En älskad hund är inte tjock!

På tal om extra hull så finns det hundar som jag faktiskt tycker ska ha det. Det är framför allt setter och pointer. Det är hundar med mycket lätta kroppar och på många av de så kan du räkna alla revbenen med blotta ögat. De ska sedan tillbringa några slitsamma veckor uppe på fjället. Om en sådan hund kommer bort så finns det inte mycket kvar i reserv efter två veckors hård jakt. Jag skulle säga att en sådan hund ska ha lagomt hull i början på säsongen. Dvs att du (ca.) kan se de två bakersta revbensparen med blotta ögat, inte fler än så. Eftersom att det redan är vältränade, starka hundar med lätta kroppar som kommer att göra av med mycket energi så finns det ingen risk för förslitning med den nätta extradepån.

usch ja, det är så hemskt att se dessa starckars utmärglade hundar. nån måtta får det allt va. ok att de inte ska vara tjocka, men det behöver ju inte gå till överdrift :(

Så sant du talar, jag har ju vinthundar med taskig apptit nu för tiden och det kan ju bidra till mitt sätt att resonera.

Kan tänka mig att en vinthund med dålig aptit ser ungefär ut som en setter som ska ut och jaga i två veckor...

Sen blir det inte bättre av Settrarnas fladdriga sätt att vara, dvs att de alltid kryper kring sin ägares fötter och ser ut som att de ska få stryk vilken sekund som helst :rofl:

det finns inte heller något som säger att en hund med hull är otränad. det är precis samma fördomar människor har mot varandra, rena antaganden görs om personer med extra kilon som att de i sina hem endast gjorde resor mellan soffan framför teven, toaletten, kylskåpet och sängen. det är givetvis inte en realistisk situation. ingen stannar och tänker efter eller frågar denna människa om han/hon gör något ex på fritiden som att sporta utan folk antar att det inte händer. det antas att denna person har svårt att ta sig upp för en trapp, ta sig in i bilen, blir anfådd i en uppförsbacke, aldrig använt ett par hantlar och definitivt inte gör det frekvent, också att denna person skulle lida eller på annat sätt uppleva obehag. detta förekommer, men man kan inte dra alla över en kam och säga att alla lever på detta vis. det är däremot något mer realistiskt att dra folk i allmänhet över samma kam och säga att alla har fördomar om diverse saker, detta är en av dessa.

dagligen ser jag folk titta på vår tik (nu tar jag levande exempel), de frågar om hon är dräktig och när vi svarar nej så känner de behovet att ta på henne för att kolla att det är sant. detta är en sannerligen makaber tik på alla de sätt, och bara för att hon är tjock vilket inte går att påverka, hon har omsättningsfel och de som vet vad det innebär behöver inte föra det på tal igen, så antar de en rad saker, till exempel att hon skulle vara lat och otränad (som ovan) men noteras bör att hon när helst hon vill tröttar ut våran hane som enligt andra skulle ha större förutsättningar att trötta ut henne, han är 7 cm högre än henne vilket medför längre ben, mer massa och högre fart. hon tröttar ut honom totalt och vill mer än gärna dra iväg och busa i 50 knyck efter en 6 timmars skogspromenad över stubbar och myr i ett väldigt vågat tempo. jag garanterar att detta inte är en överdrift.
detta faktum att tiken är tjock har ingenting med intelligensen hos mig och min far att göra. det är absurt att påstå en sådan sak. det är däremot en ren fördom att säga att en älskad hund inte är tjock, vi föredrar att ha en hund med hull än en mager stackare (vårat dagbarn har lidit av sådan näringsbrist tills nydligen att han höll på att bli blind, detta är inte heller någon överdrift. när han sover ser han ut som att han dött av svält), speciellt eftersom ett kallt klimat kräver hull för att hunden ska kunna hålla sig varm för sin överlevnad och en rad andra saker! men man ska däremot inte GÖDA sin hund så att denne lider risk att stryka med eller lida på något sätt.

jag tycker mycket väl att detta är något att diskutera (inte debattera), det skadar inte att dela med sig av åsikter och åsiker är något som alla har precis som rövhål (ursäkta uttrycket, på engelska säger man "opinions are like assholes, everybody has one").

Äta om sina egna ord

Har jag fått göra, har ALDRIG någonsin haft ett överviktigt djur och har, handen på hjärtat varit ltie dryg emot de som har :crazy: Tills jag fick Janni. :o

hon har varit vanskött innan och det GÅR helt enkelt inte att bryta hennes matfixering :( Hon sliter ut soppåsen under diskbänken,äter skit,läder osv. Har försökt banta henne med både lightfoder(tappade päsl i såg ut som en skabbråtta) bukfylla och massvis av motion osv.

Vad som händer är att hon i ren desperation DRICKER sig mätt och blir sjuk(det kan man tydligen bli av för mkt vatten!)
Hon blir tio år och har flera sjukdoms periorder bakom sig och jag har numera börjat förlika mig med tanken att jag nog aldrig kommer få henne i det hull jag vill
hon är en kraftig byggd dobermantik(dvs, hon är rejäl även borsett ifrån fettet) och väger väl en 43 kilo. :o :mad:

(har även haft andra hundar och har en rottis hane som väger MINDRE än dobermantiken-han är bara ben,hud och muskler :d En "räserrottis"

En älskad hund är inte tjock, men heller inte
mager. Debatten verkar nu gå ut på att om hunden
inte är tjock så är den mager. Det finns faktiskt
också dem som är i passande hull.

Till alla!!!!

Det är väl ändå inte mängden foder som är avgörande???
Det är väl ändå innehållet i fodret, om man måste ge sin hund 1,5 LITER foder per dag, då skulle iaf jag undra vad det är för "skitfoder" man har köpt!!!

Min vinthund får 400 GRAM foder per dag,(han är 68 cm hög & väger utmärkta 23 kilo) men då är det ett premiumfoder med högt energiinehåll.

Iaf så skulle jag satsa på ett bättre foder med bättre innehåll, än att öka på mängden på ett "dåligt" foder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka