En hund till husse

Sv: En hund till husse

Handlar nog mer om individ än ras.

Jag har två riktiga "husse-hundar" här hemma. Den ena har husse haft sen hon var valp (innan vi träffades) och hon gör ALLT för honom. Jag är ju hemma med hundarna och sköter all den biten och har väl mer kontakt med dem. Hon gör allt för honom, de syns på blicken. 5 minuter kela i soffan kan hon leva en vecka på. De är en terrier.

Den andra är en omplacering, 3½ år. Känd som "tjejhund" från uppfödare och tidigare ägare. Men inte här hemma. De är bara husse som gäller när han är här. Hon hoppar över grindar för att ta sej till honom och kan ställa sej och yla om han åker och inte hon får följa med.

Vad det låter som är att husse inte vill ha nån hund. En fullständigt enkelriktad "relation" där han bara tar och inget ger; helt och hållet på hans villkor. Vad skulle en hund få ut av honom? Även om du ska fylla i bristerna så kommer hunden alltid att känna kylan från husse och undra varför.

Hoppas han inte behandlar dig lika illa.

Nej husse behandlar verkligen inte varken mig eller familjens hundar illa. :D Han har bara inte det stora hundintresse som jag har, vilket gör att de raser jag väljer för att passa mig blir lite för mycket för honom. Han är inte intresserad av att träna eller arbeta med hund men tycker om att vara med dem. Så någon kyla från husse skulle hunden inte behöva uppleva.

Husse är ute i svampskogen flera gånger i veckan under säsongen, fiskar och snickrar och andra utomhussysslor. Det är det livet hunden skulle dela med husse. Jag unnar min man glädjen att dela detta med en hund som är vald utifrån hans förutsättningar istället för att hela tiden känna att familjens hundar kräver mer än han kan ge.

Förlåt, jag måste bara inflika en sak (om ingen annan redan har gjort det) men en hund blir faktiskt vad du gör den till. Ett psyke kommer den alltid ha, ända in till benmärgen men uppfostran och hur hunden kommer att betee sig bygger på uppväxten ifrån er. Hundar som är uppväxta i barnfamiljer är oftast lite mer livliga medans hundar som växt upp med äldre människor brukar vara lite lugnare och sansade. Jag har jobbat på ett hundpensionat och jag har verkligen fått se vilken spegel hunden kan vara för sin ägare.

Jag skulle tipsa om en "vanlig enkel" golden eller labrador.
Utav egna erfarenheter lägger labradorer VÄLDIGT lätt på sig (kanske bara just dom 15 hundar jag träffat) men jag tror man bör se över dess matvanor. :)

Ber om ursäkt för OT, men jag måste bara fråga. Har aldrig tidigare hört talas om Clumber spaniels, googlade och satt länge och tittade på bilderna. Jag tycker att hundarna på majoriteten av bilderna ser överviktiga ut, är det så att de är lättfödda och därmed ofta överviktiga, är det deras kroppsbyggnad som ser ut så eller är det bara päls som ger det intrycket? Ren nyfikenhet alltså, jag är helt okunnig på området! :)

Såg en som såg ganska slimmad ut för någon vecka sedan. Men tror mycket av det är massa - men det kan säkert skilja sig mellan linjer.

Förlåt, jag måste bara inflika en sak (om ingen annan redan har gjort det) men en hund blir faktiskt vad du gör den till.
I'd like to see you trying, omvandla en kapplöpningsgreyhound till fårhund, grand danois till grythund, bullmastiff till kapplöpningshund och chihuahua till slädhund. So... No.

Och vad är en bra hund? En hund utan stora mentala brister (dvs gener) kan jag köpa. Men att uppfostran skulle påverka om själva hunden var bra eller dålig? Njaaa… Sedan tillkommer det att det du anser vara en bra hund är nog inte samma som jag tycker är bra och vice versa.

Och vad är en bra hund? En hund utan stora mentala brister (dvs gener) kan jag köpa. Men att uppfostran skulle påverka om själva hunden var bra eller dålig? Njaaa… Sedan tillkommer det att det du anser vara en bra hund är nog inte samma som jag tycker är bra och vice versa.

Men såklart gör ju uppfostran VÄLDIGT mycket . jag förstår inte varför ni måste vända o vrida på allt o allting ..Jag förstår precis vad hon menar..jag har ALLTID följsamma lydiga hundar och det är då med raser som anses vara "jobbiga" ...( BC'korsningar)

Men såklart gör ju uppfostran VÄLDIGT mycket . jag förstår inte varför ni måste vända o vrida på allt o allting ..Jag förstår precis vad hon menar..jag har ALLTID följsamma lydiga hundar och det är då med raser som anses vara "jobbiga" ...( BC'korsningar)

Fast det verkar ju rätt dumt att välja en erkänt svår hanterlig ras om man vill ha en följsam hund. Det är antagligen betydligt större chans att få en hund som fungerar i ens familj om man väljer ras efter de egenskaper man vill ha. Sen kan självklart individerna vara olika och ens egen fostran få ytterligare förändringar men i grund och botten så har raserna rätt olika inriktningar.

Min egen ras tycker många är rätt fin med sin lockiga päls på en del individer och kvicka hundar, men jag skulle aldrig någonsin rekommendera rasen till någon som vill ha en trevlig familjehund. Det är en supertrevlig familjehund om den får utlopp för sin energi och får lov att jaga.

Nej, men det var väl inte så Askur menar heller ....nån skrev att man inte får en vinthund till fårhund och det är ju bara för att hitta på nåt att hugga på

Jag har haft 5 olika borderkorsningar och samtliga har varit/blivit kanonhundar ....en del var omplaceringar o "besvärliga" ...men i mina fall var det nog den fostran o det jag gav dessa hundar det som gjorde resultatet

Tror också att Lejonelle fattar såpass att inte köpa en utpräglad jakthund till sällskap .

Fast är en bra hund en lydig hund? Är det verkligen det du menar? I så fall har jag en som är en riktig kanonhund, och en som är lite sådär. Den som är kanon har förvisso en del rädslereaktioner och så är han inte helt bekväm med folk. Vi fick avbryta skotten på MH för han låste mot skytten. Men har är riktigt lydig och enkel. Det hänger ihop med att han är lite skrajsen av sig. Men som sagt, jag antar att det är en fantastisk hund?

Den som är lite sådär gjorde ett fint MH och är korad. Han är skitrolig att träna och tävla med och han har många egenskaper som jag uppskattar. Men lydnaden är inte 100 %. Det är lite mycket ben och lite hjärna ibland. Så kass hund?

Senast ändrad:

Fast att många bc-korsningar anses som jobbiga är ju för att de hamnar i hem där de förväntas vara sällskapshundar. De får inte utlopp för sina behov, helt enkelt. Det spelar ingen roll hur väl du uppfostrar en bc eller bc-korsning om du inte stimulerar den fysiskt och mentalt i den grad den behöver. Vilket snarare bekräftar hur viktigt det är att välja ras efter dess genetiska förutsättningar än dementerar.

Men vad vill husse? Vill han ha en egen hund, eller är han nöjd med att ha dina med sig?

Men vad vill husse? Vill han ha en egen hund, eller är han nöjd med att ha dina med sig?

Husse vill gärna ha snälla lugna hundar som lyder honom och är lätta att ha med sig. Vi har aldrig haft en hund som är vald utifrån hans önskemål (jag gör jobbet = jag väljer ras). Någon gång ska väl vara den första.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 529
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Åsa A
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 359
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 265
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar