danilo
Trådstartare
Till nästa sommar kanske jag och min sambo kommer att köpa hund, och jag skulle behöva lite hjälp med tips på olika raser eftersom jag själv inte är så bevandrad inom det
.
Det vi letar efter är en hund som:
- Inte behöver gå en mil om dagen, men kanske att den längre promenaden är 3-5 km.
- Inte har vare sig någon större jakt- eller vaktinstinkt, eftersom den ska kunna följa med på ridturer
- Är medelstor (typ labdrador ungefär)
- Inte behöver följa efter en vart man än går, men samtidigt är barnvänlig och social.
Vi bor i ett hus med trädgård, jag är i stallet ofta och vill gärna kunna ha hunden med mig i sådana fall. Så det är viktigt att jag ska kunna rida med hunden utan att den sticker iväg efter djur (det krävs förstås träning för alla hundar för att kunna följa med på ridturer, men så lite jaktinstinkt som möjligt vore bra ändå). Alla tips välkomnas![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)
Det vi letar efter är en hund som:
- Inte behöver gå en mil om dagen, men kanske att den längre promenaden är 3-5 km.
- Inte har vare sig någon större jakt- eller vaktinstinkt, eftersom den ska kunna följa med på ridturer
- Är medelstor (typ labdrador ungefär)
- Inte behöver följa efter en vart man än går, men samtidigt är barnvänlig och social.
Vi bor i ett hus med trädgård, jag är i stallet ofta och vill gärna kunna ha hunden med mig i sådana fall. Så det är viktigt att jag ska kunna rida med hunden utan att den sticker iväg efter djur (det krävs förstås träning för alla hundar för att kunna följa med på ridturer, men så lite jaktinstinkt som möjligt vore bra ändå). Alla tips välkomnas
![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)