El till skrittmaskin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 10 573
Sv: El till skrittmaskin

Skämtar du eller :eek::eek:

Vad menar du med att man inte har tid att rida???
Kan man inte rida bara för att hästen går i skrittmaskin.
Jag rider mina hästar sex dagar i veckan och mina går i skritten varje dag minst en timme. Antingen riden man på morgonen och så går hästen i skritten på eftermiddagen eller tvärt om.

Kan man nu inte rida sin häst av någon anlidning så är det väll bättre att den får gå i skrittmaskinen också än att bara gå ute i hagen. Har du en fritidshäst som inte är i särskilt hög kondition så gör det inte så mycket om det bara går i hagen några dagar, men om hästen är i hög kondition så mår den offta inte bra utav det. Då är det superbra som "vilodag" att bara ha den i skritten.

Du verkar vara ett stort skämt som utrycker dig som du gör. Att tycka det är synd om hästar som får göra något de trivs med och mår bra av. Om du har egen häst rider du den då eller?? Det borde vara väldigt synd om den som får gå runt och släpa på dig i så fall. Skulle det vara bättre att bli "tvingad" till att släpa runt något tungt på ryggen än att få gå fritt och promenera trots att det går runt runt.

Stackars hästar som har så okunniga ägare!

*KL*

Kan det vara bra för en häst att gå i samma varv i skritt i 45minuter?
Personligen är jag inte helt emot skrittmaskiner men jag tycker det låter som det är relativt länge just denna häst, som verkar vantrivas i skrittmaskinen får traska runt. Finns nog inte någon som skulle skritta i samma varv 45minuter i en paddock tex.
Att sen ens tänka på o sätta el i bake på den:mad:

Våran skrittis byter då varv med jämna tidsintervaller.

Hästen går inte i samma varv utan de flesta maskiner byter varv ungefär var femte minut. Vissa går att ställa in själv.

Jag tycker inte att skrittmaskin är ett plågomedel...men som sagt finns det bättre sätt att motionera hästen.

Som svar på den ursprungliga frågan vill jag säga att jag tror det hjälper med el. I ett stall jag jobbade förut gick alla hästarna i skrittmaskin en timma varje dag.De flesta verkade tycka det var ok,men ett par stycken var väldigt slöa därinne och lät grindarna släpa på haserna.Då satte man på strömmen ett par minuter och sen gick hästarna jättebra resten av veckan.Man behövde alltså inte ha strömmen på flera dagar.

Jag påstår inte att man skall använda el,inte bara för att det är olagligt,utan även,som jag skrev, det finns andra metoder att motionera hästar än i skrittmaskin,men det fungerar.

Oj är det så med dagens fina maskiner, jag är van vid dom gamla vi hade på typ 1800-talet:p:crazy:, den gick bara åt ett håll o dessutom band man fast hästen i ett grimskaft. Förlåt att jag inte hänger med i utvecklingen:o, men som sagt var har jag inte varit i kontakt med dessa maskiner på måååååånga år.

Hästen går inte i samma varv utan de flesta maskiner byter varv ungefär var femte minut. Vissa går att ställa in själv.

De flesta byter varv betydligt oftare än var femte minut. Snarare var femte varv.

Till ts och övriga:
Att använda el i skritten är olagligt och oavsett vad man tycker om det så finns det en anledning till att det är så. Jag tycker heller inte att man på ett internetforum ska uppmuntra till att bryta mot lagen, eller ens diskutera det som ett alternativ, framförallt inte när det handlar om djurskydd.

Om nu hästen inte trivs med att gå i skritten så kan ju promenader vid hand vara en idé. Och har man inte den tiden till sin häst som den kräver så kanske man skall ta sig en funderare över sin livssituation och varför man har häst. Kanske en medryttare kan vara en lösning?

De som har el i skrittmaskinen har det just på grund av att öka säkerheten. Det är helt enkelt en säkerhetsaspekt.
Har man många hästar som går samtidigt så minskar risken att en häst ska ta sig in till en annan och att de då sparkar och skadar varandra.

Samma sak med el linor i hagen. Elen är till för att öka säkerheten och minskar risken för att hästen ska gå på linan och trassla in ben eller ta sig ut och då riskera att skada sig.

Precis som med ellinan i hagen så lär sig hästen snabbt och det krävs bara någon gång innan de fårstår sambandet.

Själv vill jag dock inte ha någon el i min skrittmaskin men jag kan förstå att vissa vill ha det. Det beror helt på vad man har för hästar och hur många man har.

Ähh...vem hänger med i utvecklingen egentligen?

Som jag skrev så kan man på vissa maskiner ställa in intervallen själv.
De som har varit förprogramerade, som jag vet om, har alla bytat varv var femte minut. Har sett ett antal sådana men det finns säkert andra varianter med.

Att någon skulle ha uppmuntrat till att bryta mot lagen är kanske lite väl tilltaget eller?
Verkligheten är den, olagligt eller inte, att många har el i sina skrittmaskiner. Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så beror det på hur "laglydig" man är i förhållande till hur viktigt man nu tycker det är att ha el i sin skrittmaskin. Det är ingen "uppmaning" till att bryta mot lagen utan ren fakta.
Inget inlägg som jag har sett har föruspråkat el i skrittmaskinen, däremot så har olika förklaringar och anledningar till varför man kan vilja ha det tagits upp.

Kanske har vi helt skilda meningar om vad "uppmuntra till" har för innebörd.

Jag skrev heller inte att ngn har uppmuntrat till det. men ts fiskar ju efter att någon ska göra det. och som sagt så tycker jag inte att det är någonting att diskutera överhuvudtaget.

Sätter man sin häst i en skrittmaskin med strömförande grindar så bryter man mot lagen. Punkt slut.

Varför ens föra en diskussion om huruvida ts ska följa lagen eller inte?

Inte lätt att hänga med i utvecklingen alltid.
Ligger själv inte så bra till på vissa område känner jag :crazy:

Hrm...datorer...hrm:angel:..Kan fortfarande sitta och fundera på hur det nu var man gjorde för att skicka iväg det j-:devil: mailet som förövrigt tog en timme att skriva :crazy:

Jag tror att de flesta har förstått att man bryter mot lagen om man sätter ut hästen i en skrittmaskin med el!

Tycker att det har framgått ganska väl.

Tycker inte alls att TS fiskar efter att någon ska uppmuntra henne till att använd el, tvärtom så säger hon att hon vet att det är förbjudet och jag uppfattar det som att hon undrar om det verkligen inte finns något annat sätt än el.

Jag har helt missat att det finns en diskussion hurvida TS ska använda el eller inte. Det enda som har sagts är vilka anledningar det finns till att man kan välja att ha el i maskinen.

Tycker att det är löjligt att man inte kan diskutera kring en fråga och ta upp olika synpunkter oavsett om det är lagligt eller inte. Verkligheten ser ut på ett visst sätt och varför inte kunna diskutera?

Jag får faktiskt svara svampletandet eftersom det är rätt stor skillnad på underlag och underlag.

Jo, fast du får ju förutsätta ungefär samma underlag, visst det går inte att gå rask i 30 minuter i skogen, men man behöver inte ta 'bergsterräng' i skogen.

Det citatet vill åt är att det är skillnad på dels att strosa och raskt promenera mot ett 'mål', och att man när man letar svampen kan ta små pauser, inte gå fortare än vad som är behagligt etc. Är det lite jobbigt att gå i den där steniga terrängen (eller galoppera ett varv i hagen/gå uppför den där backen etc) så kan man slå av på takten, stanna och vila. Och man stannar och plockar svampen (betar) etc. Det ger betydligt bättre träning att promenera raskt i 30 minuter. (Däremot ger det mer mentalt att plocka svamp, så man ska inte strunta i det bara för det inte är utmärkt fysisk träning)

Om min häst inte tycker om att bli riden ser jag till att hitta orsaken. Det är då endera något fel på hästen ( t ex ont, övertränad etc), på mig/min ridning, eller (oftast) på träningsupplägget. Än har jag inte mött den häst som INTE tycker om att bli riden när den är frisk och fräsch, har passande utrustning, får varierad träning och där det som begärs av den görs på 'rätt sätt', och det är rätt balans mellan krav och beröm, och kraven är inom hästens kapacitet. Tvärtom.

:bow: Precis vad jag tänkte skriva!

Hmm. Så jag får inte tycka det är fel att koppla ström i skritten bara för att hästen uppenbarligen INTE vill gå där? Visst vissa hästar kanske trivs där men troligtvis gör dom inte det om ägaren blir tvungen att fundera på att koppla in ström där.

Och om jag inte tycker om skrittmaskiner så får väl jag göra det?
De jag reagerade mest på var strömmen.

Ne visst det är jätte synd om mina hästar! Bara för att jag inte har en skrittmaskin så mår dom jääätte dåligt.

Tycker du inte att det var ett lite väl starkt sätt att uttrycka sig på. Jag frågade vad ni tyckte och det har många gjort klart väldigt tydligt. Efter att ha läst alltihopa så har jag kommit fram till att el på grindarna kanske inte är en så trevlig lösning och har försökt ändra hastigheten till en som passar.

Som sagt hästen rids i vanliga fall 6 dagar i veckan och går i stooora hagar hela dagen.

Jo det var starkt uttryckt och det ångrar jag nu, men som ni kanske vet går det inte att radera i efterhand. Och jag blev förbannad, är bara djurvän och att koppla ström i skritten tycker jag lät hemskt:eek: Därför jag reagerade som jag gjorde. Har dessutom dåliga erfarenheter av skrittmaskiner. Ström är otroligt obehagligt och hemskt både för människor och djur!

Senast ändrad av en moderator:

kl
Varför är det förbjudet med ström i grindarna? Det kanske du peter_lundin kan svara på?
Varför får man ha ström i hagar?
Har sett många boxhagar med ström i.........det om något tycker jag verkar farligt.
Vi hyrde in oss på en gård som hade jättefina skrittmaskiner med tak på OCH ström i grindarna. Det var väldigt svagt -jag fick själv en pyttestöt och nog känns hagströmmen 100 gånger värre. Det gav en god säkerhet. Jag tycker att en skrittmaskin utan ström skulle vara livsfarlig och utsätta hästarna för fara. Dålig säkerhet helt enkelt.
gulan

Det borde väl falla under att hästar inte får drivas med el. Ett stängsel är stationärt, hästen tvingas inte röra sig av ett stängsel, medan en elpåfösare tvingar hästen att röra sig, så gör även en skrittmaskin med el i grindarna.

Tack för att du ångrar dig för jag är även en djurvän och älskar min häst väldigt mycket och blev faktiskt lite ledsen av hur du uttryckte dig. I det långa loppet så är det faktiskt min hästs bästa jag tänker på och övervikten måste bort. Jag hinner faktiskt inte rida varje häst 2 ggr per dag men jag önskar att livet var så att jag gjorde det.

Kanske ska förklara hur jag kom på tanken med ström i grindarna, för det är ju inte precis så att jag har suttit här och funderat på hur jag kan vara riktigt elak mot min häst.

För det första så har väl så gott som alla skrittmaskiner redan fördragna ledningar för att koppla på el på grindarna. Plus att jag har bott ganska mycket nere på kontinenten och där finns det väl knappt en skrittmaskin utan ström på grindarna.

I Sverige har de flesta hästarna det bra. I många stall på kontinenten finns det inga hagar eller väldigt små hagar och de står 23 h / dygn i sin box. Ofta rids de bara i ridhus eller på ribana och de som har tur får gå i en skrittmaskin och röra sig.

Jag önskar verkligen att jag hade en smal och smäcker häst som inte hade behövt extra motion för då hade jag aldrig funderat på en skrittmaskin.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 427
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 115
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
862
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Nödboende för myndigt barn
  • Klimakteriet