En fråga angående formen

R

RealRelation

Jag har ridit islandshäst sedan jag var 11 år och inte fören nu på senaste tiden har jag funderat över deras höga form.
Är det verkligen bekvämt och bra för islandshästen att gå med sånt högt huvud? Svankar inte ryggen?
Det hade varit intressant att få se dess skelett med denna form.
Jag funderar mest över om de inte borde få rygg och halsproblem?

Dum fråga kanske från en islandshästmänniska själv:crazy:

Sv: En fråga angående formen

"Hög form" kan ju se ut på olika sätt. Den form du beskriver tycker jag är fel form, dvs högt huvud med nosen "uppåt", antagligen tendens till underhals (eller iaf spända muskler på undersidan halsen), svankande rygg och bakdelen en bit efter..... Den sortens form är inte bra för hästen, nej.

Sedan finns det en annan typ av form, som i alla fall jag eftersträvar: Att hästen "vinklar in" bakdelen och flyttar över vikten mer till bakbenen och därmed får friare rörelser fram, och en rygg som är "med" i rörelsen och inte bara hänger som en hängmatta. Nacken skall vara högsta punkt på hästen, och hästen skall gå med eftergift, dvs inte "kämpa emot" tygeln med nosen högt upp i vädret, utan acceptera tygeltagen och vara möjlig att ställa och forma på volter etc. Den formen är inte på något vis dålig för hästen, men är mycket svårare för ryttaren att uppnå....

Sök och du ska finna ;)

Detta har tagits upp i tusentals andra trådan så om du använder sökfunktionen så kommer du säkert att hitta massor!

kl*

Okej jag ska ta och läsa och söka vidare på liknande trådar:crazy:

Men här har ja ju ett exempel.

Vackert men bra/bekvämt?
abouticepage_tolt.jpg

Bilden är tagen i högt tempo och man ska då tillåta hästen att gå i en mer "fri" form. om man tittar på hästens kropp så är det lite som en motorbåt, bakdelen är sänkt och framdelen är högre, vilket ger hästen stora frambensrörelser.
:)

jag säger inte att det är bra eller snyggt men det är många tävlingsformer som har högt huvud på banan.
trav, galopp, hopp mm

Ungefär som det redan skrivs, så är det ju inte bra eller rätt när hästan "arbetas/tvingas/dras" i det läget, det blir som tidigare skrivits underhals, spända muskler osv.... Det bästa (enligt min erfarenhet och de tränare som jag lyssnar till) är att arbeta hästen med dressyrövningar, precis som vilken häst som helst! Volter, ställa, öppna, sluta, serpentiner få hästen i form på tygeln och trampa under sig osv....
Det ena ger ofta det andra, tex en häst som går i form, har lättare med en aktiv tölt med mycket energi i bakdelen. Därimot arbetar jag inte lika aktivt ner honom i just tölten, utan låter honom vara mer lösgjord. Tyvärr tror ju många att på en islandshäst "rider man i skogen, höjer händerna med korta tyglar och töltar snabbt, att det bara är att flänga runt hur som helst för de är så tåliga och snälla" Allt det är tyvärr helt fel!! Visst, de är snälla, har ett trevligt sätt, inget snack om det! Men de bör arbetas precis som alla andra hästar, en sådan häst som bara flänger runt i skogen, har ofta inte samma benlyft, samma rena tölt, samma energi som en häst som arbetas rätt. Så det är ingen skillnad när det gäller ridningen.

Egentligen.. Vem har sagt att hästen ska gå i form överhuvud taget?.. de vill ju inte bli tvingade in i en form som de inte trivs med... Men jag rider hästar i form som de accepterar, då tycker ja de är helt okej:..=)

I tölten går ju hästen i friare form naturligt, å de är inte skadligt för de.. Man Vill ha friare form i tölten än tex. i traven..

OM man tar tex T2 där man rider utan tygelkontakt är de mäst naturliga tyker jag.. Va tycker ni?

På tävlingarna jag har varit på har jag alltid fått påpekande om att hästen gå i för öppen form i grundgångartena då jag och min häst inte har kommit så långt än!

Egentligen.. Vem har sagt att hästen ska gå i form överhuvud taget?.. de vill ju inte bli tvingade in i en form som de inte trivs med... Men jag rider hästar i form som de accepterar, då tycker ja de är helt okej:..=)

I tölten går ju hästen i friare form naturligt, å de är inte skadligt för de.. Man Vill ha friare form i tölten än tex. i traven..

OM man tar tex T2 där man rider utan tygelkontakt är de mäst naturliga tyker jag.. Va tycker ni?

Funderar lite på ditt svar om att tvinga en häst i form... Du kan aldrig tvinga en häst i form, visst spänn in den i inspänningstyglar osv, men då går den bara "in/ner-böjd", den arbetar ju inte med rätt muskler. Samma om du försöker dra ner den i form, förmodligen får du antingen en häst som spjärnar i mot och sätter nosen rakt upp eller en som bara överböjer nacken för att komma undan för det obehagliga. En häst, vare sig det är islandshäst eller annan ras så måste den arbetas i form och det handlar ju om både rygg, hals, bakdel osv.. Ett samspel mellan ryttare och häst. Visst, man kan komma olika långt i arbetet, eller det tar olika lång tid att komma dit man vill, men vill man få en häst som går i bra trav, tölt, skritt m.m. så kräver det "rätt form", för att den ska bära sig, få under sig bakdelen osv. Eftersom den blir starkare i kroppens muskler blir ju även tölten bättre även om man rider det i mer lösgjord form. Det gynnar även hästens välmående eftersom den bygger upp muskler på hela kroppen då den arbetar. Hästen blir ju också mer lösgjord, då den inte har spända muskler, så man kan säga att en häst som får arbeta i så kallad form blir starkare och mer lösgjord, så det är inte obehagligt för hästen, även om det kan vara jobbigt i början för det är nytt och nya muskler. Men som sagt, du kan aldrig tvinga en häst i form, det handlar om så mycket mer än en böjd nacke som absolut inte är "i form". ;)

jo om man ska resonera så att "de har ju inte valt själva att gå i form och som jag rider så accepterar min häst det" ja då kan man ju lika gärna fråga,,,,,har hästen valt att bli riden och trivs med det? nej de går helt enkel med på vad som helt det är den bistra sanningen.:cry:

va bara tvigen att inflika va inte riktat diekt te dej men de va en tanke

Nej, det är inte bra.
Det är inte tölten som gångart som ger denna form.

Jag skulle vilja säga att det är islandshästens exteriör i kombinationen med viljan att ha mycket aktion samt en gnutta tradition och "så har man alltid ridit"

Tittar man på andra raser med tölt så ser formen oftast helt annorlunda ut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 637
Senast: Hedinn
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka