Sv: Back on Tracks bluff
Fast just det är faktiskt synnerligen vetenskapligt bevisat. För att utifrån öka temperaturen såpass att 'extravärmen' når in i led krävs såpass hög temperatur att man riskerar brännskador på yttre hudlagren. Värmen absorberas ju på sin väg 'in'. Och för att ha så mkt värme 'kvar' ända inne vid leden, krävs att man har sån yttertemperatur på huden, att det riskerar att bli skadligt.
Dock, för att återigen citera min kära vet, så det kan vara så att leden får fördelas och gynnas även om det inte är pga extravärme som når in till leden.
Dvs att BoT inte ger en ökad ledtemperatur inne i led kan vi helt klart anse belagt. Däremot innebär det inte att BoT inte har befrämjande effekter för leden i fråga. Det enda man kan säga är att ev effekter INTE är pga förhöjd värme inne i leden.
Apropå värme btw. Köpte ju ett par knäskydd till fblherrn häromdagen. Han har dem på nattetid. Han svettas om knäna med dem på. Svettas inte av paddar + lindor. Haft knäskydd till förra fbldonnan, som inte heller hon svettades. VAD svettningen beror på och vad den ger för effekt undviker jag att spek i. Beroende på vem man frågade skulle man nog kunna få följande svar, bland annat:
Det blir tätt och därmed svettigt.
Det är effekten som syns, dvs ökad värme ger svettning.
Det är positivt med svettningen då den tyder på att man ökar cirkulationen.
Det är negativt med svettningen då för hög temp inte är bra.
Och för all del - svettningen är ett tecken på att det finns ett problem, och att man har effekt.
Och säkert fjorton andra svar. Vilket som är rätt eller fel krävs det mer än tro, tänk och tyck för. Personligen nöjer jag mig med att:
a) Han knän har slutat knäppa (om de fortfarande lyser som stoppljus på termografi vet jag ju inte dock)
b) Han upplever inte svettningen som obehaglig, försöker inte ta av sig skydden eller klia på dem eller så.