En gång snitt=alltid snitt?

Sv: En gång snitt=alltid snitt?

Hade inte hennes snitt också gått upp? Det hade väl blivit ett litet hål som de märkte när de snittade? Eller de kanske var på sjukhuset?

Jo så var det, hon blev värksvag och hjärtljuden var dåliga. Hon kunde bara ligga på rygg, så fort hon rörde sig gick hjärtljuden ner. Det höll inte i längden och med tanke på det tidigare snittet beslutades snitt och tur var väl det för då såg de att ett litet hål hade spruckit upp i livmodern.

Två snitt = alltid snitt

Aha! :idea:
Ja då är det ju troligt att hon snittats med något/några av de tidigare barnen också, jag blev bara så förvånad över det tvärsäkra "snittar vi nu kan du aldrig föda vaginalt efter det" och undrade om det verkligen var så generellt.
Då har man lärt sig något nytt idag också...:laugh:

Jo just det, undrar om inte min BM nämnde något om att ifall vi skulle få flera barn nu efter nr 2 så skulle vi inte behöva gå igenom ännu en "begäran" om planerat snitt utan det skulle nu ske automatiskt.

Det är inte sant. När jag väntade nr tre efter två tidigare kejsarsnitt så skulle jag ha fött vaginalt om bebis visade sig vara högst 3,5 kilo. Nu visade det sig mot slutet att han skulle blivit lika stor som sina syskon om jag gått tiden ut så det slutade med snitt i alla fall.

Men tesen, två snitt, alltid snitt är alltså inte sann!

*kl*

Det ingen verkar reagera på är att vi alla verkar ha fått höra olika gällande kejsarsnitt.

Men 2 snitt = alltid snitt stämmer inte enligt det jag hört.

Det är sanningen i Varberg just nu i alla fall.

Jo enligt en annan internetsajt som jag varit medlem på så har vi föräldrar rätt att kräva en vaginal förlossning trots flertal snitt. Fanns en kvinna där som efter två snitt fick tredje barnet vaginalt.

Jag fick också den informationen att det inte fanns något större hinder att kunna föda vaginalt efter flertal snitt utan att beror på hur dom anser att livmodern klarar den påfrestningen.

I såna fall måste jag säga att jag tycker man är dum om man envisas med vaginal förlossning efter så många snitt mot läkares inrådan.
Det gäller inte bara mammans liv utan barnets, att barnet dör är nog hemskt, men om mamman skulle dö & barnet klara sig så har det barnet ingen mamma.

Har aldrig hört talas om den rekommendationen, kanske gäller de som råkade ut för komplikatoner vid snitt?
Min läkare sa att jag var välkommen tillbaka för nästa snitt 9-10 mån efter det första om jag hade fått mersmak(låg på bb)

Sedan kan jag tänka mig att antal snitt man gjort spelar roll, det bildas ju ärrvävnad på livmodern och jag antar att det kan påverka.

Det är ärrvävnaden som är anledningen till att man snittar igen (efter ett snitt får man fortfarande försöka vaginalt). Ärrvävnad är aldrig lika stark som den vanliga vävnaden och den kan heller inte dra ihop sig i värkar som resten av livmodern kan. Om livmodern drar ihop sig kraftigt ökar belastningen på ärrvävnaden och den kan spricka upp och ge en väldigt kraftig blödning.

Ja, det kan jag inte säga så mycket om. Bara att man får höra olika gällande kejsarsnitt.

Jag säger inte att man ska föda vaginalt efter 2 snitt men man får välja. Men det är något som man inte ska diskutera här utan ta med sin läkare, likväl som varför man får snitt överhuvudtaget.

Jag är en av dom människorna som anser att kejsarsnitt bör endast ske om det är fara för barnets/mammans eller bådas liv.

Aha så rekommendationen om ny graviditet först efter 1 år efter snitt ges inte i alla landsting? Detta ingick i den allmänna informationen vi fick innan snittet så det hade inget med orsakerna till snittet eller ev komplikationer att göra. Väldigt konstigt att det är så olika i olika landsändar.

Där har vi ytterligare en sak som man får höra olika.

Vissa får höra att dom måste vänta minst 2 år innan dom skaffar fler barn för att det ska kunna läka ordentligt medan andra får höra att dom är välkomna tillbaka redan efter 9 månader ;)

Ja, det är verkligen olika info.Ett snitt läker ju snabbt & har allt gått komplikationsfritt är inte nya graviditeter ngn fara, även om de inträffar rät snabbt, nu tar det ju ändå några månader innan man blir gravid igen, men en 2-3 månader har man ju hört om.

Ja, det kan jag inte säga så mycket om. Bara att man får höra olika gällande kejsarsnitt.

Jag säger inte att man ska föda vaginalt efter 2 snitt men man får välja. Men det är något som man inte ska diskutera här utan ta med sin läkare, likväl som varför man får snitt överhuvudtaget.

Jag är en av dom människorna som anser att kejsarsnitt bör endast ske om det är fara för barnets/mammans eller bådas liv.

& jag anser att man ska lyssna på de läkare som är ansvariga på sit sjukhus då de trots allt kan sin sak & träffat patienten.

Aha så rekommendationen om ny graviditet först efter 1 år efter snitt ges inte i alla landsting? Detta ingick i den allmänna informationen vi fick innan snittet så det hade inget med orsakerna till snittet eller ev komplikationer att göra. Väldigt konstigt att det är så olika i olika landsändar.
Jag är snittad 3 gånger och har inte någon av dessa gånger fått några restriktioner angående kommande graviditeter.
Jag har 15 månader mellan nr 2 och nr 3.

Jag fick mitt första snitt pga förlossningsskräck (som inte hann behandlas i tid, pga att det förhalades från KKs sida - nog om detta).
Vid detta första snitt fick de klippa upp lite extra i livmodern, s.k L-snitt. Och denna typ av snitt har tydligen större risk att gå sönder i ärret, så efter första snittet får jag absolut inte gå igenom ett värkarbete utan det har blivit snitt utan diskussion de andra två gångerna också. Trots att jag faktiskt hade planerat att försöka föda vaginalt andra gången...

Kl

Jag är snittad tre gånger, efter tredje snittet så fick jag bråck i bukhinnan och blev opererad en fjärde gång då de la in ett goretexnät för att hålla allt på plats.

Jag var vaken under alla operationerna och när bråckoperationen gjordes så passade jag på att fråga läkaren hur jag såg ut inuti:eek::D

Han svarade att min mage var toppenfin och skulle klara många kejsarsnitt till!

(jag ska absolut inte ha fler barn, men det är skönt att veta att jag inte har några större ärrbildningar i magen)

Off topic, men lite intressant i kejsarsnittsdiskussionen!

Jag fick heller inte några restriktioner om tid mellan graviditet. Det är 1 år och tio månader mellan första bebisarna.

har jag angett något annat ??

Som det står i mitt inlägg som du citerade, så skrev jag att det är något man får ta med sin läkare. och inte diskutera här om vad som är lämpligast.

Allt jag kan skriva är vad jag hört av mina läkare samt vad jag läst på andra ställen om kejsarsnitt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?