El till skrittmaskin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 10 573
Sv: El till skrittmaskin

kl
Varför Jag tycker att en skrittmaskin utan ström skulle vara livsfarlig och utsätta hästarna för fara. Dålig säkerhet helt enkelt.
gulan
Om man ska behöva driva hästarna med el i en skrittmaskin, och det borde bli tillåtet, så borde det väl bli lika tillåtet med elfösare på slakterierna? Drivning som drivning !

Du får tycka precis vad du vill om skrittmaskiner jag tycker bara att det är konstigt att ha så starka åsikter om något som man inte har erfarenhet av.

Det är inte det som jag ansåg var problemet med ditt inlägg utan att du uttryckte som du gjorde. Att skriva saker som att någon är sjuk i huvudet och att blanda in saker som inte hör hit genom att påstå att om man inte har tid att rida så ska man inte ha häst osv.

Förstår inte din koppling med att inte ha tid att rida och att använda skrittmaskin.

Som du sa så ska vi inte blanda in saker här som inte har med tråden att göra så:smirk: Och jag har redan sagt att jag ångrar det jag skrev, kan inte få det ogjort.

Mitt hat angående skrittmaskiner finns dock fortfarande kvar. Och vem säger att jag inte har erfarenheter av skrittmaskiner?!:smirk:

Eftersom du tror att hästar inte gillar att gå i skrittmaskin så är det ganska lätt att räkna ut att du inte har någon erfarenhet av det.

Som sagt alla har rätt till sina åsikter men ibland kan det vara värt att fundera över vad man bygger dem på.

Om man ska behöva driva hästarna med el i en skrittmaskin, och det borde bli tillåtet, så borde det väl bli lika tillåtet med elfösare på slakterierna? Drivning som drivning !
Jag ser det inte som att hästen drivs runt med el. Det är en säkerhetsgrej.
Det är väl tillåtet med elfösare på slakterier? Eller är det förbjudet nu?
gulan

Det borde väl falla under att hästar inte får drivas med el. Ett stängsel är stationärt, hästen tvingas inte röra sig av ett stängsel, medan en elpåfösare tvingar hästen att röra sig, så gör även en skrittmaskin med el i grindarna.
Men det är ju så fånigt att man inte tror det är sant!!!!
Det måste väl ändå vara säkrare för hästen att ha respekt för grindarna i skrittmaskinen, än att man hittar på andra lösningar som kan skada dem ordentligt.
gulan

Bättre med en liten elchock :angel: som är olaglig än som den travtränare jag såg förra veckan som hade sin skadade ettåring o walkern 2 !!!!!!! Timmar med motivationen att cirkulation är viktig ....(IDIOTEN) Dock helt lagligt

Själv fick jag ( det det VAR lagligt med el i walkern) sätta på den med jämna mellanrun då en del hingstar främst fick för sig att ta tag i grindarna och gunga dom....

Alex, man FÖSER inte på med el, utan dom får bara respekt för grinden som i sig ska vara fösaren....en del hästar struntar dock i det....

Bättre med en liten elchock :angel: som är olaglig än som den travtränare jag såg förra veckan som hade sin skadade ettåring o walkern 2 !!!!!!! Timmar med motivationen att cirkulation är viktig ....(IDIOTEN) Dock helt lagligt

Själv fick jag ( det det VAR lagligt med el i walkern) sätta på den med jämna mellanrun då en del hingstar främst fick för sig att ta tag i grindarna och gunga dom....

Alex, man FÖSER inte på med el, utan dom får bara respekt för grinden som i sig ska vara fösaren....en del hästar struntar dock i det....

håller med dig lite där, vet själv hingstarna på jobbet, dom kan få för sig att gunga grindarna och försöka springa under dem.. vilket inte är så bra :crazy:

förövrigt så har jag inget emot skrittmaskiner. tycker det är otroligt praktiskt! tycker det ska användas som ett komplement självklart, men på jobbet tex får vissa hästar gå där när vi inte har någon hage till dem. visst det kan tänkas otroligt idiotiskt, men är det inte bättre att hästen får gå i en skrittmaskin och bli stimulerad och få göra av med energi istället för att stå inne i en box hela dagen? iofs körs även oftast de hästar som står inne.

Jag sa inte man föste på, utan att förbudet antagligen grundar sig i att man inte får driva hästar med el. Och en elgrind som maskinellt driver/föser hästen framåt blir därför olaglig.

*kl*
Jag har följt diskussionen i tysthet och häpnas övar vissas okunnighet och inskränkta svar.

Själv så anser jag att möjligheten att öka hästens respekt för grindarna borde finnas, inte nödvändigtvis med el, men något.
Detta baserar jag på en incident på en av de stora anläggningarna i Sverige där en konvalecent och en tävlingshäst gick rakt över från varandra i en skritt. De hade alltså två tomma platser mellan varandra åt varje håll. Konvalecenten ställer sig då stilla och låter grindarna glida över ryggen tills dess att han är inne hos tävlingshästen. Väl där blir han rabiat och sparkar benet av den andra. Akut avlivning som resultat.
Detta hade ju aldrig hänt om konvalecenten hade haft mer respekt för grindarna.

Hejsan!
Tycker inte du bordeanvända dej av elen, då det är olagligt. Men prova att sätta käglor, koskällor o bjällror därbak så att då hon går i så låter det, tänk bar efter först så att hon inte blir bkrädd! Men jag antar att du känner din häst så pass att du vet hur hon kommer at reagera..provaäven att speeda upp tempot liteså att hon måste skynda sig lite...

Ev. kanske du kan sätta ngn godsak där fram så att hon försöker hinna med att få i sig lite av den..:d

Förstår inte alla, bara för att hästen går i skritttmaskin betyder int det att den inte går i hage eller motioneras på ngt annat sätt!! Att gå i skrittmaskin kan vara en utmarkt metod för att sätta igång hästar, o låta dom riktigt skritta av sig efter ett ridpass, 45 min i skrittmaskinen är då bättre än 15 minuter uppsutten avskrittning. !!
Det är ju även bra fr tt mjukgöra muskler osv hos en morrontrött häst;)

Lycka till med hästen!

*kl*
Jag har följt diskussionen i tysthet och häpnas övar vissas okunnighet och inskränkta svar.

Själv så anser jag att möjligheten att öka hästens respekt för grindarna borde finnas, inte nödvändigtvis med el, men något.
Detta baserar jag på en incident på en av de stora anläggningarna i Sverige där en konvalecent och en tävlingshäst gick rakt över från varandra i en skritt. De hade alltså två tomma platser mellan varandra åt varje håll. Konvalecenten ställer sig då stilla och låter grindarna glida över ryggen tills dess att han är inne hos tävlingshästen. Väl där blir han rabiat och sparkar benet av den andra. Akut avlivning som resultat.
Detta hade ju aldrig hänt om konvalecenten hade haft mer respekt för grindarna.

Ja., ett "bås" fick jag binda fast grindarna för såna hästar som dristade sig med vad du beskriver. Det är direkt livsfarligt.
(Drev konvalecens stall )

Men grinden i sig är ju fösaren, dvs det är ju meningen att hästen ska fösas runt, respektlöshet mot grindarna är ju som i ovanstående inlägg livsfarligt.

Men grinden i sig är ju fösaren, dvs det är ju meningen att hästen ska fösas runt, respektlöshet mot grindarna är ju som i ovanstående inlägg livsfarligt.

Japps, och har inte sagt emot det heller (att det är farligt när de är respektlösa). Men någon frågade VARFÖR det var förbjudet med el, och jag svarade den personen att det antagligen är för att detär förbjudet att driva hästar med el. Och eftersom grinden precis som du säger ju föser, om man då sätter el i den, då driver/föser man hästen med el. Vilket inte är tillåtet, och där är troligen anledningen till förbudet mot el i grindarna.

Jag har aldrig invänt emot att respektlösheten mot grindarna är livsfarlig. Fast jag vill ändå inte se el, utan att de hästar som inte respekterar grinden motioneras/promeneras/rörs på på annat sätt. (Även om jag förstår den ökade arbetsbörda det gör för t ex sådana som dig, som har X konvalescenter som ska promenixas var dag)

Jag har inte sagt att alla hästar inte gillar att gå i skritten. Men den som tråden handlar om verkar ju inte tycka om det.

Har fortfarande dåliga ERFARENHETER av skrittmaskiner.

Eftersom du tror att hästar inte gillar att gå i skrittmaskin så är det ganska lätt att räkna ut att du inte har någon erfarenhet av det.

Som sagt alla har rätt till sina åsikter men ibland kan det vara värt att fundera över vad man bygger dem på.

Men eftersom du tror att alla hästar tycker om att gå i skrittmaskin så kan man ju undra om du har några erfarenheter själv?

Mina erfarenheter säger att det finns både hästar som verkligen gillar att gå i skritten men också ganska många som man i princip får baxa in, och som sedan går och i vartenda steg slår i haserna i grinden bakom..

Som jag har påpekat i tidigar inlägg så finns det alltid undantag, självklart!

Min erfarenhet sträcker sig till minst ett par hundra hästar och jag har aldrig varit med om att baxa in en häst i skrittmaskinen.
Om en häst visar så stor ovilja så kanske det beror på andra saker som smärta eller att den varit med om en olycka. Något fel är det.

Jag har varit med om ett fåtal hästar som inte har klarat av att gå i skrittmaskinen men då har det handlat om att de har levt om och varit väl pigga och glada och på så sätt riskerat att skada sig.

Som jag har påpekat i tidigar inlägg så finns det alltid undantag, självklart!

Min erfarenhet sträcker sig till minst ett par hundra hästar och jag har aldrig varit med om att baxa in en häst i skrittmaskinen.
Om en häst visar så stor ovilja så kanske det beror på andra saker som smärta eller att den varit med om en olycka. Något fel är det.

Jag har varit med om ett fåtal hästar som inte har klarat av att gå i skrittmaskinen men då har det handlat om att de har levt om och varit väl pigga och glada och på så sätt riskerat att skada sig.

Måste säga detsamma, har aldrig varit med om att "baxa" in hästar, heller aldrig att dom varit så slöa att dom inte orkar hålla tempo o slår hellre i haserna.....:eek: och då har jag ju endast eg bara haft hästar som varit skadade....

Att påstå att de blir hjärntvättade och tvingas gå runt runt är bara löjligt. Nästan så att man blir mörkrädd:eek:

Verkar inte som att du är medveten om att det är stor skillnad på en häst och en människa. Vi tänker inte på samma sätt och våra grundläggande behov skiljer sig väldigt mycket åt.

Bara för att du tycker att det är tråkigt att gå runt,runt så betyder inte det att hästen tycker likadant.
Bara för att du fryser så betyder inte det att hästen fryser och behöver ett stort täcke på sig.
Bara för att du .... Ja du kanske fårstår poängen.

Jag är fullt medveten om skillnaden, jag lägger inte på min häst täcke för att jag själv fryser osv. Men att påstå att hästar skulle trivas med att gå runt runt är ganska komiskt... Det är inget de skulle göra i det fria direkt...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 427
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 115
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
862
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn