Back on Tracks bluff

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Back on Tracks bluff

Fast det kan man bevisa att det funkar. Att raspa tänderna på hästar är bra har kommit fram vetenskapligt.

Bot eller homeopati tex finns fortfarande inga som helst bevis för.

Enl artikeln finns det underlag som visar att för att värmen ska påverka leden måste den vara så kraftig att huden kommer brännas.

Eftersom jag var väldigt skeptisk och inte har lust att slänga ut pengar i onödan gjorde jag en alldeles egen undersökning på min 23-åring med artros i en kotled för något år sedan. Jag lånade ett par BoT paddar och lindade med över natt (efter invänjning) och tittade på hans stelhet på morgonen vid utsläpp jämfört med när han stått lindad med vanliga stallbandage. Skillnaden var markant och BoT införskaffades bums. De har helt klart en positiv effekt på rörligheten i hans artrosled. Jag är frälst och så får orsaken till effekten vara vad som helst.

Jag måste bara undra lite över ditt påstående!? Om man kollar på bilderna så är bilden först på rätt köl, sen är den uppochner!? Är det verkligen samma bil/tillfällle du hänvisar till?

ja självklart, det var ju jag som satt i bilen?.. sista bilden är tagen på natten precis efter jag voltade. på morgonen när vi kom tillbaka från sjukhuset hade brandmännen vänt på bilen eftersom den låg och läckte ut bensin.

Refererar till inlägg av signaturen ”ziggy” där denne talar om bluff och bluffläkare.
Läkaren Thomas Lindeberg har absolut inget med Back on Track att göra, han har inte deltagit i våra studier och han har aldrig träffat någon av oss eller ens pratat med någon av oss. Kanske har signaturen ziggy fångat upp namnet i tidningen Hälsa (kan läsas på vår hemsida; http://www.backontrack.se/FCKeditor/File/halsa.html). Ziggy som har gjort flera inlägg om Lindeberg har läst slarvigt och fått allt om bakfoten då Lindeberg endast blivit intervjuad av tidningen Hälsas journalist (aldrig av oss) och i tidningen Hälsas artikel har läkaren lämnat information om värmes förmåga att påverka inflammation. Läkaren har således inget alls med någon av våra studier att göra. Ziggy har dessutom stavat läkarens namn helt fel, men lämnar en länk till en tidningsartikel där läkarens rätta namn framgår. Vi ber signaturen ziggy skriva en rättelse angående den felaktiga informationen om läkarens deltagande i våra studier samt också att han använt felaktigt namn när han kritiserat läkaren, då det faktiskt kan drabba en helt annan person! Givetvis har ziggy´s uttalande åstadkommit skada och det vore korrekt att han/hon träder fram med sitt rätta namn. Jag heter Erland och är VD för Back on Track AB

Är det här ngn reklamtråd för BoT:mad:
bara för att det ifrågasätts om varans konstruktion o verkan.

köper inte alls att det skulle bli varmare än t. ex neopren. Det finns ingen värmekälla mer än kroppsvärmen.

Senast ändrad:

Är det här ngn reklamtråd för BoT:mad:
bara för att det ifrågasätts om varans konstruktion o verkan.

köper inte alls att det skulle bli varmare än t. ex neopren. Det finns ingen värmekälla mer än kroppsvärmen.

Vissa material reflekterar värme betydligt mer än andra, liksom vissa släpper ut värme mer än andra. Neopren släpper ut värme bra och just därför använder man det i skydd. För det allra farligaste för en hästs ben är ett senskydd som värmer benet under ansträngning.

Varmare är neopren finns det VÄLDIGT många material som är.

Du får självklart tro vad du vill men jag vet hur min armbåge reagerar på just BoT kontra vanligt armbågsstöd.

Refererar till inlägg av signaturen ”ziggy” där denne talar om bluff och bluffläkare.
Läkaren Thomas Lindeberg har absolut inget med Back on Track att göra, han har inte deltagit i våra studier och han har aldrig träffat någon av oss eller ens pratat med någon av oss. Kanske har signaturen ziggy fångat upp namnet i tidningen Hälsa (kan läsas på vår hemsida; http://www.backontrack.se/FCKeditor/File/halsa.html). Ziggy som har gjort flera inlägg om Lindeberg har läst slarvigt och fått allt om bakfoten då Lindeberg endast blivit intervjuad av tidningen Hälsas journalist (aldrig av oss) och i tidningen Hälsas artikel har läkaren lämnat information om värmes förmåga att påverka inflammation. Läkaren har således inget alls med någon av våra studier att göra. Ziggy har dessutom stavat läkarens namn helt fel, men lämnar en länk till en tidningsartikel där läkarens rätta namn framgår. Vi ber signaturen ziggy skriva en rättelse angående den felaktiga informationen om läkarens deltagande i våra studier samt också att han använt felaktigt namn när han kritiserat läkaren, då det faktiskt kan drabba en helt annan person! Givetvis har ziggy´s uttalande åstadkommit skada och det vore korrekt att han/hon träder fram med sitt rätta namn. Jag heter Erland och är VD för Back on Track AB

Hej Erland,
Jag heter Michael och är produktutvecklare inom textila/hybrida material med inriktning reflektion/energibesparing/värme/kyla. Eftersom du inte verkar ha några kommentarer kring ämnet mer än felstavningen på Thomas Lundeberg, ber jag om ursäkt till Thomas. Vad det gäller rättelsen om att Thomas ej skulle vara beblandad med Back on Track passar jag tillsvidare. Söker man på "thomas lundeberg back on track" kan läsa ganska mycket som tycks användas hamnat i ert marknadsföringsmaterial etc.

En fråga? På vilket sätt skulle mitt inlägg skadat BoT?
Om Ni skickar lite material till Ångströmslaboratoriet i Uppsala kan vi ju alla få till dels hur mycket reflektion/emmisivitet det faktiskt är i ert material.
Ganska enkelt
Vänligen
Michael

Hej Michael
Vi nöjer oss inte med det svaret och du har heller inte angivit ditt fulla namn vilket vore passande i samband med ursäkten. Du har helt felaktigt skrivit; ”Läkaren Thomas Lindeberg som utförde studien på 120 personer verkar vara en rejäl bluffmakare, se länken. Allt verkar bara vara bluff mao”. Detta uttalande misskrediterar oss och läkaren, separat och på olika sätt. Det är så här rykten uppkommer och någon annan som läser det du skriver kan råka tro på det! Du skriver; ”På vilket sätt skulle mitt inlägg skadat BoT?” Förstår du inte att ett uttalande om att en bluffmakare har utfört en studie skulle kunna skada en produkts framtid? Menar du ärligt att du inte förstår detta?

Vad beträffar att vi har använt läkarens namn i marknadsföringen så är det som referens till uttalandet som förekom i tidningen Hälsa (http://www.backontrack.se/FCKeditor/File/halsa.html); Thomas Lundeberg, docent i fysiologi säger följande i tidningen Hälsa:
-"Vi har visat att värme ger fysiologiska omställningar i kroppen, vilket kan lindra smärta och kroniska inflammationer. Kanske har värme också en mer varaktig, botande effekt, men det är ännu för tidigt att avgöra.
-När kroppen utsätts för värme skickar speciella värmenerver signaler till hjärnan om att det är varmt. Samtidigt blockeras då andra nerver, vilket kan minska muskelspänningar och även lite djupare liggande värk. Värme aktiverar också kroppens egna smärtlindrande system och frisätter dynorfiner, ett kroppens eget morfin." Slut på citat.

Vad jag förstår så arbetar du med forskning och då vet du att man refererar till personer och uttalanden och att man då anger källan, för den skull behöver man inte ha träffat eller ha pratat med den personen. Jag kräver således fortfarande en ursäkt för att du felaktigt sprider ut ryktet att vi använder en bluffläkare i vår studie.

Vi skickar mycket gärna material till Ångströmslaboratoriet. Jag hade redan för 7 år sedan kontakt med Ångströmslaboratoriet och diskuterade hur mätningarna utföres i Kina på varje batch vi tillverkar för att konfirmera funktionen och ifall Å-labbet kunde tänka sig upprepa dessa i Sverige. Laboratoriet tyckte då tyvärr att det var för omständigt och tyckte inte att det passade in i deras forskningsprogram för tillfället (jag har givetvis namn på kontaktperson men vi bör inte ange fler personnamn i enlighet med Bukefalos diskussions regler.) Ifall du kan vara behjälplig att intressera laboratoriet igen för projektet är jag dig mycket tacksam.
Med vänlig hälsning, Erland

Tack för mycket sakliga och trevliga svar från en tillverkare :bow:

Jag är helt klart mycket nöjd med era produkter både till mig och mina hästar

Det köper jag inte.

Fast just det är faktiskt synnerligen vetenskapligt bevisat. För att utifrån öka temperaturen såpass att 'extravärmen' når in i led krävs såpass hög temperatur att man riskerar brännskador på yttre hudlagren. Värmen absorberas ju på sin väg 'in'. Och för att ha så mkt värme 'kvar' ända inne vid leden, krävs att man har sån yttertemperatur på huden, att det riskerar att bli skadligt.

Dock, för att återigen citera min kära vet, så det kan vara så att leden får fördelas och gynnas även om det inte är pga extravärme som når in till leden.

Dvs att BoT inte ger en ökad ledtemperatur inne i led kan vi helt klart anse belagt. Däremot innebär det inte att BoT inte har befrämjande effekter för leden i fråga. Det enda man kan säga är att ev effekter INTE är pga förhöjd värme inne i leden.

Apropå värme btw. Köpte ju ett par knäskydd till fblherrn häromdagen. Han har dem på nattetid. Han svettas om knäna med dem på. Svettas inte av paddar + lindor. Haft knäskydd till förra fbldonnan, som inte heller hon svettades. VAD svettningen beror på och vad den ger för effekt undviker jag att spek i. Beroende på vem man frågade skulle man nog kunna få följande svar, bland annat:

Det blir tätt och därmed svettigt.
Det är effekten som syns, dvs ökad värme ger svettning.
Det är positivt med svettningen då den tyder på att man ökar cirkulationen.
Det är negativt med svettningen då för hög temp inte är bra.
Och för all del - svettningen är ett tecken på att det finns ett problem, och att man har effekt.

Och säkert fjorton andra svar. Vilket som är rätt eller fel krävs det mer än tro, tänk och tyck för. Personligen nöjer jag mig med att:

a) Han knän har slutat knäppa (om de fortfarande lyser som stoppljus på termografi vet jag ju inte dock)

b) Han upplever inte svettningen som obehaglig, försöker inte ta av sig skydden eller klia på dem eller så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Pratade med en stallkompis idag som köpt ett back on track täcke till sin häst, hon frågade mej om jag visste varför hennes häst var...
Svar
6
· Visningar
2 202
Senast: Sundbro
·
Utrustning har hört att man helst inte ska tvätta back on track, p.g.a effekten (keramiken) kan försämras. stämmer detta? mitt nättäcke, används...
Svar
3
· Visningar
2 676
Senast: theresesandberg
·
P
Utrustning Ridsport har i nyaste numret gjort en undersökning på Back on Track. Tack och lov kom de fram till att det inte var infraröd strålning...
Svar
4
· Visningar
2 752
Utrustning Ni som har back on tracktäcken i de 'tunnare' varainterna (nät, fleece och jämförbar tjocklek om det finns fler). Hur är täckena i bogen...
Svar
15
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka