El till skrittmaskin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 10 573
Sv: El till skrittmaskin

PL. måste bara fråga. Låter du alltid lika negativ i alla dina inlägg??? :confused:

Kanske lite dumt att utala sig så kritiskt om något som man inte har erfarenhet av!

De flesta hästar tycker faktiskt om att gå i skrittmaskinen. En del blir faktiskt riktigt sura om man råkar hoppa över en dag.
Har själv en sådan dam hemma hos mig och hon blir på uselt humör om hon inte får gå i skritten varje dag.
Sen finns det klart hästar som är lite lata av sig och gärna gör så lite som möjligt.

Som du säkert vet så har hästar ett ganska stort rörelsebehov därför är det inte så konstigt att de flesta hästar blir nöjda och mår bra av att gå i skrittmaskin.

Till TS. Jag har själv ingen el i min skrittmaskin men alla som jag har jobbat hos och som jag vet, har haft det. Det fungerar jättebra och om man har många hästar samtidigt så är det betydligt säkrare med el. Det beror på hur "Laglydig" du vill vara, annars så kan du ju testa med el.
Vill du inte ha el så prova tipset du fick om att öka hastigheten, det kanske är tillräckligt.

Möjligt att det finns hästar som axxeoterar att bli runtshasade varv efter varv, men INGEN av mina hästar hade gått med på det mer än ett par minuter. Meningslöst att knalla runt runt... De rör sig mer i en rolig hage med roliga kompisar.

I mina ögon så är skrittmaskin lika intressant för en häst som att bli longerad i skritt samma tid. Hur många hästar uppskattar att bli longerade i skritt= Jag har inte träffat någon, det fyller ingen logisk funktion att gå runt, runt. Måste vara mental hjärntvätt att bli tvingad att gå runt på det viset... Håller fortfrarande fast vid att de rör sig mer och framför allt naturligare i en rolig hage med roliga kompisar...

kl

Får jag fråga varför många i denna tråd tycker att hästen inte ska behöva göra nåt den inte tycker om?

Om er häst inte gillar att bli riden, körd, ryktad, tränsad, sadlad osv, ska den bara slippa då, för att den inte vill??

Eller försöker ni få hästen att antingen gilla det, eller göra det fast det inte är superkul? En liten undran....

Till TS. Tempoväxlingar är alltid bra. Sen kan du också pröva med olika lång tid i skritten så hästen inte alltid vet när den går in att det tar sååå länge före hon får komma bort. Pröva med bara 5 minuter nån gång och se vad reaktionen blir.

Håller fortfrarande fast vid att de rör sig mer och framför allt naturligare i en rolig hage med roliga kompisar...

Har du sett en häst i hagen som skrittar i en timme utan stopp? Det har inte jag. Min häst går i gigantiska hagar (med kompisar) men går bara o betar. dvs rör sig ngra meter/timme. Eller så står de o hänger och väntar på att vi skall fodra dem med hö.

Hästar är gjorda och mår bra av att röra på sig, och många hästar trivs faktiskt med att knata runt i en skritt.
Har du några erfarenheter av skrittmaskiner?

*kl*
Ni som har mer erfarenhet av skrittmaskiner än jag, för man köra dem i trav? Brukar promenera förbi några av de större anläggningarna häromkring, och då mitt i sommaren när jag går i linne och svettas kör de en fem-sex hästar runt runt i trav i maskinen. Vet inte hur länge de gått så, men en av hästarna verkade väldigt irriterad och urrörd och blåste och frustade högt och skakade på huvudet och försökte bromsa maskinen. De andra verkade inte bry sig så mycket utan linkade på och såg lite uppgivna ut. Ingenting jag skulle göra med mina hästar kanske, men det är väl ifs bra att de får jogga lite...:crazy:

För det första har jag ägt den här hästen i över 7 år och känner henne mycket väl och vet att hon inte får panik. Skulle aldrig får för mig att ha det på när någon annan häst är där.

Detta är en otroligt lat dam som helst av allt bara vill vara i hagen och äta mycket gräs. Lat även när hon rids när hon inte tycker det är roligt. För tillfället vägen hon över 700 kg och måste ner i vikt. Går i stor hage varje dag och rids 6 av 7 dagar i veckan och tävlas ibland. Det räcker med att hon tittar på gräs och hö så lägger hon på vikt (kan ju inte svälta dom för de måste ju ändå ha tillräckligt med fiber), har aldrig haft en så lättfödd häst, får 1 kg Kraft Plus Röd / dag plus lite havre vid träning och tävling.

Vad är bättre? En tjock häst som kanske får fång eller andra problem eller 45 minuter i skrittmaskinen per dag. Som jag skrev i en annan tråd så lever de svenska hästarna lyxliv (mina i alla fall) och jag tror inte att 45 min i skritten varje dag tar livet av henne.

Min häst är likadan, han fettar på sig direkt bara av att tänka på mat. Vill du ha ett bättre tips än skrittmaskin? Minska kraftfodret. Är hon fet betyder det att balansen mellan energi in och ut är fel, alltså tror jag inte det krävs något. Ett annat alternativ till skrittmaskinen är promenader, då du (eller någon annan) leder hästen. Om hästen rids så mycket borde den gå ner i vikt, men det tar tid. Strunta i kraftfodret, ge morötter eller något istället!

Jag har ingen stor erfarenhet av skrittmaskiner, men jag har aldrig träffat en häst som uppskattar det. jovisst, de blev glada att komma ut, för det var enda gången de lämnade boxen förutom när de reds i ridhus. Skrittmaskin är i mina ögon ett redskap för människans bekvämlighet (som mycket annat i hästvärlden) och inte gjort för hästens bästa. En hage, stor och kuperad med hästkompisar och mycket utevistelse, det är mer min melodi.

kl

Får jag fråga varför många i denna tråd tycker att hästen inte ska behöva göra nåt den inte tycker om?

Om er häst inte gillar att bli riden, körd, ryktad, tränsad, sadlad osv, ska den bara slippa då, för att den inte vill??

Eller försöker ni få hästen att antingen gilla det, eller göra det fast det inte är superkul? En liten undran....
.

Om min häst inte tycker om att bli riden ser jag till att hitta orsaken. Det är då endera något fel på hästen ( t ex ont, övertränad etc), på mig/min ridning, eller (oftast) på träningsupplägget. Än har jag inte mött den häst som INTE tycker om att bli riden när den är frisk och fräsch, har passande utrustning, får varierad träning och där det som begärs av den görs på 'rätt sätt', och det är rätt balans mellan krav och beröm, och kraven är inom hästens kapacitet. Tvärtom.

...och jag håller fortfrarande fast vid att det är dumt att utala sig så starkt om något som man inte har någon erfarenhet av.

Jag vet av erfarenhet att hästar faktiskt trivs med att gå i skrittmaskin. De mår bra både psykiskt och fysiskt. Många så kallade "problemhästar" blir betydligt bättre i psyket efter att de har börjat gå i skrittmaskin. Mycket lugnare och mer harmoniska.
Självklart kan det finnas undantag precis som det finns när det gäller allt annat.

Att påstå att de blir hjärntvättade och tvingas gå runt runt är bara löjligt. Nästan så att man blir mörkrädd:eek:

Verkar inte som att du är medveten om att det är stor skillnad på en häst och en människa. Vi tänker inte på samma sätt och våra grundläggande behov skiljer sig väldigt mycket åt.

Bara för att du tycker att det är tråkigt att gå runt,runt så betyder inte det att hästen tycker likadant.
Bara för att du fryser så betyder inte det att hästen fryser och behöver ett stort täcke på sig.
Bara för att du .... Ja du kanske fårstår poängen.

Verkar inte som att du är medveten om att det är stor skillnad på en häst och en människa. Vi tänker inte på samma sätt och våra grundläggande behov skiljer sig väldigt mycket åt.

Det är väl just det som på något sätt gör att jag inte riktigt kan förlika mig med tanken att låta hästar gå i skrittmaskin. Om människor väljer att t.ex. springa på ett löpband så vet vi ju varför vi gör det.

Hästar går ju aldrig omkring för att få motion utan de rör sig i stället för att de har ett mål, ett syfte med sin rörelse. Antingen leker dom (tränar inför en eventuell strid), söker mat eller flyr. Att ställa in hästen i en skrittmaskin där de bara går utan att komma någonstans känns liksom meningslöst. Lite som att lura hästen. Förmodligen är jag känslig i detta fall och jag antar att det är bättre än att stå på box och bli rastlös. Gränsen går ändå vid att sätta på el vilket ju faktiskt var frågan från TS.

Detta är ett svar till alla: Ok, el är absolut sista nödlösningen. Idag provade jag och sänka hastigheten lite och då passade det den lata hästen men den andre tyckte det var för sakta. Så jag får väl köra 5 minuter i en hatighet och 5 minuter i en annan för att hålla båda glada.

Många verkar tycka att en skrittmaskin gränsar till djurplågeri och att det är synd om dem. Är inte allt vi gör mot våra hästar djurplågeri i så fall. Stå i box borde ju vara hemskt, hållas instängd en hel natt åt gången utan möjlighet att röra sig. Vi lägger på sadlar och rider djur om egentligen inte är byggda för att ha människor på ryggen. Vi spikar på skor, fodrar kraftfoder, rider dressyr på en urtråkig ridbana. Varför är allt det bättre än en skrittmaskin. Det mesta vi gör med våra hästar är ju så långt ifrån den vilda hästens naturliga liv så hur kan ni försvara allt annat onaturligt vi gör med våra hästar? Alla ni som är emot el har ni någonsin ridit med spö och sporrar?

Jag rider alltid med spö men det är en väsetlig skillnad på ett ridspö och el. Ingen av de hästar jag har i min närhet är rädd för ridspöt men däremot för el. Jag använder aldrig spöt som bestraffning utan som ett förtydligande av exempelvis en drivande skänkel.

El är alltid mycket otrevligt för hästar och kommer att upplevas som en bestraffning av hästen utan att den har en aning om varför. En häst som får en tillsägelse och vet varför, tar den utan att bli rädd eller osäker. Det är i alla fall min upplevelse av hästar men om den däremot får en elstöt utan att den gjort något fel kommer den att uppleva ett starkt obehag. Om felet skulle vara att den sackar i skrittmaskinen så har den ju inte fått någon möjlighet att korrigeras innan det säger "smack" från elen.

Har du sett en häst i hagen som skrittar i en timme utan stopp? Det har inte jag. Min häst går i gigantiska hagar (med kompisar) men går bara o betar. dvs rör sig ngra meter/timme. Eller så står de o hänger och väntar på att vi skall fodra dem med hö.

Hästar är gjorda och mår bra av att röra på sig, och många hästar trivs faktiskt med att knata runt i en skritt.
Har du några erfarenheter av skrittmaskiner?

Inte en timme i sträck kanske, men alla hästar jag sett som får vara ute mycket i stora hagar (stora enligt min uppfattning) rör sig väldigt mkt.. och den motionen tror jag iallafall att den ger mycket mer både fysiskt och psykiskt än ranta-runt-i-ringen.
Fri tillgång på grovfoder och mycket utevistelse i stora hagar är ett vinnande koncept;)

Inte en timme i sträck kanske, men alla hästar jag sett som får vara ute mycket i stora hagar (stora enligt min uppfattning) rör sig väldigt mkt.. och den motionen tror jag iallafall att den ger mycket mer både fysiskt och psykiskt än ranta-runt-i-ringen.
Fri tillgång på grovfoder och mycket utevistelse i stora hagar är ett vinnande koncept;)

Offtopic igen, men det ÄR skillnad på att strosa i hagen, om så hela dagen, och att 'marschera på' lite mer fokuserat. Sen kan man gå de där lite raskare promenaderna i snöre i skogen, tömköra etc etc.

Men för att citera det mycket klokt sammanfattat av en veterinär (som fick skrämselhicka när han hörde när min valack var inriden, men lugnades när han fick höra att hästen inte bara haft lösdrift under uppväxten, utan också promenerats, tömkörs och gått åtskilliga mil som handhäst):

'Vad blir du mest trött av och vad är mest ansträngande, att strosa i skogen och leta svamp i 2 h eller en rask promenad på 30 minuter?'

antagligen för att i 99 gånger av 100 så finns skrittmaskinerna i stallar med frimärkshagar:o

Alexandra_W skrev:
'Vad blir du mest trött av och vad är mest ansträngande, att strosa i skogen och leta svamp i 2 h eller en rask promenad på 30 minuter?'

Jag får faktiskt svara svampletandet eftersom det är rätt stor skillnad på underlag och underlag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 427
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 115
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
862
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka