En hund till husse

Tycker du en olydig hund är bra ?
Jag antar att du förstår att små valpar kanske inte är så lydiga , men när dom vuxit upp och är olydiga då tycker jag man missat nåt i uppfostran , men jag är ju inte lika duktig som du förstås ;)

Hur hunden är uppfostrad tycker inte jag påverkar om själva hunden är bra. En väluppfostrad hund är just väluppfostrad, men den kan vara skräpig ändå. En ouppfostrad hund kan vara en riktig kanon, bara för att den inte fått rätt guide så betyder inte det att hunden är kass. Och dessutom så gissar jag att det som är viktigt för dig i vardagslydnaden inte nödvändigtvis är någon naturlag som säger att det måste vara viktigt för alla andra hundägare också. Jag bryr mig t ex inte ett skvatt om mina hundar tigger eller hoppar på gäster.

Det finns många orsaker till varför hundar är olydiga. Man behöver inte ha missat något särskilt egentligen, hunden kanske har extrem jaktlust t ex, och det kan göra det väldigt svårt att ha den lös. Eller så gillar den inte andra hundar, och då blir det knepigt när hunden förväntas leka i hundrastgården.

Hur är en bra häst då? Är det den som rör sig som en gud, som är störningstålig och hoppar hus? Eller den som man kan lämna lös på gårdsplanen utan att den rör en fena?

Det sista var ju urfånigt. Så det tänker jag inte kommentera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 529
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Åsa A
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 359
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 265
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar