var aldrig bråk mellan några förutom lite rörigt vid ihopsläppet.

Exakt:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 109
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.