det finns inte heller något som säger att en hund med hull är otränad. det är precis samma fördomar människor har mot varandra, rena antaganden görs om personer med extra kilon som att de i sina hem endast gjorde resor mellan soffan framför teven, toaletten, kylskåpet och sängen. det är givetvis inte en realistisk situation. ingen stannar och tänker efter eller frågar denna människa om han/hon gör något ex på fritiden som att sporta utan folk antar att det inte händer. det antas att denna person har svårt att ta sig upp för en trapp, ta sig in i bilen, blir anfådd i en uppförsbacke, aldrig använt ett par hantlar och definitivt inte gör det frekvent, också att denna person skulle lida eller på annat sätt uppleva obehag. detta förekommer, men man kan inte dra alla över en kam och säga att alla lever på detta vis. det är däremot något mer realistiskt att dra folk i allmänhet över samma kam och säga att alla har fördomar om diverse saker, detta är en av dessa.
dagligen ser jag folk titta på vår tik (nu tar jag levande exempel), de frågar om hon är dräktig och när vi svarar nej så känner de behovet att ta på henne för att kolla att det är sant. detta är en sannerligen makaber tik på alla de sätt, och bara för att hon är tjock vilket inte går att påverka, hon har omsättningsfel och de som vet vad det innebär behöver inte föra det på tal igen, så antar de en rad saker, till exempel att hon skulle vara lat och otränad (som ovan) men noteras bör att hon när helst hon vill tröttar ut våran hane som enligt andra skulle ha större förutsättningar att trötta ut henne, han är 7 cm högre än henne vilket medför längre ben, mer massa och högre fart. hon tröttar ut honom totalt och vill mer än gärna dra iväg och busa i 50 knyck efter en 6 timmars skogspromenad över stubbar och myr i ett väldigt vågat tempo. jag garanterar att detta inte är en överdrift.
detta faktum att tiken är tjock har ingenting med intelligensen hos mig och min far att göra. det är absurt att påstå en sådan sak. det är däremot en ren fördom att säga att en älskad hund inte är tjock, vi föredrar att ha en hund med hull än en mager stackare (vårat dagbarn har lidit av sådan näringsbrist tills nydligen att han höll på att bli blind, detta är inte heller någon överdrift. när han sover ser han ut som att han dött av svält), speciellt eftersom ett kallt klimat kräver hull för att hunden ska kunna hålla sig varm för sin överlevnad och en rad andra saker! men man ska däremot inte GÖDA sin hund så att denne lider risk att stryka med eller lida på något sätt.
jag tycker mycket väl att detta är något att diskutera (inte debattera), det skadar inte att dela med sig av åsikter och åsiker är något som alla har precis som rövhål (ursäkta uttrycket, på engelska säger man "opinions are like assholes, everybody has one").