El till skrittmaskin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 10 573
Sv: El till skrittmaskin

Men att påstå att hästar skulle trivas med att gå runt runt är ganska komiskt... Det är inget de skulle göra i det fria direkt...

Tror du att din häst skulle vilja springa runt med dig på ryggen i det fria????

KL

funderar på om det är olagligt att ha stöm i grindarna. Det är lagligt att ha stöm i boxgaller, boxdörrar.... Jag har också hört att det ska vara olagligt i skritten, men frågan är om det verkligen är sant.

I såfall ligger många, väldigt många skrittmaskinsägare risigt till då jag har mött en skritt maskin där det inte har funnits ström i.

Om man ska ha skrittmaskin med el eller utan, eller om man över huvudtaget ska ha skrittmaskin den får ni filisofera vidare om.

Men ponny_mulle har inte heller sagt att hästar trivs med det. Inte vad jag sett iaf?

Du måste ha missupfattat mig. Det är inget påstående att de skulle trivas med det.

Om vi ska gå in på vad vi gör med våra hästar som de i sin tur inte skulle göra i det fria, så kan vi sitta här ett bra tag framöver då listan kan göras ganska lång.

KL

funderar på om det är olagligt att ha stöm i grindarna. Det är lagligt att ha stöm i boxgaller, boxdörrar.... Jag har också hört att det ska vara olagligt i skritten, men frågan är om det verkligen är sant.

I såfall ligger många, väldigt många skrittmaskinsägare risigt till då jag har mött en skritt maskin där det inte har funnits ström i.

Om man ska ha skrittmaskin med el eller utan, eller om man över huvudtaget ska ha skrittmaskin den får ni filisofera vidare om.

Du har skillnaden i att en skrittmaskinsgrind driver/föser hästen, med el om det är el i. Det gör varken elstängsel, boxgaller eller boxdörrar.

Måste säga detsamma, har aldrig varit med om att "baxa" in hästar, heller aldrig att dom varit så slöa att dom inte orkar hålla tempo o slår hellre i haserna.....:eek: och då har jag ju endast eg bara haft hästar som varit skadade....

Tja vad kan jag säga.. Jag har iaf baxat in en och annan ovillig häst. F ö så har jag även sett exempel på häst(ar) som slår i bakhasorna fastän det var ström(!) i grinden, detta oavsett hur långsamt man ställde in skritten.

Kan dock tillägga att det inte var mina hästar och jag samtyckte egentligen inte till den sortens hantering, jag utförde bara mina arbetsuppgifter. (Och noterade i mitt stilla sinne hur jag inte vill hålla mina egna framtida hästar).

Irsäkta en fråga....Handlar det om ridhästar i ditt fall??

Fördomar eller ej, men dom verkar lite korkade faktiskt :angel:

INGEN av mina ca 300 travare har någonsin slagit i haserna och "drönat", möjligen kan jag sträcka mig till att nån skulle kunna "vägra" gå in , men då är det pga att dom
1. Är ovana nybörjare
2. Att det varit geggigt pga regn

Walkern var ett fantastiskt hjälpmedel för mig då jag enbart jobbade med konvalecenter. Mina senskador fick möjligheten att gå ut o skritta 3 ggr om dagen istället för normalt 1 gång t ex.,m

Jag måste hålla med Martha, jag har satt ut åtskilliga travare i skritten och tagit in dem. De har aldrig slöat och gått och dragit benen efter sig... Och nej det finns inte alltid möjligthet att skritta så mycket som man behöver... Vi gjorde så som så att vi plockade hästarna från hagen, in i skritten 15 min, släppte in i boxen för att pinka, selades på, kördes snabbjobb, duschades, täcken och sen ut i skritten 20 min för att torka. Sen ut i hagen igen.

Sen hade vi en egen fröken som inte gillad skritten alls, men hon gillade inte idé överhuvudtaget att någon talade om vad hon skulle göra. Där gällde det att lirka och få henne att tro att det var hennes eget initiv, så henne fick man lov att skritta i vagn, så gott det gick... :crazy:

El är ingen bra idé, dessvärre har jag inget bättre att komma med :crazy: Däremot så kanske du ska testa att skritta eller leda henne i skogen istället. Roligare för er båda, dock en aning tidskrävande men kanske kan man ha det som variation.

Är hon ett matvrak kan du väl hänga ett spann hö i fållan framför :rofl: Nej, gud vad dumt, sådana skämt kanske man inte ens ska skriva i ett forum... Men ändå :rofl:

Lycka till!

Har provat olika hastigheter och idag verkade vi ha hittat en som passar för hon slog inte hasorna i grinden alls.

Kanske ska prova och hänga godis i grinden framför. Skämt bara!

Förmodligen uppskattar han åtminstonde den varierande miljön i skogen trots att han släpar runt med mig på ryggen.

Nafayette: 48 högervarv i ridhus? Pja, vi har inte ens tillgång till ridhus och i paddocken rider vi säkkan längre än 30 minuter. Nej, det är inte naturligt, men med största sannorlikhet roligare än skrittmaskin. Dessitom kan man hålla ner tiden med "onaturligt tråkigt" och öka tiden i hage. Tror inte att runt runt i skrittmaskin är ett bra sätt att banta hästar på heller...

Förmodligen uppskattar han åtminstonde den varierande miljön i skogen trots att han släpar runt med mig på ryggen.

Nafayette: 48 högervarv i ridhus? Pja, vi har inte ens tillgång till ridhus och i paddocken rider vi säkkan längre än 30 minuter. Nej, det är inte naturligt, men med största sannorlikhet roligare än skrittmaskin. Dessitom kan man hålla ner tiden med "onaturligt tråkigt" och öka tiden i hage. Tror inte att runt runt i skrittmaskin är ett bra sätt att banta hästar på heller...

Jag begriper faktiskt inte riktigt det där resonemanget. JAG skulel som sagt gärna ha en skrittmaskin. Jag skulle inte rida mindre för det. Jag skulle inte ha dem ute mindre för det etc. Men då kunde de BÅDE ridas och gå i stor hage OCH knalla i skritten. Dvs bara fördelar.

Skrittmaskin är dessutom perfekt till hästar som har haft boxvila eller hållts i stillhet pga skada. När de skall sättas igång och ofta skall skrittas för hand är det inte så lätt alla gånger.
Då är skritten perfekt!!

Vi hade en häst som inte ville gå i skritten, han bara bromsade den hela tiden och tjurade.
Han slapp då gå där på morgonen. Det visade sig att skritt-tiden var precis när han skulle ha sin efterfrukostvila - Han ville ligga o sova då. Han fick gå på em istället, då traskade han glatt runt där.

Senast ändrad:

Hej!

Måste bara säja att jag håller med dej. Skrittmaskin kan verkligen vara guld värd. Önskar så mycket att vi hade en där jag jobbar promenad minst 30 min 3 ggr/dag är ganska tråkigt och väldigt tidsödande. Den tiden skulle jag kunnat lagt på annat om det inte var för konvalescenthästen. Tyvärr är inte utevistelse i hage ett alternativ med hästs skada..

/ Lavinia, som för flera år sen fick "erbjudandet" av dåvarande stallägare att skicka in min jättesjuka häst i hennes skrittmaskin efterson häst skulle promeneras 4 ggr/dag. När jag påpekade att hon troligtvis inte skulle röra sej alls därinne, tyckte stallägaren att "det är bara att sätta på elen". Jag vägrade!

Eftersom jag bor utomlands, där det är tillåtet att ha el i skrittmaskinen, så har jag inga som helst problem att använda elen om en häst inte "går på" ordentligt utan att jag känner mig som en djurplågare. Hästen fattar snabbt vad det är som gäller och slutar att "maska" samt håller sig i mitten av facket.

TS - hoppas att det löser sig för dig och din häst, tycker att de förslag du har fått verkar väldigt vettiga.

Vad ska man säga, en del föredrar det, andra vill inte ha skrittmaskin. Jag tycker det är meningslöst slitande på hästens ben att skritta runt runt.

Ang skrittmaskin istället för att leda häst under/efter boxvila... Nä, för många skador som leder till vila har med benen att göra,m då brukar det heta att man ska undvika volter och böjda spår. Och ingen skulle väl longera sin häst i skritt i en halvtimme?

Vad ska man säga, en del föredrar det, andra vill inte ha skrittmaskin. Jag tycker det är meningslöst slitande på hästens ben att skritta runt runt.

Ang skrittmaskin istället för att leda häst under/efter boxvila... Nä, för många skador som leder till vila har med benen att göra,m då brukar det heta att man ska undvika volter och böjda spår. Och ingen skulle väl longera sin häst i skritt i en halvtimme?

Just vad gäller konvalescenspromenader så brukar LUGN vara det allra viktigaste. Idealet är ju en häst som lugnt och fint knallar i snöre rakt fram på bra underlag i XX minuter.

Om hästen inte gör det utan mest står på bakbenen och far i luften, så är det inte idealiskt längre. Om då hästen är snäll i ridhuset längs fyrkanten t ex, så är det bättre att gå där.

Och lugn häst i walker är bättre än tossig häst på promenad 'rakt fram'. Så allt är relativt. (mina brukar ofta få skrittas uppsuttet om konv i övrigt medger det, just för att behålla lugnet)

Jag har min häst i skrittmaskin nån gång i veckan. Kan inte tycka att det är samma belastning som på volt, när hästen går fri på en rätt bred yta väljer de att kapa av hörnen så att säga.

Dessutom är en walker rätt bred så det är ingen10ms volt vi pratar om + att den byter varv med jämna mellanrum.

Jag har den också som ett komplement för att få in mer skritt i hästens vardag, något som är stärkande för ben och leder.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 427
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 115
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
862
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V