En fundering kring ÖKOZON

C

COQ

En liten fundering kring ökozonet som används till hästar med exem. Har googlat och kikat runt här på buke ang. ökozon. Och de allra flesta skriver att det är jätte bra med ökozon. De skriver även att de trots förbättringen med ökozon använder exemtäcke på hästen. Men att den är bättre och ibland t.o.m. symptomfri.

Men har någon här med en häst som har besvär på skapet och övriga ställen (som inte täcks in av täcket+luva) provat ökozon och märkt att skapet och de övriga ställena också blivit bättre/symptomfria?

Har ju inte problem med avkliad man eller svans på min pålle utan förskräckliga sår på skap och andra ställen där täcket inte täcker... o funderar nu på att prova ökozon. Men då slog mig tanken att det kanske inte är någon ide om det ändå är bäst att de angripna/känsliga ställena täcks..?
:cool:

Åh, en till fråga ang. ökozon. Hur länge räcker en mellanförpackning för en häst? hur många månader så att säga...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En fundering kring ÖKOZON

Min mammas häst har exem, ochh ffa på skap, mellan frambenen och i manen. Han behandlas med ökozon och det fungerar super, bättre n allt annat vi har provat på honom (men givetvis är det individuellt!)

Min mammas häst har exem, ochh ffa på skap, mellan frambenen och i manen. Han behandlas med ökozon och det fungerar super, bättre n allt annat vi har provat på honom (men givetvis är det individuellt!)

okey, men skönt att höra ändå att det fungerat på någon. Då vet jag iallafall att chansen finns att det verkligen BLIR bättre.. :D

Ja, för som sagt har det iaf hjälpt min mammas häst väldigt mycket, förut hade han stora sår, men nu har han inget om hanbehandlas ordentligt med ökozon! :D

Ja, för som sagt har det iaf hjälpt min mammas häst väldigt mycket, förut hade han stora sår, men nu har han inget om hanbehandlas ordentligt med ökozon! :D

Vet du hur länge ett paket ökozon räcker till din mammas häst? Det beror ju självklart på vilket paket man köpt, och ifall man använder ett paket till fler än en häst... :smirk: Men annars, hur många månader..?

Vi har köpt två olika paket (ett "litet" och ett "stort", och när vi hade det stora delade två hästar på det).
Det har räckt en säsong för oss, dvs ungefär drygt 6 månader, men jag känner dem som har fått det att räcka två säsonger...

Min häst behandlas med Ökozon, och har i normalfallet INTE täcke. Jag lägger på flugtäcke när insekterna är som värst (då även som skydd mot bromsar, flugor och sånt), men annars räcker det med Ökozonet. Jag delade stora paketet med en stallkompis förra sommaren, och det räckte och blev lite över. Ger fodertärningar varje dag, och smörjer in mellan var tredje och varje dag, beroende på behov. Fodertärningarna ger jag mellan april och oktober, smörjer gör jag mellan maj och september. Hästen står installad nattetid året om.

Vi har köpt två olika paket (ett "litet" och ett "stort", och när vi hade det stora delade två hästar på det).
Det har räckt en säsong för oss, dvs ungefär drygt 6 månader, men jag känner dem som har fått det att räcka två säsonger...

Super! då vet jag på ett ungefär :D nice om det räcker två säsonger... eftersom det kostar lite :angel:

Vi använder Ökozon till våran islandsfödde valack.
Vi har också köpt ett stort paket och delat med någon annan, för oss har detta räckt i kanske 1.5 säsong, ibland även två.

Vi använder Ökozon till våran islandsfödde valack.
Vi har också köpt ett stort paket och delat med någon annan, för oss har detta räckt i kanske 1.5 säsong, ibland även två.

Då är det ju absolut värt pengarna!! :) om man delar stora paketet så blir d ju bara runt 1700 kr. Eventuellt delat på två säsonger, runt 850 kr... yea!:idea: Måste hitta någon i närheten som vill dela!

Ja, mycket individuellt. Min kompis och jag delade ett stort paket för många år sedan till våra valacker. Gick minutiöst efter anvisningarna hela säsongen och hennes häst blev jättefin och visade året efter nästan inga symptom alls. Min valack blev inte ett dugg bättre, snarare tvärtom. På honom blev det kortisonbehandling och året efter "export" till ny ägare på närmast knottfri ö. Där klararde han sig med eksemtäcke, vindskydd och insektsmedel.

Ja, mycket individuellt. Min kompis och jag delade ett stort paket för många år sedan till våra valacker. Gick minutiöst efter anvisningarna hela säsongen och hennes häst blev jättefin och visade året efter nästan inga symptom alls. Min valack blev inte ett dugg bättre, snarare tvärtom. På honom blev det kortisonbehandling och året efter "export" till ny ägare på närmast knottfri ö. Där klararde han sig med eksemtäcke, vindskydd och insektsmedel.

Äsch, det var ju inte kul att höra... :crazy:

Det kostar ju som sagt lite grann, och fungerar inte ökozonet så är man ju tvungen att återgå till de preparat som man tidigare använt sig av. -> ytterligare utgifter samma säsong!:eek: (eeekar i plånboken ;))

Men tror ändå jag ska ge ökozonet en chans...

Vilken typ av exem hade din valack? kliade man svans? Sår/svullnad på skap? Mage? Ben?

En häst i mitt stall får Ökozon och han håller sig jättefin. Går utan täcke förutom när det är som värst med flugor. Och då går de ute dygnet runt på sommaren.

Vi har använt ökozon några år på vår pålle. Han har också en del problem med skapet men det har fungerat jättebra att smörja med den blå salvan så har såren snabbt försvunnit. Och sen har vi smörjt med den andra också när det inte varit några direkta sår. Han biter ju upp stora sår på skapet och man kan se att han tycker att det är skönt att bli smörjd med det blåa. Men problemen har ju inte helt försvunnit, tyvärr.

Här är en till som använder Ökozon. Min häst håller sig helt symptomfri med det. Läser om den blåa salvan på skapet. Så dumt, det har jag aldrig provat. Min häst får sår där, inte av eksem utan av flugor som biter. Jag har använt tjärsalva eller Superbra sommarsalva (den funkar fint). Ökozonet räcker minst två säsonger för oss. Blir billigare i längden än allt annat man köper, så ser jag det.

Men som redan sagts, på vissa hästar funkar det nog inte, men på de flesta.

OA

Min mammas häst har i flera år (säkert 7-8 år) behandlats med Ökozon. Han har gravt eksem, speciellt faktiskt på skapet, öronen och delvis huvudet. Han har inte klarat sig utan täcke, men får framförallt mindre klåda när han fått Ökozon. MEN; förra säsongen fick han vid 3 tillfällen någon slags allergisk reaktion på det blå medlet/smörjan. Vi trodde först att det bara var en tillfällighet o berodde på något annat. Han började skaka i hela kroppen och flämtandas när vi smorde in honom över kroppen med medlet. :crazy: När det hände vid två tillfällen till insåg vi att det var något med medlet som gjorde att han reagerade så... kanske det gjorde ont/sved? Hursomhelst var reaktionen alltför påtaglig och stark för att fortsätta med behandlingen.

Så; nu är det slut med Ökozon för hans del. Mamma försöker finna andra alternativ.

Med andra ord: var uppmärksamma och kolla av så hästen inte får någon form av reaktion.

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 736
Senast: Liten
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 110
Senast: axel
·
Z
  • Låst
Hästvård I tidningen ridsport uttalar sig Back on tracks ledning i varför deras material skulle vara så effektivt. Detta under halsbrutnade...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
17 051
R
Hästvård Har en cob med måttligt exem (man och svans avkliad elefanthud och fjällig) Exemhästen har täcke men brukar ändå klia sönder sig...har...
2
Svar
26
· Visningar
5 583
Senast: racerkorv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar