Back on Tracks bluff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Back on Tracks bluff

*KL*

Liten spinoff ang det här med värme, skitsamma var värmen kommer ifrån.

Men min lasernisse, som tillika är ÅF för BoT, rek inte användninga v BoT direkt efter ansträngning. Gärna före, och gärna 'ett tag' efter, men inte direkt efter. Med motiveringen att har man fått en liten skada under träning, så är ju värme det sista man vill ha direkt då. Utan då vill man ju eg ha kyla.

Nu pysslar han med travare som väl generellt jobbar lite hårdare än våra hobbyridhästar, men jag fick en liten 'aha, ja just det'-upplevelse av det. För det är ju faktiskt sant att har du en liten skada eller en liten blödning som uppkommit under träning men som du inte vet om, så vill du inte direkt då öka cirkulationen, blodgenomströmningen och värmen. Utan hellre kyla först, och sedan ha på värmen.

Så jag tänker nog iaf sluta använda BoT i transporten på vägen hem efter träning t ex, och lägga på de senare efter hemkomst.

Vi kyler direkt och sen inte mer. Inte värme (dvs BOT tex) på ben efter hård ansträngning. Inget liniment heller numera på hästen , bara i yttersta undantagsfall, när det kan behövas (dvs på kroppen då, ingen värme på ben som sagt efter hårda jobb). Hästen är fräsch ändå nuförtiden.

Delvis KL

Apropå detta så ang den debatt som varit om Täbys galoppbana o stumhet, ojämnheter mm kan jag säga att tidigare när hästarna tränades där 1 g/v blev de styva och behövdes nästan alltid liniment dagen efter pga styvhet i bogar mm. Numera när de tränas på andra ställen behövs det aldrig faktiskt. Det kan variera på hästar säkert, men för hästar med mkt muskler är det så. Ibland BoT ryggstycke på natten tidigare (ej både BOT och liniment!), efter arbete på Täby. Nu behövs det inte när de aldrig ens tränas där. (Men tränas för galopp och startas, dock på andra banor)

En frisk häst ska inte behöva stå lindad i stallet, eller linimentas särskilt mycket heller, utan det är i så fall vid konstaterad skada, eller stelhet pga omständighter som ovan, som i längden kan leda till skador om man inte behandlar. Eller kanske efter extra extra hård ansträngning. Men det allra bästa efter riktigt hård ansträngning är lätt motion, att få röra igenom kroppen, genom skrittur i skogen, en timme på skrittmaskin, lätt tömkörning osv.

BoT har värmande efffekt, definitivt. Men det är ju behandling, inte något man ska behöva använda dagligen på en fräsch häst, tycker jag. (inte för att diskussionen handlade om det, riktigt
oups-pardon-9877.gif
,liten utvikning från mej också där)

Iom att tråden handlar om BoT verkligen värmer/ läker så bra som tillverkaren påstår bör man även vara rätt ute i läkande processer av kylning- som i princip alltid ska användas i den akuta fasen eller förebyggande- efter ansträngande pass.

Kemiska preparat ger som regel bara en kylande känsla o kyler inte på djupet. Aerosolpreparat funkar bäst.
Antar att du syftar på B L som bara ger en kort liten kylverkan för att sedan fungera som ett liniment.

Kyllera är väl det som bäst har förmågan att "dra ur" värme, men jag föredrar kallvatten alt. frusna kylpaddar.

Det är bra om man upplever skillnad på BoT än andra värmande omslag, men tror att magnetterapi har större inverkan.

Liniment o linda över är inte helt riskfritt.

Kl
Håller helt med dig Flash!

vänta här nu.
Jag har ju linimentat- muskler innan ridning. såna som inte går att värma upp- möjligtvis meden arabhalsduk.

Men då har den haft problem o även fått massage/ akupunktur.

Senast ändrad:

Vi kyler direkt och sen inte mer. Inte värme (dvs BOT tex) på ben efter hård ansträngning. Inget liniment heller numera på hästen , bara i yttersta undantagsfall, när det kan behövas (dvs på kroppen då, ingen värme på ben som sagt efter hårda jobb). Hästen är fräsch ändå nuförtiden.

Jag gör ju oftast 'ingenting', möjligen linimentar med Blue Lotion (dvs först kyler och sen värmer) om det varit ett hårdare pass eller varit liet hårt. Det är mest för 'mattes skull' dock i realiteten ;) Släpper ju alltid ut i hagen efter jag ridit.

Dock så när jag hopptränar t ex så ligger ju träningen kvällstid, och när jag kommer hem är det in i boxen för natten. Då brukar jag linda BoT. Innan jag hade BoT körde jag blue lotion då. Och eg utan att tänka på det har jag liksom lindat innan lastning, och sen rakt in i boxen när vi kommer hem. Men det blir ju faktiskt knas, så framöver blir det nog ingenting, och sen när vi kommit hem så lindar jag med BoT. Vill ha honom lindad när han står inne efter ansträngning, han är en sån där som fyller i.

Annars har jag ju BoT oftast innan jag rider/i hagen, eller om jag bara skrittar brukar de får vara på när jag rider. Och perioder när han står inne mkt, te x boxvila. Törs inte kombinera någon form av liniment och lindor på honom (alltså jag kan linimenta has/knä fast jag lindar, men aldrig liniment under där lindan ska vara). Och törs inte linimenta frambenen nedanför knäet alls heller.

En frisk häst ska inte behöva stå lindad i stallet, eller linimentas särskilt mycket heller, utan det är i så fall vid konstaterad skada, eller stelhet pga omständighter som ovan, som i längden kan leda till skador om man inte behandlar. Eller kanske efter extra extra hård ansträngning. Men det allra bästa efter riktigt hård ansträngning är lätt motion, att få röra igenom kroppen, genom skrittur i skogen, en timme på skrittmaskin, lätt tömkörning osv.

BoT har värmande efffekt, definitivt. Men det är ju behandling, inte något man ska behöva använda dagligen på en fräsch häst, tycker jag.

Absolut att rörelse efter är bäst. Jag vill ju alltid ha ut dem i hagen igen efter tidning, trots att det inte är 'riktigt hård' ansträngning, men just för de ska röra sig lågintensivt, isf att stå i boxen och riskera att stelna till. Men efter träningen te x så under installningsperioden blir det ju lite knivigare.

Sen, jag kommer linda nattetid, inte alla nätter men de flesta, nu i vinter iom att de står inne såpass länge i jmf. Men som jag skrev på annat ställe, jag tror eg inte han lider så värst av att han fyller i och att det 'tar emot' lite innan det lagt sig. Men matte mår bättre om han är lindad med BoT och kommer ut med rena ben. Men där är det ju cirkulationen som är boven, sen om man vill kalla det för 'ickefrisk' eller var man placerar det är ju en bra fråga. Det har ju - hitills iaf - inte funnits något underliggande fel till att han fyller i, utan lite taskig cirkulation när han står (märktes btw under boxvilan, skapet svullande upp rejält). Han är dock den första jag haft som fyllt övht, andra har inte ens gjort det på boxvila, så jag ser det eg inte som 'normalt', men inte som 'sjukligt' heller.

Precis, vid problem kan man linimenta innan med du vet der där bra gröna - suveränt, det enda jag har i skåpet numera av liniment:D

Alexandra: Ja en del fyller lättare, men då brukar vanliga stallbandage fungera lika bra i of s. Förr fanns bara det och fungerade bra. Det går oftast ner efter bara några meters skritt utanför stallet, och betyder inte att det är något fel på hästen. Såna hästar verkar vara dom som också lättare får lymfangit av minsta småsår enligt mina erfarenheter, vet inte om det stämmer för andra?

Absolut att hage är bra också för att röra sej efter ansträngning om dom bara rör sej på ett vetttigt sätt och inte bara står still eller rejsar!

Senast ändrad av en moderator:

För att få veta om det läker/värmer så bra eller inte så behövs det ju fler vetenskapliga studier. Det ridsports undersökning visade var ju att de inte har kunnat finna tecken på att tyget innehåller någon större mängd keramik. Men de kom samtidigt fram till att de fibrer som används har större värmeisolerande effekt än vanliga fibrer.

Så de växlar som har dragits på undersökningen (INTE studie) är alltför långtgående. Att påstå att B o T är en bluff utifrån ridsports undersökning är ju totalt felaktigt. Det den kan visa på är möjligtvis en något missvisande marknadsföring, men inte felaktig. Och för att visa att B o T inte har effekt/har effekt behövs det vetenskapliga studier för vilket man ju kan hoppas på att det kommer (vilket dock inte är så troligt).

Värme är fördelaktigt på muskler och skador. Men den kan ju "tillsättas" på många sätt. BoT är ju inte den enda produkten, dock en smidig sådan. Men man kan ju använda värmepåsar (rispåsar etc), liniment, solarier m.m även om det är skillnad på hur mkt värme man får utav de olika produkterna.

Själv skulle jag inte heller använda BoT om inte hästen hade något specifikt problem (jag har endast använt det på min valack och fått bra resultat). Men jag ser inget negativt i att använda det i förebyggande syfte, snarare tvärtom. Men på en icke högpresterande individ kan jag tycka att det är lite overkill att måna så om muskler m.m Det är ju framförallt när man anstränger dem väldigt hårt, eller vid skador, som behovet utav värme, såväl som kyla, tillkommer.

Alexandra: Ja en del fyller lättare, men då brukar vanliga stallbandage fungera lika bra i of s. Förr fanns bara det och fungerade bra. Det går oftast ner efter bara några meters skritt utanför stallet, och betyder inte att det är något fel på hästen. Såna hästar verkar vara dom som också lättare får lymfangit av minsta småsår enligt mina erfarenheter, vet inte om det stämmer för andra?

Absolut att hage är bra också för att röra sej efter ansträngning om dom bara rör sej på ett vetttigt sätt och inte bara står still eller rejsar!

Fast min har inte läst den boken tyvärr. Vanlig padd (provat olika) och fleecelindor ger förvisso mindre fyllda ben än naken, men inte rena ben. Rena ben åstadkommer bara BoT.

Dessutom tar det betydligt mer än några meters skritt utanför stallet, det brukar ta iva fram till lunchtid (under förutsättning att han rör sig, typ strosar runt och betar, inte bara stå stilla/står stilla mestadels av tiden) innan det gått ner.

Ingen aning ang lymfangit/småsår, låter som en rimlig slutsats, men just min hör inte dit iaf. Svullnar ingenting av småsår, några större har vi inte haft så där vet jag inte. Haft en som svullnade MASSOR av minsta skråma (dock aldrig nånsin lymfangit), men hon fyllde inte i ett dugg inne. Övriga har varken fyllt eller svullnat.

Dock fyller min ganska lätt av t ex betessläpp och förändringar. Inga större problem hos mig, blivit lite gallig ro vid betessläpp, men hos förra ägaren så om inte ALLT kraftfoder kapades ner så blev han lätt extremt svullen vid betessläpp. Vet dock inte hur det vandes in då, jag vänjer ju in patetiskt försiktigt och skillnaden kan vara det (här fick han ju kraftfoder med, utand en extrema reaktionen)

Senast ändrad:

Fast min har inte läst den boken tyvärr. Vanlig padd (provat olika) och fleecelindor ger förvisso mindre fyllda ben än naken, men inte rena ben. Rena ben åstadkommer bara BoT.

Så är det på min gamle också (under de perioder som han är lite gallig vilket oftast är vintertid när han rör sig för lite i hagen). Med BoT blir han helt ren vilket han inte blir av bara linda och vanlig ullpad.

Nej det beror nog på skälen, kanske det handlar mer om ämnesomsättning, foder,osv för vissa, jag vet inte. Det verkar rimligt.

Äldre hästar kan ju svullna lättare,men vissa gör det ju som unga också, och det är de som jag tycker har lättare att svullna även av sår, (det jag slarvigt kallar lymfangit, men borde skrivit lymfsvullnad, lymfangit tror jag inte de får lättare egentligen, det vet jag inte, har inte haft riktig sån på mer än en häst och den svullnade aldrig av att stå inne, däremot av foderbyten mm.)

KL

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg, utan endast de första, och sista. Får en känsla av att många av de som skrivit inläggen inte läst TS hela inlägg, alternativt läst men inte fattat allt. Att h*n kalla det bluff var kanske lite magstarkt iom att BoT verkar fungera, men i texten påstod h*n egentligen aldrig att BoT inte fungerar, utan endast att det inte kan fungera på de sätt de påstår.

Verkar som om många fällt ut taggarna.

Nej det beror nog på skälen, kanske det handlar mer om ämnesomsättning, foder,osv för vissa, jag vet inte. Det verkar rimligt.

Äldre hästar kan ju svullna lättare,men vissa gör det ju som unga också, och det är de som jag tycker har lättare att svullna även av sår, (det jag slarvigt kallar lymfangit, men borde skrivit lymfsvullnad, lymfangit tror jag inte de får lättare egentligen, det vet jag inte, har inte haft riktig sån på mer än en häst och den svullnade aldrig av att stå inne, däremot av foderbyten mm.)

Mm, skulle tro det finns ett antal olika faktorer som var för sig eller tillsammans kan ge fyldla ben/gallor/etc. Och det är därför vissa har supereffekt av Y och ingen effekt av X, medan andra har noll effekt av Y men god effekt av X t ex. För det är olika anledningar helt eller delvis varför deras hästar fyller i benen och/eller har gallor.

I min herres fall tror jag det är en kombination av 'är sån', åldern (närmar sig ju 15 med stormsteg), och att han har ganska många tuffa mil i benen helt enkelt. Det märks ju inget annat 'utåt', men det känns tämligen orimligt att anta något annat än att benen är lite slitna efter så många år på banan. Plus ovanpå det då en viss känslighet för betessläpp, vad i det som ger reaktionen avstår jag att spekulera i dock.

Vad gäller placeboeffekt så är den bevisad hos såväl människor som häst. Att en människa upplever att hästen mår bättre är dock inte placebo utan - om det inte stämmer - rent önsketänkande och en av anledningarna till att alla vetenskapliga studier som använder sig av sådan bedömning är blindstudier. Att en hästägare upplever en förbättring pga något du säger dig ha gjort (men inte gjort) vittnar mer om en övertro på dina förmågor. Eller en stor tillit. Eller rädsla för att såra/reta dig om hästägaren istället säger njet, det verkar inte funka. Men placeboeffekt är det inte.

Faktisk förbättring hos ett djur pga placeboeffekt finns dokumenterad och då tror man att djuret mår bättre pga den ökade omsorg det fått av sin skötare i och med behandlingen.

Sedan måste man ha i åtanke att placebo inte fungerar på alla tillstånd. Medan t ex huvudvärk är ett lidande som i stor omfattning svarar på placebo ser man ingen effekt på t ex senskador, ALS eller hjärntumörer. Jag har mkt svårt att tro att gallor tillhör de krämpor som svarar på placebo.

Vad jag förstår så har man inte bevisat att Back on Track inte fungerar, bara att det verkar fungera på ett annat sätt än vad tillverkaren gått ut med?

Vad gäller dina återkommande rekommendationer om raggsockarna - funkar bra för dig som är (djupt) troende på raggens undergörande egenskaper. För oss andra kanske det bara kliar. Vem vet? Kanske inte heller du går fri från placebons makt? :devil:

Vad gäller dina återkommande rekommendationer om raggsockarna - funkar bra för dig som är (djupt) troende på raggens undergörande egenskaper. För oss andra kanske det bara kliar. Vem vet? Kanske inte heller du går fri från placebons makt? :devil:

Jag skulle vilja påstå att det inte finns någon som är undantagen placeboeffekten....jag har själv råkar ut för det nån gång...Bland annat det har gjort mig lite vaksam för pryttlar som påstås vara fantastiska pga alla möjliga orsaker...

Vaddå innan han går och lägger sig? Vad har det med saken att göra? Eller syftar du på att mga lindar med B o T på hästarna under nätterna? Att man gör det är ju inte så konstigt eftersom att de blir stillastående i så mga timmar vilket de inte är konstruerade för. En idrottsman linimentar före och efter en prestation. Jag förstår inte vart du vill komma.

Uppbyggda på olika sätt? Jo, :D men muskler som muskler. Blodgenomströmning som blodgenomstömning. Det är inga konstigheter att jämföra det.

Jo, men att höja temperaturen över hela kroppen om det inte finns något skäl för det är ju olyckligt.

precis, en idrottsman linimenterar muskler innan och efter träning.
Hästmänniskor lindar senor och leder innan nattsömnen.
för mig två vitt skilda saker.

Vad för muskler i benen ska dra nytta av BoT?
att det inte hjälper leder kunde de bevisa.

KL
Jag har ett speciellt syfte med att välja BoT paddar med kardborreband framför vanliga paddar o lindor.
I mitt stall är det inte jag som släpper ut, det är en äldre man som vi är rädda om och han ska inte behöva stå och linda av 4 ben på 12 hästar, dessutom så kan det vara barn som sätter på lindorna och de är inte så noga alla gånger när de lindar. Nej paddar med kardborre är lättare för gubben att ta bort samt lättare för ungarna att lära sig sätta på rätt! Säkerhet i första hand!

Jag har fått lära mig att all medicinsk behandling kan ge ett visst mått av placeboeffekt. Även den vetenskapligt erkända. Tror man att man ska må bättre av doktorns behandling så är oddsen större att gör man det (och tvärtom).

Jag bryr mig inte om hur de fungerar, ATT de fungerar räcker för mig. Med ett pajat knä där jag knappt kunde röra mig men med Back on Track fick nära nog full rörlighet så struntar jag i forskning och "avslöjanden".

Likaså så ser jag ju med egna ögon hur mkt mindre svullet ett hästben är efter att han använt Back on Track jämfört med att använt vanliga bandage eller inga bandage alls.

Akupunktur betraktades också som humbug för inte allt för många år sedan. Massage är bara larv anser många. Att en dåligt tillpassad sadel är skuld till hälta hade ingen kommit på tanken att tro när jag var liten. Hästtänder kunde vem som helst raspa lite på måfå när jag var liten. Osv, osv, osv. Att ngt funkar är referensen i min värld. Jag är vuxen nog att själv ta ställning och bilda en egen uppfattning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Pratade med en stallkompis idag som köpt ett back on track täcke till sin häst, hon frågade mej om jag visste varför hennes häst var...
Svar
6
· Visningar
2 202
Senast: Sundbro
·
Utrustning har hört att man helst inte ska tvätta back on track, p.g.a effekten (keramiken) kan försämras. stämmer detta? mitt nättäcke, används...
Svar
3
· Visningar
2 676
Senast: theresesandberg
·
P
Utrustning Ridsport har i nyaste numret gjort en undersökning på Back on Track. Tack och lov kom de fram till att det inte var infraröd strålning...
Svar
4
· Visningar
2 752
Utrustning Ni som har back on tracktäcken i de 'tunnare' varainterna (nät, fleece och jämförbar tjocklek om det finns fler). Hur är täckena i bogen...
Svar
15
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar