en hund som hugger

Nominous

Trådstartare
en hund som hugger en annan hund - vart huggen den? hugger den på ett valt ställe, eller hugger den var den än får tag? eller spelar individ och situation roll??

anledningen till funderingen är att min syrras hund högg min hund - i analöppningen!!! :eek: stackarn blev helt chockad och har ett stort blåmärke som två 5 kronor där. han bödde som en gris. :crazy: och det syns ju så väl eftersom han är naken.

Sv: en hund som hugger

Har inte sett så många slagsmål, men har för mig att de hugger efter strupen och frambenen, men då är det verkligen allvar. Annars kan de markera lite varstans, huvet, kinderna ja lite överallt. Rätta mig om jag är ute och cyklar. Har aldrig upplevt sånt med mina hundar, tack och lov.

enligt min erfarenhet, om det är ett vanligt slagsmål; runt halsen/nacken och kinderna. om det verkligen är för att göra illa; benen och strupen.

Jag håller med föregående talare. Min hane har aldrig varit i ett slagsmål på allvar, utan bara mätningar med sin jämnårige polare. Då siktar dom på hals, huvud, kinder och ansikte.

Min tik har varit i ett slagsmål på liv och död, och hon siktade in sig på strupen direkt. När hon och hanen haft mindre dispyter här hemma så blir det märken på halsen mestadels. Då är det samma områden som när dom leker.

*svarar alla*
ja jag hade för mig det jag med. vad skumt att han valde att bita honom i ändan.. :confused: av alla ställen. sen om man skall vara glad eller ledsen över att han valde just det stället återstår ju att se! :D

När valpis var liten och fortfarande bodde hos sin uppfödare brukade han bita sina syskon i svansarna (de som hade svansar...).

Och i somras blev han biten i svansen av en storpudel (på skoj) - och blev jättearg! :D

Om en hund hugger/nyper som en markering så hugger den nog bara i den kroppsdel som råkar vara närmast. Din hund hade väl röven närmast ;) Annars siktar de väl på nacken om det är allvar och strupen om det är lek.

Slåss på allvar = gå in för att oskadliggöra/döda = strupen som de siktar in sig på..

Ok. Det där är ju sånt man fick lära sig på ungdomssektionen på bruksa. Jag blandar väl ihop det eftersom det var några år sedan man gick där..

Jag har sett x antal sådana riktiga slagsmål för att veta att de sikar in sig på strupen när det är riktigt seriöst slagsmål på "liv och död".Får de ett bra tag, så nyper de bara ihop käkarna och stryper den andra hunden till slut om man inte bryter det.

Vad för seriösa/dödliga skador tillfogas av att de går på nacken menar du/de??

nej, nej jag försöker inte hävda att det är så. Det var bara vad jag hade för mig. men nog kan de tillfoga skador av att hugga i nacken, det har jag tyvärr bevittnat.

Det är INTE ovanligt att hundar hugger emot bakdelen - tvärtom!

När hundar slåss en mot en är det ofta hals och ansikte som tar stryk. Är det flera hundar som ryker på en går dom däremot genast på bakdelen. Samma sak om dom tar ett byte- rådjur eller liknande. Har sett flera slagsmål med fler hundar inblandade där just bakdelen varit stället de riktsat in sig på. Varför har jag inte helt klart för mig.

Jag har sett en del skador på bakdelen när jag prakteserade hoss vetrinären. Rumpan och sidan var det när det var hundslagsmål. Vet inte om det är vanligare rent almänt dock.
När min tik skulle ha ihjäl en schäfer en gång så tog hon honom över nacken och slängde han på rygg Det blev inga skador då dock och kanske var det bara en makerig igentligen då hon sluta när jag fik tag i henne.

Jag har sett en del skador på bakdelen när jag prakteserade hoss vetrinären. Rumpan och sidan var det när det var hundslagsmål. Vet inte om det är vanligare rent almänt dock.
När min tik skulle ha ihjäl en schäfer en gång så tog hon honom över nacken och slängde han på rygg Det blev inga skador då dock och kanske var det bara en makerig igentligen då hon sluta när jag fik tag i henne.

mm intressant.

TwiggyM- det var ju bara två hundar. min hund kommer in i huset och då hugger syrrans hund han i röven. fast ansiket var mot han.
så han valde att gå runt huvudet, framdel sida för att sluligen hugga i rövhålet. :rofl:
åå hua hur min stackars gubbe ser ut då. jag kan ju inte annat än skratta åt eländet. snacka om att ha maximal otur.

dom jag har varit med på så är det mest frambenen, om det är alvarligt:crazy:

Egentligen är det ingen skillnad på var de riktar betten om det är lek eller allvar. Skillnaden ligger i önskan att skada..

Sen finns det olika grader av slagsmål.
Allt från smågruff till kamp på liv och död.

Både i lek och slagsmål så riktas betten företrädelsevis mot främre delen av motståndarens kropp. Huvud, hals, bogar, framben.

Om ett slagsmål övergår till en kamp på liv och död så ser man en tydlig skillnad i intensitet... I "ivern" att skada den andre parten.. så biter de för att skada där de får tag. Alltså kan skadorna sitta även på andra delar av kroppen även om huvuddelen av skadorna brukar sitta på framkroppen.

Min erfarenhet är att när kampen (lek eller allvar) inte handlar om liv och död så är den ganska strukturerad... Den följer ett visst mönster och det finns fortfarande "regler" och de ger varandra signaler som motståndaren hela tiden läser av.

När kampen övergår till en kamp på liv och död så upphör strukturen.
Inte heller fungerar normala signaler.. som tex underkastelse eller signaler om att den ena parten ger sig... En kamp på liv och död slutar endast när den ena parten är död... eller lyckas fly från kampen.

Tack och lov har de flesta hundägare inte bevittnat en äkta kamp på liv och död... för det är trots allt väldigt ovanligt.

mm intressant.

TwiggyM- det var ju bara två hundar. min hund kommer in i huset och då hugger syrrans hund han i röven. fast ansiket var mot han.
så han valde att gå runt huvudet, framdel sida för att sluligen hugga i rövhålet. :rofl:
åå hua hur min stackars gubbe ser ut då. jag kan ju inte annat än skratta åt eländet. snacka om att ha maximal otur.

Hundar som börjar ett angrepp bakifrån på sin "motståndare" brukar i allmänhet vara ganska fega... De angriper den ofarligaste delen.
Att börja angreppet framifrån är betydligt farligare... där sitter ju motståndarens försvar.

Glömde...

I alla kamper.... från lek till allvar... så förekommer skador.
Uppkommer skadorna under lek så är det oftast misstag...

Att en hund under ett slagsmål skadar sin motståndare mer eller mindre allvarligt behöver inte betyda att kampen var på liv och död.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 226
Senast: Sasse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 672
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 580
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 394
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna