F
Fruentimber
Jag tycker att mitt aktie- och fondkonto är så deprimerande att titta på just nu.
Skulle verkligen behöva en push där. Ska sälja av några företag och fundera på ett annat upplägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Allt det där har jag hos länsförsäkringarna, kostar mig 275 kr/år. Jag har skapat 3 sparkonton utöver "lönekontot", är väl typ 0 ränta på alla.Okej, vad ska du byta till då som är billigare? Jag reser inte heller jätteofta så just den fördelen är inte vad jag är ute efter.
Jag önskar mig:
Jag har Nordea nu och där tänker de visst börja ta 432 kr om året för det här så fort jag är klar med att studera. Eller mer, om jag har missat något. Om jag kan få samma paket till en lägre kostnad så passar jag gärna på att byta nu. Det verkar dock superkrångligt att få fram alla aktörers priser för "det vanliga" så som jag uppfattar det, särskilt eftersom jag inte vill börja blanda in mitt sparande eller bolån och få till någon "deal". Eller förresten, visst kan jag stoppa in 5000 i Ica-sparande om det ger mig dubbel bonus, vi handlar jättemycket där.
- Två konton - ett där lönen kan betalas in, som är kopplat till betalkort och som jag kan betala räkningar ifrån. Ett till som bara används för att ha pengar som är lättillgängliga för mig men inte kan försvinna om någon tar mitt kort. Räknar med nollränta på båda kontona.
- Internetbank inkl. möjlighet att betala till personer och företag (konton i andra banker, BG, PG). Det låter som en självklarhet men är visst en separat tjänst att kunna betala.
- Mobilbank/någon app där man kan göra samma saker som i internetbanken, typ
- Swish
- Mobilt BankID
- Betalkort som funkar på de flesta ställen (troligen Visa eller Mastercard)
Tack! Samarbetar Länsförsäkringar med Forex eller är det bara att du har konto hos båda?Allt det där har jag hos länsförsäkringarna, kostar mig 275 kr/år. Jag har skapat 3 sparkonton utöver "lönekontot", är väl typ 0 ränta på alla.
Har konto kopplat till mastercard samt ett sparkonto hos forex också, använder dock det bara som extra kort om jag ska iväg och shoppa och inte vill ha vanliga kortet med mig (jag för då över pengar till kontot som är kopplat till forex kortet, då vet jag att händer det nått med det så kan dom inte ta alla mina pengar). Vet dock inte om några andra funktioner finns, aldrig kollat.
Jag har konto hos båda, men dom har någon typ av samarbetet tror jag, för du kan sätta in pengar kostnadsfritt på ditt konto hos länsförsäkringarna via ett forex kontorTack! Samarbetar Länsförsäkringar med Forex eller är det bara att du har konto hos båda?
Jag tycker att mitt aktie- och fondkonto är så deprimerande att titta på just nu.Skulle verkligen behöva en push där. Ska sälja av några företag och fundera på ett annat upplägg.
Okej! Länsförsäkringar låter definitivt som ett alternativ att kolla upp närmare.Jag har konto hos båda, men dom har någon typ av samarbetet tror jag, för du kan sätta in pengar kostnadsfritt på ditt konto hos länsförsäkringarna via ett forex kontor
Nu var det längesen jag använde forex, har inte haft behov av det, så som sagt, funktioner osv har jag ingen koll på
Sparkonto med ränta har jag hos Santander, tror detr 0.75 % ränta där
Då är vi två som har deprimerande konton för tillfället![]()
Sambon har fonder och aktier men jag tycker bara att det är rörigt. En massa obegripliga siffror bara![]()
Ska du ändra något eller tuffar du på som vanligt? Jag skulle nog kunna tänka mig lite utländska bolag också, för att få lite variation.
Samma här. Jag struntar i att logga in ett tag.Jag tycker att mitt aktie- och fondkonto är så deprimerande att titta på just nu.Skulle verkligen behöva en push där. Ska sälja av några företag och fundera på ett annat upplägg.
Spännande med råvaror, berätta mer!!Jag har gjort lite ändringar, sålt av en del som gått bra men börjat dala och köpt på mig lite mer i de bolagen som jag tror är tillfälligt nere men upp på sikt.
Jag har även testat att köpa lite råvaror, läskigt med kul
Annars är jag lite försiktig, känner att jag egentligen ligger onödigt högt i risk och borde väl omfördela lite bättre bland mina foder vs mina aktier.. Men det är ju roligare att köpa aktier än fonder
Har också kikat lite mot utlandet, ff a är jag nyfiken på aktier som ger månatlig utdelning, men känner inte att jag hunnit sätta mig in i några bolag direkt![]()
Då är vi två som har deprimerande konton för tillfället![]()
Spännande med råvaror, berätta mer!!
Jag har ett kanadensiskt och ett amerikanskt REIT-bolag, de är månadsutdelare bägge två. Trevligt.![]()
Även mitt är ytterst deprimerande. Jag väljer att sitta still i båten. Säljer jag så kommer jag förlora pengar, så jag tänker att förrveller senare då ska det väl vända.
Jag gillade förstås att det är månadsutdelning, men också att man kan investera i tex infrastruktur. De är alltid fastighetsrelaterade, och har speciell skattelagstiftning som gör att de delar ut en stor andel av den årliga vinsten. Jag har valt bolag som varit hyfsat stabila över många år, om man skulle vilja sälja. Men tanken är att öka på dem efterhand för utdelningens skull.Intressant med REIT! Berätta mer
Jag har testat att köpa kakao-certifikat, och än så länge har det gått braKakaopriset är ju väldigt lågt om man ser till några år tillbaka, så det kändes som en köpvärd råvara och med en överkomlig risk. Jag ökade dock risken lite genom att köpa ett Bull X4, och det måste man ju inte göra..
Dock så köpte jag bara för en småslant, eftersom jag mest var sugen på att testa själva konceptet.
Jag gillade förstås att det är månadsutdelning, men också att man kan investera i tex infrastruktur. De är alltid fastighetsrelaterade, och har speciell skattelagstiftning som gör att de delar ut en stor andel av den årliga vinsten. Jag har valt bolag som varit hyfsat stabila över många år, om man skulle vilja sälja. Men tanken är att öka på dem efterhand för utdelningens skull.
Nu måste jag nog googla lite på kakao!![]()
Ja, jag tror att man var tvungen att ha KF. Räntorna ignorerar jag!Har du de aktierna på ett KF-konto då?
Hur känner du inför risken att räntorna kommer höjas?
Superspännande i alla fall, jag måste nog läsa på lite mera![]()