En älskad hund är inte tjock!

Jag var på ett föredrag för Marianne Furst Danielsson (dommare - uppfödare) som handlade om fågelhundar och hon hävdade att våra labbar har blivit aldeles för tunna nu för tiden.
Dom är vatten apporterande fågel hundar och behöver lite fläsk för att hålla tamperaturen, själv har jag hellre lite för mycket än för lite hull på både hästar hundar och katter,mina egna depåer är det faktiskt inte heller något större fel på

Jag har funderat en del på detta med vikt....
Ingen varken människa, häst, hund eller annat djur mår bra av att vara för överviktig. Men ingen mår dåligt av att ha någon gnutta fett på kroppen, men inte kilo vis! Detta leder ju bevisligen till massa komplikationer i längden, kroppsligt, sjukdomar mm
Tyvärr så ser man hundar som är alldeles för överviktigta med jämna mellanrum, men tycker inte det är lika vanligt längre som förr i tiden, tror nog dom flesta blivit mer medvetna!
Vår Bichon har aldrig haft problem med hullet, även om dom har lätt att lägga på sig. Taxen därimot blir jag så fundersam på :confused: Hon var tunn när hon kom och gick ner lite mer i vikt första tiden, men håller nu samma vikt hela tiden. Men inbillar mig ibland att hon är på gränsen till för rund *S* men nästa så tycker jag att hon ser så fin ut. Var hos vet. (av andra orsaker) frågade då, han tyckte hon såg okej, ut vägde 5 kg.
Man skall väl inte fundera så mycket :rofl:

För tunna?
De utställningslabbarna ser ju ut som vandrande tunnor. Isolerande underhudsfett ska heller inte förväxlas med dallrig fetma.

De labradorer jag ser vandra runt här i Örebro är mestadels feta och har mycket mer än bara underhudsfett. På utställningar är det tunnor som springer runt i ringen. Isolering i alla ära, men en tjock hund kan inte arbeta optimalt.

Jag tycker tvärt om. Hellre lite för tunn än lite för tjock. All extra vikt frestar onödigt på leder och liknande.
Blir hunden så sjuk att den riskerar att falla ur alldeles så ska den in på klinik och få dropp så det finns ingen anledning att hålla en hund i överhull för den skull.

Två ynka kilo kan för övrigt utgöra en stor skillnad även på en större hund. Mina väger för tillfället 35 och 42 kg och där märks två kilo direkt.

som labbeägare ("streckmodellen") så kan jag inget annat än att hålla med Jadzia, labbarna vi ser i ringen är inget föredöme.

Och att de skulle vara för smala tycker jag tyder på domare med antingen synfel eller konstig uppfattning om rasen, en labbe ska vara smal, kolla bara på Englands labbar. Vi har snarare emorma problem med fetma inom rasen :crazy:

//E

Jag tycker den stämmer till 100 procent. Älskar man sin hund låter man den inte bli tjock!!!

Eller tror du att dekalen menade något annat :)

Självklart ska man sträva efter idealvikten. Måste jag välja har jag hellre en lite tunnare hund än för tjock.

Jo, jo om hon är domare så är det väl inte så konstigt att hon försvarar utställningslabbens fläskighet. Hade hon varit jägare så hade det nog varit en annan femma. För övrigt är det pälsen som håller labben varm och torr i vatten och inte fetma.

är det inte så med labbar att de ska ha en "tunnformad" bål? och att om dom inte har det så kan man göda dom lite extra för att det ska se ut så? som domare hade jag då eftersträvat smalare hundar där man kan se vad som är korrekt och vad som är fläsk.

en liten fundering... kan det inte vara så att hon menade att de ska vara grövre i hela benstommen? alltså "tygre", inte fetare? jag menar, när hela hunden dallrar när den rör sig kan den väl knappast vara för smal??

Jag vet inte det heller om jag tycker att benstommarna har blivit mindre. Möjligtvis att hon syftade på att vi fått mer jaktlabbar i Sverige??

Jag måste då säga att jag inte vet hur lite mat jag skall ge till min äldre tik för att få henne att gå ned i vikt... Snart återstår bara specifiks Lightfoder med 2% fett eller vad det nu innehåller... Min kompis hund äter 4 dl mat per dag!!! (2+2 dl) samtidigt som hon tävlar elitlydnad! Det är alltså ingen hund som är stilla på dagarna. De både springer och åker skidor med henne också. Det känns nästan lite som djurplågeri det också att ge de så lite att äta... Jag anser då att vissa hundar är svårare att hålla vikten på, precis som du och jag så varierar deras förmåga att bränna kalorier...

Låter väldigt lite med fyra dl mat...
Om hon tränar och tävlar en del så behöver hon ju också mat för att kunna sätta muskler ordentligt.
Storbetydelse är också vad hon äter, skiljer en massa på alla foder.

De har testat olika sorts foder på henne. Hon har varit så lättfödd hela livet. Sen är det lätt för folk att gnälla att hundarna har ett par kilos övervikt. Den mängden mat krävs på hennes hund för att inte få nedlåtande komentarer hela tiden.

det var lite på halvskoj jag skrev det där om benstommen :smirk:

min labbe får 6 dl mat per dag, och det är inte heller mycket.

En bekant till mig har enna riktiga utst.labbar. De är rätt så läckar för de har BENSTOMME. Deras ben är ju f*n som mina underarmar. Men hon håller de väldigt slanka eftersom att de inte ställs ut. Jag har aldrig sett något liknande. Annars brukar det ju alltid dallra så att säga. Min tik är "skitsnygg", pinnsmala ben och en grov kropp. Lång rygg dessutom så hon ser ju extra tung ut :( Nu är hon iaf i bättre trim än hon varit det senaste året så till våren hoppas jag att hon är i bra trim igen! Fast när jag ser henne ligga och snarka i bädden så undrar jag *ha ha*

Det kanske finns en mening med att vissa raser är mera lättfödda än andra :idea:
Mina vinthundar äter 1,5 liter Nutra nugget högpresterande dagligen och kunde ändå lägga på sig en aning till men det vill sig inte så

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18