En hund som kan passa mig?

danilo

Trådstartare
Till nästa sommar kanske jag och min sambo kommer att köpa hund, och jag skulle behöva lite hjälp med tips på olika raser eftersom jag själv inte är så bevandrad inom det ;).

Det vi letar efter är en hund som:

- Inte behöver gå en mil om dagen, men kanske att den längre promenaden är 3-5 km.
- Inte har vare sig någon större jakt- eller vaktinstinkt, eftersom den ska kunna följa med på ridturer
- Är medelstor (typ labdrador ungefär)
- Inte behöver följa efter en vart man än går, men samtidigt är barnvänlig och social.

Vi bor i ett hus med trädgård, jag är i stallet ofta och vill gärna kunna ha hunden med mig i sådana fall. Så det är viktigt att jag ska kunna rida med hunden utan att den sticker iväg efter djur (det krävs förstås träning för alla hundar för att kunna följa med på ridturer, men så lite jaktinstinkt som möjligt vore bra ändå). Alla tips välkomnas :bump:

Sv: En hund som kan passa mig?

Kan verkligen varmt rekomendera en eurasier, passar in på alla dina punkter!

Eurasier är en av de nyare raserna i Sverige, den första registrerades 1994.
Den är framavlad för att vara en idealisk familjehund med ett lugnt
och trevligt sätt för att passa bra in i alla vardagliga situationer.
Det är en medelstor spetshund, harmonisk byggd
för att vara vacker och tilltalande, med tjock underull och en
pälslängd där man skall ana kroppens konturer.
Alla färger utom vitt, vitfläckigt och leverbrun är tillåtet.
Tungan kan vara rosa, blå eller blåfläckig.
Eurasier har inga stora krav på motion och sysselsättning
utan det viktiga är att den får vara med sin familj på allt. Eurasier är en självsäker, lugn hund med en hög retningströskel.
Den är vaksam och uppmärksam utan att vara skällig.
Den har en utpräglad bundenhet till sin familj och kan vara
reserverad mot främlingar. Detta innebär att hunden
kan backa och inte genast vilja ta kontakt men den får
däremot inte vara nervös, aggressiv eller extremt misstänksam.
Genom att låta den som valp träffa olika människor
och miljöer håller man tillbaka denna egenskap och
får oftast en öppen och tillgänglig hund. Eurasier har ingen utpräglad jaktinstinkt.
Den är ingen vakthund men är en utmärkt varnare
då den är mycket uppmärksam utan att vara skällig.
Eurasier har mycket lätt för att lära men den är inte någon brukshund.
Med sin robusta hälsa och sitt okomplicerade sätt,
sin anpassningsförmåga och sin trofasthet är den en värdefull familjemedlem.
En Eurasierpäls kräver ingen större omvårdnad,
gärna en genomborstning någon gång i veckan.
Pälsen tovar inte, men den fäller ur hela sin underull
en eller två gånger om året.
Badas efter behov, ett par gånger om året.

Utdraget från deras rasklubb. Jag kan hålla med på många punkter dock är det lite överdrivet, visst gillar de att vara med på exakt allt med familjen men de är verkligen inte så att de följer efter en hela tiden i hemmet (min eurasier ligger just nu och sover i vardagsrummet och jag är i sovrummet och kollar på tv). Hon har alltid funkat hur bra som helst att lämna hemma och alla blir jämt så imponerad av min väluppfostrade hund (som jag inte tränat nått alls typ??). De är verkligen en perfekt förstahund som alla i princip skulle klara att ha. Dessutom är pälsvården sjukt lätt trotts att det är en långhårig hund!

133_1

Eurasier6.jpg

eurasier09_valpfelicia2_pe_90235403.jpg

ShowUserFile.aspx

Senast ändrad:

En retriever (golden eller labbe) av utställningstyp skulle kunna passa.

Men du nämner inget om hur mycket ni vill och kan aktivera hunden mentalt?

Det skulle passa med en hund som inte behöver så mycket mental utmaning varje dag, utan lite då och då. Jag tänker mig att vi ska gå någon eller några hundkurser, och att vi sedan kan jobba med lite kommandon, söka godis ibland o.s.v. Men det är bra om det inte är en hund som kräver mental stimulering varje dag.

När du skriver "utställningstyp", vad menas då? Till skillnad från vad? Jag är inte så haj på hundvärlden :angel:.

Det finns en grupp som avlas i utställningssyfte och en som avlas i jaktsyfte. Utställningstypen är mer anpassad för att vara familje-/sällskapshund, jakttypen har stimuleringsbehov som andra jaktraser, dvs extremt högt. Utställningsretrieverns behov av stimulans är betydligt mindre, de fungerar bättre som hem- och stallkompis :)

Det finns en grupp som avlas i utställningssyfte och en som avlas i jaktsyfte. Utställningstypen är mer anpassad för att vara familje-/sällskapshund, jakttypen har stimuleringsbehov som andra jaktraser, dvs extremt högt. Utställningsretrieverns behov av stimulans är betydligt mindre, de fungerar bättre som hem- och stallkompis :)

Tre grupper faktiskt.

Utställning - med fokus på yttre exteriör och inte arbetsegenskaper, ger en hund som inte är fullt lika krävande. (Inom golden ofta kritvita med mycket päls och ser tunga ut. Inom labbe ofta tunga och rejäla.)

DP (dual purpose) - en hund som ska fungera både på utställning och till arbete. En sorts mellanting.

Jakt - en hund där exteriören bedöms enbart funktionellt och arbetsegenskaperna prioriterats, har gett en hund med mycket energi, motor och arbetsvilja. (Inom golden ofta mörkare i färgen, mer smäckra, mindre päls och med en hel del fräs. Inom labben ofta lite mindre, mer smäckra och ser inte alls så tunga ut.

Inom labben finns dessutom "sportlabbe", dvs avlad som aktiv hund med mer funktionell exteriör men kanske inte med fokus på jakt dvs apportering/eftersök.

DP och jakt är svårare att hålla isär, där behövs lite kunskap om vilka avelslinjer som kan vara lämpliga.

*kl*

en miniaussie (miniature australian/american shepherd)? lite liten kanske, men helt klart en underbar ras :love:

kanske inte, men alla tycker ju att ens egen ras är den bästa :angel:

Aha, så bra förklarat!

Ja det kanske skulle kunna vara passande med en labrador/retriever avlad för utställning i sådana fall :).

Tack för tipset, det ska absolut skrivas med på min påbörjade lista. Det låter som en trevlig hund!

Till alla:
Efter att ha sökt runt lite har jag hittat rasen Chesapeake retriver som jag också tycker verkar intressant. Men eftersom det är en fågelhund, så undrar jag hur mycket det kan tänkas styra beteendet om man t.ex. är ute i skogen och vill ha hunden lös?

Den rasen kräver (enligt min erfarenhet) mer både fysisk och mental aktivitet än vad du nämnt i första inlägget :)

Curly coated reteriver?

Chessen är en tuff hund, en "apporterande rottweiler", som kräver en hel del rutin från sin förare.

Aha! Bra att jag kan fråga er med erfarenhet, då stryker jag den från min lista :).

Curly coated verkar intressant! Eventuellt lite mer krävande än en labbe/ golden vad jag förstår? Kanske också för att aveln inte har hunnit lika långt med att dela upp i show/jakt o.s.v.?

Men vi är ju också två om det blivande hundägandet, och det kan mycket väl vara så att min sambo känner att han vill lägga mer tid på aktivering och träning. Men det verkar ju vara en trevlig hund att ha med sig ute!

Om en Curly är mer krävande eller inte beror nog mycket på individ skulle jag tro och vilken labbe/golden man träffar.
De curlysar jag har träffat har varit väldigt sega men smarta och krävt en del mental aktivering men inte extremt mycket (ungefär i stil med min utställningsgolden), så det kan säkert vara en ras värd att titta på om inte annat. Träffa/prata med uppfödare och träffa olika individer så får ni ju en bättre bild av om dom är för krävande eller inte.

Om en Curly är mer krävande eller inte beror nog mycket på individ skulle jag tro och vilken labbe/golden man träffar.
De curlysar jag har träffat har varit väldigt sega men smarta och krävt en del mental aktivering men inte extremt mycket (ungefär i stil med min utställningsgolden), så det kan säkert vara en ras värd att titta på om inte annat. Träffa/prata med uppfödare och träffa olika individer så får ni ju en bättre bild av om dom är för krävande eller inte.

Jag har också tittat lite på curlyn och har fått samma intryck så jag håller med. De är lugnare, större (!) och verkar riktigt coola för att vara retrievrar. Inte lika mycket "flamsåtrams" liksom. Å andra sidan är det då också lite tuffare och starkare rent mentalt och har vad jag förstår också lite mer vaktinstinkt än den genomsnittliga golden/labben.

För att svara på TS andra fråga:
Men eftersom det är en fågelhund, så undrar jag hur mycket det kan tänkas styra beteendet om man t.ex. är ute i skogen och vill ha hunden lös?

En retriever arbetar på så vis att den går bredvid föraren, sitter stilla vid skott och sedan på kommando hämtar fågeln. Den ska alltså inte själv springa runt och söka rätt på fåglar så som andra fågelhundar (ställande och stötande t.ex. spaniel, setter m.fl). En retriever ska inte visa något intresse för levande fåglar och är/ska således inte alls vara svåra att ha lösa i skogen. Med mina tycker jag att det var jätteenkelt att göra dem viltrena om man var uppmärksam från början och så att säga kvävde det i sin linda redan när de var unga. Det räckte att hålla utkik, se när de fått upp ett spår, stoppa dem med ett "nej" och berömma när de höll sig i närheten av mig.
Viltspår (eftersök) en aktivitet som är mycket uppskattad av en retriever och blir ytterligare ett sätt att sätta gränser och regler för vad och när det är ok att spåra (tillsammans med matte/husse). Det man dock får räkna med att finns det något (äckligt) i skogen man kan bära på så kommer det förr eller senare att hamna i käften på hunden.... :S

Men ingen hund, inte ens en golden ;), föds färdiguppfostrad även om det finns det som tror så.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 278
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 425
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 665
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025