En älskad hund är inte tjock!

Stämmer om det är en hund man vill skall hålla i längden och inte dra på sej vällevnadssjukdomar. Sådan herre...?

Jag vet faktiskt inte.....vänta....nu blev jag nyfiken....måste mäta och väga.

Evita är ca 58 cm hög och väger faktiskt 36 kg. Tasse är ca 63 cm hög och väger 43 kg.

Mina får tio dl om dagen och det är anpassat till den enormt låga aktivitet vi har just nu. :D
I normala fall får de 14 dl.

Sjölejon har fettlager. Våra hundar har isolerande, vattentät päls. Titta på en New Foundland till exemepl. Där är det pälsen som isolerar hunden från vattnets kyla. Samma gäller Pudel.

Den äldre är 53 cm och väger kring 35, den yngre är 55 cm och väger 27 kg. :o Ändå har den yngre mer hull över revbenen än den äldre. Den äldre är nästan "normal" över revbenen och den yngre har för mycket där...

Nu har jag roat mig med att räkna enligt BMI för att vi ska kunna jämföra ordentligt.
Evita hamnade på 107, Tasse på 108,3 och dina två på 124,6 respektive 89,3.
Hehe, din äldsta måste ha mycket muskler och kraftig benstomme.

Njä.. Det är bara över revbenen. Sen är det ju massor häng mellan frambenen och magen och så. Det är väl så att om man göder de som små så får de fler fettceller och får lättare att väga mycket, medans om man hållder de smala så växer bara fettcellerna och ökar inte i antal. Jag fick ju henne när hon var 6 mån och uppfödaren ger inte lite mat inte till sina telingar. En kullsyster till min yngre fick 12-14 dl mat per dag när hon var kring 6 månader... Min fick 6-7...

Jag skulle kunna köpa att min äldre hund vägde 1-2 kg mer är en lika hög hund eftersom att hon är 1 dm längre än de flesta. Men inte mer än så. Men vi kämpar på...

nu var jag också tvungen att försöka mäta mina hundar. labben är (shit :eek:) 62 cm hög och väger ca 40 kg, schäfern är ca 57 cm hög och väger knappt 30 kg (hon är mycket lättfödd och äter ca 4 dl om dagen...).

undrar... kan ämnesomsättningen ändras hos en hund? när jag fick min schäfer behövde hon massor med mat, men efter två år åt hon ungefär hälften av samma sorts foder. samma typ av och mängd motion. :confused:

Ja absolut! För 2½ år sedan så åt den äldre hunden 8-10 dl av ett foder med 24% fett i för att hålla vikten :D Då var hon på gränsen till för smal. Idag äter hon 6-8 dl av ett foder med 8% fett i.

Säger som Jadzia, det är inte FETT utan PÄLS som skall hålla vattenapportörerna varma. På samma sätt som det är SIMFÖRMÅGAN och inte FETT som skall hålla dem flytande. :smirk:

Hellre en något smal hund än en överviktig, såvida man inte haft kontinuerliga problem med en hund som inte vill äta. Då kan något kilo extra gå för sig, att ta av om hunden skulle börja matvägra igen. Övervikt kan dock aldrig bortförklaras.

/
Susanne

får nog ta ett snack med henne då, för hon har fel...

Har du förresten försökt bada en labbe nån gång??? Det tar ett tag kan jag säga, för de har OTROLIGT tät päls.

Till er andra i matfrågan; min labbe äter 2,5 dl mat 2 ggr om dagen, det har hon gjort hela livet (valpstadiet kan jag inte svara på) och varit mkt aktiv jakthund, hon har alltid varit välmusklad och aldrig haft några problem med energi. Dessutom är det riktig skitmat hon har ätit (min pappas envishet) och hon har klarat sig utmärkt på det!! Nu är hon tillochmed lite överviktig. När det gäller höjd så är hon 58 cm och har alltid innan vägt 26 kg, perfekt labbevikt, hon har ju då varit "elitidrottare".

Hörde någon för ett par år sedan på jakten säga "en labbe kan man fora (fodra på skånska) med hushållspapper, de behöver bara precis hållas vid liv".
Detta ska ju tas med en stor nypa salt, men det ligger nåt i det...

//E

jo visst är det en jaktis, väldigt slimmad tik. Nu väger hon nog 30 kilo, men hon är 12 år så det är med ålderns rätt...

vet inte hur stor din är, får kolla på kort nu, du kanske har en liten tjockis ;)

//E

menar du min? :D han är ca 1-2 kg för tjock, har inte kunnat träna så mkt på sistonde, först pga julstressen, sen pga stukad fot :(

Ser du hellre att de blir feta och går sönder?
Vissa hundar kan inte äta större mängder utan att bli som fotbollar och hellre att de får lite mat än blir fläskisar. Jag ser faktiskt inte alls varför det skulle vara synd om dessa lättfödda hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka