En hund till husse

Lejonelle

Trådstartare
Nu behöver jag verkligen er hjälp att hitta rätt ras. Jag har fått den eminenta idén att nästa hund ska bli husses (han vet inte om det än men...).

Jag vill ha en medelstor hund som är lugn, stannar på gården och som uppfostrar sig själv. Absolut inte skällig, absolut inte blyg. Pigg på skoj när husse vill men med tydlig av-knapp. Allt med lång päls eller konstigt utseende går bort.

Allt som hunden behöver i vardagen med promenader etc tar jag hand om men det vore kul om det vore en hund som passar husse och lyder honom. Alltså en hund som är förig utan att vara känslig, pigg utan att vara "på" och som inte har en massa eget för sig. En hund som kunde hänga med husse ut i kantarellskogen utan att han måste ha koll på den hela tiden. Som tolererar lite feltajmade signaler och vill vara till lags ändå. Finns en sådan?

Sv: En hund till husse

Också ett förtydligande: det ska inte vara en hund som helst ligger för sig själv och knappt bryr sig om när man kommer hem. Vår omplacering var sån, lite blyg för husse och kom knappt och hälsade. Den ska vara glad i husse men inte för glad så det blir jobbigt. Komma och hälsa glatt utan att hoppa och skälla och sen gå och lägga sig så husse får lugn och ro. Den ska gärna gilla att följa med husse och fiska så den får inte vara för stor. När husse är i trädgården ska den inte hitta på eget bus utan vara där husse är utan att han måste kolla hela tiden. Det kanske låter som jag ställer stora krav på hunden och inga på husse, och det är nog ungefär rätt uppfattat ;) men hunden har ju mig också och får den motion, skötsel och mentala stimulans den behöver genom mig och vår andra hund.

Vi har ett par clumber spaniels där jag bor. De verkar ganska lugna och sävliga men viftar på svansen mest hela tiden. Den ene tillhör en familj som är ute på promenad mest hela tiden så det verkar de orka med i alla fall. Har dock lite halvlång päls och jag har ingen koll på hälsan. Spaniels är överlag lite envisa och man måste ofta motivera varför de ska göra en viss sak på ett visst sätt. Men jag känner inte till någon ras som har vallhundens förighet och samtidigt är både lugn, tyst och älskar alla. Så jag tror nog att du kommer få kompromissa lite och välja det du/ni tycker är viktigast.

Ber om ursäkt för OT, men jag måste bara fråga. Har aldrig tidigare hört talas om Clumber spaniels, googlade och satt länge och tittade på bilderna. Jag tycker att hundarna på majoriteten av bilderna ser överviktiga ut, är det så att de är lättfödda och därmed ofta överviktiga, är det deras kroppsbyggnad som ser ut så eller är det bara päls som ger det intrycket? Ren nyfikenhet alltså, jag är helt okunnig på området! :)

Ingen aning, de som bor här ser ut som på bilderna. Tycker det är jättesvårt att avgöra om det är fett eller massa.

kl

Har haft äran att träffa ett par nerrakade Amrisar :love:
så underbara hundar i temperamentet
Egenskaper / Mentalitet
Rasen är en frimodig, glad och balanserad hund som är lättlärd, men inte helt utan egen vilja. Mentaliteten är väldigt viktig, rasen ska ha den rätta spanielprägeln och vara en ”merry cocker” med en ständigt glatt viftande svans. En stor hund i en liten kropp och robust arbetsmyra i såväl skog och mark som på appellplan. Den hänger gärna med på långpromenad likväl som den gillar att slappa i soffan med hela familjen. En alert hund med mycket utstrålning. I hemmet finns den alltid med där du är, en kompis i alla lägen och som älskar allt och alla.

Pälsvård
Den får som vuxen en väl tilltagen päls, vilken måste skötas noga för att hunden ska må bra. Man kan hålla sin hund sportklippt för att göra livet lite enklare både för sig själv och hunden. Den bör trimmas minst 4 gånger om året och däremellan klippas rena på öronens insidor. Man bör redan från början lära valpen att vara stilla för att bli ompysslad i pälsen. Man behöver inte kamma på hunden varje dag, Det är lagom med ett bad samt föning och borstning var eller varannan vecka. Har man varit ute i skog och mark bör pälsen kontrolleras en extra gång.

( Nu var just dessa två vanvårdsfall så dom var både magra o ovårdade innan , men vilka underbart positiva o glada o framförallt lyhörda grabbar )

1897002_10203271238571529_374820624_n.jpg

Senast ändrad:

Det kanske låter som jag ställer stora krav på hunden och inga på husse
Vad det låter som är att husse inte vill ha nån hund. En fullständigt enkelriktad "relation" där han bara tar och inget ger; helt och hållet på hans villkor. Vad skulle en hund få ut av honom? Även om du ska fylla i bristerna så kommer hunden alltid att känna kylan från husse och undra varför.

Hoppas han inte behandlar dig lika illa.

:o
Vad det låter som är att husse inte vill ha nån hund. En fullständigt enkelriktad "relation" där han bara tar och inget ger; helt och hållet på hans villkor. Vad skulle en hund få ut av honom? Även om du ska fylla i bristerna så kommer hunden alltid att känna kylan från husse och undra varför.

Hoppas han inte behandlar dig lika illa.

Och jag som tycker det låter som en mer eller mindre genomsnittlig hundägare som råkar bo ihop men en som grävt ner sig i hunderiet och "komplicerar" hundägendet med en massa finlir som signalkänslighet och liknade som ingen vanlig hundägare bryr sig om. Innan det skiter sig och man måste ha akut hjälp eller omplacera hunden alltså! :)

Hm. I mina öron låter beskrivningen på hunden som "Kåt, Glad och Tacksam".

En hund förtjänar bättre än så.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 529
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Åsa A
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 359
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 265
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar