En islänning sparkas inte?

Sv: En islänning sparkas inte?

Mina hästar skulle aldrig med flit sparka en människa, och de bråkar inte med varandra när vi är i hagen.

Men titt som tätt så ryker två av dem ihop och står rumpa mot rumpa sparkar och skriker. De har gått ihop i drygt 5 år och är superbästisar som sällan är mer än några meter ifrån varandra. De har nån sorts hat/kärleks relation där han kan stå på avstånd och reta henne tills hon måste flyga på honom. Sen går de och betar med mularna i samma tuva. De har stor hage och flera andra hästar att umgås med om de skulle vilja, men väljer varandra trots det. Båda är ranghöga och har mycket viljestarka personligheter.

För övrigt har jag upplevt många hopsläpp där sparkar skickats till höger och vänster, inte bara med ovanstående hästar, och blandat svenskfödda och islandsfödda. Men de griskaste har oftast varit ston.

Så visst sparkas islänningar, vissa skulle tom kunna få en OS-medalj i grenen, men de är ju individer och många bråkar inte i onödan.

Håller fullständigt med! Men tyvärr ser inte verkligheten ut så här omkring i alla fall... De enda ridskolor jag vet som låter hästarna gå i flock är islandshästridskolor.

När det gäller stuterierna så får ju unghästarna gå i flock - men så snart hästarna börjar tränas så verkar det vara 1-2 hästarshagar som gäller...

Svarar lite blandat på sådant som de tals om i tråden.

För de första tycker jag att de känns lite vanskligt att säga att generationer av "trädgårdshästar" är dem som sätter standarden för vad som är normalt i stora flockar och de hästar som i generationer tillbaka har levt inte bara i stora flockar utan också ganska villt tills väldigt nyligen är dem som har ett onormalt flockbetende.
Kanske vi borde fundera vem som anger definitionen av vad som är normalt, dem som lärt sig från föl att ta tillsägelser från människor eller dem som lärt sig från föl tillsägelse från andra hästar?

Jag liksom många andra upplever inte mer tjafs hos Islandshästarna än hos andra hästar dock har jag upplevt att de säger till riält istället för att be om saker.

Några veterinärer pratade med mig om just elaka Islandshästar. Veterinärerna sa att Islandshästar va de värsta hästarna att ha på klinik pga att dem var hur snäll och foglig som helst hur länge som helst men när det väl brinner av brinner dem av ordentligt och då är det jävulen själv som blottar sina horn och ingen får komma inärheten. (Hade på den tiden ett sto som var totalt livrädd allt vad veterinärer hette efter att amputerat svansen, jag kunde inte fatta att hon hade de temperamentet då jag själv krypet både under och i mellan samtliga av hästens ben sedan jag var 6 år gamal men de gjorde bara att hästen valde att försvara både mig och sig själv så vi blev portade från kliniken)

Jag har ridit Islandshästar i 20 år utan att bli verken sparkad eller biten ej heller att någon av hästarna hotat om detta även då det varit oroligt i flocken. Dock kan jag nog räkna antalet besök på vanliga ridskolor med hjälp av fingrar och kanske någon tå men dör har jag både blivit inkämd, sparkad, biten och ivägdragen med, någont som aldrig varit tänkbart med isländarna.

Jag har heller aldrig varit med om en islänning provat sparka mot en annan häst när jag varit uppsutten. Tror helt ärligt att jag heller aldrig har sätt någon häst på islandstävlingarna med röd roset i svansen(och har alltså inte heller sett att någon häst eller människa blivit sparkad mot i den situvationen) medans man på storhäst ser en röd roset på var och varannan häst(lite överdrivet men jag gillar att ta :p ).

Kanske att Islandshästar har ett hårdare klimat i sina flockar det kan jag inte svara på men jag litar till 100 % på dem tills motsatsen är bevisad som någon skrev.

Min sparkade efter andra hästar när vi red förra våren.
Men det finns ju anledningar till att dom sparkar.
Min var nykastrerad med nytt stall och ny ryttare.
Då hängde smockan i luften om han gick bredvid ett sto och en valack kom för nära.
Men det gick snabbt över, och det var mer hot än riktig spark.
Nu är det mera sura miner när det är fodringsdags.
Har aldrig sett honom sparka i hagen.
Min förra häst var otroligt snäll aldrig ett ont öga mot någon utom EN.
En hingst gick ibland i hagen, kom han för nära så sparkade min häst bakut direkt utan förvarning.
Men det berodde på att hingsten inte riktigt kunde styra sina lustar så det var rent självförsvar.
Skulle vi släppa våra valacker i en för liten hage så skulle jag inte bli förvånad om dom tar till bakhovarna vid fodringdags, det är helt enkelt för trångt.

Jag är uppväxt med islandshästar och levt runt dom i 27 år.
Har ALDRIG blivit sparkad av en islandshäst och kan bara minnas någon enstaka gång som någon häst i hagen haft en sparkskada.

Våra hästar har gått i blandade flockor med upp mot 30-40 hästar tillsammans.
Aldrig varit några problem även fast nya hästar kommit till flockan.

Nu har jag en blandad flock på 15 islandshästar i olika åldrar. Det är en lugn och harmonisk flock. Det kommer och går hästar lite då och då, träningshästar, inackorderingar och försäljningshästar. Trots det är det ingen oro i flocken. Ingen som sparkas eller bråkar.

Jag har under de senaste åren haft lite andra raser inackorderade (ponny, varmblod, halvblod osv) och har verkligen förvånats över hur de kan bete sig eller snarare inte bete sig bland andra hästar. Har stött på mer bråkiga hästar de två senaste åren än vad jag gjort under hela mitt liv.

Står på en anläggning med blandat travhästar och ridhästar. Får höra hela tiden vilka snälla hästar islandshästar är!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 109
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar