En drömdag för er hund

Åh vilken rolig tråd!!! :)

Min Jazza hade velat ha en lååååång sovmorgon, för att om möjligt bli buren ut så hon t o m slipper gå själv, och få vakna i solskenet på gräsmattan.
Därefter hade dagen mest bestått av mat, att få ta det man vill från bordet utan att nån bryr sig, kanske t o m hoppa upp på bordet och få stå där och äta...
Sen ta en sväng i Beach Buggyn med vinden fladdrande i de mjuka öronen, åka ner till sommarstugan och få bada tillsammans med Lill-matte, sen få äta hur många som helst av mormors bullar för att sen åka hem igen. En sväng i skogen med matte och hästen, sen lite mer mat, för att slutligen få somna i soffan utsträckt mellan (på) familjen, och innan John Blund slutligen drar ner dagens rullgardin få höra på nyheterna att det kommit ut en ny smak på hundmat. DET vore Jazzas bästa dag!!!
IMG_2241.jpg

Nya hundmatssmaken! :d:d:d

Jazza är en stabyhoun på 9 år.

Superrolig tråd som jag funderat på sen igår! :D
Vår hund är en fransk bulldog på dryga året.
En perfekt dag hade han vaknat mellan husse och matte som hade haft allt tid i världen att klia mage och kela. Sen är det dags för morgonpromenad utan koppel. Det får INTE regna, men gärna blåsa så att man kan jaga löv och inte bli myggbiten. Promenaden går förbi minst ett dyigt dike där man kan plaska omkring, hämta upp nån riktigt slemmig pinne och skita ner sig ordentligt. Väl hemma serveras frukost i form av leverpastejsmörgåsar. Sen är det dags för förmiddagsvila med hela familjen i soffan och vovve som självskriven mittpunkt.
Eftermiddagen kan gärna spenderas på picknick vid sjö, men helst behöver man inte åka bil dit. Under picknicken kastas det pinnar och serveras köttbullar. Sen mer vila. Kvällsmat. Somna i sängen. Snarka högt. Fisa. Ljuva liv.

ehum..

Basenjitik 8 år. Drömdagen...

Sova till typ 12.äta... äta.... äta.
Gå ut och lägga sig och sola med hela familjen
Eventuellt ta några korta lekar med den andra basenjin
Äta lite till
Få lite klapp
Äta lite mer
Hitta nå¨gotsmaskigt som katterna/hovslagaren lämnat
På kvällen gotta ner sig i värmen hos min mammas make.
Vid läggdags busa lite i sängen, Få lite mer klappsedan gotta ner sig under täcket.

Nöjd dam

Megafrukost med valfri mängd mush, sova någon timme till och sen släppas lös på ett fält fullt med harar, katter och rådjur....... sova ett par timmar, tugga älgben, gå en långpromenad med bästisen Selma och avsluta med lite mer jakt!

Max, golden retriever på 5 år
  • Vakna vid 10
  • Långpromenad i skogen som krönts med att bada i valfritt lerdike utan att matte stönar
  • Spendera dagen på uteplatsen tuggandes på ben
  • Lite agilityträning
  • Eftermiddagsdopp
  • Äta något annat än tråkigt torrfoder till frukost och middag

Chanels drömdag:
Sova läääänge, åtminstone fram till klockan tolv på dagen (hon är morgontrött).
Byta bort sin jobbiga "lillasyster" (egentligen halvsyster) Vilda mot torkad kycklingfilé eller annat gott, småsyskon är mycket överskattade tycker Chanel. ;)
Springa fritt hela dagen
Springa, springa, springa!
Jaga fåglar (Chanel läste aldrig den delen av rasstandarden där det står att tyska spetsar ska ha lite jaktlust, för jaktlust har hon definitivt och springa efter fåglar tycker hon är kul!)
Leka
Vakta gården som den vakthund som hon ursprungligen är.
Tigga godis av min mamma
Leka och springa mer
Provsmaka människornas mat
Äta torkad kycklingfilé igen.
Sova i mattes rum.

Vildas drömdag
Vakna tidigt
Gå en långpromenad
Gosa med människor
Springa fritt med sin "storasyster" Chanel.
Mysa mer med människor
Gå fler promenader
Träna lydnad eller liknande
Mysa med människor
Tugga ett ben eller liknande
Sova

Vi kommer ha en sån i övermorgon.
Vi kommer vakna ett tält. Vi kommer äta frukost och Cesar får en egen smörgås med mjukost.
Sen kommer vi gå, gå och gå backe upp och backe ned. Han kommer dricka vatten ur fjällbäckar, balansera på stenar, spana efter renar och vakta våra ryggsäckar. Han kommer få äta korv, rester, frystorkat foder och den ljusa delen på ballerinakex.
Förmodligen kommer han bli blöt, kall, myggbiten, få möra tassar och lite träningsvärk. Han kommer till sambons förtvivelse att somna både fuktig och lerig ovanpå sambons sovsäck istället för sitt egna liggunderlag.

Vi kommer ha en sån i övermorgon.
Vi kommer vakna ett tält. Vi kommer äta frukost och Cesar får en egen smörgås med mjukost.
Sen kommer vi gå, gå och gå backe upp och backe ned. Han kommer dricka vatten ur fjällbäckar, balansera på stenar, spana efter renar och vakta våra ryggsäckar. Han kommer få äta korv, rester, frystorkat foder och den ljusa delen på ballerinakex.
Förmodligen kommer han bli blöt, kall, myggbiten, få möra tassar och lite träningsvärk. Han kommer till sambons förtvivelse att somna både fuktig och lerig ovanpå sambons sovsäck istället för sitt egna liggunderlag.
Om min hund varit några år yngre hade detta varit även hans drömdag! Dvs en av MÅNGA drömdagar för en gränslös hund :-) Gränslös i ordets positiva bemärkelse.

