Ekonomitråden

Nej panik verkar ju onödigt att blanda in i beslutsfattandet. :D Men ändå, medan du nu har den så verkar det ändå bättre att äga den via ett ISK under tiden du gör avvecklandet om du inte tror att den ska sluta öka. Eller ja, beroende på vad som ska göras med pengarna sen. Ska de inte in i andra fonder så kanske det är bättre att inte sätta in dem på något ISK alls. :)

Edit: Såg ditt tillägg nu men ovanstående gäller nog ändå.

Vad menar du? panik är väl en fantastisk egenskap när det kommer till ekonomiska beslut? :cautious::D
Ska sanningen fram handlar det nog mycket om bekvämlighet. Pengarna kommer åka raka vägen in på ett ISK konto men de kommer inte hamna i den här fonden igen utan det blir andra placeringar :) (Det handlar om en av de fonder som det var väldigt mycket skriverier om för ett tag sen ang. hur dyr den var mot hur mycket den faktiskt gav)

Jag vet ju att det bästa är att sälja den rakt av men då måste jag göra en större skatteinsättning på en gång för att inte åka på en rejäl restskatt till nästa år. Det känns bökigt därav bekvämligheten :angel:

Jag är konstig och har fått lön, nådde mitt mål och tjänade mer än föregående månad. Målet denna period blir att inte överskrida 2000 kronor för min andel av maten hemma. Jobbar med en stenhård matlista :cool: Har också köpt mina första aktier idag då jag ville fira att jag varit duktig på att spara :D

Jag gillar avanza bättre. Tycker översikten där är mycket bättre och det är lättare att hålla på där :)

Swedbank fonderna får ligga kvar pga skatten :angel: har en fond som ökat med över 100% som jag håller på att flytta över mig det får bli stegvis över ett par år. De andra ligger på ett ISK så det känns dumt att ta ut dem för att sätta in på ett annat ISK och skatta dubbelt iom schablonbeskattningen
Du dubbelbeskattas inte om du flyttar värdepapper mellan ISK. Det räknas inte som en insättning iom att värdepapperna redan finns på ditt egna ISK.

Tjänar inte särskilt bra jämfört med många. Men har inga monsterutgifter. Är ganska duktig på att spara utan att vara snål.
Vad gör ni med skattepengarna när ni får dom?

Jag brukar spara dem och nyttja till en minisemester. Både jag och sambon ser det som en extra inkomst och passar på att nyttja det till en liten resa då stör det inte resten av ekonomin.
Alt investerar det till huset.

I år så lägger jag dock det till min köpa häst buffert.

Jag brukar spara dem och nyttja till en minisemester. Både jag och sambon ser det som en extra inkomst och passar på att nyttja det till en liten resa då stör det inte resten av ekonomin.
Alt investerar det till huset.

I år så lägger jag dock det till min köpa häst buffert.
Jag pluggar och har än så länge bara extrajobb med 3-4000 in i månaden, så i år kommer skatten gå till möjlighet till ledighet!

Tidigare år har jag lyxat med en del, kanske köpt något jag verkligen velat ha, och satt in resten på sparkonto.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 356
Senast: Squie
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men... 34 35 36
Svar
708
· Visningar
36 457
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 934
Senast: Viva
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka