Back on Tracks bluff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Back on Tracks bluff

*KL*
Helt ärligt så skiter jag fullkomligt i VAD EXAKT det är i BoT som hjälper (så länge det inte räknas som doping) huvudsaken är att det hjälper.
Jag har problem med ledbanden i ett knä, har BoT på knät och BoT tshirt på mig på natten (ont i skuldror, axlar) och jag känner en enorm skillnad!
Hästarna har ridlindor, skrittäcke,paddar och fleecetäcke från BoT.
Morsan går i stort sett konstant med BoT knäskydden, då hon har jätteproblem med knäna i vanliga fall, men nu känner hon inget enligt henne själv.
Så som sagt, jag struntar i om det är mest keramik eller luft, hjälper gör det ju bevisligen.

*KL*

Jag har länge varit skeptisk mot det där med keramiska materialet och reflekterar kroppsvärmen etcvad gäller BoT.

Men, som någon sa - jag struntar eg i VAD det är som hjälper och HUR det går till. Men BoT ger bättre effekt än annan padd etc, även tjocka paddar. Varför har jag helt ärligt ingen aning om och kan inte ens gissa.

Men gång på gång, på häst efter häst sett det. Ryggstycket gav bättre effekt än alla möjliga kombinationer av liniment, värmelera (med PLASTFOLIE över, dvs hästkokning i princip) tjocka täcken osv.

Paddarna, så samma häst som lindad med vanlig padd, diverse olika tjocklek och material, inkl Cabejo Heaterpaddar (de blistrade däremot) ändå fyller i benen, samma häst är HELT ren i sina ben av att ha BoT-paddar.

Så, jag är tidernas skeptiker, mycket mycket sketptisk mot det mesta i den där vägen, och var VÄLDIGT skeptisk när jag började proba BoT.

Men jag har fått ge mig, sett det så många ggr på så olika hästar nu att jag bara kan konstatera ATT det ger bättre effekt än andra paddar/material. Hur och varför, det kvittar mig faktiskt.

Jag har ryggstycke, paddar, haft hasskydd, och köpte idag faktiskt knäskydd. Och drömmer våta drömmar om ett täcke.

Glömde - jag har ett nackskydd till min whiplashnacke med. Halsdukar och halskragar och vetekuddar och elvärmedynor och liniment och fan och hans lilla moster gav ingen effekt, inte heller tabletter, BoT nackskyddet däremot, min lilla nacke blir alldeles salig.

Placebo-effekt fungerar både på människor och dess djur. Man uppfattar vad man vill uppfatta. Själlv gjorde jag en (bluff)-"studie" på en väns häst. Hon upptäckte en enorm skillnad. Ända tills jag berättade att jag inget gjort alls! Jag hade bara lurat i henne att jag gjort en sak med hennes häst. Så placebo fungerar även på hästar...Själv har jag vintertid BoT på armbågarna med positivt resultat. Precis samma resultat som jag fick av mina gamla ituklipppta raggsockor.....som kostade avsevärt mycket mindre. Visserligen är bot-lindan lite bekvämare.

Hur förklarar man t ex att mitt fbl fyller i benen ordentligt när han står inne 'naken', i princip lika mkt med stallbandage + padd av icke BoT-typ. Jag har provat alla möjliga (jag var som sagt SJUKT skeptisk mot Bot). Ylle, bomull, teddy, cabejoheaterpaddarna, tunna, mellantjocka, jättetjocka. Jag har faktiskt haft DUNpaddar med (hemsydda av ett duntäcke).

Med BoTpadd (tvättat en miljard ggr dessutom) och samma fleecelindor är benen, förvånande nog, HELT rena på morgonen med. Lite svårt få det till placeboeffekt. Annars håller jag HELT med om att den inte ska underskattas, och även tid ger ju skillnad. Att skada X läkte ut när man började med BoT kan ju bero på att det gått Y tid sen skadan, dvs den skulle ha läkt ut samtidigt även utan BoT t ex.

Men som sagt, inte ens jag kan få ofyllda ben till placeboeffekten. Eller den markant högre temperatur som ryggstycket gav jmf med tjoocka täcken, dunpadd, värmelera med folie över, värmande liniment osv.

Jag har btw provat magneter med. Men NOLL synbar effekt, så det tror jag nada på. Dock kan det ju där bero på antal gauss osv med. Men jmf med de två olika märken av magneter jag testat, så har BoT gett betydligt bättre resultat.

Jag håller med dig Alex. Jag var också mycket skeptisk, men har sedan tom varit åf en period. Jag har förklarat för kunderna att det är keramik som är invävt, men att just det kanske inte är anledningen till att de funkar så bra - men konstaterat att produkterna fungerar väldigt bra - vad än det nu är som gör att produkten verkligen "känns" och värmer spelar ingen roll.

På min häst funkade BoT. Köpte först bara en, hade en vanlig padd på andra benet och visst var det skillnad. Nu har jag två uppsättningar + hasskydd och ryggstycke.

Men jag tycker att dom första paddarna är bättre än dom nyare som jag har köpt.

Hej igen,
Jag har inte sagt att det är bluff.
Det som är bluff är att det skulle hänga på keramiken och reflektionen. BoT har troligen lite bätttre isolerande egenskaper pga av hålfibrer i materialet.
Men att de påstår en mängd saker som inte stämmer, är direkt felaktiga och med en suspekt marknadsföring med hänvisning till en "bluffdoktor" kan ju inte vara trovärdigt.

Det hade varit så enkelt för BoT att utföra en studie på deras material och ett likadant utan keramik för en jämförelse. Istället går de omvägar kring allting där de inte ens vill, eller kan visa reflektionsvärden, eller helt enkelt hänvisar till Thomas L:s studie. Och han verkar ju redan fått sparken från Karolinska för många år sedan.

Du har säkert helt rätt i dina fakta och givetvis borde inte produkten marknadsföras på ett felaktigt sätt. Men det är ju så med nya produkter att man måste få in dem på marknaden genom att hänga upp dem på nåt...i detta fallet att keramik var invävt i tyget.

Effekten kanske inte är mätbar men bevisligen så är det många hästar och människor som är hjälpta av produkterna, placeboeffekt eller ej...

Hur förklarar man t ex att mitt fbl fyller i benen ordentligt när han står inne 'naken',
Men som sagt, inte ens jag kan få ofyllda ben till placeboeffekten. Eller den markant högre temperatur som ryggstycket gav jmf med tjoocka täcken, dunpadd, värmelera med folie över, värmande liniment osv.
.

Gör som jag...prova dina uttjänta gamla raggsockor...det funkade lika bra på mig. Jag kan bara redovisa de kliniska undersökningar jag gör. Samt det jag lyckas lura hästägare med. Jag har som sagt lyckats framkalla placebo-effekt bara genom att säga lite väl valda ord. Bara för att ajg är nyfiken på hur lättlurade hästägare är.

Jag måste säga att, den här doktorn som ligger bakom var och marknadsförde nr jag gick hovslagarskolan. Och maken till mysko sammelsurium och kvasi-dravel får man leta efter. Varvat med att han i varannan mening påstod att han var gammal läkare...Det hela kändes mycket oseriöst. Men som sagt, jag använder BoT-lindor på armarna undervintertid och tycker det är bra. Och som sagt får jag precis samma resultat med mina gamla urtvättade håliga raggsockor....

Senast ändrad:

...det är väldigt roligt att skåda hur provocerade somliga blir för att man påpekar att deras mirakelpryttlar inte är så mirakulösa som de tror!

...det är väldigt roligt att skåda hur provocerade somliga blir för att man påpekar att deras mirakelpryttlar inte är så mirakulösa som de tror!

Hihi!

Kan bara hålla med. Använder inte BoT själv, mest för att jag är för liten för att kunna få tag i det jag behöver (i storlek alltså, min storlek finns inte i det jag eventuellt skulle vilja ha), men det är alltid skoj att se de redan frälsta kämpa för sin älskade produkt.

/ Lavinia

Oavsett huruvida det innehåller si och så mycket keramik osv osv osv, så fungerar mina paddar underbart bra och det är det enda jag bryr mig om. :) Då ska jag dessutom tillägga att jag var extremt skeptisk till BoT innan jag provade det som en sista utväg till min häst med kapad ytlig böjsena och halvt kapad djup böjsena. Fungerade som sagt fantastiskt bra, kanske aningens föör bra...

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag är inte upprörd faktiskt. Jag är ju inte förvånad över att BoT inte fungerar med de mekanismer som påstås. Men att det är mig irrelevant om det är som de säger i reklamen, eller beror på ngt annat.

För mig, oavsett produkt, är det viktiga att det fungerar i realiteten hemma hos mig. Gör det det är jag nöjd.

Så om de kommer fram till att det är färgämnet i tyget som ger effekten i Bot, eller att det är exakt 37.5 gram per kvadratcentimeter som tyget väger, så visst det är inte vad reklamen säger, men det kvittar mig lika. Jag provade det inte på grund av reklamen, utan på andras goda erfarenheter. Och jag fortsatte inte använda det pga reklamen, utan på egna goda erfarenheter.

Varför det ger positiva effekter på mina hästar är en sekundär sak. På samma sätt så ledtillskott X fungerade UNDERBART på en av mina hästar. På två andra hade det NOLL effekt. Det finns inte en studie som bevisat att ledtillskott fungerar, och det finns ett fåtal studier som visat på att de skulle kunna fungera men att det är för låg dos i de man kan köpa. Dvs där finns det eg inget som säger det ska funka. Och det fungerade 'bara' på en av tre. Men den det fungerade på fortsatte få det, och jag var nöjd med att uppnå effekt.

Som min vet sa just ang det, att det kanske är något ingen ens tänkt på som gör att det fungerar på vissa hästar iaf, typ konserveringsmedlet i kombination med utfyllnadsmedlet ger på vissa hästar en effekt någon annanstans i kroppen, som i sin tur gör att lederna mår bättre (bara ett ex, inte en teori alltså, utan bara beskriva att det kan vara sjukt långsökta kedjor). Men det som spelar roll är ju eg bara att på den här hästen fungerar det såhär. Och fungerar det så finns ju ingen anledning alls att inte fortsätta.

Och det är liksom mitt synsätt med. Så att reklamen är 'fel' - förvånar mig inte ett dugg. Inte ens som BoT frälst har jag fått ihop att det skulle kunna vara som reklamen säger. Men det är sak samma för mig. Så blir inte upprörd över att 'reklamen säger fel', däremot skulle jag bli det om ngn tyckte 'de är verkningslösa' (vilket inte påståtts än, inte ens av TS, märk väl)

Gör som jag...prova dina uttjänta gamla raggsockor...det funkade lika bra på mig. Jag kan bara redovisa de kliniska undersökningar jag gör. Samt det jag lyckas lura hästägare med. Jag har som sagt lyckats framkalla placebo-effekt bara genom att säga lite väl valda ord. Bara för att ajg är nyfiken på hur lättlurade hästägare är.

Jag måste säga att, den här doktorn som ligger bakom var och marknadsförde nr jag gick hovslagarskolan. Och maken till mysko sammelsurium och kvasi-dravel får man leta efter. Varvat med att han i varannan mening påstod att han var gammal läkare...Det hela kändes mycket oseriöst. Men som sagt, jag använder BoT-lindor på armarna undervintertid och tycker det är bra. Och som sagt får jag precis samma resultat med mina gamla urtvättade håliga raggsockor....

Hästägare är väl ett av de mest lättlurade släkten som finns *hukar* Till vilka andra kan man sälja saltvatten mot eksem, sälja en produkt som är identisk med den som finns till kor, men för tre ggr priset i en flashigare förpackning. Eller svindyra färdigfoder med EXAKT samma värden som gammal hederlig havre? :devil: Eller orangea bambupinnar för flera hundra styck, som fungerar exakt som vilken skogsplockad pinne som helst, bara det att den skogsplockade inte rek av en guru.

Jag och en kompis lekte seriöst med att lansera ett 'revolutionerande borstsystem'. Som inte bara skulle öka kontakten med din häst, utan ge hästen en daglig grundlig massage som befrämjade blodcirkulationen, gav en blankare, mjukare päls osv. (Dvs EXAKT vad som sker vid en gammal hederlig rykt, och kan åstadkommas med mormors gamla skurborste om man vill.. ). Just för att det är så LÄTT att med flashiga namn, massiv reklam och en estetiskt tilltalande design få hästfolk att köpa vad f*n som helst på ren svenska..

Jag köpte som sagt inte pga reklamen utan pga rekommendationer, reklamens uttalanden har jag hela tiden varit skeptisk ang. Men det fungerar bättre än ngt annat, och mer krävs inte för de ska berättiga sin plats.

Men jag ska omedelbart slakta ett par raggsockor, och som rent experiment (jag gillar experiment) prova att ha raggsocka och fleecelinda på ett bakben, och back on track och fleecelinda på ett annat bakben. Jag återkommer imorgon bitti med resultat.

Dock kan jag redan nu säga att på min nacke hjälper inte raggsockan. Inte för jag lindat raggsockor runt halsen, men dock stickade fuskpoloskragar. Blev varmare ja, men lika ont hade jag. Gäller vetekudde etc med. Men Bot däremot. Sen om det beror på hur det ligger an mot huden, täthet i tyget etc eller at det får solvindarna på mars att byta håll - det ägnar jag inte så mkt tanke =)

Men nu ska jag leta upp en gammal raggsocka. Ska man satsa på försvarets gamla beprövade, eller en av mormors hederliga hemstickade (med glesare maskor) måntro?

Jag måste bara undra lite över ditt påstående!? Om man kollar på bilderna så är bilden först på rätt köl, sen är den uppochner!? Är det verkligen samma bil/tillfällle du hänvisar till?

Kolla på dem så ser du att de bara är i fel ordning, sista bilden ska vara först.

Bilen ligger på taket i den slänt som syns på andra bilden. Men de tippar ju bilen rätt för att kunna bärga den.

Däremot är nog inte bilderna tagna i direkt följt, endera skedde kraschen tidigt på morgonen och bärgningen när det ljusnat senare på dagen, eller så skedde kraschen på kvällen, och bärgningen nästa dag.

Det är inte så himla jättebråttom att bärga en så kvaddad bil, det står utom allt tvivel att f-bolaget löser in dem, och det finns inte mkt för små understimulerade ligister att bryta/slå sönder, eller kvadda.

Hej igen,
Jag har inte sagt att det är bluff.
Det som är bluff är att det skulle hänga på keramiken och reflektionen. BoT har troligen lite bätttre isolerande egenskaper pga av hålfibrer i materialet.
Men att de påstår en mängd saker som inte stämmer, är direkt felaktiga och med en suspekt marknadsföring med hänvisning till en "bluffdoktor" kan ju inte vara trovärdigt.

Fast hålfibrer,är det inte det i massor av "vanliga" skin tex renskin osv? *helt okunnig* Varför funkar det isåfall bättre än tex ett renskin eller vad det nu må vara med hålfibrer?

Jag har en opererad armbåge som ibland smärtar rätt så mycket.

Jag måste säga att när jag använder BoT på armbågen känner jag en stor förbättring både under tiden jag använder den och även efter.

Jag märker också skillnad på de hästar jag använder BoT på både när det gäller stallbandage, paddar och ländtäcke.

Så för mig så får det gärna kallas bluff hur mkt som helst för mig personligen hjälper det i vart fall

Placebo-effekt fungerar både på människor och dess djur. Man uppfattar vad man vill uppfatta. Själlv gjorde jag en (bluff)-"studie" på en väns häst. Hon upptäckte en enorm skillnad. Ända tills jag berättade att jag inget gjort alls! Jag hade bara lurat i henne att jag gjort en sak med hennes häst. Så placebo fungerar även på hästar...Själv har jag vintertid BoT på armbågarna med positivt resultat. Precis samma resultat som jag fick av mina gamla ituklipppta raggsockor.....som kostade avsevärt mycket mindre. Visserligen är bot-lindan lite bekvämare.

Till skillnad från dig så märkte jag stor skillnad ;)

Fast å andra sidan om dina raggsockor var av ylle så skall man ju inte underskatta det materialet som i många fall är nästan lika bra som BoT

Jag har också pluggat fysik på avancerad nivå så jag förstår precis vad du pratar om.

Jag tycker precis som du att det är själva marknadsföringsbiten som är vilseledande.Om man ska ha vetenskapliga belägg för det man säger i reklamen så ska man ju tåla att granskas av oberoende källor också.

Om man inte följer en vetenskaplig arbetsmetod så kan det lätt bli troende och tyckande istället för vetenskap.

Sen är det ju bra att paddarna verkligen fungerar,men det är ju inte pga keramiken utan som du såger pga fiberns utformning och det är i så fall det de borde marknadsföra!

/Z

Kl

Retar mig på att det är vilseledande reklam men kan inte bortse från att pållens ben är utan gallor med hjälp av BoT paddarna. Vad göra? Vägra köpa fler produkter då de inte marknadsförs på ett ok sätt?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Pratade med en stallkompis idag som köpt ett back on track täcke till sin häst, hon frågade mej om jag visste varför hennes häst var...
Svar
6
· Visningar
2 202
Senast: Sundbro
·
Utrustning har hört att man helst inte ska tvätta back on track, p.g.a effekten (keramiken) kan försämras. stämmer detta? mitt nättäcke, används...
Svar
3
· Visningar
2 676
Senast: theresesandberg
·
P
Utrustning Ridsport har i nyaste numret gjort en undersökning på Back on Track. Tack och lov kom de fram till att det inte var infraröd strålning...
Svar
4
· Visningar
2 752
Utrustning Ni som har back on tracktäcken i de 'tunnare' varainterna (nät, fleece och jämförbar tjocklek om det finns fler). Hur är täckena i bogen...
Svar
15
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka