Back on Tracks bluff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Back on Tracks bluff

Det var ju en intressant läsning. Jag tror att jag förstod ditt första inlägg. Jag har inte läst ngt om dessa produkter själv men har hört talas om dem och faktiskt trott på att det skulle vara ngt speciellt. Nu kan de naturligtvis vara bra ändå men trovärdigheten minskar ju betydligt om man marknadsför en vara på ett felaktigt sätt.
Detta med fibrer i olika material är inte ngt som jag kan någonting om alls. Men antar nästan att det som gör att ex fårull så varmt kan bero på att den består av naturliga hålfibrer? Fast då kanske inte så små och så tättpackade som i detta konstgjorda material.

KL
Jag har ett förslag att ni som inte är nöjda med era BoT pryttlar säljer dem till oss som vill pröva, så får ni igen en del av era pengar och inte behöver grämma er längre medan vi andra får pröva själva för lite mindre pengar och konstatera på egen väg om det är bluff el nytta.

Jag tar gärna och köper paddar med kardborreband + nackskydd till mig själv. Pm på bara så kan vi nog komma överräns om priset :D

Ameo, du behöver inte ge mig en sådan där grej igen:p

Bevisat verkningslösa:confused:? *host* Det var väl ändå att ta i? Alla jag känner som har provat eller använder produkterna är väldigt nöjda. Så fram med bevisen för att produkterna är verkningslösa!

Jag menade rent allmänt *alla* produkter som är bevisat verkningslösa, inte specifikt BoT (som jag återigen själv använder mig av). Och som sagt, mina gamla avklippta raggsockor har gett mig samma(men mer kliande) resultat...

Jag menade rent allmänt *alla* produkter som är bevisat verkningslösa, inte specifikt BoT (som jag återigen själv använder mig av). Och som sagt, mina gamla avklippta raggsockor har gett mig samma(men mer kliande) resultat...

ÄR det rent fårull som inte är tvättade i dina raggsockor el är det angora ull? Det är stor skillnad på tvättad o otvättad ull samt på vilken sorts ull man har använt sig av. Nu får du precisera dig:D

Ökad värme leder ju till bättre blodgenomströmmning vilket påskyndar läkning vid skador. Att värme hjälper är ju fastslaget sedan länge.

Så frågan är ju istället om B o T värmer så mkt som det påstås (vilket jag själv känner mig övertygad om efter att ha använt) och om det finns något annat som värmer lika bra. Vilket det ju såklart gör men inget som är lika smidigt. Då får man ju typ linda med värmepåsar vilket inte fungerar.

Inom idrotten har man ju "alltid" använt sig utav värme. Det är ju därför som man linimentar i tid och otid.

hitills har jag aldrig sett en idrottsman som linimenterar sig innan han går och lägger sig.. Människor är också uppbyggda på ett helt annat sätt att en jämförelse mellan oss haltar.

ang värmen den ger, många här svär över de som höjer kroppstemp på sina hästar genom 800gr täcken men samtidigt studsar de av glädje över BoT. Det går inte ihop för mig.

Bevisat verkningslösa:confused:? *host* Det var väl ändå att ta i? Alla jag känner som har provat eller använder produkterna är väldigt nöjda. Så fram med bevisen för att produkterna är verkningslösa!

det vore intressantare med bevis för att de funkar på häst.
Att gallor försvinner är inte bevis.

ÄR det rent fårull som inte är tvättade i dina raggsockor el är det angora ull? Det är stor skillnad på tvättad o otvättad ull samt på vilken sorts ull man har använt sig av. Nu får du precisera dig:D

...det är alldeles äkta gamla urtvättade raggisar! Jag har inte en aning om vilket djur som offrats för att bli strumpa.

Det är stor skillnad på Alpackaull- har såna sockor.

såna paddar skulle jag kunna tänka mig- fast att tvätta ylle är aldrig roligt:crazy:

hitills har jag aldrig sett en idrottsman som linimenterar sig innan han går och lägger sig.. Människor är också uppbyggda på ett helt annat sätt att en jämförelse mellan oss haltar.

ang värmen den ger, många här svär över de som höjer kroppstemp på sina hästar genom 800gr täcken men samtidigt studsar de av glädje över BoT. Det går inte ihop för mig.

Vaddå innan han går och lägger sig? Vad har det med saken att göra? Eller syftar du på att mga lindar med B o T på hästarna under nätterna? Att man gör det är ju inte så konstigt eftersom att de blir stillastående i så mga timmar vilket de inte är konstruerade för. En idrottsman linimentar före och efter en prestation. Jag förstår inte vart du vill komma.

Uppbyggda på olika sätt? Jo, :D men muskler som muskler. Blodgenomströmning som blodgenomstömning. Det är inga konstigheter att jämföra det.

Jo, men att höja temperaturen över hela kroppen om det inte finns något skäl för det är ju olyckligt.

det vore intressantare med bevis för att de funkar på häst.
Att gallor försvinner är inte bevis.

Och det vore precis lika roligt med bevis för att det inte fungerar.

Det ridsports mkt enkla studie kom fram till var ju att tyget möjligtvis inte innehåller så mkt keramik som tillverkaren vill ge sken utav. Men de kom också fram till att fibrerna som används (hålfibrer) har större värmeisolerande effekt än vanliga fibrer.

Och det intressanta är ju vilken effekt materialet ger och hur god effekt det ger. Vad det är i materialet som ger effekten är ju i det här fallet ganska ointressant.

Vilka idrottsmän linimentar före o efter:confused:

Har förövrigt svårt att se att ngn lindning ska behövas på hästar som har en normal utevistelse- får gå ut även efter ridpass.

hästar som tränas hårt o står på stall hela dagarna är ngt annat.

Att linda efter ngt extra hårt pass eller om hästen har defekter kan jag hålla med om.

Jag skulle nog hellre först kyla benen efter ett sdnt pass .

Senast ändrad:

Det var inte jag som gjorde ett sådant påstående.
vilka? Exempel .

Inte ens Kajsa med sin hälsena. hon använde värmekuddar.

Är det verkligen det? Det är ju falsk marknadsföring, även om det kanske fortfarande har effekt. I mina ögon framstår ett företag som sysslar med sånt som väldigt oseriöst, vad mer kan de tänkas förvränga?

Och eftersom att jag anser det vara så vanligt förekommande så frågar jag istället vilka som inte gör. Det var inte frågan om någon bevisning (skadad av 11/9-tråden? :D). Jag har erfarenhet utav elitcyklister då vi haft/har 2 i familjen. Och enligt dessa så gör de flesta så. Men någon undersökning har jag inte gjort, och är inte intresserad av heller.

Poängen var just att man är ute efter en värmande effekt vilket då (enligt dig) även Kajsa använde sig utav också. Jag skrev tidigare att man ju lika bra hade kunnat använda sig utav värmekuddar istället för B o T men det fungerar ju inte när man ska linda.

*KL*

Liten spinoff ang det här med värme, skitsamma var värmen kommer ifrån.

Men min lasernisse, som tillika är ÅF för BoT, rek inte användninga v BoT direkt efter ansträngning. Gärna före, och gärna 'ett tag' efter, men inte direkt efter. Med motiveringen att har man fått en liten skada under träning, så är ju värme det sista man vill ha direkt då. Utan då vill man ju eg ha kyla.

Nu pysslar han med travare som väl generellt jobbar lite hårdare än våra hobbyridhästar, men jag fick en liten 'aha, ja just det'-upplevelse av det. För det är ju faktiskt sant att har du en liten skada eller en liten blödning som uppkommit under träning men som du inte vet om, så vill du inte direkt då öka cirkulationen, blodgenomströmningen och värmen. Utan hellre kyla först, och sedan ha på värmen.

Så jag tänker nog iaf sluta använda BoT i transporten på vägen hem efter träning t ex, och lägga på de senare efter hemkomst.

Nej, det är ju olyckligt ur förtroendehänseende om det innehåller mindre keramik än påstått. Men ur användningssynpunkt gör det ju ingen som helst skillnad.

*KL*

Liten spinoff ang det här med värme, skitsamma var värmen kommer ifrån.

Men min lasernisse, som tillika är ÅF för BoT, rek inte användninga v BoT direkt efter ansträngning. Gärna före, och gärna 'ett tag' efter, men inte direkt efter. Med motiveringen att har man fått en liten skada under träning, så är ju värme det sista man vill ha direkt då. Utan då vill man ju eg ha kyla.

Nu pysslar han med travare som väl generellt jobbar lite hårdare än våra hobbyridhästar, men jag fick en liten 'aha, ja just det'-upplevelse av det. För det är ju faktiskt sant att har du en liten skada eller en liten blödning som uppkommit under träning men som du inte vet om, så vill du inte direkt då öka cirkulationen, blodgenomströmningen och värmen. Utan hellre kyla först, och sedan ha på värmen.

Så jag tänker nog iaf sluta använda BoT i transporten på vägen hem efter träning t ex, och lägga på de senare efter hemkomst.

Jo, precis! Men där har jag tänkt mig att benen hinner kylas av ordentligt medan man skrittar av. Men det är klart, man ska kanske vänta med paddarna tills man kommer hem som du säger. :bow:

OK. hörsägen om den mest dopingvänliga sporten:grin:
Övriga då?
Ifrågasätter inte´att liniment används, men inte i den omfattningen som du hänvisar till- före OCH efter

Hur kyls benen av i skritt? med lindor eller skydd på
Trodde att all rörelse gav blodgenomströmning:confused:

idrottsmän använder is eller kylspray.

Men vad är du ute efter? Poängen är ju att man använder sig utav värmens läkande effekt även inom idrotten. Menar du på fullaste allvar att du inte varit med om att man använder sig utav liniment i en större utsträckning? Och hörsägen är väl lite starkt när det är bror och sambo som det handlar om.

Du hänvisar ju själv till att de använder sig av värme. Vad är det då som är så konstigt? Jag fattar nada....
Att man sedan även kyler har jag inte sagt något om. Det finns liniment som först kyler och sedan värmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Pratade med en stallkompis idag som köpt ett back on track täcke till sin häst, hon frågade mej om jag visste varför hennes häst var...
Svar
6
· Visningar
2 202
Senast: Sundbro
·
Utrustning har hört att man helst inte ska tvätta back on track, p.g.a effekten (keramiken) kan försämras. stämmer detta? mitt nättäcke, används...
Svar
3
· Visningar
2 676
Senast: theresesandberg
·
P
Utrustning Ridsport har i nyaste numret gjort en undersökning på Back on Track. Tack och lov kom de fram till att det inte var infraröd strålning...
Svar
4
· Visningar
2 752
Utrustning Ni som har back on tracktäcken i de 'tunnare' varainterna (nät, fleece och jämförbar tjocklek om det finns fler). Hur är täckena i bogen...
Svar
15
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka