Sv: Dra av skon eller ej? Hovböld?
Personligen skulle jag bedöma det betydligt mindre stressfritt och förvirringsfritt att ringa vet och hovslagare punkt slut, och skippa internet just gällande odiagnosticerade hältor. Känns så himla oproduktivt att låta folk gissa på nätet. Men det är jag förstås, skönt att höra att hästen är bättre nu iallafall!
Nu bad jag förvisso ingen diagnosticera? Utan ville ha ett råd ang dra skon eller ej på misstänkt hovböld - vilken fanns med som misstänkt diagnos från hovis redan i onsdags. Däremot gav jag bakgrunden, då hovböld inte var det enda man kunde misstänka, tyvärr. Min frågeställning var:
Om det är en hovböld som ligger och gror så är väl det bästa dra av skon, och ha kvar inne? Samtidigt om det inte är en hovböld så lär det väl vara dumt att dra av skon när han i torsdags iaf var så sulöm?
För det var lördag. Nu hade jag ju tur (och hovis otur) som fick tag på honom. Han hade glömt stänga av telefonen. Men annars så det går liksom inte att få tag i hovis en lördag. Inte hemmavet heller (som var den som kollade i fredag). Utan det var DV jag hade fått ringa akut helt enkelt. Nu vet jag ju givetvis inte vad de sagt, men jag har sen tidigare den iofs enda gång jag rngt om hovrelaterat (pinne i hoven, kokhet, blockhalt) kallt blivit hänvisad att 'ring en hovslagare'. Hade det varit vardag hade jag ju utan minsta tvekan ringt min hovslagare som sagt.
Men när den inte går att få tag på, och det finns 'vanliga människor' på Buke som faktiskt sett såpass mycket av hovbölder att de kan svara på om det låter rimligt som en böld, och om det då viktigt/bråttom att dra av skon, ser jag inte som ett problem. Varken för mig eller för hästen. Sen är det givetvis som alltid mitt ansvar som både TS och hästägare att behandla svar/en med varsamhet.
Om vi tar nu, så frågan ställde jag ju redan igår. Men hästen är tämligen snabbt och plötsligt u.a. Det kan ha brustit en böld genom sulan. Min fundering var/är ju om man ändå behövde/behöver få ut någon att så snart som möjligt verka upp, eller om det kan vara. Jag kan fråga här och sen utefter svaren ringa ut vet akut, ta bilen och åka några km till den hovis som bor där och knacka på dörren med en påse bullar och be snällt, eller helt enkelt vänta och ringa min hovslagare på måndag så får han komma på tisdag eller senare. Men om jag INTE frågar, utan kallt antar det går bra, kan det ju bli helknas om det måste verkas upp pronto om man inte ska riskera det blir problem igen/ökade problem.
Så jag ser inte problemet att fråga, sålänge det inte gäller så akuta saker att det självklara svaret är 'ring veterinären akut, genast, nyss för sjutton', så länge man behandlar svaren med förnuft.
För detsamma gäller ju eg om man ringer hovis/vet med. Om jag ringt DV igår, och de sagt på telefonen att 'det är garanterat inte fång, det hör jag bara på telefonen, släpp honom i hagen och hoppas hovbölden brister snabbare då' så är det ju fortfarande på mitt ansvar som frågeställare och hästägare att behandla svaren med förnuft.
Jag ser ingen fara i att diskutera, ens frågor som 'är bästa valet att operera min häst eller ej?', naturligtvis är behandlande veterinär allra bäst lämpad att avgöra den frågan, men jag ser ingen fara i att en frågeställare vill ha andras syn och erfarenheter. Däremot om jag frågat 'är det fång eller törs jag släppa ut?' och folk svarat 'släppt ut du' och jag tyckt perfekt, då är det inte fång, och släppt ut - DÄR finns en enorm fara. Men så har jag ju int gjort och lär aldrig göra heller. Däremot föraktar jag inte andra hästägares erfarenheter, oavsett om de är just 'bara' hästägare och utan titel.
Och ja, det är obeskrivligt skönt att han är bättre, bara hoppas det håller i sig med =)