Har två väldigt olika hundar så det blir två väldigt olika dagar :D.

Nikes dag:
ca 10,00 ut och snabbkissa och sen sova till tre på eftermiddagen med matte i sängen
15.00 Dela mat med matte och en sväng ut och kasta boll i 20 min
15.45 Sova på matte i soffan eftermiddags/kvällslur
18.30 Dela sen middag med matte och sen en till sväng ut och jaga boll en stund
19.15 Sova på matte i soffan tills det dax att kvällskissa och lägga sig i sängen

Nessies dag:
05.00 ut på långpromenad/cykeltur för att avsluta med dopp i poolen
07.00 frukost efter aktivitet följt av leka med hundkompis hela förmiddagen
12.00 lunch och därefter gräva fina gropar i trädgården och jaga fjärilar
15.00 långpromenad/till stranden och bada
17.00 middag och därefter gräva lite mer fina hål i trädgården och bada i poolen
18.00 Träna med lillmatte, vad som helst bara man får träna.
19.00 Långpromenad
20.00 kvällsmål och aktivitet ute i trädgården sen och sova där ute över natten (nej hon sover inte ute men skulle gärna göra det om hon fick bestämma)

Alpina:

Vi vaknar och det är 20 minusgrader ute och det har kommit två meter pudersnö under natten!
Ut och busa tills hon stupar sen in och äta (vad spelar ingen roll sålänge det kommer från mattes tallrik).
Åka till något ställe med ännu mer snö! Hon åker i framsätet såklart eftersom hundburen är under hennes värdighet.
Vara ute och busa tills det är kolsvart ute.
Äta.
När natten kommer sover hon på husses sida av sängen (husse jobbar eller sover på soffan).

Valpen:

Vakna kl 05! Vad det är för väder spelar ingen roll men helst inte regn.
ÄTA!
Ut en snabbis och jaga löv.
ÄTA!
Busa med syrran och springa fram och tillbaka i lägenheten såfort hon bara kan. Sen får hon strimla sönder hur många kartonger och papperstussar hon vill utan att få skäll.
ÄTA!
Sova middag i minst två timmar.
ÄTA!
Busa lös i skogen och hitta något "ätbart".
ÄTA!
Busa med syrran och bita henne i svansen jättehårt utan att hon blir sur.
ÄTA!
Träna lite med matte så man får godis.
ÄTA!
Somna under sängen eller i skostället.

:D

Corinne, Whippet, 7 år
Först startar vi dagen med att ligga i en mjuk whippetvänlig prinsess-säng halva dagen. Helst ska det minst vara 20+ ute med gassande sol om hon ens ska sätta tassen utanför dörren. Äta så mycket mat hon vill är såklart ett måste, helst hela höns om hon får välja.
Sedan vill Corinne ut till ett fält och jaga harar och kaniner så bäst hon vill och kommer sedan tillbaka och visar matte vad fina lurviga saker hon har jagat. :angel:
Corinne vill sedan till mina pärons stuga, där vill hon ligga på en mjuk madrass i solen medans hon får äta lite mer mat och att hon får stå i centrum hela tiden, gärna att alla klappar och kliar henne samtidigt. :p

Fenna, Kooikerhondje, 2 år
Börjar dagen med att gräva matte i ansiktet för matte är för slö enligt Fenna på morgonen. Ut på gården och jaga grannkatten för den är såååå rolig och jaga katten för den springer för sitt liv, superkul tycker Fenna.
Sedan vill hon till bilen och hon vill inte ligga i sin bur utan i Corinnes trots att burarna är likadana men det tycker inte Fenna. Vi ska möta upp Fennas bästa kompis Vilja och dom vill ut till fältet och springa tills dom stupar bokstavligen, sedan när dom är trötta är det pusskalas.
Åka bil till uppfödaren hade inte varit så dumt, Fennas uppfödare är den bästa människan hon vet förutom matte såklart och hos uppfödaren finns även Fennas stora idol, halvsyrran Anya som Fenna vill busa med. :p
Fenna vill sedan avsluta dagen med att gå lös i skogen några timmar och springa som en dåre. :cool:

Min äldsta hade planerat att åka till sjön, där det finns en brygga och tagit med sig sin boll. :D:love:
Och då hade vi varit där hela dagen! :)

Lagotton skulle vilja gå på skogspromenad lös, få gräva hur mycket han vill (helst i sand) och vattenapportera tennisbollar. Kanske även få spåra.

Border collien skulle älska att få leka med andra hundar löst så länge han ville. Med så många olika hundar som möjligt.

Haha rolig tråd! :D

Jussi, Flat 5 år
* Väcka matte vid femrycket genom att pipa oerhört irriterande näääästan ljudlösa pip
* Långrunda med tillhörande bad. Bada i evighet. EVIGHET!
* Vila ca 10 min
* Apportera högt älskade dummies men ge fan i att lämna av, istället dra 8 ärevarv med nämnda dummies. Detta utan att bli utskälld
* Somna med huvudet på mattes kudde och flåsa henne i örat

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar