El till skrittmaskin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 10 573
H

hästig

Jag vet att det egentligen är förbjudet att ha el på grindarna mellan hästarna i en skrittmaskin i Sverige, men vad gör man när hästarna har fattat att grindarna inte är något att bry sig om. Den ena går så sakta att grinden slår henne på hasorna hela tiden, det kan ju inte vara bra för benen i längden. Hon slutar när skrittmaskinen går så sakta att hon knappt går framåt. Då är det väl bättre att använda el en vecka framåt så hon får respekt för grindarna än att förstöra benen för all framtid.

Sv: El till skrittmaskin

Jag tycker att det låter helt vansinnigt dumt. Vad gör du om hästen får panik när den får ström i sig? Hur gärna tror du att hästen går in i skrittmaskinen igen om den fått ström i sig?

Pröva att motionera din häst på vanligt sätt i stället. Skulle du sätta ström på hästen när du rider också om hästen inte går fram eller när du longerar?

Ursäkta ett spydigt svar men jag kunde inte låta bli att hetsa upp mig över din fråga.

Jag är med dig! Bättre att testa någon annan motionsform, till exempel rida, köra, tömköra, promenera.. Inte tid? Varför ha häst? En någorlunda stor, kuperad hage med lite kompisar erbjuder också en mycket stimulerande motionsform.
I mina ögon är skrittmaskin en j*kligt onödig uppfinning, tänk själv att gå runt runt runt som en jävla karusellhäst! Släpp ut hästkraken istället, den vill ju uppenbarligen inte vara i den där maskinen!

Du kan ju hänga kättingar på grinden. Brukar oftast räcka med de svart/gula i plast.

Förstår om hästen tjurar, få saker kan vara tråkigare än att skritta runt runt i en skrittmaskin... Provat att släppa ut hästen i jahe istället?

Lägg av att vara så otrevliga säger jag till dem som svarat otrevlig i tråden!
Det ena behöver väl inte utesluta det andra??
Det är faktiskt väldigt nyttigt för hästarna att skritta i maskin utan ryttare på ryggen! Det betyder inte att de inte går i hage eller rids.

Har ingen bra ide om hur du skall få hästarna att sluta vara nonchalanta i skritten, men el är nog ingen bra ide. Det är ju förbjudet av en anledning.

Jag är inne på samma spår som de andra, låt henne slippa skritten om hon inte tycker om den.

Om du nu nödvändigtvis måste hitta på ett sätt att sjasa på henne, prova då skrammel (kedjor t ex) som någon föreslog. El genererar dig nog mest en anmälan är jag rädd. Jag tror förvisso inte hästen lider någon större skada, men om den nu verkligen inte vill gå i skrittmaskinen så vore det ju bättre att hitta en annan lösning än att 'tvinga' den.

(Jag har inget emot skrittmaskiner alls, önskar tomten kunde ge mig en i julklapp någon gång. Men jag tycker hästar som inte vill vara där ska få slippa. Min dam har btw ett fult överben efter att ha kickat mot en grind när den 'slog' henne i baken när hon gick och bromsade (hon går tydligen inte att ha i skrittmaskin när hon brunstar). Det är ju en skaderisk med när de inte är med på noterna.

Är det verkligen förbjudet?
Nästan alla skrittmaskiner jag har sett på stora anläggningar har det varit el i. Det är inte alltid man sätter på den, men det är väl lite säkerhets grej för att hästarna inte ska försöka gå in till varandra, speciellt om man har hingstar och så.
Man har ju el hagarna, strömmen i en skrittmaskin är inte starkare.
Men att ha ström om hästen inte vill gå, hjälper det? Jag menar är de sura och arga och spänner sig när de går där kanske det inte riktigt ger den effekten man vill...

Är det verkligen förbjudet?
Nästan alla skrittmaskiner jag har sett på stora anläggningar har det varit el i. Det är inte alltid man sätter på den, men det är väl lite säkerhets grej för att hästarna inte ska försöka gå in till varandra, speciellt om man har hingstar och så.
Man har ju el hagarna, strömmen i en skrittmaskin är inte starkare.
Men att ha ström om hästen inte vill gå, hjälper det? Jag menar är de sura och arga och spänner sig när de går där kanske det inte riktigt ger den effekten man vill...

Precis vad jag tänkte skriva!

För det första har jag ägt den här hästen i över 7 år och känner henne mycket väl och vet att hon inte får panik. Skulle aldrig får för mig att ha det på när någon annan häst är där.

Detta är en otroligt lat dam som helst av allt bara vill vara i hagen och äta mycket gräs. Lat även när hon rids när hon inte tycker det är roligt. För tillfället vägen hon över 700 kg och måste ner i vikt. Går i stor hage varje dag och rids 6 av 7 dagar i veckan och tävlas ibland. Det räcker med att hon tittar på gräs och hö så lägger hon på vikt (kan ju inte svälta dom för de måste ju ändå ha tillräckligt med fiber), har aldrig haft en så lättfödd häst, får 1 kg Kraft Plus Röd / dag plus lite havre vid träning och tävling.

Vad är bättre? En tjock häst som kanske får fång eller andra problem eller 45 minuter i skrittmaskinen per dag. Som jag skrev i en annan tråd så lever de svenska hästarna lyxliv (mina i alla fall) och jag tror inte att 45 min i skritten varje dag tar livet av henne.

Om inte hästen kan gå i skrittmaskin utan olagliga metoder så får du väl ge henne den motionen på annat sätt.
PL

Jag tror inte heller att 45 minuter i skrittmaskin tar livet av din häst. Men steget från det till att sätta ström bakom henne så att hon tvingas att gå framåt för att undvika strömmen är för mig en helt vansinnig idé. Var är din känsla för djuret? Skulle du känna dig nöjd om du fick henne att gå fram i skrittmaskinen på det sättet?

Förstår om hästen tjurar, få saker kan vara tråkigare än att skritta runt runt i en skrittmaskin... Provat att släppa ut hästen i jahe istället?

Där måste jag faktiskt inflika att tvärtemot vad man kanske kan tro så tycker de flesta hästar tvärtom att det är toppen att gå i skritten (och det är hästar som går i stora gräshagar varje dag hela dagarna), alla mina älskar att gå i skritten och det är mkt bestämda steg dit om de förstår vad som är på gång. Naturligtvis under förutsättning att man tänkt till lite när man byggt den så att de kan gå och spana på intressanta saker som händer omkring dem (det finns ju de som byggt in sina helt där hästarna bara kan stirra i väggarna och det kan även jag hålla med om att det måste vara skittråkigt).

Ett tips TS kan prova om tjockisen maskar är att tvärtom höja tempot ett snäpp så att hon måste vara alert för att hänga med. Har själv ett sto som ibland kan vara lite maskig och gå och hänga vid bakgrinden men har kommit på att det faktiskt är när tempot är för lågt har så extremt olika skritt på mina så ändrar tempot ganska ofta för att de skall få en bra takt och går hon med någon av dem som har kortare skritt och därmed långsammare tempo så är det precis som att hon går och somnar höjer man takten så marcherar hon genast på alert igen.

Tack för att någon äntligen kom med en idé i stället för att bara kritisera. Jag ska genast prova din metod i morgon. Min skritt maskin är väldigt öppen med bara vanligt staket runtom så de kan se allt som pågår runtomkring.

Din fråga var faktiskt om folk tyckte att det var ok med el. Är det då fel att mena att det inte är acceptabelt. Förstår inte varför folk ställer frågor de inte vill ha uppriktiga svar på.
PL

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 427
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 115
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
862
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn