En fundering kring ÖKOZON

Sv: En fundering kring ÖKOZON

Han fick eksem på hösten år 2 i Sverige, började med ökozon direkt på våren år 3 s.a.s. och körde det minutiöst hela säsongen. Först blev han lite bättre, sen tvärvände det plötsligt. Från att klia man och svans blev han hysterisk och kliade sig på allt han kom åt. Fick madrassera boxen och han kunde knappt gå ute. Fick sår i hela manen, svansroten, strängen under magen, skapet, huvud, öron. Ibland var såren bara en blodig kletig massa och då blir man så ledsen. Satt ner på rumpan och liksom roterade för att klia svansen och under magen.

Som följdsjukdom på sin stressande klåda fick han kolik 3 ggr på en månad, sen blev han hastigt tokallergisk mot spannmål och blev jättetunn. Efter 1 år hos sin nya ägare såg han jättefin ut. De lät honom vila och han fick bara hö och gräspellets, mineraler och olja. Bara en hästkompis till i stallet och "alltid blåsigt". Han blev 24 år gammal och bodde kvar på ön hela sitt liv. Han var 9 när han fick eksem och jag skulle ha en tävlingshäst men det pallade han inte med. Känns som rätt beslut att i stort sett skänka bort honom till en bekant eftersom han fick ett så bra liv där.

Han fick eksem på hösten år 2 i Sverige, började med ökozon direkt på våren år 3 s.a.s. och körde det minutiöst hela säsongen. Först blev han lite bättre, sen tvärvände det plötsligt. Från att klia man och svans blev han hysterisk och kliade sig på allt han kom åt. Fick madrassera boxen och han kunde knappt gå ute. Fick sår i hela manen, svansroten, strängen under magen, skapet, huvud, öron. Ibland var såren bara en blodig kletig massa och då blir man så ledsen. Satt ner på rumpan och liksom roterade för att klia svansen och under magen.

Som följdsjukdom på sin stressande klåda fick han kolik 3 ggr på en månad, sen blev han hastigt tokallergisk mot spannmål och blev jättetunn. Efter 1 år hos sin nya ägare såg han jättefin ut. De lät honom vila och han fick bara hö och gräspellets, mineraler och olja. Bara en hästkompis till i stallet och "alltid blåsigt". Han blev 24 år gammal och bodde kvar på ön hela sitt liv. Han var 9 när han fick eksem och jag skulle ha en tävlingshäst men det pallade han inte med. Känns som rätt beslut att i stort sett skänka bort honom till en bekant eftersom han fick ett så bra liv där.

Vad hemskt! :eek: Det var verkligen rätt att se till att hästen fick komma till en ställe där exemen inte behövde vara lika aggresiv.
Man lider ju med hästen :(! Min häst har som sagt mest på skapet. jätte jobbigt när det svullnar upp och är sårigt, och man inget mer kan göra förutom att smörja, stalla in... :cool:

Min mammas häst har i flera år (säkert 7-8 år) behandlats med Ökozon. Han har gravt eksem, speciellt faktiskt på skapet, öronen och delvis huvudet. Han har inte klarat sig utan täcke, men får framförallt mindre klåda när han fått Ökozon. MEN; förra säsongen fick han vid 3 tillfällen någon slags allergisk reaktion på det blå medlet/smörjan. Vi trodde först att det bara var en tillfällighet o berodde på något annat. Han började skaka i hela kroppen och flämtandas när vi smorde in honom över kroppen med medlet. :crazy: När det hände vid två tillfällen till insåg vi att det var något med medlet som gjorde att han reagerade så... kanske det gjorde ont/sved? Hursomhelst var reaktionen alltför påtaglig och stark för att fortsätta med behandlingen.

Så; nu är det slut med Ökozon för hans del. Mamma försöker finna andra alternativ.

Med andra ord: var uppmärksamma och kolla av så hästen inte får någon form av reaktion.

Hm, ja... jag vet inte vad jag skall tro. Värt att köpa ökozon eller köra på det gamla vanliga??? :crazy:
Kanske jag skulle ge nylanders salvan en chans till i år. Använde den för ca 3 år sedan. Men tyckte den var sååå kladdig :cool:. Använde den visserligen främst i manen och följden blev ju en super kladdigt och smuttsigt exemtäcke:cool:. Den här gången kanske jag enbart skulle använda krämen till skapet då.

I somras körde vi med horsol i man och svansrot på alla 3 eksemhästarna i stallet och hade equilotion på skapet och strängen under magen ihop med insektsmedel. Detta ihop med eksemtäcke och flughuvor med öron. De gick på magert bete och stödfodrades med hö och alla 3 var ute tillsammans dygnet runt. Och ingen av dem kliade sig nästan någonting. Helt fantastiskt!

Jag har fått positiva erfarenheter av Ökozon. Har gett det till min häst några säsonger nu. Han är nästintill helt symptomfri med den behandlingen. Det kan kännas några småskorpor i skapet och mycket måttligt med kliande i man och svans.
Ökozon är ett homeopatiskt preparat om jag inte är felunderättad. Kan tänka mig att de aktiva örtsubstanserna inte funkar på alla hästar. Men jag ångrar mig inte en sekund. Delar på en storförpackning med en stallkompis. För våra hästar räcker det gott och väl en säsong. "Drycken" är det som tar slut snabbast.

I somras körde vi med horsol i man och svansrot på alla 3 eksemhästarna i stallet och hade equilotion på skapet och strängen under magen ihop med insektsmedel. Detta ihop med eksemtäcke och flughuvor med öron. De gick på magert bete och stödfodrades med hö och alla 3 var ute tillsammans dygnet runt. Och ingen av dem kliade sig nästan någonting. Helt fantastiskt!

Insekter, knott mm trivs bäst i "fett" bete, tjockt gräs och liknande. Där för fungerar magert bete bra - där trivs inte knotten. Det har inget med betet att göra, utan med marken/miljön.

Horsol fungerar inte för alla. Min eksemhäst mådde inte bra av Horsol.

Linfröolja och Probimin har gått för bra för min, liksom bra proteinrikt foder (lucern, bra hösilage). Även här magert bete/blåsig miljö.

Ökozon är värt prova på, många får hjälp av det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 736
Senast: Liten
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Z
  • Låst
Hästvård I tidningen ridsport uttalar sig Back on tracks ledning i varför deras material skulle vara så effektivt. Detta under halsbrutnade...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
17 051
R
Hästvård Har en cob med måttligt exem (man och svans avkliad elefanthud och fjällig) Exemhästen har täcke men brukar ändå klia sönder sig...har...
2
Svar
26
· Visningar
5 583
Senast: racerkorv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar