En älskad hund är inte tjock!

Synd är det ju när magen kurrar så högt att matte vaknar av det på morgonen och synd är det när de kräks galla varje morgon :( Synd är det också om de skall äta skitfoder som de inte får energi eller ens livsglädje av när de äter.

Det är ju lite trist att de ska gå hungriga och behöva kräkas av det. Kan man inte dryga ut med lite skräpfoder eller rivna morötter eller nåt?

Eller uppfinna nått foder som INTE kostar 600:- i månaden typ... (Som de dietfoder jag kollat på kostar) Det finns ju massor av hundar som verkligen skulle behöva det.:crazy: Så det förvånar mig att man gör ett Labradorfoder som inriktar sig till den vanliga Labradorägare och det fodret innehåller nästan dubbelt så mycket fett som det jag idag ger 6 dl av + 2-3 h utevistelse (varav 1 h lös)

Jo jag har testat att dryga ut och så, men det verkar ändå inte riktig ge den rätta mättnadskänslan. Ja alltså dryga med grönsaker. Finns det något annat foder som innehåller 5% fett eller mindre?? Någon som vet?

Jag fasar för vad jag skall ge den yngre hunden när hon blir två-tre år. Hon äter idag hälften så mycket som den äldre hunden gjorde i denna ålder... Det är f.ö. den yngre hundens halvsyster som får leva på 2+2 dl mat om dagen :( Jag bävar...

(inte enbart till Tippan)

Gud vad era hundar äter :eek: Mina två kräk får 1dl (½ + ½) / dag. Men då är dom också phaléner :o
Had en Berner Sennen förut och hon låg lite mer på eran "nivå" av foder :D

Mina bör äta 8 dl om dagen för att hålla sig mätta. alltså 4 + 4 dl. När hon var yngre så åt hon 1.5 L per dag när vi tränade som mest :D Å alla tyckte att jag hade så fin jaktlabrador!

Herregud. Min ena tös åt som mest 1½ dl per dag under sin dräktighet och medans hon gav valparna di :eek:
Fast Bernern åt betydligt mer. Hon fick 11 dl/dag. Tänk vad man glömmer. Då tyckte man inte att var ett dugg mycket. Men nu :eek:

Ja, visst är det sant.
Såg häromdagen på stan en tax och han släpade nästan magen i marken, det var knappt han orkade bära sig själv.
Och ägaren var en gammal tant och hon såg likadan ut.
Tyvärr så matar många äldre sina hundar med diverse bakverk och det sätter sina spår.
Vi alla mår bra utav en bra kost och motion, gäller även oss människor också.

Jag har faktiskt löst det med att ge mat tre gånger per dag och det fungerar över förväntan. Frukost och sen får de ett mål mat vad 16 och ett vid 20-21. 2+ 1.5 + 2. Jag har gett så ett par veckor nu och jag kommer att fortsätta med det :idea:

NU förstår jag inte alls, vill du bara provocera???

Cillamuffins hund är precis lagom, hon anser tillochmed att hunden bär på ett par kilo för mycket.

Visst att det kan vara synd om min hund som får lite mat, men hon äter ju inte dierkt med måtta och du kan inte säga till en hund som du säger till en människa att man får ta det lite lugnt med fettet...
Hade jag ställt fram en säck med torrfoder hade hon med glädje ätit upp alltihopa, inga problem. Vi har provat ge henne premiumfoder, men hon blir som en tunna, trots minimala mängder mat och massa motion.

Vi har alltid fått höra hur smal labben är, men vad jämför folk med??? Ställ henne bredvid en springer så ser hon snarare tjock ut... De har tillochmed anklagat henne för att vara oäkta (vår fina engelska tik, ni kan ju tänka er min faders reaktion :crazy:), men hon ser ut som en labbe SKA se ut..

Tror inte att du förstår vad det är för hundras vi pratar om och du har definitivt inge erfarenhet av den själv.

//E

Min blandis (border/flat) äter 6 dl torrfoder per dag..
mer vill hon inte ha! Ibland äter hon inte ens av morgonmålet! Hon är ganska lagom i kroppen. Hon är en bekväm natur som helst av allt strövar omkring i sakta mak på gården, men har inget emot att följa med och köra mina travare heller. Hon har alltså inte dålig kondis!
Om 5-6 dl om dagen är för lite och hunden är på gränsen till tjock... vad ska jag då mata den med :confused:

Kroppsligt ser hon ut som en Labbe med borderpäls...

Jag tror det beror MYCKET på hur matfriska hundar man har och deras ämnesomsättning, hur mycket foder dom vill/får äta. Fanny äter hemskt gärna kattmaten om hon får för att den är "förbjuden", medans hon gärna lämnar sin egen.
Har provat massor av olika foder,med olika smaker och fetthalt, men hundmat är helt enkelt inte gott tycker hon!

Jaja jag kämpar på med att få henne att äta, och sen valpen kom är det lite lättare (snålheten).

jag måste säga att det är ett falskt påstående, det denna dekal säger, eftersom kärlek inte har någonting med storlek att göra, sedan kan man föredra olika hull på sin hund och inte att förglömma att olika hundar mår olika bra i olika kondition och de är inte sena att visa det om man vet hur man lyssnar.
jag anser också att detta med dekalen som ett exempel är en produkt av människans utseendefixation och olika ideal som tyvärr överförs på våra oskyldiga husdjur. kom håg att djur lider i tystnad .

Nja, möjligen kan det vara så att ddet har mer med klokhet att göra. En hund med en klok ägare är inte tjock.
Dock handlar det inte om att överföra några mänskliga ideal på hunden. Det handlar om att skydda dem från vällevnadssjukdomar och låta deras kroppar vara se ut som naturen tänkt det. En tjock hund har sämre förutsättningar för ett gott liv än en smärt och vältränad hund. Det är inte mycket att debattera.

Uppenbarligen så provoserar jag något oerhört genom att citera, nu får jag ju erkänna att jag sade Marianne Fyrst Danielsson men menade :oSÅ PINSAMT Agnetha (fd) Filioll - Bonnbonns kennel vad hon har för erfarenhet av både jakt och hund bedömning antar jag att jag inte behöver berätta på detta forum.
Men jag tycker att det är helt fantastiskt att vissa skall gå i taket för att någon vågade yppa att lite OBS LIIIIIITE extra hull på en familje hund kanske inte skadar.
Förstår inte att det måste röra upp så mycket känslor hos vissa som börjar upprepa sig om flässkmagar som släpar i marken med dödlig utgång, DET ÄR INGEN SOM HAR FÖRSVARAT DET. Men det är ett faktum att hjärnan behöver sitt fett för att utvecklas särskilt i unghunds åren, gäller även människor. Vad jag har för erfarenhet av hundar är det ju bara jag som vet häromkring, och att vi har olika uppfattning om en sak behöver ju faktiskt inte innebära att jag inget vet, även om det kan kännas enklast att tänka så.

Marianne FD borde väl vara 1000 år vid det här laget? Det var f.ö. hon som importerade Any Question 562, som ju är släkt med Milton :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka