En drömdag för er hund

spinxx

Trådstartare
Om ni skulle ha en riktig favorit-dag för er hund där ni enbart skulle göra favoritaktiviteter och saker som hunden själv tycker är superkul. D.v.s. en dag som hunden själv fått planera om den kunnat. Vad hade ni gjort med er hund?

Jag har semester snart och funderar skarpt på att ha en riktig Franke-dag! Dock är han fortfarande så pass ung att vi inte hittat alla favvo-aktiviteter ännu - så jag vill ha inspiration från er och era hundar! :D

Oj, vilken bra fråga :)
Vår nästan ettåriga tik hade lätt velat sova till minst klockan 10 på förmiddagen. Sedan gå sin vanliga runda i kvarteret och checka av sina "meddelanden" :D Efter det hade hon velat leka med sin bästa kompis Elsa i ett par timmar. Sedan hem och vila på soffan, gärna under en filt eller i en solfläck. Efter det åka bil en sväng. Kvittar vart man åker, bara man får åka bil :) Avrunda med att ligga i kvällssolen i trädgården i ett par timmar och bita på en pinne. Krypa i sängs, under täcket, absolut senast 22. Helst 21 :D

Mamma Mu: Hon vill gå lös i skogen upp till sjön. Bråka med stora pinnar och bada jättemycket. Sen vill hon gnugga sig 5712904 i blåbärsriset och äta korv. Resten av dagen vill hon strosa i trädgården och slappa i soffan. Eventuellt vill hon åka till klubben och bita lite i en figge också.

Calibra : Hon vill gå en långtur i skogen, bada lite med morsan ( Mamma Mu)i sjön och leka hemma i trädgården med lilla Jarla. Resten av dagen vill hon ligga nära, nära mig och få timvis med kel. Leka med husse och bollar måste också hinnas med en perfekt dag.

Skägget:
Han vill gå långpromenad var som hellst, leta godis i trädgården och bara chilla.

Jarla: Hon vill kampa, bita hoppa, springa, reta de äldre, bada, bada, bada och äta huuuuur mycket mat som hellst. Hon har inte tid för så mycket mys utan det ska hända en massa saker. Hon skulle gärna hänga med till nått jättekonstigt ställe med nya miljöer, ljud och dofter att undersöka.

Pästos skulle önska en runda i skogen på morgonen med kottkastning, ett sökpass, kanske ett spår, gärna ett skyddspass också utan någon som helst styrning. Efter det skulle hon äta, bada, tugga frenetiskt på en grön starmarkboll, gärna lite kottkastande till för kottar kan man inte leva utan. Helst vill hon nog att husse är med, för han är den bästa! Sen framåt senkvällen skulle hon vilja sova i sängen och hoppas på att morgondagen blir lika dan som den hon precis upplevt.

Gissa skulle vilja åka till någon eller något ställe där det finns fåglar man får jaga ,gärna ner i sjön för ett dopp samtidigt,äta glass,leka med jämnstora kamrater,åka bil till något nytt ställe,träna lite på klubben o sen god mat (gärna det jag äter) och ta en runda på typ en marknad eller liknande ställe där det är massor av folk som vill prata o klappa. (ja min hund är knäpp)

Enligt min 10-månaders golden ska det vara så här:

Sova lite längre än en jobbdag, men inte jättelänge (frukost är ju så gott). Långpromenad på nytt ställe där man kan nosa på nya saker, gärna någonstans där man kan gå lös. Ligga ute i skuggan och gnaga på pinne eller helst gott tuggben (tjurmuskel är nya favoriten) och sedan sova lite. Leka en stund med kompis på eftermiddagen och sedan ett litet kort träningspass på kvällen, gärna med "godisträd". Naturligtvis avsluta med ytterligare tuggstund i trädgården.

Fick hon själv välja kring allt på dagen skulle hon också få mycket mer mat än hon får normalt och enbart färskfoder (får nu blandat då matte har för liten frys). Och det ska inte regna men inte heller vara för varmt. Mulet och runt 16-20 grader är perfekt.

Betty vill sova till kl 12 sen äta en måltid bestående av vad vi tvåbeningar åt till middag kvällen innan. Efter det vill hon ut och springa lös i skogen, spåra upp nån hare gärna också. Efter detta vill hon bada lite och sen äta korv och kampa på agillityplan. Dagen ska avslutas med middag vid middagsbordet tillsammans med tvåbeningarna och sen vill hon bli kliad på magen av husse.

Bettys dag kommer aldrig äga rum :angel:

Lasse, welsh corgi cardigan, 2,5 år:

Väcker huset i vanlig ordning runt 7.30-tiden genom att studsa runt i sängen, "prata", putta på oss med nosen och "snutta" i täcket utan att vi säger ifrån.

Frukost: färskfoder och ett rått ägg.

Skogspromenad runt timmen, lös hela tiden. Väl hemma igen, svalka av sig genom bad och simning i havet vid vår egna strand. Kast med frisbee som han simmar och hämtar.

Ett sökpass med figuranter kompetenta nog att belöna med boll istället för godis.

Lydnadspass med bara boll-belöning (sker aldrig pga blir för het :angel:).

Avslutar dagen med bus med hundkompisar lösa i skogen och middag bestående av våra rester.

Frank
  • Sovmorgon till 10-tiden, sen frukost
  • Gosa lite efter maten och simma efter en boll eller två i sjön
  • Lunch och gos
  • Gå några spår efter vilt som han får kampa lite med i spårslutet
  • Mellis och gos
  • Leka lite med någon rolig tik
  • Middag och gos
  • Gnaga på märgben
  • Kampa lite med favoritleksaken
  • Dela lite tryffelsalami med matte i soffan och gosa lite
Morris
  • Gå upp senast 9
  • Släppas i skogen så han får söka upp och skälla på älg/gris
  • Äta lite
  • Fortsätta skälla på älg/gris
  • Ligga i soffan och få lite klappar
  • Däcka totalt
De är lite olika våra två :angel:

Börja dagen med att slicka ur den odiskade disken i maskinen, mat är inte så viktigt.
Sen gå en sväng på stan, som han föredrar framför skogen, självklart lös.
Sen spåra upp en löptik som han får hänga med resten av dagen.

Sigge
Sova länge
Om det inte är för varmt, ut lös i skogen en dryg timma, är det för varmt en snabb rastning för att återvända till sängen
Hem och chilla med familjen, ligga nära och få mycket pill.
Leka lite med tanten Elsa i trädgården
På kvällen ut en dryg timme lös i skogen igen och springa
Chilla hemma med mycket pill

Elsa
Sova länge
En kortare rastning
Hem och chilla, lite ute under studsmattan sen in i skuggan
Busa lite med Sigge i trädgården
En kortare rastning

Kul tråd! :D

Aysu, saluki, 5 1/2 år:
Frukost på sängen, massor av frukost!
Efter någon timmes sömn vill hon rasta sig och sedan gå ut på en äng i strålande solsken (minst 20 grader varmt i skuggan) där hon kan jaga så många harar hon orkar.

Efter det vill hon äta så mycket hon orkar och sova i solen och jag ska sitta bredvid, ständigt redo att klappa henne om hon blir på humör för det. När det blir kväll har hon säkert hunnit bli hungrig igen, och behöver nog en kort rastningsrunda. Dagen avslutas med att hon lägger sig i sängen, med huvudet på huvudkudden och täcke över resten av kroppen. Jag ska ligga bredvid och krama henne.

Ebrah, saluki, snart 2 år:
Här spelar vädret inte så stor roll så länge det inte regnar, men idealiskt är nog ca 15 grader varmt och mulet. Vakna tidigt, äta lite och sedan ge sig ut för att springa lös en stund i rejält kuperad skog. Vid skogen ska det finnas en äng som hon kan springa ut på och fånga en hare innan hon leker lite mer i skogen. Därefter vill hon ha rejält med mat och sova många timmar på rygg i soffan tillsammans med Aysu.

Fram mot kvällen vill hon rastas och sedan leka lite med mig, träna några roliga trick och ha dragkamp med repleksaken. Efter lekstunden ska det serveras massor av mat. En rastningsrunda vore nog lämplig innan läggdags och sedan skulle hon ligga mitt i sängen, på mig men mot Aysu.

(Av förklarliga skäl kommer de aldrig få sina drömdagar, men vi åker ju iaf och tränar/tävlar lure coursing så att de ska få jaga. Det är nästan lika bra ;) )

Glömde :D

Sigge

Sova länge
Om det inte är för varmt, ut lös i skogen en dryg timma, är det för varmt en snabb rastning för att återvända till sängen
Hem och chilla med familjen, ligga nära och få mycket pill.
Leka lite med tanten Elsa i trädgården
På kvällen ut en dryg timme lös i skogen igen och springa
Chilla hemma med mycket pill

Elsa
Sova länge
En kortare rastning, gärna till ett badställe
Busa lite med Sigge i trädgården
En kortare rastning, gärna till ett badställe

Haha kul!
Elsa, Bostonterrier 2,5 år
Sova i sängen mellan husse och matte, vakna framåt 08.30-tiden och väcka husse och matte genom att stöka runt lite i sängen (sträcka sig, pussas och dra sig runt med frambenen).
Frukost ute i gräset!
Gärna sova med husse och matte en stund till.
Sedan vara ute med husse och matte, gärna ska vi sitta still typ på en filt. Det ska finnas pinnar som hon kan hämta och malligt springa runt oss en massa varv innan pinnen tuggas lite på och sedan överges för en ny.
Lite bus med en kompis, helst en bostonkompis och helst på stranden!
Sedan slappa i trädgården med husse och matte i solsängen. Bada i sin pool (en murarbalja) och äta lite vattenmelon.
Kampa med kampleksak och jaga och brotta ner husse en stund. Kanske träna en kort stund, inte för länge med samma övningar för då blir det tråkigt:angel: Men gärna lära sig något nytt som inte är för svårt och som belönas med mjukost, leverpastej och kampleksak.
Kvällsmat i gräset!
Somna tidigt mellan husse och matte i sängen :D

Fel årstid men men.
Upp och ut vid gryning och ut på jakt,
Hitta en sur gammal ko att ställa men grisar funkar lika bra och hoppas på att jägarna är på hugget så det blir lite utdelning,
Under fikan vill jag att alla kelar med mig och att jägarna är generösa med att dela matsäck.

Har jag fått riktig jackpott så har jag hittat en grävling att gå in i slagsmål med under dagen:cautious:.

Tyvärr är hon nu mara ingen ungdom lägre och orkar ingen heldag mer:cry:

Först få dra ut och jaga kanin (eller annat smådjur) på en långrunda samt kasta boll.
Sen spendera dagen med att köra skydd tsm med en kul figge (som inte tjatar om lydnad).
Hem och dela 1kg färskfoder med bästa kattkompisen innan man däckar i soffan när tvåbeningarna kollar tv.
/Ammo

Awh!

Kailzie, JRT 11 år:
Skulle få vakna upp till strålande sol men inte för varmt i vår sommarstuga uppe i norrland och först få frukost vid sju, sedan spendera morgonen med att flytta runt mellan alla sängarna för att tupplura/morgonmysa.
Naturligtvis är det viktigt att hela familjen är där, inklusive brorsbarnen - de ska nämligen (after second breakfast) stoppa fickorna fulla med pipleksaker och korvbitar och gömma sig i skogen så att hon får hitta dem.
Sedan kan vi kasta frisbee en stund!
Sedan tupplur i solen medan det är som varmast.
Efter det ska tvåbeningarna roa sig, stanna kvar på gården så att hon vet var hon har dem och då och då bjuda på godbitar medan hon helt själv får leva rövare och jaga alla vilda djur som finns i området! Helst dräpa ett par stycken också.
I brist på det kan ett viltspår eller agility med kampbelöning gå bra. :angel:
Kvällen spenderas med hela familjen i soffan efter den största middagen i hela världen! <3

Chika, shiba ~7 år:
Vaknar var som helst i en dunsäng, blir serverad frukost på sängen och ligger och drar sig till elvasnåret eller så.
Det är soligt ute. Gärna minst tjugo grader i alla fall.
Går ut för rastning i högt diskret gräs och för att läsa närområdets 'morgonnotiser' mycket noga utan att någon stör. Minst fem minuter per fläck.
Spenderar en timme eller två i den gassande solen, utfläkt på en bekväm dyna.
Går sedan gärna på strosig löspromenad ut i skogen och gör lite akrobatik här och där, kanske engagerar sig i lite musjakt och ett godisträd. Kan gärna träffa en av de utvalda pojkvännerna på ett öppet gräsområde och leka med honom i tjugo minuter eller så, tills hon tröttnar och får ge honom kalla handen.
Kommer hem och tokröjer med matte tills det är dags för tupplur.
Kvällen kan sedan vara fortsatt tupplur eller någon pigg aktivitet! Blir det agility skulle hon helst vilja att banan Bara bestod av balanshinder och platta tunnlar! Ingen tråkig jäkla slalom. Somnar sedan mellan matte och terriern. Helst ska ingen utöver shiban röra sig på hela natten.
Viktigt är att matte finns till förfogande precis hela dagen ifall andan faller på att göra något liksom.

Och nej, allt detta skulle aldrig hända heller, men det finns ju som sagt alternativ till lös viltjakt. ^^

Boss: Sova ute på trappen. Sitta i trädgården och titta på fåren tillsammans med matte över en kopp kaffe och en frukostmacka. Flytta jättejättemånga får väldigt långt, gärna längs en väg. Gå ett spår, leka i plattformen och sen äta chips i soffan.

Fridolf: Sova länge. Åka bil i framsätet ensam med matte till en tävling. Köra några stora ik2-banor och sen ställa ut får tillsammans tills vi knappt kan stå längre. Äta middag och somna under soffbordet med hakan på mattes fot.

Frodo: Knappt gå ur sängen alls. Sen sitta på egen stol och äta brunch bestående av massa ost. Gå ut tillsammans och leta rätt på alla djuren på stora fältet och gå hem med dem. Bada i en vidrig lerpöl. Riva sönder en pappkartong, äta middag och somna i mattes famn i soffan.

Karla: Klappa magen i en timme innan vi går upp. Äta. Springa lös i skogen och busa med Frodo. Tävlingsträna hos fåren. Äta mer. Leta godis i hundgården och somna med hakan på fönsterkarmen i sovrummet.

Ale: Klappa mage i sängen. Fika inne hos Ida. Valla en stund, sen springa fort ner till sjön och simma tillsammans med Fridolf. Sen vill hon ligga och sova under sin stock i hundgården, äta middag och somna i korgen vid fönstret.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar