En hund till husse

Sv: En hund till husse

Fast är en bra hund en lydig hund? Är det verkligen det du menar? I så fall har jag en som är en riktig kanonhund, och en som är lite sådär. Den som är kanon har förvisso en del rädslereaktioner och så är han inte helt bekväm med folk. Vi fick avbryta skotten på MH för han låste mot skytten. Men har är riktigt lydig och enkel. Det hänger ihop med att han är lite skrajsen av sig. Men som sagt, jag antar att det är en fantastisk hund?

Den som är lite sådär gjorde ett fint MH och är korad. Han är skitrolig att träna och tävla med och han har många egenskaper som jag uppskattar. Men lydnaden är inte 100 %. Det är lite mycket ben och lite hjärna ibland. Så kass hund?

Ja det är vad du tycker , men jag tycker att hundar som är lyhörda o lydiga är bra hundar...det är en bra grund till en bra hund ...

Fast att många bc-korsningar anses som jobbiga är ju för att de hamnar i hem där de förväntas vara sällskapshundar. De får inte utlopp för sina behov, helt enkelt. Det spelar ingen roll hur väl du uppfostrar en bc eller bc-korsning om du inte stimulerar den fysiskt och mentalt i den grad den behöver. Vilket snarare bekräftar hur viktigt det är att välja ras efter dess genetiska förutsättningar än dementerar.

Ja men det var ju det jag sa.......det är hur du fostrar hunden , ligger du bara på sofflócket o läser rövarromaner hela dagarna lär du ju inte få en bra hund

Ja men det var ju det jag sa.......det är hur du fostrar hunden , ligger du bara på sofflócket o läser rövarromaner hela dagarna lär du ju inte få en bra hund

Nej. Uppfostring och att ge utlopp för hundens behov är två olika saker. Har man en border collie spelar det ingen roll hur mycket man fostrar den om den inte får annat än promenader som aktivering, hur långa de än är, hunden kommer inte bli trevlig. Samtidigt som man kan valla med en hund som är totalt ouppfostrad i vardagen, men den är lugn och harmonisk utanför fårhagen ändå för att den får utlopp för sina behov.

Min poäng är att det är väldigt viktigt vad man skaffar för hund, så att den passar till det man vill ha den till, det går inte att forma dem hur som helst. Som i fallen med de bc-korsningar som du tagit över, det handlar ju inte om folk som fostrat hundarna fel, det handlar om folk som skaffat fel sorts hundar.

Ja det är vad du tycker , men jag tycker att hundar som är lyhörda o lydiga är bra hundar...det är en bra grund till en bra hund ...

Fast hundar som har lite osäkerhet i sig är mer benägna att vara lydiga och lyhörda, och hundar av vallhundstyp är mer lyhörda än t ex terriers. Så din definition på bra hundar skiljer sig nog ganska mycket från de flestas. Särskilt som den självsäkra, självständiga och mentalt stabila hunden aldrig kan räknas som "bra" i dina ögon (om den inte är väldigt vältränad och lydig då, men fram tills att den är färdigutbildad så är den kass).

Skulle säga lika-lika mellan bc-korsningar och pitbull/staff-liknande korsningar, jag som arbetar inom yrket. Även mycket rottisar.

Bc-korsningar kan verkligen vara så läskiga...

Vi har en liten toypudel tik som min pappa har blivit väldigt förtjust i. Han är uppvuxen med schäfrar och var strikt med att vi inte skulle ha någon hund! Men det blev så endå och nu är dem i stort sett "best pals". Hon blir alltid glad när man kommer hem och hälsar på sitt speciella sätt, gillar att slicka i ansiktet om man t.ex. lägger sig ner i soffan eller så.. Ibland kan hon bita smått på tårna medans hon hälsar men det är nog för att hon är så liten. Hon brukar ofta lägga sig som en boll i hans knä och sova medans han lyssnar på musik eller vilar. En riktigt bra, klok hund och pudlar finns ju i flera storleksvarianter. Nackdelen kan vara att de behöver en del pälsvård då deras päls fungerar som vårt hår.

Jag har hört versionen att den främsta anledningen till "tidig avlivning" hos BC-korsningar är mentala fel. Inte att de leder avlivningslistan pga mentala fel. Fast vad det baseras på vet jag inte.

Men nä, jag skulle aldrig ta i en BC-korsn. med tång ens. Fy fan för att få allt från en oreggad BC och sen inte kunna trötta ut den med vallning. :yuck: Har precis som andra i tråden mött många riktigt hemska sådana, både knäppa, farliga eller bara jäkligt tråkiga.

Senast ändrad:
För protokollet: varken en bc-korsning eller pitbullkorsning är aktuell i detta fallet och diskussionen om "att en hund blir vad du gör den till" är inte heller relevant för min fråga.

@Lejonelle
Jag tror också att en Clumber skulle kunna vara något. De har förvisso lite selektiv hörsel ibland, men är mycket charmiga och lagom.

Hur är det annars med typ Lagotton? Är det en hund du kan tänka dig?

Nej. Uppfostring och att ge utlopp för hundens behov är två olika saker. Har man en border collie spelar det ingen roll hur mycket man fostrar den om den inte får annat än promenader som aktivering, hur långa de än är, hunden kommer inte bli trevlig. Samtidigt som man kan valla med en hund som är totalt ouppfostrad i vardagen, men den är lugn och harmonisk utanför fårhagen ändå för att den får utlopp för sina behov.

Min poäng är att det är väldigt viktigt vad man skaffar för hund, så att den passar till det man vill ha den till, det går inte att forma dem hur som helst. Som i fallen med de bc-korsningar som du tagit över, det handlar ju inte om folk som fostrat hundarna fel, det handlar om folk som skaffat fel sorts hundar.

Jamen det var ju det jag sa......du formar din hund själv , aktiverar du den inte blir det en idiot , aktiverar du den som den ska aktiveras får du (oftast 'r väl bäst att skriva) en trevlig hund...varför kan ingen läsa det jag skriver ?

Fast hundar som har lite osäkerhet i sig är mer benägna att vara lydiga och lyhörda, och hundar av vallhundstyp är mer lyhörda än t ex terriers. Så din definition på bra hundar skiljer sig nog ganska mycket från de flestas. Särskilt som den självsäkra, självständiga och mentalt stabila hunden aldrig kan räknas som "bra" i dina ögon (om den inte är väldigt vältränad och lydig då, men fram tills att den är färdigutbildad så är den kass).

ooohh ;) .... såklart kan bra vara olika om man definierar det som du gör.men fattar du inte vad jag menar så säger det mer om dig än om min beskrvning

Jag har hört versionen att den främsta anledningen till "tidig avlivning" hos BC-korsningar är mentala fel. Inte att de leder avlivningslistan pga mentala fel. Fast vad det baseras på vet jag inte.

Men nä, jag skulle aldrig ta i en BC-korsn. med tång ens. Fy fan för att få allt från en oreggad BC och sen inte kunna trötta ut den med vallning. :yuck: Har precis som andra i tråden mött många riktigt hemska sådana, både knäppa, farliga eller bara jäkligt tråkiga.

Då har jag haft en jävla tur då för jag har haft en hel del såna , eller så är jag en jävel o fostra hundar ;) ....

Nej Martha, jag begriper inte hur du kan säga att lydig = bra. Det är en så otroligt stelbent syn på hundar och hundars mentalitet. I vissa avseenden skulle jag vilja säga direkt felaktig!

Tycker du en olydig hund är bra ?
Jag antar att du förstår att små valpar kanske inte är så lydiga , men när dom vuxit upp och är olydiga då tycker jag man missat nåt i uppfostran , men jag är ju inte lika duktig som du förstås ;)

@martha Med tanke på TS uttalande om den här diskussionen tidigare idag kanske det är lämpligt att starta en ny tråd i ämnet om du vill fortsätta diskutera det?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 529
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Åsa A
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 359
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 265
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar